Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

”Regeringen bör låna till moderna höghastighetståg”

Bra att regeringen och Trafikverket vill satsa på järnvägen. Men tråkigt att det dels är för lite pengar till underhåll, dels inte finns någon plan för höghastighetståg som kör 320 kilometer per timme.

1 september 2017 11:03

Fakta

Trafikverkets nationella plan

Höghastighetsbana med tåg som kör 250 kilometer per timme byggs etappvis.

Andra investeringar som Trafikverket föreslår är bland annat fyrspår hela sträckan Uppsala-Stockholm, att första delsträckan på Norrbotniabanan byggs mellan Umeå och Skellefteå, sista etappen på Västkustbanan vid Helsingborg, samt ytterligare en etapp på Ostkustbanan norr om Gävle.

Planen innehåller även åtgärder för att höja bärigheten och säkra framkomligheten för tung trafik på vägar och broar, ökade axellaster på Malmbanan och investeringar för sjöfarten ibland annat farleden från Landsort till Södertälje.

 

 

 

Det säger Sekos ordförande Valle Karlsson i en kommentar till den nationella trafikplan som Trafikverket presenterade igår.

-Vår kritik riktar sig främst mot den som håller i plånboken, det vill säga regeringen. Det Trafikverket gjort är att visa vad pengarna räcker till. Tyvärr räcker det inte.

Seko anser att Sverige behöver en modern höghastighetsbana och att det är en investering som regeringen bör låna pengar till.

-Om regeringen menar allvar med att få ett fossilfritt samhälle måste det bli en snabb utbyggnad. Det blir ingen större tidsvinst men det frigör utrymme för växande regionaltrafik och godstrafik. I dag är det för trångt på spåren.

Trafikverkets förslag innebär att nya spår byggs enbart för hastigheter på 250 kilometer i timmen och det ska ske etappvis. Den typen av spår byggs redan nu.

-Det kommer att stå klart om 40 år, då är risken att tekniken sprungit förbi oss för länge sen, säger Kristoffer Arvidsson Thornäng, utredare på Seko. Resten av Europa bygger för 320 kilometer per timme, då är det märkligt att vi inte gör det. Det är en brist. Hoppas att regeringen tänker om och återkommer med nya pengar.

Planerna på höghastighetsbanor har framförallt gällt sträckorna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö.

Förutom höghastighetsbanor behöver den svenska järnvägen mer underhåll. Seko anser att det förslag till underhållsbudget som nu ligger är får liten.

-Det behövs mer pengar, säger Valle Karlsson. Målet för underhållet i den lagda planen är att bibehålla ”dagens funktionalitet”. Det finns inte en kotte som är nöjd med hur det ser ut i dag. Om människor ska välja tåg framför bil och flyg måste tåget bli mer tillförlitligt. Det är det argument jag ofta hör. Människor litar inte på att komma fram i tid.

Den nationella planen, som presenterades igår omfattar 622,5 miljarder kronor åren 2018 till 2019. Det är 100 miljarder mer än i nuvarande plan. Det är den ram regeringen satt. Planen är en sammanfattning av de prioriteringar som Trafikverket gör och förslaget ska nu ut på remiss. Beslut fattas under våren 2018.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Osakliga löneskillnader

Se Lönediskriminering.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer

Lokförare allvarligt skadad i arbetsplatsolycka

En lokförare vid Green cargo skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk igår morse. Läs mer