Om Socialdemokraterna vinner valet om tre veckor lovar man att återförstatliga underhållet av järnvägen. I takt med att kontrakten löper ut ska staten ta över underhållet.

Man framhåller att kunskapen om järnvägens skick är uppsplittrat eftersom det är uppdelat på många olika entreprenörer. Enligt S innebär det att det gör det svårt att arbeta förebyggande med underhållet med konskevensen att felen i dag åtgärdas först när tågen redan står stilla.

Stefan Löfven ser ingen risk för ökad arbetslöshet bland underhållspersonalen, tvärtom.

– Eftersom vi totalt sett tillför mer resurser blir det självklart mer jobb. Vad som händer i dag är ju motsatsen ­– att trots att så mycket finns att göra så säger järnvägsföretagen upp folk, säger han till Expressen.

I en tidigare intervju med Sekotidningen sade Anders Ygeman (s), ordförande i riksdagens trafikutskott, att det statliga bolaget Infranord avvecklas och att en ny underhållenhet byggs upp inom Trafikverket.

– Vi kan inte bara flytta in Infranord i Trafikverket. Men det är självklart att personalen ska med, sa Anders Ygeman då.

Vidare vill partiet satsa tio miljarder mer än Alliansen på järnvägsunderhållet, motsvarande cirka en extra miljard om året. För att finansiera det hela vill S införa en så kallad vägslitageavgift för lastbilar. Den beräknas ge fyra miljarder om året som ska gå till underhåll av både väg och järnväg.

Sossarna vill också ställa högre krav på tågoperatörerna. Både vad gäller tågens skick, så att de inte skadar kontaktledningar och räls, och punktlighet och kapacitet, så de inte kör med för korta eller långsamma tåg på attraktiva sträckor.