Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Postisar jobbar rätt

22 september 2011 10:04

Stressen har blivit större på senare år, det vittnar den undersökning som Seko låtit göra bland postanställda. Hela sju av tio känner stress över att inte hinna med sina arbetsuppgifter och lika många tycker att arbetsmiljön blivit sämre det senaste året jämfört med tidigare.
   Posten har fina broschyrer som talar om hur alla moment i posthanteringen ska gå till. Allt för att de anställda inte ska slitas ut, eller bryta mot lagen för den delen. Frågan är dock om man hinner med jobbet om man inte springer i trappan, kör på trottoaren eller sorterar post på rasten. Det är det som ska visa sig under denna vecka då alla regler ska följas.
   – Visst har det blivit stressigare. Distrikten blir bara större och större, säger Maria Samuelsson som är brevbärare på posten i Linköping.
   Hon har varit med sedan den tid då brevbärarna jobbade på beting. När man delat ut sin post fick man gå hem.
   – Och då jobbade man inte rätt ska jag säga dig. Nu orkar jag inte springa i trapporna för jag är för gammal men det händer ju att jag cyklar på trottoaren till exempel.
   Just trottoarkörning är ett stort problem. Åtta av tio brevbärare uppger att det händer att de gör det, fem av tio kör dagligen på trottoaren.
   – Det kan vara svårt att låta bli. Tänk dig ett villaområde med 400 hushåll. Antingen kör du med två hjul på trottoaren och delar ut posten från bilen eller så ska du kliva i och ur 400 gånger. Det sliter ju också på kroppen, säger Michael Svensson, klubbordförande för postklubben i Linköping.
   Ett annat problem är att många anställda jobbar gratis för att hinna med. Två av tio i Sekos enkät uppger att de arbetar mer än den normala arbetstiden utan att rapportera in det.
   – Många är stressade över att inte hinna med. Då kommer de in lite för tidigt på morgonen eller kortar ner rasten. Men det är jätteviktigt att man bara arbetar när man ska arbeta, säger Anders Berg, avdelningsordförande för Seko Mellansverige.
   På postkontoret vid järnvägsstationen i Linköping har några av brevbärarna precis kommit tillbaka från utdelningsrundan. Nu ska de sortera morgondagens post, eller kamma som det heter på postspråk.
   – Det är väldigt monotont och slitsamt. Man står en timme, en och en halv, och lägger försändelser i fack, ett för varje hushåll, säger brevbäraren Ulf Larsson.
   När det gäller kamningen ska man se till att inte jobba över axelhöjd eller under knähöjd och aldrig greppa för tjocka buntar.
   – Jag har ställt in kamfacken på min runda så de passar mig. Men går man på någon annans tur i två dagar ställer man inte om facken, det tar för lång tid. Och så måste jag erkänna att jag tar lite för stora buntar när jag kammar, säger André Bodinger som jobbat drygt tio år som brevbärare.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokala löneförhandlingar

Förhandlingar om nya löner som sker lokalt; för ett företag eller för en arbetsplats.