-Ja, det kan vi tänka oss att göra, sa Talla Alkurdi, oppositionslandstingsråd för socialdemokraterna.

Hon pekade på att andra regioner och landsting återtar verksamhet i egen regi.

-Vi vill också se hur det går för dem, sa hon.

Miljöpartiets Malin Karlsson höll med. Liksom vänsterpartiets Gunilla Roxby Cromvall , som även  vill ta tillbaka såväl Roslagsbanan som delar av busstrafiken.

De tre politikerna sa vidare rödgröna brukar föra fram att det ska vara kollektivavtalsliknande villkor och att fackliga representanter ska vara med från början vid upphandlingar, men röstas ständigt ner av den styrande alliansen.

Under hearingen. som arrangerades av Seko Stockholm tillsammans med Transports avdelning fem och Kommunal Stockholms län, vittande ett knappt tjugotal fackliga företrädare om villkoren för personal vars jobb handlas upp regelbundet.

Vittnesmålen berättade om otrygga jobb, uppsägningar, sämre arbetsmiljö, omöjliga scheman och minskat fackligt inflytande.

Petri Myllekoski, bussförare och huvudskyddsombud på Nobina, sammanfattade det många andra berättade:

-Varje gång det sker en upphandling får vi en klump i magen. Vi vet att det med automatik är en väg neråt, mot sämre villkor. Den arbetsgivare som vill ge bra villkor förlorar kontrakt och uppdrag.

Sekos klubbar på pendeltågen, Tvärbanan, Roslagsbanan, tunnelbanan, biljettkontrollen var på plats liksom Seko Sjöfolk. De vittnade om hur verksamheten försämrats, om oro för jobben, om bristande effektivitet och bortkastade miljoner i misslyckade upphandlingar.

MTR, som även kör tunnelbanan i Stockholm, tog över pendeltågstrafiken för ett knappt år sedan och det har förändrat villkoren för personal och fack. Pendelklubbens ordförande Martha Aguirre, berättade att klubben hittills har lyckats skydda sina villkor, kollektivavtalet är kvar.

-Men det har blivit svårare att komma överens, MTR samarbetar inte, sa hon.

Städpersonalen på pendeltågen och depåerna är särskilt drabbade av operatörsbytet. Företaget Solreneriet tog över städningen som en underentreprenör till MTR, det var övergång av verksamhet och all personal fick till en början följa med över. Men i somras kom ett stort varsel som slutade med att drygt 20 städare sades upp och ett fyrtiotal fick lägre tjänstgöringsgrad.

Alla politiska partier, utom Sverigedemokraterna, var inbjudna till hearingen, men de styrande allianspartierna dök inte upp. Moderaterna, som innehar posten som trafiklandstingsråd, skickade en tjänsteman.