Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

TRSM/Skärgårdsbolaget klarade inte av att driva Waxholmsbolagets trafik. Nu tar Rederi Faludden över och får mer betalt. Foto: Kenneth Hellman
Nyhet

Rederibyte i Stockholms skärgård

Gotlandsbolaget är den stora vinnaren när skärgårdstrafiken i Stockholm byter operatör. Man har lyckats manövrera ut minoritetsägarna och får mer betalt för samma trafik. 30 extra miljoner kan bli notan för skattebetalarna.

31 maj 2017 13:22

Skärgårdsbolaget, tidigare TRSM, har likviderats av ägarna på grund av stora underskott. Landstinget har därför sagt upp avtalet och direkttilldelar sjötrafiken till Rederi Faludden i stället.

Saken är den att Faludden är helägt av Gotlandsbolaget, samma bolag som gick in som majoritetsägare i det nu likviderade Skärgårdsbolaget. Anledningen var att Gotlandsbolaget kunde säkerställa den bankgaranti på 40 miljoner kronor som landstinget krävde för den händelse att TRSM/Skärgårdsbolaget inte kunde fullfölja uppdraget.

När det nu hänt och landstinget sluter direktavtal med Faludden fördyras kontraktet med 13 procent, motsvarande drygt 30 miljoner kronor om avtalet förlängs till dess en ny upphandling genomförts i december 2018.

– Nu borde bankgarantin användas så att man plockar de 30 miljonerna därifrån. Men till saken hör att det är Gotlandsbolaget som står för bankgarantin och det är de som får det nya uppdraget. Som jag ser det har Gotlandsbolaget lurat skjortan av tjänstemännen på trafikförvaltning. Dessutom blev de av med minoritetsägarna genom likvidationen. Det är bara att gratulera, säger Chang Strömberg, ombudsman på Seko sjöfolk.

I beslutsunderlaget till det nya tillfälliga avtalet konstaterar Trafiknämnden i Stockholms läns landsting att det tidigare avtalet ”inte visat sig vara ekonomiskt bärkraftiga” och att man därför måste gå med på en fördyrning när Faludden tar över.

– Branschen ifrågasatte deras låga bud från början, om det var möjligt att fullfölja. Och nu när det visare sig att det inta var det är det skattebetalarna som får stå för notan, säger Chang Strömberg.

All personal har tagits över av det nya bolaget.

– Men det här har vi varnat för hela tiden, att personalen skulle tvingas byta arbetsgivare flera gånger under avtalsperioden, säger Chang Strömberg.

När Sekotidningen ställer frågan om bankgarantin kommer att användas för att täcka fördyrningen av trafiken får vi ett skriftligt svar från trafikförvaltningen:

­”Bankgarantin har varit en del i övervägandena med Gotlandsbolaget men i den lösning vi landat i ingick inte att lösa ut garantin. Vår högsta prioritet har hela tiden varit att hitta en lösning som säkerställer trafiken och anställningarna för medarbetarna hos Skärgårdsbolaget, och det lyckades vi med.”

Var inte bankgarantin tänkt att användas just i en sådan situation som nu uppstått?

”I det här fallet behövde vi hitta en snabb lösning för att säkra trafiken och en bankgaranti i sig kör inga båtar. I processen för att säkra trafiken tog vi kontakt med andra rederier och tittade också på alternativet att driva verksamheten i egen regi men kom fram till att det inte fanns möjlighet att göra på något annat sätt utifrån förutsättningarna.”

Är anledningen till att bankgarantin inte löses ut det faktum att det är Gotlandsbolaget som står bakom den. Det vill säga, skulle den ha lösts ut om något annat rederi nu tagit över trafiken?

”Det är en hypotetisk fråga. (se svar på ovanstående fråga)”

Fanns det ingen möjlighet vid tilldelningen att se att TRSM:s anbud inte var ekonomiskt bärkraftigt, något som ju nu konstateras i beslutsunderlaget för det temporära avtalet.

”TRSM anbud låg i linje med andra anbud i upphandlingen. Vi kommer självklart utvärdera upphandlingen och ta med lärdomar till kommande upphandlingar.”

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO:s ekonomer räknar med ytterligare några goda år - och med lägre arbetslöshet än någon annan prognosmakare. Använd de goda tiderna för att ta itu med bristerna i välfärden, uppmanar de. Läs mer

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Kvinnliga busskonduktörer i den indiska delstaten Maharashtra får sin betalda mammaledighet utökad från sex till nio månader. Bland annat tack vare Sekos stöd till det lokala facket och dess kvinnliga aktivister. Läs mer

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Trafikverket ”ser över möjliga handlingsalternativ” och ska göra en ”heltäckande analys” av arbetsmiljöarbetet. Det sker efter tidningen Arbetets avslöjande om allvarliga arbetsmiljöbrister på Förbifart Stockholm-bygget på Lovön. Läs mer

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Vibrationsskador satte stopp för Bo Hadrys yrkesliv. Genom Seko har han fått hjälp att söka de ersättningar han har rätt till. – Helt plötsligt har det funnits en massa pengar på kontot. Läs mer

Därför skvallras det på arbetsplatser

Därför skvallras det på arbetsplatser

Har det alltid funnits skitsnack, skvaller och grupperingar på arbetsplatser, och går det att göra något åt det? Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare. Läs mer

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Brevbäraren Åsa Åsberg är aktiv i Seko Posten och vald till LO-distriktets representantskap i Västerbotten. Hon uppmanades att lämna det uppdraget eftersom hon står på Kristdemokraternas lista i valet till kommunfullmäktige. Det är inget Seko står bakom. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Ministern om tunnelbygget: Trafikverket måste agera

Ministern om tunnelbygget: Trafikverket måste agera

Trafikverket har en "skyldighet att agera" mot bristerna. Det menar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) efter tidningen Arbetets avslöjande om arbetsmiljöbrister på bygget av Förbifart Stockholm. Läs mer

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

– Jag skriver en lista och bockar av varje sak som jag har gjort när det blir körigt på jobbet, säger Janet Floreng Lindfors som arbetar som administratör på Sjöfartsverket i Malmö. Läs mer

Svenska sedeltryckeriet flyttar till Malta

Svenska sedeltryckeriet flyttar till Malta

170 personer varslas när Crane AB flyttar sedeltryckeriet från Tumba pappersbruk till Malta. Dessutom berörs ett 60-tal bemanningsanställda av flyttbeskedet. Läs mer

Vi kollar fakta om ungdoms-arbetslösheten

Vi kollar fakta om ungdoms-arbetslösheten

”Vi har den lägsta ungdomsarbetslösheten på 15 år.” Så skrev Socialdemokraternas partiledare och Sveriges statsminister Stefan Löfven på DN debatt den 26 februari i år. Vi kollar om det stämmer. Läs mer

Livsfarlig arbetsmiljö vid tunnelbygge

Livsfarlig arbetsmiljö vid tunnelbygge

Livsfarliga brister i sprängmedelshanteringen och farliga maskiner. Arbetsmiljöverket riktar hård kritik mot allvarliga brister i arbetsmiljön hos en av Trafikverkets underentreprenörer som arbetar med Förbifart Stockholm. Det skriver tidningen Arbetet. Läs mer

Shekarabi mötte anställda i tunnelbanan

Shekarabi mötte anställda i tunnelbanan

Höjd pensionsålder och socialdemokraternas utredning om strejkrätten var infekterade frågor när civilminister Ardalan Shekarabi besökte tunnelbaneanställda i Stockholm. Dessutom fick han en tur i förarhytten. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

Neutralitet

En arbetstagare är inte skyldig att utföra arbete som är uttaget i strejk eller blockad på ett annat avtalsområde. Den som inte deltar i konflikten ska kunna göra sitt vanliga arbete.