Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Hot och våld
Värnamo ser ut som en idyll i statistiken. Men verkligheten är en annan, menar Robert Munkstierna. Foto: Kalle Magnusson
Reportage

Robert uppmanar att anmäla alla hot

Tågvärden Robert Munkstierna ser en stor ökning av hotfulla situationer i sitt arbete de senaste åren, men det syns inte i statistiken. Han vet att många inte tycker att det lönar sig att rapportera incidenter, men vill uppmana alla kollegor att göra just det.

23 augusti 2017 10:41

När vi ses på perrongen i Värnamo är det flera resenärer som morsar och nickar när de går förbi. Tågvärd Robert Munkstierna hejar tillbaka. Han möter dem regelbundet, ungdomar som åker till och från skolan, äldre på väg till huvudkommunen i ärenden och jobbpendlare.

Värnamo är Krösa Nords knutpunkt för trafik från Hässleholm, Nässjö, Jönköping och Halmstad. Däremellan en rad småorter och brukssamhällen. Tillsynes en idyll.

– Man kan lätt få den uppfattningen. Krösatåget har något av en gullighetsstämpel över sig. Och läser man statistiksammanställningar så har vi inga som helst problem med hot och våld.

– Men bilden skevar, säger Robert Munkstierna, som tror att statistiken är ett resultat av underrapportering.

”Skallad, en knytnäve i magen, glåpord och hot.” Robert Munkstierna har rapporterat ett flertal incidenter för egen del bara den senaste tiden, via arbetsgivaren Transdevs interna rapporteringssystem.

– Jag vet att många utsätts för okvädingsord och hot regelbundet, men de tycker inte att det lönar sig att rapportera. Tyvärr upplever vi att återkopplingen ofta är bristfällig.

Vi sitter i Transdevs tjänstelokaler intill tågstationen i Värnamo.

Här samlas tågvärdar och lokförare under kortare och längre pauser mellan avgångarna. Robert som åkte från Halmstad på morgonen har ett par timmars uppehåll innan han ska åka samma väg tillbaka.

Han har jobbat inom järnvägen i 17år.

– På just de här sträckorna ser jag en enorm ökning av hotfulla situationer om jag jämför bakåt i tiden. Det kan vara tillsynes små obetydliga saker, en fnysning, ett finger, ett skällsord, en knuff. De största bekymren har vi med lokala resenärer som inte vill följa regler, som blir arga när man påtalar alkoholförbud, förbud för rökning, att de ska betala.

Robert suckar, knäpper upp en knapp i skjortan, lättar på slipsknuten.

Han har slutat räkna alla gånger han blivit kallad ”idiot”. Okvädingsorden kan man ducka för, menar han, svårare är det med aggression utlöst av alkohol eller droger, oberäkneligt och obehagligt.

Nyligen var han med om en incident som hade kunnat sluta riktigt illa. Resenären var irriterad och upphetsad redan under biljettkontrollen. Vid avstigning kastade han sig plötsligt mot Robert och försökte skalla honom.

– Rent reflexmässigt backade jag undan och blev inte så skadad fysiskt. Men psykiskt var det chockartat.

Lokföraren som såg händelsen i backspegeln stängde dörrarna och hindrade på det sättet fortsatt misshandel. Tåget togs genast ur trafik och Robert blev tagen ur tjänst i några dagar.

– Redan samma dag fick jag prata med en kamratstödjare här på kontoret i Värnamo. Företagshälsovården i Växjö blev inkopplad och jag fick tillgång till en psykolog.

Polisanmälan skrevs men lades ner i brist på bevis. Frustrerande, menar Robert.

– Hade vi haft kamera i tåget hade händelsen funnits på bild.

Den gången han blev slagen i magen av en alkohol- och drogpåverkad resenär som nekades att stiga på tåget, ledde till polisanmälan och senare till rättegång. Mannen blev dömd. Men Robert blev märkt av situationen.

– Jag mådde riktigt dåligt efter hela den händelsen, men fortsatte att jobba, alltid lite illa till mods när vi passerade stationen där det hände.

Rädslan finns där, har krupit in det undermedvetna, styr hans tankar när han skannar sittplatserna före avgång. Han arbetar alltid ensam, ofta på tåg utan tjänstekupé. Lokförarkupén har blivit hans räddning ibland när han känt att stämningen på tåget blivit för hotfull.

Telefonnumret till väktarna finns i mobilen, men han använder det sällan och ringer inte om han inte absolut måste, det tar lång tid för dem att komma.

Han är medveten om att kollegor ute i landet känner likadant.

– Jag vet, situationen är långt mycket värre i Malmö och Stockholm, det går inte att jämföra. Men det betyder inte att vi inte har några problem här. I jämförelse med hur det har varit tidigare har vi gigantiska problem idag, och det blir värre. Att statistiken är lägre här än i andra delar av landet betyder inte att vi kan lämnas utan säkerhetsåtgärder, menar han.

– Vi borde få känna oss trygga på arbetet.

Som styrelsemedlem i Krösatågens Sekoklubb har han varit med och drivit frågan om walkietalkies även på de tåg där de inte behövs för avgångssignalen. För att kunna kommunicera med den enda kollegan, lokföraren, om det hettar till.

Han ser ytterligare en rad åtgärder framför sig som skulle kunna öka säkerheten för dem som jobbar ombord på Krösatågen Norra: kameraövervakning, dubbelbemanning, personlarm, utbildning om droger i samhället, fler väktare på tågen och mer polisnärvaro.

– Men den viktigaste säkerhetsåtgärden är att vi själva börjar rapportera alla incidenter, stort som smått. Även arbetsgivaren kräver det av oss. Så min uppmaning till alla kollegor är att rapportera, utan det har ingenting hänt och det ser ut som rena idyllen i statistiken.

Han rättar till slipsen och tar på sig kavajen. Det är dags, tåget ska strax avgå.

– Jag gillar det här jobbet, är en glad och serviceinriktad person, tänkte fortsätta många år till. Men jag är familjefar och jag vill vara säker på att jag alltid kommer hem från jobbet välbehållen.

Lena Bäckman Lägerdal
Lena.BackmanLagerdal@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lönespridning

Skillnader i lön mellan olika grupper som beror på olika faktorer som utbildning, yrke, bransch, ålder, kön och efterfrågan.