Runt jul avslöjade Svenska Dagbladet att Postnord inte kräver kollektivavtal när de anlitar externa åkare. Postnord försvarade sig med att företaget verkar på en marknad där man av konkurrensskäl inte kan kräva kollektivavtal, ett argument som sågades av många, såväl statsministern som facket.

– Vi har haft ett möte med ledningen och klargjort vår syn: det är kollektivavtal och schysta villkor som gäller, säger Johan Lindholm, ordförande för Seko Posten.

Enligt Postnord går 99 procent av den totala inrikestrafiken med åkerier som använder svenska kollektivavtal. När det gäller det som kallas Road inrikes, tunga fjärrtransporter mellan postterminaler som oftast körs av externa åkerier, är det 92 procent som omfattas av kollektivavtal, medan det för utrikestrafiken bara är 22 procent.

– På mötet med ledningen framförde vi vår syn att det inte ska vara någon skillnad om man kör mellan två terminaler, då det ofta är externa åkare, eller om man kör från terminal ut till kund, då det oftast är Postnords chaufförer, säger Johan Lindholm.

Och Postnord lyssnade.

– Innan jul sa de att kravet bara ställs inom distribution, alltså ut till kund. Nu säger de att alla kontrakterade åkerier som kör i Sverige ska ha kollektivavtal, och det är ju ett steg i rätt riktning. Däremot kvarstår problemen vid ad hoc-lösningar, när det ska gå snabbt, och när åkerierna i sin tur tar in underleverantörer. Och så klart utrikestransporterna, men de är svårare att komma åt.

Postnord bekräftar vad som gäller framöver.

– För svenska åkerier som enbart kör inrikestrafik, dvs distribution och/eller rikstransporter men ingen utrikestrafik för oss, kräver vi svenska kollektivavtal. Och för åkerier som kör både inrikes och utrikes för oss kräver vi inte svenska kollektivavtal. Däremot rekommenderar vi det, säger Postnords kommunikationschef Per Ljungberg i ett mejlsvar till Sekotidningen.