Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Så räddar vi svensk sjöfart

Det går dåligt för svensk sjöfart, fartyg flaggas ut och jobb försvinner i snabb takt. På plats i Almedalen presenterade Seko sjöfolk en handlingsplan med krav på snabba beslut och på en långsiktig vision.

5 juli 2013 15:18

Varför ska vi prata med er som bara skriver illa om oss? Frågan ställdes av kristdemokraten Annelie Enochsontill Kenny Reinhold, ordförande för Seko sjöfolk för några år sedan. Hennes fråga är en del av svaret på varför sjöfolket nu presenterar en handlingsplan för svensk sjöfart.

– För vår trovärdighet måste vi vara konstruktiva, dra vårt strå till stacken och inte bara gnälla, sa Kenny Reinhold på seminariet i Almedalen där handlingsplanen presenterades.

Det finns givetvis fler och viktigare anledningar till att planen kommer nu, den viktigaste är läget för svenska sjöfart, på fyra år har 5000 svenska sjömän förlorat jobbet, 98 fartyg har flaggats ut och inget tyder på utvecklingen kommer att vända.

Visserligen har regeringen nyligen kommit med en handlingsplan. En bra sådan, enligt Kenny Reinhold. Bra, om den hade kommit för tio år sedan.

Men nu anser han att det krävs snabba beslut, det första och viktigaste gäller tonnageskatt, införs den betyder det att svenska rederier får samma skatteregler som konkurrerande rederier i Europa. Ett förändrat sjöfartsstöd, satsningar på utbildning och olika regelförenklingar finns också med i handlingsplanen.

Kenny Reinhold vill dessutom se en långsiktig vision om svensk sjöfart som, så långt det är möjligt, delas av fack, politiker och redare. Allt för att motverka fortsatt utflaggning.

Jessica Rosencrantz, moderat riksdagsledamot i Trafikutskottet, fanns på plats i panelen och hon höll med Kenny Reinhold i det mesta han sa, att arbetstillfällen ska värnas, utflaggning motverkas och utbildning satsas på. Men hon menade att de frågorna behandlas i regeringens handlingsplan och att det redan nu förs en diskussion om regelförenklingar och sjöfartsstöd.

 En viktig roll inom sjöfarten spelar transportköparna, det är ju de som bestämmer om lasten ska gå på svenska eller på fiffelflaggade fartyg. Helena Sjögren, transportpolitisk rådgivare på Skogsindustrierna tyckte att det var ”otroligt bra” att Seko Sjöfolk tagit fram sin handlingsplan samtidigt som (även) hon saknar en sammanhållen vision om sjöfarten.

Transportköparna kan ställa krav på att rederierna har justa villkor när de handlar upp transporter. Enligt Helena Sjögren görs det från Skogsindustriernas medlemmar, men kanske inte tillräckligt ofta. Hennes ambition är att det ska ske vid varje tillfälle, och kanske även omfatta miljö och energianvändning.

– Vi har en policy när det gäller lastbilstransporter, kanske kommer det en även för frakter till sjöss.

Kenny Reinhold konstaterade att det alltmer sitter i människors bakhuvud att titta efter rättvise- och miljömärkta varor.

– På sikt måste det också bli en konkurrensfördel att svenska rederier har justa villkor för sjömännen. Fair trade måste också bli Fair shipping.

 

Mats Andersson, chefredaktör
mats.andersson@sekotidningen.se

Relaterade ämnen

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Skyddsombud stoppades av Strömma

Skyddsombud stoppades av Strömma

Strömma hindrade Sekos skyddsombud att komma ombord. Lagbrott säger Seko och Transportstyrelsen Läs mer

Seko sjöfolk 100 år

Ett sekel med facket till sjöss

I 100 år har svenska sjömän varit fackligt organiserade. Det har varit en händelserik tid med strejker, världskrig och utflaggningar. Senast i raden av ordföranden för Seko sjöfolk står Kenny Reinhold. Här blickar han ett sekel bakåt i tiden – och lite framåt. Läs mer

Förlikning mellan Seko och TT-line

TT-line backar och tar tillbaka hälften av uppsägningarna, förlänger uppsägningstiden och ger avgångsvederlag till dem som slutar självmant. I gengäld drar Seko tillbaka stämningen från Arbetsdomstolen. Läs mer

Nya förhandlingar med TT-Line

Seko och TT-Line inleder nya förhandlingar om den uppsagda besättningen på rederiet. Efter att Seko lämnat en stämning till AD har rederiet tagit initiativ till nya samtal. Läs mer

Till storms mot utflaggning

Utflaggning av svenska fartyg fortsätter i ökande takt. Nu börjar fenomenet sprida sig från handelsflottan till färjetrafiken. – Men vi kommer att vinna kriget om Östersjön, säger Kenny Reinhold, Seko sjöfolks ordförande. Läs mer

Strid om uppsägningar på TT-line

TT-lines färja Nils Dacke sätts in på en ny rutt. Något arbetsgivaren tagit till intäkt för att säga upp den svenska besättningen och sätta in en polsk i stället. Seko tar strid mot uppsägningarna. I dag slutade de lokala förhandlingarna i oenighet. Läs mer

”Almega förlorade”

När krutröken lagt sig efter den laddade konflikten i skärgårdstrafiken kan Seko utropa sig till vinnare. Almega fick en ny mening inskriven i avtalet men tarifflönerna blir kvar. Läs mer

Strejken avblåst

Strejken inom skärgårdstrafiken är över sedan Seko och Almega i dag sagt ja till medlarnas bud. Det nya avtalet ger 6,8 procent på 36 månader. Läs mer

Så räddar vi svensk sjöfart

Det går dåligt för svensk sjöfart, fartyg flaggas ut och jobb försvinner i snabb takt. På plats i Almedalen presenterade Seko sjöfolk en handlingsplan med krav på snabba beslut och på en långsiktig vision. Läs mer

40 jobb försvinner när Ånedinlinjen läggs ner

Ett 40-tal anställda på Sekos avtalsområde får gå när Ånedinlinjen lägger ner sin verksamhet första juli. Antalet bokningar på fartyget Birger Jarl har minskat så mycket att det inte längre finns pengar att driva verksamheten med. Läs mer