-Det är rätt av Seko att ta strid mot lönedumpning, deltidsjobb och dåliga villkor för timanställd. Motivationen för att ta strid är stark, många känner sig inte värdesatta av sin arbetsgivare, säger Jens Kvist Christensen, klubbordförande på Veolia Öresundståg.

Han anser att facket ansträngt sig till det yttersta för att hitta en förhandlingslösning som båda parter kan acceptera. Seko har lagt fram flera förslag med arbetstidsanpassning, som tillämpas på andra företag. Men Veolia har sagt nej till allt.

-Det är förvånande på sätt och vis, säger Jens Kvist Christensen. Hur vi än har gjort har företaget sagt nej. De vill enbart ha igenom sina förslag.

Samtidigt som Veolia hävdar att det finns övertalighet har företaget anställt nya timmisar till sommaren.

-När jag frågat om detta har jag inte fått något svar, säger Jens.

I måndags presenterade arbetstagarkonsulten sin rapport och den visar, enligt facket, bland annat på att det finns många timanställda, sannolikt för många.

Veolia Öresundståg har exempelvis en betydligt större reserv, så kallad skubb, än andra operatörer. Den ligger på 60 procent istället för normalt 35 procent. Reserv innebär att på ett schema med 20 personer finns normalt sju reserver (för sjukdom och liknande). Veolia har haft nästan dubbelt så många och hälften har varit timanställda.

-Det visar att det har funnits en stor flexibilitet, som man säger sig vilja ha, och att kollektivavtalet inte lägger några hinder i vägen.

Nya förhandlingsdatum är utsatta till 26 och 27 maj, men innan dess kan Seko ha lagt ett konfliktvarsel. Tidigast den 1 juni kan konflikten utlösas.