Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Avregleringen av den ryska järnvägen är på väg åt samma håll som i Sverige, berättade den ryska fackliga delegationen på besök. Foto: Mattias Dahlgren
Reportage

Rysk järnväg till salu

De ryska tågen kommer i tid – än så länge. Det berättade representanter för det ryska järnvägsfacket vid ett besök i Stockholm. Detta, och medlemsantalet på 1,6 miljoner, väckte viss avund hos det svenska facket.

12 juni 2012 13:16

Den ryska delegationen höll ett anförande för ett antal fackliga på spårtrafikområdet i Seko. De berättade om situationen för den ryska järnvägen. Mycket var främmande, medan annat var bekant. Även om de ryska avregleringarna ännu är i sin linda är utvecklingen på väg åt samma håll som i Sverige.

– Den ryska järnvägen, RZD, är ett bolag som ägs till 100 procent av staten. Det äger både spåren och tågen, förutom godsvagnarna som är privata. Sedan är restaurangvagnar, städning med mera outsourcat, säger Sergej Tjernov, vice ordförande för det ryska järnvägsfacket.

Efter Sovjetunionens upplösning 1991 tog ryska transportministeriet över ansvaret för den ryska järnvägen, som tio år senare bolagiserades. Och på senare år har man alltså börjat sälja ut delar av verksamheten till privata aktörer.

– Den nya generationens företagare är svårare att ha att göra med, förklarar Konstantin Simonov, regional ordförande för sydöstra järnvägen.

– De äldre, de som var med på Sovjetunionens tid, har inpräntat i sig att facket är viktigt, men det finns inte hos de yngre.

De största problemen för det ryska facket är lönen. Snittlönen för en rysk järnvägsarbetare är drygt 32 000 rubel (8 000 kronor) i månaden, men lokförarna tjänar nästan det dubbla.

– Ett annat stort problem är att det statliga styrandet minskar. Det blir rörigt med många småföretag, som vi ofta har svårare att få till avtal med. Dessutom är arbetsmiljön ofta sämre där, säger Sergej Tjernov.

I det statliga avtalet ingår många sociala förmåner. Till exempel hjälper arbetsgivaren till att betala boendet för barnfamiljer, 10 kvadratmeter för första barnet, 18 för andra och så vidare.

Företaget finansierar också utbildningar och fritidsaktiviteter för barn och ungdomar.

– Dessutom är pensionerna väldigt låga i Ryssland, så där skjuter de till pengar också. Men de förmånerna måste vi oftast stryka för att kunna teckna avtal med de privata företagen eftersom deras enda gud är vinsten, säger Konstantin Simonov.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förlikning i antabusfallet

Förlikning i antabusfallet

Pendeltågsföraren som vägrade äta antabus och först hotades med uppsägning och sedan omplacerades har ingått en förlikning med arbetsgivaren. Läs mer

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

Strejkbrytare

En anställd som arbetar trots att arbetsplatsen är försatt i blockad eller strejk.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer