Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Problemfärjorna finns på ostkusten

17 december 2007 15:03

Just nu pågår en översyn av alla utlandsflaggade ropaxfärjor (roro-färjor som också tar passagerare) som går i trafik på svenska hamnar. Orsaken är den estniska färjan Fantaasia som vid en inspektion i Göteborg i november fick så allvarliga anmärkningar att hon belades med nyttjandeförbud.
Det är de vattentäta dörrarna som nu är utsatta för en särskild granskning. De som installerades före den 1 februari 1992 och som inte har uppgraderats till de nya reglerna kan bli rena dödsfällor.
– Det är bokstavligt talat en överlevnadsfråga för fartyget. Elinstallationerna på de gamla fartygen är så konstruerade att dörrarna kortsluts om det kommer in vatten i fartyget när de inte är stängda. Då kan dörrarna bara stängas med handkraft, säger sjösäkerhetsdirektör Johan Fransson.
Den svenska tolkningen av sjösäkerhetsreglerna är därför att fartyg med sådana dörrar måste ha alla vattentäta dörrar stängda under gång.
I Göteborgs sjöfartsinspektionsområde, där Fantaasia nu går i trafik, är man klara med kontrollerna. Inom området finns ett 10-tal ropaxfärjor.
– Det ser väldigt bra ut här. Alla andra färjor har uppgraderat sina vattentäta dörrar och Fantaasia måste ha dörrarna stängda till sjöss. Det är klockrent, säger överinspektör Christer Ingelsten.
I Malmö inspektionsområde är situationen densamma. Ett 35-tal ropaxfärjor går i trafik på hamnarna inom området.
– Vi har följt upp och har koll på våra ropaxfärjor. Det är bara ett frågetecken kvar att räta ut, det är en ny färja, Wilona, som går i trafik för Unity Line. Men hon är ombyggd på 2000-talet så vi förväntar oss inga problem där, säger överinspektör Gunnar Zahlée.
Samtidigt konstaterar han att de tvingas acceptera att de danska sjöfartsmyndigheterna har gett den danskflaggade Bornholmsfärjan dispens att köra med öppna vattentäta, trots att färjan har kvar det gamla elsystemet. De har en annan tolkning av sjösäkerhetsreglerna.
Problemfärjorna finns inom Stockholms sjöfartsinspektionsområde.
– Vi har hunnit med att kontrollera sex av de 17-18 färjor vi har att kontrollera. Fyra av dem har problem eftersom de inte har uppgraderat sina elsystem för de vattentäta dörrarna, säger överinspektör Fredrik Almlöv.
De fyra fartygen är Vana Tallin, Regina Baltica och Mariella som går i trafik på Stockholm samt Scandinavia som trafikerar Nynäshamn.
• Varför finns problemfärjorna på ostkusten?
– Det vet vi inte. Kanske är det så att färjorna på syd- och västkusten är nyare. Vi har börjat titta på åldersstrukturen, säger Fredrik Almlöv.
Svenska Sjöfartsinspektionen kommer nu att ta upp frågan om tolkningen av regelverket vid IMO:s sjösäkerhetsmöte i London till våren.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Bring citymail ska se till att brevbärarna kan äta under tillfredsställande förhållanden, tillbringa pauser på lämplig plats och säkerställa att det finns tillräckligt många toaletter med låsbar dörr. Läs mer

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Det har gått 20 år sedan elmarknaden avreglerades. Nu är det hög tid för en utvärdering och att regeringen säkrar att det finns tillräckligt med personal och kompetens i branschen. Läs mer

Friad för dödsolycka

Friad för dödsolycka

Göta hovrätt friar samtliga åtalade för dödsolyckan på Åsbro kursgård 2014. Det blir heller ingen företagsbot för kursgården. Läs mer

Slavlöner på fartyg

Dubbla kontrakt är vanligt för anställda ombord på bekvämlighetsflaggade fartyg. Ett officiellt som följer internationella avtal och ett hemligt där lönerna är orimligt låga, uppger tidningen Arbetet. Något Sekotidningen tidigare skrivit om. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Ingen dag är den andra lik”

”Ingen dag är den andra lik”

Freddie Åfeldt är transportledare på Hector rail och han gillar såväl jobbet som kollegerna. Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Hängavtal

Ett kollektivavtal mellan en facklig organisation och en arbetsgivare som inte är medlem i en arbetsgivarorganisation. Avtalet ”hänger” på det kollektivavtal som träffats mellan det fackförbund och den arbetsgivarorganisation har avtalsrätten inom avtalsområdet.