Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Postnord backar om kollektivavtal

Postnord backar något från den kritiserade hållningen att inte kräva kollektivavtal av åkerier som kör för bolaget. Nu ska all inrikestrafik omfattas av avtal, men inte om åkeriet kör både in- och utrikes.

1 februari 2017 16:04

Runt jul avslöjade Svenska Dagbladet att Postnord inte kräver kollektivavtal när de anlitar externa åkare. Postnord försvarade sig med att företaget verkar på en marknad där man av konkurrensskäl inte kan kräva kollektivavtal, ett argument som sågades av många, såväl statsministern som facket.

– Vi har haft ett möte med ledningen och klargjort vår syn: det är kollektivavtal och schysta villkor som gäller, säger Johan Lindholm, ordförande för Seko Posten.

Enligt Postnord går 99 procent av den totala inrikestrafiken med åkerier som använder svenska kollektivavtal. När det gäller det som kallas Road inrikes, tunga fjärrtransporter mellan postterminaler som oftast körs av externa åkerier, är det 92 procent som omfattas av kollektivavtal, medan det för utrikestrafiken bara är 22 procent.

– På mötet med ledningen framförde vi vår syn att det inte ska vara någon skillnad om man kör mellan två terminaler, då det ofta är externa åkare, eller om man kör från terminal ut till kund, då det oftast är Postnords chaufförer, säger Johan Lindholm.

Och Postnord lyssnade.

– Innan jul sa de att kravet bara ställs inom distribution, alltså ut till kund. Nu säger de att alla kontrakterade åkerier som kör i Sverige ska ha kollektivavtal, och det är ju ett steg i rätt riktning. Däremot kvarstår problemen vid ad hoc-lösningar, när det ska gå snabbt, och när åkerierna i sin tur tar in underleverantörer. Och så klart utrikestransporterna, men de är svårare att komma åt.

Postnord bekräftar vad som gäller framöver.

– För svenska åkerier som enbart kör inrikestrafik, dvs distribution och/eller rikstransporter men ingen utrikestrafik för oss, kräver vi svenska kollektivavtal. Och för åkerier som kör både inrikes och utrikes för oss kräver vi inte svenska kollektivavtal. Däremot rekommenderar vi det, säger Postnords kommunikationschef Per Ljungberg i ett mejlsvar till Sekotidningen.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Stort varsel på stockholmspendeln

Stort varsel på stockholmspendeln

Idag har 90 städare på pendeltågen i Stockholm varslats om uppsägning. Deras arbetsgivare Sol Reneriet blev ”fetlurade” av MTR, säger en anställd. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Arriva fortsätter köra Pågatågen

Idag blev det klart att Arriva fortsätter köra Pågatågen för Skånetrafikens räkning. Politikerna i Region Skåne har också beslutat att Arriva ska sköta hela affären, det vill säga även underhåll av stationer och ersättningstrafik. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Krav växlade mellan Seko och Arbetsgivarverket

Idag har parterna på staten växlat yrkanden med varandra. Seko kräver löneökningar enligt LO-samordningen med låglönesatsning samt tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Seko stämmer Leif–Ivan Karlsson

Seko stämmer Leif-Ivan Karlsson på 1,4 miljoner kronor i obetalda löner efter Birger Jarl-konkursen. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Dödsolycka på Malmbanan

Under gårdagen omkom en 21-årig man från Jokkmokk när han blev påkörd bakifrån av ett tåg strax söder om Abisko. Läs mer

Avtal klart på KFS energi

Seko och de kommunala energibolagen i KFS har tecknat ett nytt treårigt avtal. Avtalet ger löneökningar enligt det så kallade märket på 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Åsbro kursgård döms för arbetsmiljöbrott

En instruktör vid Åsbro kursgård döms till 60 dagsböter för arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död. Företaget döms att betala en miljon kronor i företagsbot. Läs mer

Fortsatt många arbetsskador

Arbetsmiljön blir inte bättre för Sekos yrkesgrupper när man ser till antalet anmälda olycksfall och sjukdomar som orsakats på jobbet. Läs mer

One contact säger upp kundservicepersonal

One contact varslar drygt 20-talet anställda på kundservice i Malmö om uppsägning. Enligt Seko beror varslet på att företaget tappat sin största kund. Läs mer

Städavtalet klart

Seko och Fastighets har tecknat ett nytt städavtal med Almega. Därmed blir det ingen strejk nästa onsdag. Uppgörelsen innebär en låglönesatsning på 83 kronor, enligt de båda facken. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Branschavtal

Ett kollektivavtal som tecknats för en hel bransch. Inom Seko är spårtrafikavtalet ett branschavtal.