Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Skyddsombuden på pendeln i Stockholm käver att personalen får utbildning. Foto: Madeleine Andersson
Nyhet

Risk för trasiga pendeltåg i trafik

Rapporteringssystemet för fordonsskador på pendeltågen har haft stora brister sedan MTR tog över pendeltågstrafiken i mitten av december 2016. Risken har varit stor att tåg med defekter rullat på spåren.

3 februari 2017 12:42

Lokförare och tågvärdar vågar inte lita på systemet. Och skyddsombuden anser att felet är så allvarligt att de begärt att MTR vidtar åtgärder i enlighet med arbetsmiljölagen.

– Det påverkar säkerheten att fordon inte lagas. Det är oacceptabelt, skriver skyddsombuden i sin anmälan.

Skyddsombuden kräver även att personalen får utbildning i det nya rapporteringssystem som MTR infört, och att det görs användarvänligt.

– MTR har svarat på skyddsombudens begäran, men det svaret var till en början inte tillfredsställande, säger Cecilia Hansson, lokförare och skyddsombud för Seko Lok Pendeln på MTR.

-Vi krävde ett förtydligande av arbetsgivare, som vi nu har fått. Vår förhoppning är att vi skyddsombud tillsammans med MTR kan komma överens om en bra lösning inom en snar framtid, säger hon.

MTR:s trafikchef Dag Lorantz-Bernitz säger att han ser allvarligt på bristerna i rapporteringssystemet, men han anser att de största problemen redan är åtgärdade.

–Nu återstår främst att göra systemet mer användarvänligt. Jag vill att personalen ska ha väl fungerande arbetsverktyg. Personalen ska få utbildning och vi tillsätter en utvecklingsgrupp där bland annat skyddsombuden ska vara med, säger Dag Lokrantz-Bernitz.

Skyddsombuden vill dock att MTR ytterligare förtydligar vad företaget tänker göra för att förstärka systemet. Enligt Cecilia Hansson har företaget inte besvarat alla frågor som beskrivs i framställan, men hon kan inte gå in i detalj på vad som saknas eftersom det pågår en dialog med MTR.

– Det är oerhört viktigt att det går att lita på att det vi rapporterar in kommer till verkstaden så att det blir åtgärdat. Efter att MTR tog över trafiken har det känts osäkert när vi rapporterat in ett fel i systemet, man visste inte om rapporten kom till rätt mottagare och om tåget kom till verkstad för åtgärd, säger Cecilia Hansson.

Enligt Dag Lokrantz-Bernitz har MTR säkerställt att samtliga rapporter kommer fram genom att manuellt hantera de som fastnar i rapporteringssystemet.

Det finns två sätt att rapportera fel. Dels via en app på en digital läsplatta, dels via telefon.

De allvarligaste felen ringer personalen in till den operativa centralen, POC.

Sedan starten 11 december har MTR genomgått två revisioner, dels av SL som handlat upp pendeltågstrafiken, dels av Transportstyrelsen. I mitten av februari kommer Transportstyrelsen med sin rapport.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Stort varsel på stockholmspendeln

Stort varsel på stockholmspendeln

Idag har 90 städare på pendeltågen i Stockholm varslats om uppsägning. Deras arbetsgivare Sol Reneriet blev ”fetlurade” av MTR, säger en anställd. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Arriva fortsätter köra Pågatågen

Idag blev det klart att Arriva fortsätter köra Pågatågen för Skånetrafikens räkning. Politikerna i Region Skåne har också beslutat att Arriva ska sköta hela affären, det vill säga även underhåll av stationer och ersättningstrafik. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Krav växlade mellan Seko och Arbetsgivarverket

Idag har parterna på staten växlat yrkanden med varandra. Seko kräver löneökningar enligt LO-samordningen med låglönesatsning samt tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Seko stämmer Leif–Ivan Karlsson

Seko stämmer Leif-Ivan Karlsson på 1,4 miljoner kronor i obetalda löner efter Birger Jarl-konkursen. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Dödsolycka på Malmbanan

Under gårdagen omkom en 21-årig man från Jokkmokk när han blev påkörd bakifrån av ett tåg strax söder om Abisko. Läs mer

Avtal klart på KFS energi

Seko och de kommunala energibolagen i KFS har tecknat ett nytt treårigt avtal. Avtalet ger löneökningar enligt det så kallade märket på 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Åsbro kursgård döms för arbetsmiljöbrott

En instruktör vid Åsbro kursgård döms till 60 dagsböter för arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död. Företaget döms att betala en miljon kronor i företagsbot. Läs mer

Fortsatt många arbetsskador

Arbetsmiljön blir inte bättre för Sekos yrkesgrupper när man ser till antalet anmälda olycksfall och sjukdomar som orsakats på jobbet. Läs mer

One contact säger upp kundservicepersonal

One contact varslar drygt 20-talet anställda på kundservice i Malmö om uppsägning. Enligt Seko beror varslet på att företaget tappat sin största kund. Läs mer

Städavtalet klart

Seko och Fastighets har tecknat ett nytt städavtal med Almega. Därmed blir det ingen strejk nästa onsdag. Uppgörelsen innebär en låglönesatsning på 83 kronor, enligt de båda facken. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Konfliktåtgärder

Stridsåtgärder i samband med kollektivavtalsförhandlingar. För arbetstagarsidan: strejk, mertids-, nyanställnings- och övertidsblockad. För arbetsgivarsidan: lock out.