Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

”Regeringen bör låna till moderna höghastighetståg”

Bra att regeringen och Trafikverket vill satsa på järnvägen. Men tråkigt att det dels är för lite pengar till underhåll, dels inte finns någon plan för höghastighetståg som kör 320 kilometer per timme.

1 september 2017 11:03

Fakta

Trafikverkets nationella plan

Höghastighetsbana med tåg som kör 250 kilometer per timme byggs etappvis.

Andra investeringar som Trafikverket föreslår är bland annat fyrspår hela sträckan Uppsala-Stockholm, att första delsträckan på Norrbotniabanan byggs mellan Umeå och Skellefteå, sista etappen på Västkustbanan vid Helsingborg, samt ytterligare en etapp på Ostkustbanan norr om Gävle.

Planen innehåller även åtgärder för att höja bärigheten och säkra framkomligheten för tung trafik på vägar och broar, ökade axellaster på Malmbanan och investeringar för sjöfarten ibland annat farleden från Landsort till Södertälje.

 

 

 

Det säger Sekos ordförande Valle Karlsson i en kommentar till den nationella trafikplan som Trafikverket presenterade igår.

-Vår kritik riktar sig främst mot den som håller i plånboken, det vill säga regeringen. Det Trafikverket gjort är att visa vad pengarna räcker till. Tyvärr räcker det inte.

Seko anser att Sverige behöver en modern höghastighetsbana och att det är en investering som regeringen bör låna pengar till.

-Om regeringen menar allvar med att få ett fossilfritt samhälle måste det bli en snabb utbyggnad. Det blir ingen större tidsvinst men det frigör utrymme för växande regionaltrafik och godstrafik. I dag är det för trångt på spåren.

Trafikverkets förslag innebär att nya spår byggs enbart för hastigheter på 250 kilometer i timmen och det ska ske etappvis. Den typen av spår byggs redan nu.

-Det kommer att stå klart om 40 år, då är risken att tekniken sprungit förbi oss för länge sen, säger Kristoffer Arvidsson Thornäng, utredare på Seko. Resten av Europa bygger för 320 kilometer per timme, då är det märkligt att vi inte gör det. Det är en brist. Hoppas att regeringen tänker om och återkommer med nya pengar.

Planerna på höghastighetsbanor har framförallt gällt sträckorna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö.

Förutom höghastighetsbanor behöver den svenska järnvägen mer underhåll. Seko anser att det förslag till underhållsbudget som nu ligger är får liten.

-Det behövs mer pengar, säger Valle Karlsson. Målet för underhållet i den lagda planen är att bibehålla ”dagens funktionalitet”. Det finns inte en kotte som är nöjd med hur det ser ut i dag. Om människor ska välja tåg framför bil och flyg måste tåget bli mer tillförlitligt. Det är det argument jag ofta hör. Människor litar inte på att komma fram i tid.

Den nationella planen, som presenterades igår omfattar 622,5 miljarder kronor åren 2018 till 2019. Det är 100 miljarder mer än i nuvarande plan. Det är den ram regeringen satt. Planen är en sammanfattning av de prioriteringar som Trafikverket gör och förslaget ska nu ut på remiss. Beslut fattas under våren 2018.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier i facket #inteförhandlingsbart

Uppropet #inteförhandlingsbart har idag publicerats i tidningen Etc. 1501 kvinnor från alla fackförbund vittnar om sexism, övergrepp och tystnadskultur inom fackföreningsrörelsen. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

I dagarna publiceras ett upprop under hashtaggen #inteförhandlingsbart. Där vittnar kvinnor med fackliga uppdrag om sexuella trakasserier, kränkningar och sexism inom facket. Det blir ett i raden av upprop från kvinnor i olika branscher under metoo-rörelsen. Allt från skådespelare och sångare, till politiker och ingenjörer har vittnat om utsatthet. Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Prestationslön

Lön som är beroende av arbetsresultat, till exempel ackord.