Lokförare och tågvärdar vågar inte lita på systemet. Och skyddsombuden anser att felet är så allvarligt att de begärt att MTR vidtar åtgärder i enlighet med arbetsmiljölagen.

– Det påverkar säkerheten att fordon inte lagas. Det är oacceptabelt, skriver skyddsombuden i sin anmälan.

Skyddsombuden kräver även att personalen får utbildning i det nya rapporteringssystem som MTR infört, och att det görs användarvänligt.

– MTR har svarat på skyddsombudens begäran, men det svaret var till en början inte tillfredsställande, säger Cecilia Hansson, lokförare och skyddsombud för Seko Lok Pendeln på MTR.

-Vi krävde ett förtydligande av arbetsgivare, som vi nu har fått. Vår förhoppning är att vi skyddsombud tillsammans med MTR kan komma överens om en bra lösning inom en snar framtid, säger hon.

MTR:s trafikchef Dag Lorantz-Bernitz säger att han ser allvarligt på bristerna i rapporteringssystemet, men han anser att de största problemen redan är åtgärdade.

–Nu återstår främst att göra systemet mer användarvänligt. Jag vill att personalen ska ha väl fungerande arbetsverktyg. Personalen ska få utbildning och vi tillsätter en utvecklingsgrupp där bland annat skyddsombuden ska vara med, säger Dag Lokrantz-Bernitz.

Skyddsombuden vill dock att MTR ytterligare förtydligar vad företaget tänker göra för att förstärka systemet. Enligt Cecilia Hansson har företaget inte besvarat alla frågor som beskrivs i framställan, men hon kan inte gå in i detalj på vad som saknas eftersom det pågår en dialog med MTR.

– Det är oerhört viktigt att det går att lita på att det vi rapporterar in kommer till verkstaden så att det blir åtgärdat. Efter att MTR tog över trafiken har det känts osäkert när vi rapporterat in ett fel i systemet, man visste inte om rapporten kom till rätt mottagare och om tåget kom till verkstad för åtgärd, säger Cecilia Hansson.

Enligt Dag Lokrantz-Bernitz har MTR säkerställt att samtliga rapporter kommer fram genom att manuellt hantera de som fastnar i rapporteringssystemet.

Det finns två sätt att rapportera fel. Dels via en app på en digital läsplatta, dels via telefon.

De allvarligaste felen ringer personalen in till den operativa centralen, POC.

Sedan starten 11 december har MTR genomgått två revisioner, dels av SL som handlat upp pendeltågstrafiken, dels av Transportstyrelsen. I mitten av februari kommer Transportstyrelsen med sin rapport.