I går den 3 augusti, började det högerextrema partiet, SD, en reklamkampanj angående tiggeri vid Östermalmstorg station. Deras reklamkampanj har rasistiska antydningar och en del av vår personal känner sig kränkta.

Vi anser att denna kampanj legitimerar hat och fördomar mot tiggarna som många kommer från fattiga EU-länder och försöker få lite pengar för sig själva och sina familjer för att överleva.

Att tiggeri är ett problem, kan ingen ifrågasätta. Detta problem skapas av EU och regeringar i nästan alla EU-länder som dömer dessa människor till fattigdom och misär med den politik som de för och som gynnar de rika. Denna politik utnyttjas av de högerextrema, fascistiska och nazistiska partierna till att splittra människor och skapa en fiende, istället för att kämpa och motverka den politik som förs i hela EU. I Sverige ligger SD längst fram i denna hatkampanj.

SD har aldrig protesterat mot det stora kapitalet som skatteplanerar, som skickar sina pengar utomlands för att undgå skatt (som IKEA, Nordic Capital, Volvo och andra företag) och som har miljarder i vinst. Istället använder SD tiggarna, som är i absolut majoritet är romer.

– SEKO Klubb 111, SEKO Tunnelbanan är emot denna reklamkampanj. Vi har många olika nationaliteter i tunnelbanan, och SD försöker splittra oss, genom att slå mot de svaga, de som har inte en röst i samhället. Vi måste stå upp för människornas lika värde, oavsett om man är tiggare eller arbetare, svensk eller från ett annat land.

– Klubben anser också att SL måste sluta räkna med pengarna som de tjänar på reklamen och istället införa etiska regler, där sådana här eller liknade reklamkampanjer inte får förekomma.