Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Hot och våld
Värnamo ser ut som en idyll i statistiken. Men verkligheten är en annan, menar Robert Munkstierna. Foto: Kalle Magnusson
Reportage

Robert uppmanar att anmäla alla hot

Tågvärden Robert Munkstierna ser en stor ökning av hotfulla situationer i sitt arbete de senaste åren, men det syns inte i statistiken. Han vet att många inte tycker att det lönar sig att rapportera incidenter, men vill uppmana alla kollegor att göra just det.

23 augusti 2017 10:41

När vi ses på perrongen i Värnamo är det flera resenärer som morsar och nickar när de går förbi. Tågvärd Robert Munkstierna hejar tillbaka. Han möter dem regelbundet, ungdomar som åker till och från skolan, äldre på väg till huvudkommunen i ärenden och jobbpendlare.

Värnamo är Krösa Nords knutpunkt för trafik från Hässleholm, Nässjö, Jönköping och Halmstad. Däremellan en rad småorter och brukssamhällen. Tillsynes en idyll.

– Man kan lätt få den uppfattningen. Krösatåget har något av en gullighetsstämpel över sig. Och läser man statistiksammanställningar så har vi inga som helst problem med hot och våld.

– Men bilden skevar, säger Robert Munkstierna, som tror att statistiken är ett resultat av underrapportering.

”Skallad, en knytnäve i magen, glåpord och hot.” Robert Munkstierna har rapporterat ett flertal incidenter för egen del bara den senaste tiden, via arbetsgivaren Transdevs interna rapporteringssystem.

– Jag vet att många utsätts för okvädingsord och hot regelbundet, men de tycker inte att det lönar sig att rapportera. Tyvärr upplever vi att återkopplingen ofta är bristfällig.

Vi sitter i Transdevs tjänstelokaler intill tågstationen i Värnamo.

Här samlas tågvärdar och lokförare under kortare och längre pauser mellan avgångarna. Robert som åkte från Halmstad på morgonen har ett par timmars uppehåll innan han ska åka samma väg tillbaka.

Han har jobbat inom järnvägen i 17år.

– På just de här sträckorna ser jag en enorm ökning av hotfulla situationer om jag jämför bakåt i tiden. Det kan vara tillsynes små obetydliga saker, en fnysning, ett finger, ett skällsord, en knuff. De största bekymren har vi med lokala resenärer som inte vill följa regler, som blir arga när man påtalar alkoholförbud, förbud för rökning, att de ska betala.

Robert suckar, knäpper upp en knapp i skjortan, lättar på slipsknuten.

Han har slutat räkna alla gånger han blivit kallad ”idiot”. Okvädingsorden kan man ducka för, menar han, svårare är det med aggression utlöst av alkohol eller droger, oberäkneligt och obehagligt.

Nyligen var han med om en incident som hade kunnat sluta riktigt illa. Resenären var irriterad och upphetsad redan under biljettkontrollen. Vid avstigning kastade han sig plötsligt mot Robert och försökte skalla honom.

– Rent reflexmässigt backade jag undan och blev inte så skadad fysiskt. Men psykiskt var det chockartat.

Lokföraren som såg händelsen i backspegeln stängde dörrarna och hindrade på det sättet fortsatt misshandel. Tåget togs genast ur trafik och Robert blev tagen ur tjänst i några dagar.

– Redan samma dag fick jag prata med en kamratstödjare här på kontoret i Värnamo. Företagshälsovården i Växjö blev inkopplad och jag fick tillgång till en psykolog.

Polisanmälan skrevs men lades ner i brist på bevis. Frustrerande, menar Robert.

– Hade vi haft kamera i tåget hade händelsen funnits på bild.

Den gången han blev slagen i magen av en alkohol- och drogpåverkad resenär som nekades att stiga på tåget, ledde till polisanmälan och senare till rättegång. Mannen blev dömd. Men Robert blev märkt av situationen.

– Jag mådde riktigt dåligt efter hela den händelsen, men fortsatte att jobba, alltid lite illa till mods när vi passerade stationen där det hände.

Rädslan finns där, har krupit in det undermedvetna, styr hans tankar när han skannar sittplatserna före avgång. Han arbetar alltid ensam, ofta på tåg utan tjänstekupé. Lokförarkupén har blivit hans räddning ibland när han känt att stämningen på tåget blivit för hotfull.

Telefonnumret till väktarna finns i mobilen, men han använder det sällan och ringer inte om han inte absolut måste, det tar lång tid för dem att komma.

Han är medveten om att kollegor ute i landet känner likadant.

– Jag vet, situationen är långt mycket värre i Malmö och Stockholm, det går inte att jämföra. Men det betyder inte att vi inte har några problem här. I jämförelse med hur det har varit tidigare har vi gigantiska problem idag, och det blir värre. Att statistiken är lägre här än i andra delar av landet betyder inte att vi kan lämnas utan säkerhetsåtgärder, menar han.

– Vi borde få känna oss trygga på arbetet.

Som styrelsemedlem i Krösatågens Sekoklubb har han varit med och drivit frågan om walkietalkies även på de tåg där de inte behövs för avgångssignalen. För att kunna kommunicera med den enda kollegan, lokföraren, om det hettar till.

Han ser ytterligare en rad åtgärder framför sig som skulle kunna öka säkerheten för dem som jobbar ombord på Krösatågen Norra: kameraövervakning, dubbelbemanning, personlarm, utbildning om droger i samhället, fler väktare på tågen och mer polisnärvaro.

– Men den viktigaste säkerhetsåtgärden är att vi själva börjar rapportera alla incidenter, stort som smått. Även arbetsgivaren kräver det av oss. Så min uppmaning till alla kollegor är att rapportera, utan det har ingenting hänt och det ser ut som rena idyllen i statistiken.

Han rättar till slipsen och tar på sig kavajen. Det är dags, tåget ska strax avgå.

– Jag gillar det här jobbet, är en glad och serviceinriktad person, tänkte fortsätta många år till. Men jag är familjefar och jag vill vara säker på att jag alltid kommer hem från jobbet välbehållen.

Lena Bäckman Lägerdal
Lena.BackmanLagerdal@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Alltid redo till havs

Alltid redo till havs

Att hämta och lämna lotsar, bistå Sjöräddningen och att sprida de dödas aska. Det är huvuduppgifterna för båtmännen ombord på tjänstebåt 2013 i Malmö. Läs mer

Privat jobbförmedling
Ylva Johansson: Matchningsföretag måste leverera

Ylva Johansson: Matchningsföretag måste leverera

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) kommenterar Arbetet och Sekotidningens avslöjande om att Arbetsförmedlingens externa jobbcoacher får vara hur dåliga som helst på 27 orter i landet – utan att slängas ut. Läs mer

Fransk strejkvår stoppar utförsäljning

Fransk strejkvår stoppar utförsäljning

En tre månader lång strejk har inte hindrat att passagerartrafiken öppnas för konkurrens. Men en ny lag ska stoppa privatisering av SNCF, det statliga franska järnvägsbolaget. Läs mer

Privat jobbförmedling
Kommunerna där jobbmatchningen kan vara hur dålig som helst

Kommunerna där jobbmatchningen kan vara hur dålig som helst

Arbetsförmedlingen slänger ut matchningsföretag som inte hittar jobb till arbetslösa deltagare. Men i 27 kommuner kan företagen ha hur dåliga resultat som helst – och ändå få vara kvar. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

Städbolag betalade ut fel lön – nu får städarna rätt

Städbolag betalade ut fel lön – nu får städarna rätt

Drygt 40 städare på Solreneriet i Stockholm har under lång tid fått fel lön. Enligt Seko har städföretaget, som jobbat på uppdrag av MTR, varit skyldiga städarna en halv miljon. Efter förhandlingar har Seko nu lyckats få ut merparten av pengarna. Läs mer

”Vi sköter marken kring slottet”

”Vi sköter marken kring slottet”

Läs mer

Demokratins räddare

Demokratins räddare

Demokratin är hotad från två håll, menar Sverker Gustavsson som forskar om populismen och dess framväxt. Nu är han aktuell som medförfattare till boken ”Vad krävs för att rädda demokratin?”. Läs mer

Ta politikernas oro på allvar

Ta politikernas oro på allvar

Politiker som som har svårt att hantera sin oro innebär på sikt en fara för samhällsutvecklingen. Ett tips är att sluta lyssna på dem som skriker högst och istället satsa på en rättvis fördelning av välfärden. Läs mer

Tryggare jobb med socialdemokratisk regering

Tryggare jobb med socialdemokratisk regering

När de borgerliga partierna tillsammans med Sverigedemokraterna tar kampen mot anställningstrygghet, då måste vi visa att socialdemokraterna står för tryggare jobb och justa villkor. Det skriver tre riksdagskandidater och Seko-medlemmar i en debattartikel. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Seko: Kriminalvården behöver mer resurser

Seko: Kriminalvården behöver mer resurser

Det är trångt, mycket ensamarbete, trakasserier, hot och våld inom Kriminalvården. Det visar en medlemsundersökning som Seko gjort bland medlemmar på anstalter, häkten och i transportverksamheten. Läs mer

Privat jobbförmedling
Så blir arbetslösa en kassako för bemanningsbolag

Så blir arbetslösa en kassako för bemanningsbolag

Bemanningsbolag jobbcoachar arbetslösa på uppdrag av Arbetsförmedlingen. Samtidigt anställer de själva sina deltagare och får bonus för varje fixat jobb. I en gemensam granskning har Sekotidningen och Arbetet tittat på hur det går till. Läs mer

Parterna lägger förslag om strejkrätten

Parterna lägger förslag om strejkrätten

De fackliga centralorganisationerna LO, TCO och Saco har gjort upp med de privata arbetsgivarna i Svenskt näringsliv om förändringar av strejkrätten. Förslaget innebär att stridsåtgärder ska endast få vidtas för att uppnå kollektivavtal med fredsplikt. Läs mer

Järnvägsunderhåll
Statligt järvägsunderhåll – nostalgi eller framtid

Statligt järvägsunderhåll – nostalgi eller framtid

Regeringen föreslår att Trafikverket ska sköta hälften av järnvägsunderhållet i egen regi. Seko gillar förslaget, men det finns privatanställda som är kritiska och känner sig förbisedda av förbundet. Läs mer

Uppsagt arbetstidsavtal på Green Cargo

Uppsagt arbetstidsavtal på Green Cargo

Seko Green Cargo har sagt upp arbetstidsavtalet som infördes 2017. Anledningen är att schemana för lokförarna blev sämre trots löften om motsatsen. Läs mer

Medlare

En person som kallas in om parterna inte kan komma överens och det inte går att komma längre i förhandlingarna. Medlare utses av Medlingsinstitutet.