Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Riksdagen för reglerat järnvägsunderhåll

Avregleringen av järnvägsunderhållet är en av orsakerna till de senaste årens tågkaos. Det konstaterar en riksdagsmajoritet som därmed ger regeringen smäll på fingrarna.

8 juni 2012 13:17

Samtliga oppositionspartier röstade igår för kravet att regeringen snarast ska lämna förslag på hur järnvägsunderhållet ska organiseras på ett effektivare och mer samordnat sätt – det vill säga en viss återreglering av underhållet.
   Kravet har vållat stor debatt. Regeringen, entreprenörerna och Trafikverkets gd, Gunnar Malm, är några av dem som varnat för en återreglering av underhållet.
   Det främsta argumentet är att man får mer för pengarna genom konkurrensutsättning.
   – Min uppfattning är att konkurrensen stimulerar innovation och nytänkande. Det ger ett billigare underhåll, säger Gunnar Malm till Sekotidningen.
   Han menar att bristerna på järnvägen inte är en organisationsfråga, utan handlar om resurser. Det behövs mer pengar helt enkelt.
   – Vi måste i och för sig bli bättre på att följa upp att vi får det vi beställt i upphandlingarna.  Men om vi får ordning på det så är konkurrens ett bättre alternativ, säger han.
   Men det är inga argument som imponerar på Anders Ygeman (s), trafikutskottets ordförande.
   – Gunnar Malm bör fokusera på att få järnvägen att fungera, inte ge sig in i den politiska debatten. Verkligheten talar emot honom när han säger att punktligheten förbättrats på senare tid.
   Även han menar att mer resurser måste till men också att underhållet måste organiseras på ett bättre sätt.
   – Vi har västvärldens mest splittrade järnvägssystem men definitivt inte västvärldens bästa järnväg, det talar för sig självt. Jag tror vi måste göra en genomlysning av hela järnvägssystemet, inte bara underhållet, för att se vilka delar som passar för konkurrens och vilka delar som inte passar.

Kan du tänka dig privata entreprenörer inom underhållet om en sådan genomlysning visar att det fungerar?

   – Ja, jag kan tänka mig olika lösningar. Men som det är nu är det för splittrat.
   Entreprenörerna är av naturliga skäl mindre nöjda med återregleringskravet. Även det statligt ägda Infranord,    som torde vara det bolag som skulle kamma hem uppdragen vid en återreglering, är kritiskt.
   – Att backa tillbaka bandet och återreglera järnvägen skulle innebära att vi tar bort incitamenten för produktivitetsutvecklingen, vilket kraftigt skulle fördyra underhållet och kosta skattebetalarna miljarder kronor, säger vd Niclas F Reinikainen.
   Han är dock positiv till att frågan uppmärksammas.
   – Vi är medvetna om att järnvägsunderhållet idag inte fungerar fullt ut, och tycker därför det är positivt att regeringen får i uppdrag att komma med ett förslag på bättre samordnat järnvägsunderhåll.
   Liknande tongångar hörs från Strukton Rail, som har cirka tio procent av marknaden.
   – Underhållet är väldigt eftersatt och det krävs en del nyinvesteringar också. Men jag tror inte att en återreglering i sig löser de problemen, säger vd Robert Röder. 
   Han håller med om att marknaden är fragmentiserad, att det kan finnas vissa samverkansproblem mellan olika aktörer och att upphandlingsförfarandet inte är optimalt.
   – Det är viktigt att nyktert titta på de problem som finns och inte bara fastna i att allt var bättre förr. Om man förstatligar underhållet tappar man konkurrenstrycket och innovationskraften. Det blir dyrare med bara en aktör på marknaden.
   Att det behövs mer pengar är alla alltså överens om. En undersökning från Tekniska högskolan i Stockholm visar att Sverige lägger minst pengar på underhåll i hela Europa. Här satsar vi cirka 35 euro per spårkilometer medan snittet ligger runt 72 euro, mer än dubbelt så mycket alltså.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Pelle Rallare

    Att ledande personer bland entreprenörerna är motsåndare till en återreglering är ju inte konstigt, för det handlar ju om pengar, stora pengar som inte utnyttjas effektivt, och att Infranords VD varnar för det är inte heller konstigt, det är ju bara att läsa senaste åreberättelsen så ser man varför han är motståndare! Den egna plånboken sätts främst i dessa resonemang.
    Drift och underhåll ska vara i statens regi,

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Seko vill förhandla om utbildningsjobb

Alla LO-förbund utom Transport vill förhandla med arbetsgivarna för att få fram nya jobb till nyanlända och andra som står långt från arbetsmarknaden. Utgångspunkten är det förslag om utbildningsjobb som LO lade fram i mars i år. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Kvarts ger Svevia böter

Kvarts ger Svevia böter

Svevia har dömts att betala 150 000 kronor i sanktionsavgift för att ha brutit mot föreskrifterna om kvarts. Det saknades dokument om risker med höga kvartshalter på ett arbetsställe i Storuman. Läs mer

Ännu inget nytt arbetstidsavtal på NTE

Förhandlingarna om nytt arbetstidsavtal för personalen på Nationella transportenheten, NTE, inom Kriminalvården fortsätter. Seko har hittills sagt nej till arbetsgivarens förslag. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Franska protester mot ny arbetslag

Franska protester mot ny arbetslag

Hundratusentals franska invånare deltog idag i demonstrationer mot Macrons nya arbetslag. - Idag lyssnar man bara på arbetsgivarna. Men det är förvånansvärt svårt att få folk att engagera sig trots utvecklingen, säger Rachel Neis fackombud vid det franska gasbolaget. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Väjer inte för det pinsamma

Väjer inte för det pinsamma

Sekotidningen möter högaktuelle Ruben Östlund – prisbelönt filmregissör som gärna trycker på våra ömma punkter. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Seko lämnar Nordea

Sekos förbundsstyrelse har tagit beslut om att förbundet ska lämna Nordea. Förbundet har en halvmiljard placerad hos banken. Även LO har beslutat att lämna Nordea, liksom Handels och Transport. Läs mer

Chef kränkte medarbetare

Chef kränkte medarbetare

En chef på LVM-hemmet Runnagården i Örebro har enligt en intern utredning kränkt medarbetare under en längre tid. Läs mer

Seko upprörs över Nordeas flytt

Efter Nordeas besked om flytt till Finland har två fackförbund tagit beslut om att byta bank. Seko, som har en halv miljard placerad hos Nordea, avvaktar diskussion i LO-styrelsen innan man tar beslut. Läs mer

Postnord tar till sig kritiken

Postnord tar till sig kritiken

Det går fortsatt dåligt för Postnord. Kunderna klagar, ägaren staten är missnöjd med ekonomin och kvaliteten och tillsynsmyndigheten Post-och telestyrelsen är bekymrad. Samtidigt kräver Seko att den dansk-svenska fusionen bryts. Läs mer

Avdrag för fackavgift återinförs

Vänsterpartiet och regeringen har i budgetförhandlingarna kommit överens om att återinföra avdragsrätt för fackföreningsavgiften från och med juli 2018. Dessutom avskaffas en karensdag i a-kassan. Läs mer

Tre avtal kvar

Tre avtal återstår för Sekos del i årets avtalsrörelse: staten, skärgårdstrafiken och Samhall. Alla tre löper ut den sista september och parterna har så smått börjat känna på varandra. Läs mer

Regeringen flyttar myndigheter

Regeringen har beslutat att helt eller delvis flytta sju myndigheter från Stockholm till andra orter. Seko har inga medlemmar på de berörda myndigheterna, men regeringen har flaggat för fler beslut före valet nästa år. Läs mer

Här är vinnarna i fototävlingen

Här är vinnarna i fototävlingen

Det har kommit in många vackra, fascinerande och fantasieggande bilder till Sekotidningens fototävling. Juryn har nu utsett vinnarna. Titta och njut! I bildspelet ovan är samtliga bidrag publicerade. Läs mer

Dispositiv

En lag eller lagparagraf som kan förhandlas bort för att ersättas med ett avtal mellan fack och arbetsgivare.