Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Problemfärjorna finns på ostkusten

17 december 2007 15:03

Just nu pågår en översyn av alla utlandsflaggade ropaxfärjor (roro-färjor som också tar passagerare) som går i trafik på svenska hamnar. Orsaken är den estniska färjan Fantaasia som vid en inspektion i Göteborg i november fick så allvarliga anmärkningar att hon belades med nyttjandeförbud.
Det är de vattentäta dörrarna som nu är utsatta för en särskild granskning. De som installerades före den 1 februari 1992 och som inte har uppgraderats till de nya reglerna kan bli rena dödsfällor.
– Det är bokstavligt talat en överlevnadsfråga för fartyget. Elinstallationerna på de gamla fartygen är så konstruerade att dörrarna kortsluts om det kommer in vatten i fartyget när de inte är stängda. Då kan dörrarna bara stängas med handkraft, säger sjösäkerhetsdirektör Johan Fransson.
Den svenska tolkningen av sjösäkerhetsreglerna är därför att fartyg med sådana dörrar måste ha alla vattentäta dörrar stängda under gång.
I Göteborgs sjöfartsinspektionsområde, där Fantaasia nu går i trafik, är man klara med kontrollerna. Inom området finns ett 10-tal ropaxfärjor.
– Det ser väldigt bra ut här. Alla andra färjor har uppgraderat sina vattentäta dörrar och Fantaasia måste ha dörrarna stängda till sjöss. Det är klockrent, säger överinspektör Christer Ingelsten.
I Malmö inspektionsområde är situationen densamma. Ett 35-tal ropaxfärjor går i trafik på hamnarna inom området.
– Vi har följt upp och har koll på våra ropaxfärjor. Det är bara ett frågetecken kvar att räta ut, det är en ny färja, Wilona, som går i trafik för Unity Line. Men hon är ombyggd på 2000-talet så vi förväntar oss inga problem där, säger överinspektör Gunnar Zahlée.
Samtidigt konstaterar han att de tvingas acceptera att de danska sjöfartsmyndigheterna har gett den danskflaggade Bornholmsfärjan dispens att köra med öppna vattentäta, trots att färjan har kvar det gamla elsystemet. De har en annan tolkning av sjösäkerhetsreglerna.
Problemfärjorna finns inom Stockholms sjöfartsinspektionsområde.
– Vi har hunnit med att kontrollera sex av de 17-18 färjor vi har att kontrollera. Fyra av dem har problem eftersom de inte har uppgraderat sina elsystem för de vattentäta dörrarna, säger överinspektör Fredrik Almlöv.
De fyra fartygen är Vana Tallin, Regina Baltica och Mariella som går i trafik på Stockholm samt Scandinavia som trafikerar Nynäshamn.
• Varför finns problemfärjorna på ostkusten?
– Det vet vi inte. Kanske är det så att färjorna på syd- och västkusten är nyare. Vi har börjat titta på åldersstrukturen, säger Fredrik Almlöv.
Svenska Sjöfartsinspektionen kommer nu att ta upp frågan om tolkningen av regelverket vid IMO:s sjösäkerhetsmöte i London till våren.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Skärgårdsförhandlingarna har brutit samman

Förhandlingarna mellan Seko och Almega om ett nytt skärgårdsavtal har brutit samman. Enligt Seko har Almega sagt upp avtalet, vilket innebär att det blir avtalslöst tillstånd om sju dagar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Lågavlönade för bättre betalt med nya avtalen

Årets avtalsrörelse skulle ge mer till dem som tjänar minst. En rundringning som Sekotidningen har gjort visar att många lokala löneförhandlingar har gett resultat, även om alla inte är helt nöjda. Läs mer

Ny postlag skippar brev över natten

Regeringen har presenterat ett förslag till ny postlag. Seko posten är positivt till stora delar av innehållet, men är besviket över att postboxar inte blir standard. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Seko och Fastighets går vidare med planerna på samgående

Planerna på att slå ihop de två förbunden har sedan en tid legat i malpåse i väntan på att avtalsrörelsen och kongresser ska vara avklarade. Nu har de tagit beslut om att tillsätta en utredning. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Strid om gräns för kvartsdamm

Strid om gräns för kvartsdamm

Arbetsmiljöverket lade ett förslag om halverat gränsvärde för det farliga kvartsdammet. Medicinsk expertis och facket välkomnar förslaget medan arbetsgivarna tycker att det blir för dyrt. Nu är det inte säkert att det blir någon sänkning. Läs mer

Kenneths uppdrag: hitta kabeln

Kenneths uppdrag: hitta kabeln

Kenneth Häggman tycker att han hittat hem. Med havstomt, egen brygga och bastu, hund, katt och hästar är jobbet som kabelutsättare i och kring Örnsköldsvik pricken över i. Läs mer

”Dialog med facket är viktig”

”Dialog med facket är viktig”

Tomas Eneroth fick en rivstart på posten som infrastrukturminister sedan företrädaren, Anna Johansson, fick gå efter IT-skandalen på Transportstyrelsen. Till Sekotidningen säger han bland annat att han vill se än mer järnvägsunderhåll i statlig regi. Läs mer

Nytt avtal för anställda på Samhall

Efter konfliktvarsel och medlarbud har parterna kommit överens om ett nytt avtal för anställda på Samhall. Avtalet ger 7,1 procent i löneökningar under tre år och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Utredning kring Sekohärvan står still

Det rättsliga efterspelet till den så kallade Sekohärvan drar ut på tiden. Polisen har ingen utsedd utredare och fortfarande har inga förhör hållits med de inblandade. Läs mer

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk har anmält Stiftelsen Stockholms sjöfartshotell till länsstyrelsen. Omfattande resor för styrelsen bryter mot stadgarna, enligt anmälan. Men stiftelsens ordförande menar att resorna är viktiga för verksamhetens utveckling. Läs mer

Avtal klart på staten

Ett nytt treårigt avtal är klart på staten. Seko är överens med Arbetsgivarverket om ett totalt utrymme på minst 6,5 procent. Seko har också fått gehör för en låglönesatsning. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

Löneutrymme

Det utrymme som finns för löneökningar; det som arbetsgivarsidan nästan aldrig har när man börjar förhandla.