Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Anders Ygeman (s) vill ha mer ordning på järnvägsunderhållet Foto: Per Asplund
Nyhet

Riksdagen för reglerat järnvägsunderhåll

Avregleringen av järnvägsunderhållet är en av orsakerna till de senaste årens tågkaos. Det konstaterar en riksdagsmajoritet som därmed ger regeringen smäll på fingrarna.

8 juni 2012 13:17

Samtliga oppositionspartier röstade igår för kravet att regeringen snarast ska lämna förslag på hur järnvägsunderhållet ska organiseras på ett effektivare och mer samordnat sätt – det vill säga en viss återreglering av underhållet.
   Kravet har vållat stor debatt. Regeringen, entreprenörerna och Trafikverkets gd, Gunnar Malm, är några av dem som varnat för en återreglering av underhållet.
   Det främsta argumentet är att man får mer för pengarna genom konkurrensutsättning.
   – Min uppfattning är att konkurrensen stimulerar innovation och nytänkande. Det ger ett billigare underhåll, säger Gunnar Malm till Sekotidningen.
   Han menar att bristerna på järnvägen inte är en organisationsfråga, utan handlar om resurser. Det behövs mer pengar helt enkelt.
   – Vi måste i och för sig bli bättre på att följa upp att vi får det vi beställt i upphandlingarna.  Men om vi får ordning på det så är konkurrens ett bättre alternativ, säger han.
   Men det är inga argument som imponerar på Anders Ygeman (s), trafikutskottets ordförande.
   – Gunnar Malm bör fokusera på att få järnvägen att fungera, inte ge sig in i den politiska debatten. Verkligheten talar emot honom när han säger att punktligheten förbättrats på senare tid.
   Även han menar att mer resurser måste till men också att underhållet måste organiseras på ett bättre sätt.
   – Vi har västvärldens mest splittrade järnvägssystem men definitivt inte västvärldens bästa järnväg, det talar för sig självt. Jag tror vi måste göra en genomlysning av hela järnvägssystemet, inte bara underhållet, för att se vilka delar som passar för konkurrens och vilka delar som inte passar.

Kan du tänka dig privata entreprenörer inom underhållet om en sådan genomlysning visar att det fungerar?

   – Ja, jag kan tänka mig olika lösningar. Men som det är nu är det för splittrat.
   Entreprenörerna är av naturliga skäl mindre nöjda med återregleringskravet. Även det statligt ägda Infranord,    som torde vara det bolag som skulle kamma hem uppdragen vid en återreglering, är kritiskt.
   – Att backa tillbaka bandet och återreglera järnvägen skulle innebära att vi tar bort incitamenten för produktivitetsutvecklingen, vilket kraftigt skulle fördyra underhållet och kosta skattebetalarna miljarder kronor, säger vd Niclas F Reinikainen.
   Han är dock positiv till att frågan uppmärksammas.
   – Vi är medvetna om att järnvägsunderhållet idag inte fungerar fullt ut, och tycker därför det är positivt att regeringen får i uppdrag att komma med ett förslag på bättre samordnat järnvägsunderhåll.
   Liknande tongångar hörs från Strukton Rail, som har cirka tio procent av marknaden.
   – Underhållet är väldigt eftersatt och det krävs en del nyinvesteringar också. Men jag tror inte att en återreglering i sig löser de problemen, säger vd Robert Röder. 
   Han håller med om att marknaden är fragmentiserad, att det kan finnas vissa samverkansproblem mellan olika aktörer och att upphandlingsförfarandet inte är optimalt.
   – Det är viktigt att nyktert titta på de problem som finns och inte bara fastna i att allt var bättre förr. Om man förstatligar underhållet tappar man konkurrenstrycket och innovationskraften. Det blir dyrare med bara en aktör på marknaden.
   Att det behövs mer pengar är alla alltså överens om. En undersökning från Tekniska högskolan i Stockholm visar att Sverige lägger minst pengar på underhåll i hela Europa. Här satsar vi cirka 35 euro per spårkilometer medan snittet ligger runt 72 euro, mer än dubbelt så mycket alltså.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Pelle Rallare

    Att ledande personer bland entreprenörerna är motsåndare till en återreglering är ju inte konstigt, för det handlar ju om pengar, stora pengar som inte utnyttjas effektivt, och att Infranords VD varnar för det är inte heller konstigt, det är ju bara att läsa senaste åreberättelsen så ser man varför han är motståndare! Den egna plånboken sätts främst i dessa resonemang.
    Drift och underhåll ska vara i statens regi,

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

En målare som arbetade med att renovera hytter ombord på Silja Symphony omkom i en arbetsplatsolycka i lördags. Dödsorsaken uppges vara en felaktig bygglampa som gett mannen en elchock. Läs mer

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ har beslutat att lägga ut kundtjänsten i Ånge på ett privat företag. Webhelp, som tar över, lovar att vara kvar i minst fem år och har skrivit ett specialavtal för de anställda. Läs mer

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Två män försökte med våld ta brevbäraren Åsa Åsbergs postbil. En av männen greppade så hårt tag om Åsas nacke att hon har ständig värk flera veckor efteråt. Hon chockades och gav inte männen bilnycklarna. Läs mer

Många besök under Sekos medlemsvecka

Många besök under Sekos medlemsvecka

Närmare 10 000 anställda i Sekos branscher fick besök när Seko hade medlemsvecka i april. Nu har förbundet registrerat plussiffror i medlemsregistret för första gången på länge. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

I april beslutade Kriminalvården i region väst att flytta Sekos skyddsombud Leif Kyldal från häktet Göteborg till Skogomeanstalten. Han närmaste chef hade känt sig hotad när Leif pekade på arbetsmiljöproblem på avdelningen. Läs mer

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Vibrationsskador satte stopp för Bo Hadrys yrkesliv. Genom Seko har han fått hjälp att söka de ersättningar han har rätt till. – Helt plötsligt har det funnits en massa pengar på kontot. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO:s ekonomer räknar med ytterligare några goda år - och med lägre arbetslöshet än någon annan prognosmakare. Använd de goda tiderna för att ta itu med bristerna i välfärden, uppmanar de. Läs mer

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

– Jag skriver en lista och bockar av varje sak som jag har gjort när det blir körigt på jobbet, säger Janet Floreng Lindfors som arbetar som administratör på Sjöfartsverket i Malmö. Läs mer

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Kvinnliga busskonduktörer i den indiska delstaten Maharashtra får sin betalda mammaledighet utökad från sex till nio månader. Bland annat tack vare Sekos stöd till det lokala facket och dess kvinnliga aktivister. Läs mer

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Trafikverket ”ser över möjliga handlingsalternativ” och ska göra en ”heltäckande analys” av arbetsmiljöarbetet. Det sker efter tidningen Arbetets avslöjande om allvarliga arbetsmiljöbrister på Förbifart Stockholm-bygget på Lovön. Läs mer

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Brevbäraren Åsa Åsberg är aktiv i Seko Posten och vald till LO-distriktets representantskap i Västerbotten. Hon uppmanades att lämna det uppdraget eftersom hon står på Kristdemokraternas lista i valet till kommunfullmäktige. Det är inget Seko står bakom. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

Lock out

En stridsåtgärd då arbetsgivarsidan utestänger de anställda från sin arbetsplats. Den som är lockoutad får ingen lön.