Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Anders Ygeman (s) vill ha mer ordning på järnvägsunderhållet Foto: Per Asplund
Nyhet

Riksdagen för reglerat järnvägsunderhåll

Avregleringen av järnvägsunderhållet är en av orsakerna till de senaste årens tågkaos. Det konstaterar en riksdagsmajoritet som därmed ger regeringen smäll på fingrarna.

8 juni 2012 13:17

Samtliga oppositionspartier röstade igår för kravet att regeringen snarast ska lämna förslag på hur järnvägsunderhållet ska organiseras på ett effektivare och mer samordnat sätt – det vill säga en viss återreglering av underhållet.
   Kravet har vållat stor debatt. Regeringen, entreprenörerna och Trafikverkets gd, Gunnar Malm, är några av dem som varnat för en återreglering av underhållet.
   Det främsta argumentet är att man får mer för pengarna genom konkurrensutsättning.
   – Min uppfattning är att konkurrensen stimulerar innovation och nytänkande. Det ger ett billigare underhåll, säger Gunnar Malm till Sekotidningen.
   Han menar att bristerna på järnvägen inte är en organisationsfråga, utan handlar om resurser. Det behövs mer pengar helt enkelt.
   – Vi måste i och för sig bli bättre på att följa upp att vi får det vi beställt i upphandlingarna.  Men om vi får ordning på det så är konkurrens ett bättre alternativ, säger han.
   Men det är inga argument som imponerar på Anders Ygeman (s), trafikutskottets ordförande.
   – Gunnar Malm bör fokusera på att få järnvägen att fungera, inte ge sig in i den politiska debatten. Verkligheten talar emot honom när han säger att punktligheten förbättrats på senare tid.
   Även han menar att mer resurser måste till men också att underhållet måste organiseras på ett bättre sätt.
   – Vi har västvärldens mest splittrade järnvägssystem men definitivt inte västvärldens bästa järnväg, det talar för sig självt. Jag tror vi måste göra en genomlysning av hela järnvägssystemet, inte bara underhållet, för att se vilka delar som passar för konkurrens och vilka delar som inte passar.

Kan du tänka dig privata entreprenörer inom underhållet om en sådan genomlysning visar att det fungerar?

   – Ja, jag kan tänka mig olika lösningar. Men som det är nu är det för splittrat.
   Entreprenörerna är av naturliga skäl mindre nöjda med återregleringskravet. Även det statligt ägda Infranord,    som torde vara det bolag som skulle kamma hem uppdragen vid en återreglering, är kritiskt.
   – Att backa tillbaka bandet och återreglera järnvägen skulle innebära att vi tar bort incitamenten för produktivitetsutvecklingen, vilket kraftigt skulle fördyra underhållet och kosta skattebetalarna miljarder kronor, säger vd Niclas F Reinikainen.
   Han är dock positiv till att frågan uppmärksammas.
   – Vi är medvetna om att järnvägsunderhållet idag inte fungerar fullt ut, och tycker därför det är positivt att regeringen får i uppdrag att komma med ett förslag på bättre samordnat järnvägsunderhåll.
   Liknande tongångar hörs från Strukton Rail, som har cirka tio procent av marknaden.
   – Underhållet är väldigt eftersatt och det krävs en del nyinvesteringar också. Men jag tror inte att en återreglering i sig löser de problemen, säger vd Robert Röder. 
   Han håller med om att marknaden är fragmentiserad, att det kan finnas vissa samverkansproblem mellan olika aktörer och att upphandlingsförfarandet inte är optimalt.
   – Det är viktigt att nyktert titta på de problem som finns och inte bara fastna i att allt var bättre förr. Om man förstatligar underhållet tappar man konkurrenstrycket och innovationskraften. Det blir dyrare med bara en aktör på marknaden.
   Att det behövs mer pengar är alla alltså överens om. En undersökning från Tekniska högskolan i Stockholm visar att Sverige lägger minst pengar på underhåll i hela Europa. Här satsar vi cirka 35 euro per spårkilometer medan snittet ligger runt 72 euro, mer än dubbelt så mycket alltså.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Pelle Rallare

    Att ledande personer bland entreprenörerna är motsåndare till en återreglering är ju inte konstigt, för det handlar ju om pengar, stora pengar som inte utnyttjas effektivt, och att Infranords VD varnar för det är inte heller konstigt, det är ju bara att läsa senaste åreberättelsen så ser man varför han är motståndare! Den egna plånboken sätts främst i dessa resonemang.
    Drift och underhåll ska vara i statens regi,

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förlikning i antabusfallet

Förlikning i antabusfallet

Pendeltågsföraren som vägrade äta antabus och först hotades med uppsägning och sedan omplacerades har ingått en förlikning med arbetsgivaren. Läs mer

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

Branschavtal

Ett kollektivavtal som tecknats för en hel bransch. Inom Seko är spårtrafikavtalet ett branschavtal.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer