Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

TRSM/Skärgårdsbolaget klarade inte av att driva Waxholmsbolagets trafik. Nu tar Rederi Faludden över och får mer betalt. Foto: Kenneth Hellman
Nyhet

Rederibyte i Stockholms skärgård

Gotlandsbolaget är den stora vinnaren när skärgårdstrafiken i Stockholm byter operatör. Man har lyckats manövrera ut minoritetsägarna och får mer betalt för samma trafik. 30 extra miljoner kan bli notan för skattebetalarna.

31 maj 2017 13:22

Skärgårdsbolaget, tidigare TRSM, har likviderats av ägarna på grund av stora underskott. Landstinget har därför sagt upp avtalet och direkttilldelar sjötrafiken till Rederi Faludden i stället.

Saken är den att Faludden är helägt av Gotlandsbolaget, samma bolag som gick in som majoritetsägare i det nu likviderade Skärgårdsbolaget. Anledningen var att Gotlandsbolaget kunde säkerställa den bankgaranti på 40 miljoner kronor som landstinget krävde för den händelse att TRSM/Skärgårdsbolaget inte kunde fullfölja uppdraget.

När det nu hänt och landstinget sluter direktavtal med Faludden fördyras kontraktet med 13 procent, motsvarande drygt 30 miljoner kronor om avtalet förlängs till dess en ny upphandling genomförts i december 2018.

– Nu borde bankgarantin användas så att man plockar de 30 miljonerna därifrån. Men till saken hör att det är Gotlandsbolaget som står för bankgarantin och det är de som får det nya uppdraget. Som jag ser det har Gotlandsbolaget lurat skjortan av tjänstemännen på trafikförvaltning. Dessutom blev de av med minoritetsägarna genom likvidationen. Det är bara att gratulera, säger Chang Strömberg, ombudsman på Seko sjöfolk.

I beslutsunderlaget till det nya tillfälliga avtalet konstaterar Trafiknämnden i Stockholms läns landsting att det tidigare avtalet ”inte visat sig vara ekonomiskt bärkraftiga” och att man därför måste gå med på en fördyrning när Faludden tar över.

– Branschen ifrågasatte deras låga bud från början, om det var möjligt att fullfölja. Och nu när det visare sig att det inta var det är det skattebetalarna som får stå för notan, säger Chang Strömberg.

All personal har tagits över av det nya bolaget.

– Men det här har vi varnat för hela tiden, att personalen skulle tvingas byta arbetsgivare flera gånger under avtalsperioden, säger Chang Strömberg.

När Sekotidningen ställer frågan om bankgarantin kommer att användas för att täcka fördyrningen av trafiken får vi ett skriftligt svar från trafikförvaltningen:

­”Bankgarantin har varit en del i övervägandena med Gotlandsbolaget men i den lösning vi landat i ingick inte att lösa ut garantin. Vår högsta prioritet har hela tiden varit att hitta en lösning som säkerställer trafiken och anställningarna för medarbetarna hos Skärgårdsbolaget, och det lyckades vi med.”

Var inte bankgarantin tänkt att användas just i en sådan situation som nu uppstått?

”I det här fallet behövde vi hitta en snabb lösning för att säkra trafiken och en bankgaranti i sig kör inga båtar. I processen för att säkra trafiken tog vi kontakt med andra rederier och tittade också på alternativet att driva verksamheten i egen regi men kom fram till att det inte fanns möjlighet att göra på något annat sätt utifrån förutsättningarna.”

Är anledningen till att bankgarantin inte löses ut det faktum att det är Gotlandsbolaget som står bakom den. Det vill säga, skulle den ha lösts ut om något annat rederi nu tagit över trafiken?

”Det är en hypotetisk fråga. (se svar på ovanstående fråga)”

Fanns det ingen möjlighet vid tilldelningen att se att TRSM:s anbud inte var ekonomiskt bärkraftigt, något som ju nu konstateras i beslutsunderlaget för det temporära avtalet.

”TRSM anbud låg i linje med andra anbud i upphandlingen. Vi kommer självklart utvärdera upphandlingen och ta med lärdomar till kommande upphandlingar.”

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förlikning i antabusfallet

Förlikning i antabusfallet

Pendeltågsföraren som vägrade äta antabus och först hotades med uppsägning och sedan omplacerades har ingått en förlikning med arbetsgivaren. Läs mer

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

Medlare

En person som kallas in om parterna inte kan komma överens och det inte går att komma längre i förhandlingarna. Medlare utses av Medlingsinstitutet.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer