Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

– Jag är övertygad socialdemokrat, men nu är jag besviken på politikerna, säger Sekos klubbordförande Mårten Walfridsson. Foto: Malin Arnesson
Reportage

Ringhals – besvikelse men ingen större oro

Reaktionerna är blandade hos de anställda vid Ringhals efter ägarnas besked om att stänga två reaktorer i förtid. Vissa blev förvånade medan andra hade sett det komma – alla är besvikna men ingen verkar särskilt orolig.

22 oktober 2015 10:58

Alldeles intill havet vid den halländska kusten tornar de fyra reaktorbyggnaderna upp sig. Tre runda och en fyrkan­tig, Den fyrkantiga, Ettan, togs i drift 1976 och ska tillsammans med Tvåan, som trots namnet startades ett år tidigare, stängas år 2020.

Sjunkande elpriser och höjd skatt ligger bakom ägarens beslut. Det kostar helt enkelt mer att producera elen än vad de kan ta betalt. Enligt Vattenfall, som är majoritetsägare, är beslutet rent affärsmässigt, men det är inte alla som köper den förklaringen.

– Jag är övertygad socialdemokrat, men nu är jag besviken på politikerna. Vi fick höra innan valet att sossarna aldrig skulle sätta sig i knät på Miljöpartiet, men det är det som hänt nu, säger Mårten Walfridsson, Sekos klubbordförande på kärnkraftverket.

Det handlar om att regeringen höjt skatten på kärnkraft. För Ringhals del handlar det om en ökning med 220 miljoner kronor per år.

Men Vattenfall har påpekat att man hade velat stänga de två reaktorerna oavsett skatte­höjningen på ett öre per kilowattimme. Det är framförallt det låga elpriser som lett till beslutet.

Mårten Walfridsson har viss förståelse, men är trots det besviken.

– Jag förstår det affärsmässiga i beslutet men känslomässigt är det svårt. Vi var ju helt inställda på att köra till 2025 som var sagt från början. Så jag är besviken på partiet och politikerna, säger Mårten Walfridsson.

Om beslutet kommer att innebära uppsäg­ningar är för tidigt att uttala sig om. Man ska trots allt köra de två reaktorerna i fem år till, sedan kommer avvecklingen som också tar tid. Och, framförallt, de två andra reaktorer­na, Trean och Fyran, kom­mer fortsatt att vara i drift. Många är förvånade över beslutet då man i somras inledde en renovering av kärnkraftverket för att kunna köra fram till 2025. Stefan Duerlund är ven­tiltekniker och har arbe­tat på Ringhals sedan 1976, nästan från starten. Han är besviken men inte orolig för egen del.

stefan_d

– Man har ju investerat en massa pengar för att reaktorerna ska kunna köras längre och så gör de ändå så här. Det är tråkigt men för egen del är jag inte orolig över beslutet. Jag går i pension 2021 så det kommer nog fin­nas jobb för mig. Det är värre för de unga. Jag tycker synd om alla nya killar och tjejer som börjat här.

Kollegan Thomas Hagman tror inte att be­slutet kommer innebära så mycket för dem som är anställda på Ringhals.

thomas_h

– Jag tror inte det kommer drabba den egna organisationen så mycket. Snarare att man drar ner på konsulter och entreprenörer som är inne här.

Ringhals har drygt 1 500 anställda, till det kommer omkring 1 000 entreprenörer, in­hyrda och konsulter. När det är revision, ett planerat stopp där en mängd olika under­ hållsarbeten och provningar utförs, är det ännu fler på plats.

– Vissa dagar kan det vara 4 000 som går igenom grindarna på morgonen, säger Mårten Walfridsson.

Det gör Ringhals till en av de absolut största ar­ betsgivarna i regionen. Och skapar än fler jobb utanför kärnkraftverket.

Verkstaden på Ringhals är stor. Här lagas, fixas och tillverkas allt möjligt som behövs i ett kärnkraftverk. Eftersom reservdelar till de äldsta reaktorerna inte finns att köpa får man göra dem själva.

– Till den här letade vi land och rike runt efter en stålklump att använda. Till slut hit­tade vi en på Forsmark. Det ställs ju en massa olika krav på materialet när det ska använ­das här. Eftersom vi bara hade en klump så fick vi inte misslyckas. Därför gjorde vi en prototyp i plast först, berättar Dan Jarlegren och visar upp en manick som ska användas för kylning av reaktorerna.

dan_j

Han trivs utmärkt på jobbet, och just triv­seln är något alla vi pratar med, vittnar om.

– Jag har jobbat här i tolv år och flabbar fortfarande varje dag på väg till jobbet.

Inte heller han är orolig för vad nedlägg­ningsbeslutet ska innebära. Jobb kommer att finnas kvar och även om han skulle bli av med det just här tror han inte det skulle vara något problem att få nytt.

– De kunskaperna som finns här i verksta­den är eftertraktade. Vi är ju verktygsmakare allihop, och det råder det brist på.

När Sekotidningen är på besök i verkstaden är det annars ganska tomt på folk. De flesta är ute på jobb på olika ställen i kärnkraftverket, platser som vi inte får tillträde till.

 

persigvard

En som emellertid är på plats är Per­ Sigvard Nilsson, som jobbar med planering och kvalitetskontroll.

– Jag är väl så gammal att jag inte behöver oroa mig för beslutet, men man tänker ju på de yngre. Speciellt de som anställts nyligen. De kan nog vara oroliga och börja se sig om efter nya jobb, det skulle i alla fall jag göra.

Likadant är det för ventilteknikern Len­nart Gunnarsson.

lennart_g

– Jag började 1974, under byggtiden. Nu blir jag 60 i vår så jag kommer vara färdig för pension när man börjar stänga ner. Men det är värre för de yngre.

Men vad säger då de yngre? Vi får leta gan­ska länge innan vi hittar någon som passar in på den beskrivningen. Men till slut springer vi på Emelie Bengtsson som är förrådstek­niker och har arbetat här i sju år. Det visar sig att inte heller hon är orolig, hon tänker i stället på de äldre.

– Jag är ju ung och kan skaffa nytt jobb. Det måste vara värre för de äldre, men jag upplever inte att någon är speciellt orolig.

emelie

Hon kör ut gods från det jättelika lagret till alla delar av kärnkraftverket. Även om hon inte oroar sig över att bli uppsagd så jobbar hon gärna kvar.

– Jag trivs jättebra. Det är ett väldigt fritt jobb och så får jag ju se hela Ringhals och träffa väldigt mycket folk. Det vore tråkigt att bli av med jobbet, men jag har inställ­ningen att saker brukar lösa sig, säger Eme­lie Bengtsson.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Mårten Walfridsson

    Det är en ära att få vara ordförande i Seko klubb Ringhals med en sådan medlemskår.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Sexuella trakasserier är så vanligt förekommande att kvinnor avstår från att gå på fackliga kurser. Nyligen inträffade ett allvarligare fall på LO:s kursgård Runö.  Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Tågvärdar testar kroppskameror

Under tre månader framåt ska ett antal tågvärdar på Pågatågen bära kroppskameror. Tanken är att det ska öka tryggheten ombord på tågen. En utvärdering får avgöra om alla ska bära kameror. Läs mer

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Efter en inspektion på Strukton rail riktar Arbetsmiljöverket kritik mot företagets arbetsmiljöarbetet. Bolaget har två månader på sig att svara hur man ska åtgärda bristerna. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Låglönesatsning

En särskild satsning i kollektivavtalsförhandlingarna på de personer eller grupper som har de lägsta lönerna.