Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Avregleringen av den ryska järnvägen är på väg åt samma håll som i Sverige, berättade den ryska fackliga delegationen på besök. Foto: Mattias Dahlgren
Reportage

Rysk järnväg till salu

De ryska tågen kommer i tid – än så länge. Det berättade representanter för det ryska järnvägsfacket vid ett besök i Stockholm. Detta, och medlemsantalet på 1,6 miljoner, väckte viss avund hos det svenska facket.

12 juni 2012 13:16

Den ryska delegationen höll ett anförande för ett antal fackliga på spårtrafikområdet i Seko. De berättade om situationen för den ryska järnvägen. Mycket var främmande, medan annat var bekant. Även om de ryska avregleringarna ännu är i sin linda är utvecklingen på väg åt samma håll som i Sverige.

– Den ryska järnvägen, RZD, är ett bolag som ägs till 100 procent av staten. Det äger både spåren och tågen, förutom godsvagnarna som är privata. Sedan är restaurangvagnar, städning med mera outsourcat, säger Sergej Tjernov, vice ordförande för det ryska järnvägsfacket.

Efter Sovjetunionens upplösning 1991 tog ryska transportministeriet över ansvaret för den ryska järnvägen, som tio år senare bolagiserades. Och på senare år har man alltså börjat sälja ut delar av verksamheten till privata aktörer.

– Den nya generationens företagare är svårare att ha att göra med, förklarar Konstantin Simonov, regional ordförande för sydöstra järnvägen.

– De äldre, de som var med på Sovjetunionens tid, har inpräntat i sig att facket är viktigt, men det finns inte hos de yngre.

De största problemen för det ryska facket är lönen. Snittlönen för en rysk järnvägsarbetare är drygt 32 000 rubel (8 000 kronor) i månaden, men lokförarna tjänar nästan det dubbla.

– Ett annat stort problem är att det statliga styrandet minskar. Det blir rörigt med många småföretag, som vi ofta har svårare att få till avtal med. Dessutom är arbetsmiljön ofta sämre där, säger Sergej Tjernov.

I det statliga avtalet ingår många sociala förmåner. Till exempel hjälper arbetsgivaren till att betala boendet för barnfamiljer, 10 kvadratmeter för första barnet, 18 för andra och så vidare.

Företaget finansierar också utbildningar och fritidsaktiviteter för barn och ungdomar.

– Dessutom är pensionerna väldigt låga i Ryssland, så där skjuter de till pengar också. Men de förmånerna måste vi oftast stryka för att kunna teckna avtal med de privata företagen eftersom deras enda gud är vinsten, säger Konstantin Simonov.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier i facket #inteförhandlingsbart

Uppropet #inteförhandlingsbart har idag publicerats i tidningen Etc. 1501 kvinnor från alla fackförbund vittnar om sexism, övergrepp och tystnadskultur inom fackföreningsrörelsen. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

I dagarna publiceras ett upprop under hashtaggen #inteförhandlingsbart. Där vittnar kvinnor med fackliga uppdrag om sexuella trakasserier, kränkningar och sexism inom facket. Det blir ett i raden av upprop från kvinnor i olika branscher under metoo-rörelsen. Allt från skådespelare och sångare, till politiker och ingenjörer har vittnat om utsatthet. Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Lönerevision

Lokala löneförhandlingar där man ser över och utvärderar lönesättningen. Sker vanligen en gång per år.