Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Skyddsombuden på pendeln i Stockholm käver att personalen får utbildning. Foto: Madeleine Andersson
Nyhet

Risk för trasiga pendeltåg i trafik

Rapporteringssystemet för fordonsskador på pendeltågen har haft stora brister sedan MTR tog över pendeltågstrafiken i mitten av december 2016. Risken har varit stor att tåg med defekter rullat på spåren.

3 februari 2017 12:42

Lokförare och tågvärdar vågar inte lita på systemet. Och skyddsombuden anser att felet är så allvarligt att de begärt att MTR vidtar åtgärder i enlighet med arbetsmiljölagen.

– Det påverkar säkerheten att fordon inte lagas. Det är oacceptabelt, skriver skyddsombuden i sin anmälan.

Skyddsombuden kräver även att personalen får utbildning i det nya rapporteringssystem som MTR infört, och att det görs användarvänligt.

– MTR har svarat på skyddsombudens begäran, men det svaret var till en början inte tillfredsställande, säger Cecilia Hansson, lokförare och skyddsombud för Seko Lok Pendeln på MTR.

-Vi krävde ett förtydligande av arbetsgivare, som vi nu har fått. Vår förhoppning är att vi skyddsombud tillsammans med MTR kan komma överens om en bra lösning inom en snar framtid, säger hon.

MTR:s trafikchef Dag Lorantz-Bernitz säger att han ser allvarligt på bristerna i rapporteringssystemet, men han anser att de största problemen redan är åtgärdade.

–Nu återstår främst att göra systemet mer användarvänligt. Jag vill att personalen ska ha väl fungerande arbetsverktyg. Personalen ska få utbildning och vi tillsätter en utvecklingsgrupp där bland annat skyddsombuden ska vara med, säger Dag Lokrantz-Bernitz.

Skyddsombuden vill dock att MTR ytterligare förtydligar vad företaget tänker göra för att förstärka systemet. Enligt Cecilia Hansson har företaget inte besvarat alla frågor som beskrivs i framställan, men hon kan inte gå in i detalj på vad som saknas eftersom det pågår en dialog med MTR.

– Det är oerhört viktigt att det går att lita på att det vi rapporterar in kommer till verkstaden så att det blir åtgärdat. Efter att MTR tog över trafiken har det känts osäkert när vi rapporterat in ett fel i systemet, man visste inte om rapporten kom till rätt mottagare och om tåget kom till verkstad för åtgärd, säger Cecilia Hansson.

Enligt Dag Lokrantz-Bernitz har MTR säkerställt att samtliga rapporter kommer fram genom att manuellt hantera de som fastnar i rapporteringssystemet.

Det finns två sätt att rapportera fel. Dels via en app på en digital läsplatta, dels via telefon.

De allvarligaste felen ringer personalen in till den operativa centralen, POC.

Sedan starten 11 december har MTR genomgått två revisioner, dels av SL som handlat upp pendeltågstrafiken, dels av Transportstyrelsen. I mitten av februari kommer Transportstyrelsen med sin rapport.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

”En fruktansvärd tragedi”

Den man som avled efter att ha blivit påkörd av ett tåg utanför Arboga arbetade inte på spåret, som tidigare uppgivits. I stället handlade det om kabelarbete en bit från järnvägen. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Banarbetare omkom efter påkörning

En banarbetare i 50-årsåldern omkom efter att ha blivit påkörd av ett tåg. Mannen arbetade i spåret öster om Arboga då han blev påkörd av ett SJ-tåg. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Här är vinnarna i fototävlingen

Här är vinnarna i fototävlingen

Det har kommit in många vackra, fascinerande och fantasieggande bilder till Sekotidningens fototävling. Juryn har nu utsett vinnarna. Titta och njut! I bildspelet ovan är samtliga bidrag publicerade. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Hot och våld
Robert uppmanar att anmäla alla hot

Robert uppmanar att anmäla alla hot

Tågvärden Robert Munkstierna ser en stor ökning av hotfulla situationer i sitt arbete de senaste åren, men det syns inte i statistiken. Han vet att många inte tycker att det lönar sig att rapportera incidenter, men vill uppmana alla kollegor att göra just det. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

”Vi jagar fläckar hela dagarna”

”Vi jagar fläckar hela dagarna”

Aferdita Bajrami städar Världskulturmuseet i Göteborg. Hon stortrivs på jobbet. Läs mer

Mertidsblockad

En stridsåtgärd där facket stoppar allt mertidsarbete på en arbetsplats eller inom ett företag.