-Kollektivavtal ska alltid gälla för företag i Sverige, säger han.

Seko Posten fick nyligen kännedom om detta i ett enskilt fall där det framkom att Postnord inte hade frågat om ett åkeri som företaget anlitade hade kollektivavtal.

-Det är viktigt att det är lika villkor för alla, såväl privata som statliga. Postnord ska som statligt företag föregå med gott exempel och samtidigt måste motsvarande krav om kollektivavtal ställas på övriga logistikföretag, som exempelvis DHL och Bring, säger Johan Lindholm.

Seko Posten ska nu ha en diskussion med Postnord om synen på kollektivavtal.

-Vi ska ta en principiell diskussion, sen är det inte vi som tecknar kollektivavtal med åkerierna, då dessa ligger under Transports avtalsområde. Men jag kan tänka mig att vi kan samarbeta i de här frågorna eftersom hela transportsektorn är ett bekymmer, säger Johan Lindholm.

Svenska Dagbladet bygger delar av sina uppgifter på Transports arbete för schyssta villkor i transportbranschen. Transports företrädare har upptäckt att Postnord är en av kunderna till flera oseriösa åkerier i bland annat Malmö och Göteborg. Verksamheten bygger delvis på så kallade avrop där speditionsfirmor snabbt plockar fram en transportör och sällan frågar efter kollektivavtal och liknande.

På den marknaden är det svårt att hålla koll på vem som kör och med vilka villkor.

-Behovet av snabba transporter och flexibilitet är stort, men det är ingen ursäkt för företag, Postnord och andra, att flytta riskerna längre ner i kedjan. Det är många gånger chaufförer från andra länder som får betala med låga löner, men också med usla bostäder, säger Antti Vainio, utredare på Transport.

Efter Svenska Dagbladets granskning har Postnord meddelat att verksamheten ska granskas.