Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Skyddsombuden på pendeln i Stockholm käver att personalen får utbildning. Foto: Madeleine Andersson
Nyhet

Risk för trasiga pendeltåg i trafik

Rapporteringssystemet för fordonsskador på pendeltågen har haft stora brister sedan MTR tog över pendeltågstrafiken i mitten av december 2016. Risken har varit stor att tåg med defekter rullat på spåren.

3 februari 2017 12:42

Lokförare och tågvärdar vågar inte lita på systemet. Och skyddsombuden anser att felet är så allvarligt att de begärt att MTR vidtar åtgärder i enlighet med arbetsmiljölagen.

– Det påverkar säkerheten att fordon inte lagas. Det är oacceptabelt, skriver skyddsombuden i sin anmälan.

Skyddsombuden kräver även att personalen får utbildning i det nya rapporteringssystem som MTR infört, och att det görs användarvänligt.

– MTR har svarat på skyddsombudens begäran, men det svaret var till en början inte tillfredsställande, säger Cecilia Hansson, lokförare och skyddsombud för Seko Lok Pendeln på MTR.

-Vi krävde ett förtydligande av arbetsgivare, som vi nu har fått. Vår förhoppning är att vi skyddsombud tillsammans med MTR kan komma överens om en bra lösning inom en snar framtid, säger hon.

MTR:s trafikchef Dag Lorantz-Bernitz säger att han ser allvarligt på bristerna i rapporteringssystemet, men han anser att de största problemen redan är åtgärdade.

–Nu återstår främst att göra systemet mer användarvänligt. Jag vill att personalen ska ha väl fungerande arbetsverktyg. Personalen ska få utbildning och vi tillsätter en utvecklingsgrupp där bland annat skyddsombuden ska vara med, säger Dag Lokrantz-Bernitz.

Skyddsombuden vill dock att MTR ytterligare förtydligar vad företaget tänker göra för att förstärka systemet. Enligt Cecilia Hansson har företaget inte besvarat alla frågor som beskrivs i framställan, men hon kan inte gå in i detalj på vad som saknas eftersom det pågår en dialog med MTR.

– Det är oerhört viktigt att det går att lita på att det vi rapporterar in kommer till verkstaden så att det blir åtgärdat. Efter att MTR tog över trafiken har det känts osäkert när vi rapporterat in ett fel i systemet, man visste inte om rapporten kom till rätt mottagare och om tåget kom till verkstad för åtgärd, säger Cecilia Hansson.

Enligt Dag Lokrantz-Bernitz har MTR säkerställt att samtliga rapporter kommer fram genom att manuellt hantera de som fastnar i rapporteringssystemet.

Det finns två sätt att rapportera fel. Dels via en app på en digital läsplatta, dels via telefon.

De allvarligaste felen ringer personalen in till den operativa centralen, POC.

Sedan starten 11 december har MTR genomgått två revisioner, dels av SL som handlat upp pendeltågstrafiken, dels av Transportstyrelsen. I mitten av februari kommer Transportstyrelsen med sin rapport.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Löneglidning

Löneökningar som ligger utöver de pengar man kommit överens om i de centrala kollektivavtalen. Förekommer ibland efter lokala löneförhandlingar och gäller för ett enskilt företag eller enskild arbetsplats.