Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Anders Ygeman (s) vill ha mer ordning på järnvägsunderhållet Foto: Per Asplund
Nyhet

Riksdagen för reglerat järnvägsunderhåll

Avregleringen av järnvägsunderhållet är en av orsakerna till de senaste årens tågkaos. Det konstaterar en riksdagsmajoritet som därmed ger regeringen smäll på fingrarna.

8 juni 2012 13:17

Samtliga oppositionspartier röstade igår för kravet att regeringen snarast ska lämna förslag på hur järnvägsunderhållet ska organiseras på ett effektivare och mer samordnat sätt – det vill säga en viss återreglering av underhållet.
   Kravet har vållat stor debatt. Regeringen, entreprenörerna och Trafikverkets gd, Gunnar Malm, är några av dem som varnat för en återreglering av underhållet.
   Det främsta argumentet är att man får mer för pengarna genom konkurrensutsättning.
   – Min uppfattning är att konkurrensen stimulerar innovation och nytänkande. Det ger ett billigare underhåll, säger Gunnar Malm till Sekotidningen.
   Han menar att bristerna på järnvägen inte är en organisationsfråga, utan handlar om resurser. Det behövs mer pengar helt enkelt.
   – Vi måste i och för sig bli bättre på att följa upp att vi får det vi beställt i upphandlingarna.  Men om vi får ordning på det så är konkurrens ett bättre alternativ, säger han.
   Men det är inga argument som imponerar på Anders Ygeman (s), trafikutskottets ordförande.
   – Gunnar Malm bör fokusera på att få järnvägen att fungera, inte ge sig in i den politiska debatten. Verkligheten talar emot honom när han säger att punktligheten förbättrats på senare tid.
   Även han menar att mer resurser måste till men också att underhållet måste organiseras på ett bättre sätt.
   – Vi har västvärldens mest splittrade järnvägssystem men definitivt inte västvärldens bästa järnväg, det talar för sig självt. Jag tror vi måste göra en genomlysning av hela järnvägssystemet, inte bara underhållet, för att se vilka delar som passar för konkurrens och vilka delar som inte passar.

Kan du tänka dig privata entreprenörer inom underhållet om en sådan genomlysning visar att det fungerar?

   – Ja, jag kan tänka mig olika lösningar. Men som det är nu är det för splittrat.
   Entreprenörerna är av naturliga skäl mindre nöjda med återregleringskravet. Även det statligt ägda Infranord,    som torde vara det bolag som skulle kamma hem uppdragen vid en återreglering, är kritiskt.
   – Att backa tillbaka bandet och återreglera järnvägen skulle innebära att vi tar bort incitamenten för produktivitetsutvecklingen, vilket kraftigt skulle fördyra underhållet och kosta skattebetalarna miljarder kronor, säger vd Niclas F Reinikainen.
   Han är dock positiv till att frågan uppmärksammas.
   – Vi är medvetna om att järnvägsunderhållet idag inte fungerar fullt ut, och tycker därför det är positivt att regeringen får i uppdrag att komma med ett förslag på bättre samordnat järnvägsunderhåll.
   Liknande tongångar hörs från Strukton Rail, som har cirka tio procent av marknaden.
   – Underhållet är väldigt eftersatt och det krävs en del nyinvesteringar också. Men jag tror inte att en återreglering i sig löser de problemen, säger vd Robert Röder. 
   Han håller med om att marknaden är fragmentiserad, att det kan finnas vissa samverkansproblem mellan olika aktörer och att upphandlingsförfarandet inte är optimalt.
   – Det är viktigt att nyktert titta på de problem som finns och inte bara fastna i att allt var bättre förr. Om man förstatligar underhållet tappar man konkurrenstrycket och innovationskraften. Det blir dyrare med bara en aktör på marknaden.
   Att det behövs mer pengar är alla alltså överens om. En undersökning från Tekniska högskolan i Stockholm visar att Sverige lägger minst pengar på underhåll i hela Europa. Här satsar vi cirka 35 euro per spårkilometer medan snittet ligger runt 72 euro, mer än dubbelt så mycket alltså.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Pelle Rallare

    Att ledande personer bland entreprenörerna är motsåndare till en återreglering är ju inte konstigt, för det handlar ju om pengar, stora pengar som inte utnyttjas effektivt, och att Infranords VD varnar för det är inte heller konstigt, det är ju bara att läsa senaste åreberättelsen så ser man varför han är motståndare! Den egna plånboken sätts främst i dessa resonemang.
    Drift och underhåll ska vara i statens regi,

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier i facket #inteförhandlingsbart

Uppropet #inteförhandlingsbart har idag publicerats i tidningen Etc. 1501 kvinnor från alla fackförbund vittnar om sexism, övergrepp och tystnadskultur inom fackföreningsrörelsen. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

I dagarna publiceras ett upprop under hashtaggen #inteförhandlingsbart. Där vittnar kvinnor med fackliga uppdrag om sexuella trakasserier, kränkningar och sexism inom facket. Det blir ett i raden av upprop från kvinnor i olika branscher under metoo-rörelsen. Allt från skådespelare och sångare, till politiker och ingenjörer har vittnat om utsatthet. Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Medarbetaravtal

Ett gemensamt avtal för tjänstemän och arbetare.