Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Hot och våld
Värnamo ser ut som en idyll i statistiken. Men verkligheten är en annan, menar Robert Munkstierna. Foto: Kalle Magnusson
Reportage

Robert uppmanar att anmäla alla hot

Tågvärden Robert Munkstierna ser en stor ökning av hotfulla situationer i sitt arbete de senaste åren, men det syns inte i statistiken. Han vet att många inte tycker att det lönar sig att rapportera incidenter, men vill uppmana alla kollegor att göra just det.

23 augusti 2017 10:41

När vi ses på perrongen i Värnamo är det flera resenärer som morsar och nickar när de går förbi. Tågvärd Robert Munkstierna hejar tillbaka. Han möter dem regelbundet, ungdomar som åker till och från skolan, äldre på väg till huvudkommunen i ärenden och jobbpendlare.

Värnamo är Krösa Nords knutpunkt för trafik från Hässleholm, Nässjö, Jönköping och Halmstad. Däremellan en rad småorter och brukssamhällen. Tillsynes en idyll.

– Man kan lätt få den uppfattningen. Krösatåget har något av en gullighetsstämpel över sig. Och läser man statistiksammanställningar så har vi inga som helst problem med hot och våld.

– Men bilden skevar, säger Robert Munkstierna, som tror att statistiken är ett resultat av underrapportering.

”Skallad, en knytnäve i magen, glåpord och hot.” Robert Munkstierna har rapporterat ett flertal incidenter för egen del bara den senaste tiden, via arbetsgivaren Transdevs interna rapporteringssystem.

– Jag vet att många utsätts för okvädingsord och hot regelbundet, men de tycker inte att det lönar sig att rapportera. Tyvärr upplever vi att återkopplingen ofta är bristfällig.

Vi sitter i Transdevs tjänstelokaler intill tågstationen i Värnamo.

Här samlas tågvärdar och lokförare under kortare och längre pauser mellan avgångarna. Robert som åkte från Halmstad på morgonen har ett par timmars uppehåll innan han ska åka samma väg tillbaka.

Han har jobbat inom järnvägen i 17år.

– På just de här sträckorna ser jag en enorm ökning av hotfulla situationer om jag jämför bakåt i tiden. Det kan vara tillsynes små obetydliga saker, en fnysning, ett finger, ett skällsord, en knuff. De största bekymren har vi med lokala resenärer som inte vill följa regler, som blir arga när man påtalar alkoholförbud, förbud för rökning, att de ska betala.

Robert suckar, knäpper upp en knapp i skjortan, lättar på slipsknuten.

Han har slutat räkna alla gånger han blivit kallad ”idiot”. Okvädingsorden kan man ducka för, menar han, svårare är det med aggression utlöst av alkohol eller droger, oberäkneligt och obehagligt.

Nyligen var han med om en incident som hade kunnat sluta riktigt illa. Resenären var irriterad och upphetsad redan under biljettkontrollen. Vid avstigning kastade han sig plötsligt mot Robert och försökte skalla honom.

– Rent reflexmässigt backade jag undan och blev inte så skadad fysiskt. Men psykiskt var det chockartat.

Lokföraren som såg händelsen i backspegeln stängde dörrarna och hindrade på det sättet fortsatt misshandel. Tåget togs genast ur trafik och Robert blev tagen ur tjänst i några dagar.

– Redan samma dag fick jag prata med en kamratstödjare här på kontoret i Värnamo. Företagshälsovården i Växjö blev inkopplad och jag fick tillgång till en psykolog.

Polisanmälan skrevs men lades ner i brist på bevis. Frustrerande, menar Robert.

– Hade vi haft kamera i tåget hade händelsen funnits på bild.

Den gången han blev slagen i magen av en alkohol- och drogpåverkad resenär som nekades att stiga på tåget, ledde till polisanmälan och senare till rättegång. Mannen blev dömd. Men Robert blev märkt av situationen.

– Jag mådde riktigt dåligt efter hela den händelsen, men fortsatte att jobba, alltid lite illa till mods när vi passerade stationen där det hände.

Rädslan finns där, har krupit in det undermedvetna, styr hans tankar när han skannar sittplatserna före avgång. Han arbetar alltid ensam, ofta på tåg utan tjänstekupé. Lokförarkupén har blivit hans räddning ibland när han känt att stämningen på tåget blivit för hotfull.

Telefonnumret till väktarna finns i mobilen, men han använder det sällan och ringer inte om han inte absolut måste, det tar lång tid för dem att komma.

Han är medveten om att kollegor ute i landet känner likadant.

– Jag vet, situationen är långt mycket värre i Malmö och Stockholm, det går inte att jämföra. Men det betyder inte att vi inte har några problem här. I jämförelse med hur det har varit tidigare har vi gigantiska problem idag, och det blir värre. Att statistiken är lägre här än i andra delar av landet betyder inte att vi kan lämnas utan säkerhetsåtgärder, menar han.

– Vi borde få känna oss trygga på arbetet.

Som styrelsemedlem i Krösatågens Sekoklubb har han varit med och drivit frågan om walkietalkies även på de tåg där de inte behövs för avgångssignalen. För att kunna kommunicera med den enda kollegan, lokföraren, om det hettar till.

Han ser ytterligare en rad åtgärder framför sig som skulle kunna öka säkerheten för dem som jobbar ombord på Krösatågen Norra: kameraövervakning, dubbelbemanning, personlarm, utbildning om droger i samhället, fler väktare på tågen och mer polisnärvaro.

– Men den viktigaste säkerhetsåtgärden är att vi själva börjar rapportera alla incidenter, stort som smått. Även arbetsgivaren kräver det av oss. Så min uppmaning till alla kollegor är att rapportera, utan det har ingenting hänt och det ser ut som rena idyllen i statistiken.

Han rättar till slipsen och tar på sig kavajen. Det är dags, tåget ska strax avgå.

– Jag gillar det här jobbet, är en glad och serviceinriktad person, tänkte fortsätta många år till. Men jag är familjefar och jag vill vara säker på att jag alltid kommer hem från jobbet välbehållen.

Lena Bäckman Lägerdal
Lena.BackmanLagerdal@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Avskedade kontrollanter till AD

Avskedade kontrollanter till AD

Seko stämmer ISS i Arbetsdomstolen för avskedandet av biljettkontrollanter i Stockholm. De centrala förhandlingarna med Almega ledde inte till att biljettkontrollanterna fick tillbaka sina jobb. Läs mer

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS har vidtagit tillräckliga åtgärder när det gäller de sexuella trakasserierna på biljettkontrollen. Det säger ISS affärsområdeschef Ulrika Andersson. Läs mer

Fransk strejkvåg når energisektorn

Fransk strejkvåg når energisektorn

Franska energiarbetare stänger av strömmen för dåliga arbetsgivare och lovar samtidigt att leverera billigare el till hushållen. - Vi vill tvinga regeringen till att helt lägga om kurs, säger Rachel Neis, hos gasföretaget GRDF. Läs mer

Sextrakasserier på ISS till AD

Sextrakasserier på ISS till AD

Seko och Almega kunde inte komma överens om hur problemen med sexuella trakasserier på ISS biljettkontroll ska lösas. Seko förbereder nu en stämning till Arbetsdomstolen. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

– Varför ska man vara med i facket och betala medlemsavgift när alla får ta del av villkoren som vi förhandlar fram? Frågan lyfts när Sekos vice ordförande, Gabriella Lavecchia, besöker klubb Fastigheter i Stockholm, som en del av medlemsveckan. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Facklig seger när MTR tar över städning

Den 1 maj tar MTR över städningen av pendeltågen i Stockholm. Enligt Seko innebär övergången en facklig seger för medlemmarna, då viktiga villkor behålls eller stärks. Läs mer

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tullkriminalen vill använda brevbärare som spanare, det väcker obehag och frågor om säkerhet och ansvar. Men brevhemligheten väger tungt. Läs mer

6F:s lönerapport får kritik

6F:s lönerapport får kritik

Det blev en hel del mothugg och kritik när 6F:s och Katalys rapport ”Lågt lönemärke gynnar högavlönade” diskuterades på ett seminarium i Stockholm på tisdagen. Läs mer

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Kriminalvården får kritik av Justitiekanslern, JK, för att en regionchefer brutit mot repressalieförbudet i grundlagarna. Offentliganställda får inte straffas för att de uttalar sig om sin arbetsplats i media. Läs mer

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

De privatanställda tjänstemännens löner har ökat mer än arbetarnas vid flera avtalsperioder sedan sedan industriavtalets tillkomst 1998. För att vända trenden behövs ett högre ”märke” och samtidiga låglönesatsningar. Läs mer

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

ISS har avskedat fyra biljettkontrollanter av personliga skäl. ISS uppger att de fyra validerat sina egna SL-kort, vilket skulle vara att likställa med fusk eller bedrägeri. Seko har ogiltigförklarat samtliga avsked och menar att de fyra enbart följt företagets instruktioner. Läs mer

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

På Youtube finns videon #lättaankar, där kvinnor inom svensk sjöfart vittnar om grova övergrepp och sexuella trakasserier på jobbet. Ett Metoo-upprop i branschen har samlat 1150 underskrifter. Läs mer

Sifferlöst avtal

Se Nollavtal.