– Först misstänkte de att branden var anlagd inne i vagnen, men det senaste vi har hört är att det började brinna under vagnen, vilket tyder på ett tekniskt fel. Såna bränder brukar i 99 fall av 100 bero på att ett elektriskt motstånd blivit överhettat, säger Per Johansson som är klubbordförande för tunneltågförarna i Stockholm.
Det är en teori som stöds av det faktum att föraren fått order att stänga all el i den brandhärjade vagnen innan han lämnade tåget. På grund av den kraftiga rökutvecklingen valde han, tillsammans med ett trafikbefäl och en passagerare, därefter att lämna brandplatsen via tunneln till nästa station. De utsattes därför för extra mycket rök. Spärrvakten ingår i brandorganisationen på stationen och utsattes också för mycket rök vid evakueringen av passagerare.
Bränder är särskilt allvarliga i tunnelbanan. Och motstånden under vagnarna måste spolas rena för att de inte ska fatta eld när de överhettas.
– Så sent som för ett par månader sedan fick två platschefer gå för att de slarvat med underhållet av vagnarna. De hade underlåtit att göra det underhåll som skulle ha utförts.
I väntan på utredarna är nu linjen blockerad vid Rinkeby, där stationen stängt. Ersättningsbussar har satts in för att klara trafiken.