Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
TRSM/Skärgårdsbolaget klarade inte av att driva Waxholmsbolagets trafik. Nu tar Rederi Faludden över och får mer betalt. Foto: Kenneth Hellman
Nyhet

Rederibyte i Stockholms skärgård

Gotlandsbolaget är den stora vinnaren när skärgårdstrafiken i Stockholm byter operatör. Man har lyckats manövrera ut minoritetsägarna och får mer betalt för samma trafik. 30 extra miljoner kan bli notan för skattebetalarna.

31 maj 2017 13:22

Skärgårdsbolaget, tidigare TRSM, har likviderats av ägarna på grund av stora underskott. Landstinget har därför sagt upp avtalet och direkttilldelar sjötrafiken till Rederi Faludden i stället.

Saken är den att Faludden är helägt av Gotlandsbolaget, samma bolag som gick in som majoritetsägare i det nu likviderade Skärgårdsbolaget. Anledningen var att Gotlandsbolaget kunde säkerställa den bankgaranti på 40 miljoner kronor som landstinget krävde för den händelse att TRSM/Skärgårdsbolaget inte kunde fullfölja uppdraget.

När det nu hänt och landstinget sluter direktavtal med Faludden fördyras kontraktet med 13 procent, motsvarande drygt 30 miljoner kronor om avtalet förlängs till dess en ny upphandling genomförts i december 2018.

– Nu borde bankgarantin användas så att man plockar de 30 miljonerna därifrån. Men till saken hör att det är Gotlandsbolaget som står för bankgarantin och det är de som får det nya uppdraget. Som jag ser det har Gotlandsbolaget lurat skjortan av tjänstemännen på trafikförvaltning. Dessutom blev de av med minoritetsägarna genom likvidationen. Det är bara att gratulera, säger Chang Strömberg, ombudsman på Seko sjöfolk.

I beslutsunderlaget till det nya tillfälliga avtalet konstaterar Trafiknämnden i Stockholms läns landsting att det tidigare avtalet ”inte visat sig vara ekonomiskt bärkraftiga” och att man därför måste gå med på en fördyrning när Faludden tar över.

– Branschen ifrågasatte deras låga bud från början, om det var möjligt att fullfölja. Och nu när det visare sig att det inta var det är det skattebetalarna som får stå för notan, säger Chang Strömberg.

All personal har tagits över av det nya bolaget.

– Men det här har vi varnat för hela tiden, att personalen skulle tvingas byta arbetsgivare flera gånger under avtalsperioden, säger Chang Strömberg.

När Sekotidningen ställer frågan om bankgarantin kommer att användas för att täcka fördyrningen av trafiken får vi ett skriftligt svar från trafikförvaltningen:

­”Bankgarantin har varit en del i övervägandena med Gotlandsbolaget men i den lösning vi landat i ingick inte att lösa ut garantin. Vår högsta prioritet har hela tiden varit att hitta en lösning som säkerställer trafiken och anställningarna för medarbetarna hos Skärgårdsbolaget, och det lyckades vi med.”

Var inte bankgarantin tänkt att användas just i en sådan situation som nu uppstått?

”I det här fallet behövde vi hitta en snabb lösning för att säkra trafiken och en bankgaranti i sig kör inga båtar. I processen för att säkra trafiken tog vi kontakt med andra rederier och tittade också på alternativet att driva verksamheten i egen regi men kom fram till att det inte fanns möjlighet att göra på något annat sätt utifrån förutsättningarna.”

Är anledningen till att bankgarantin inte löses ut det faktum att det är Gotlandsbolaget som står bakom den. Det vill säga, skulle den ha lösts ut om något annat rederi nu tagit över trafiken?

”Det är en hypotetisk fråga. (se svar på ovanstående fråga)”

Fanns det ingen möjlighet vid tilldelningen att se att TRSM:s anbud inte var ekonomiskt bärkraftigt, något som ju nu konstateras i beslutsunderlaget för det temporära avtalet.

”TRSM anbud låg i linje med andra anbud i upphandlingen. Vi kommer självklart utvärdera upphandlingen och ta med lärdomar till kommande upphandlingar.”

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Huvudorganisationer

Arbetstagarsidans huvudorganisationer är Landsorganisationen, LO, Tjänstemännens centralorganisation, TCO och Sveriges akademikers centralorganisation, Saco. Seko är en del av LO.

Arbetsgivarsidans huvudorganisation är Svenskt Näringsliv.