Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Postisar jobbar rätt

22 september 2011 10:04

Stressen har blivit större på senare år, det vittnar den undersökning som Seko låtit göra bland postanställda. Hela sju av tio känner stress över att inte hinna med sina arbetsuppgifter och lika många tycker att arbetsmiljön blivit sämre det senaste året jämfört med tidigare.
   Posten har fina broschyrer som talar om hur alla moment i posthanteringen ska gå till. Allt för att de anställda inte ska slitas ut, eller bryta mot lagen för den delen. Frågan är dock om man hinner med jobbet om man inte springer i trappan, kör på trottoaren eller sorterar post på rasten. Det är det som ska visa sig under denna vecka då alla regler ska följas.
   – Visst har det blivit stressigare. Distrikten blir bara större och större, säger Maria Samuelsson som är brevbärare på posten i Linköping.
   Hon har varit med sedan den tid då brevbärarna jobbade på beting. När man delat ut sin post fick man gå hem.
   – Och då jobbade man inte rätt ska jag säga dig. Nu orkar jag inte springa i trapporna för jag är för gammal men det händer ju att jag cyklar på trottoaren till exempel.
   Just trottoarkörning är ett stort problem. Åtta av tio brevbärare uppger att det händer att de gör det, fem av tio kör dagligen på trottoaren.
   – Det kan vara svårt att låta bli. Tänk dig ett villaområde med 400 hushåll. Antingen kör du med två hjul på trottoaren och delar ut posten från bilen eller så ska du kliva i och ur 400 gånger. Det sliter ju också på kroppen, säger Michael Svensson, klubbordförande för postklubben i Linköping.
   Ett annat problem är att många anställda jobbar gratis för att hinna med. Två av tio i Sekos enkät uppger att de arbetar mer än den normala arbetstiden utan att rapportera in det.
   – Många är stressade över att inte hinna med. Då kommer de in lite för tidigt på morgonen eller kortar ner rasten. Men det är jätteviktigt att man bara arbetar när man ska arbeta, säger Anders Berg, avdelningsordförande för Seko Mellansverige.
   På postkontoret vid järnvägsstationen i Linköping har några av brevbärarna precis kommit tillbaka från utdelningsrundan. Nu ska de sortera morgondagens post, eller kamma som det heter på postspråk.
   – Det är väldigt monotont och slitsamt. Man står en timme, en och en halv, och lägger försändelser i fack, ett för varje hushåll, säger brevbäraren Ulf Larsson.
   När det gäller kamningen ska man se till att inte jobba över axelhöjd eller under knähöjd och aldrig greppa för tjocka buntar.
   – Jag har ställt in kamfacken på min runda så de passar mig. Men går man på någon annans tur i två dagar ställer man inte om facken, det tar för lång tid. Och så måste jag erkänna att jag tar lite för stora buntar när jag kammar, säger André Bodinger som jobbat drygt tio år som brevbärare.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Bring citymail ska se till att brevbärarna kan äta under tillfredsställande förhållanden, tillbringa pauser på lämplig plats och säkerställa att det finns tillräckligt många toaletter med låsbar dörr. Läs mer

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Det har gått 20 år sedan elmarknaden avreglerades. Nu är det hög tid för en utvärdering och att regeringen säkrar att det finns tillräckligt med personal och kompetens i branschen. Läs mer

Friad för dödsolycka

Friad för dödsolycka

Göta hovrätt friar samtliga åtalade för dödsolyckan på Åsbro kursgård 2014. Det blir heller ingen företagsbot för kursgården. Läs mer

Slavlöner på fartyg

Dubbla kontrakt är vanligt för anställda ombord på bekvämlighetsflaggade fartyg. Ett officiellt som följer internationella avtal och ett hemligt där lönerna är orimligt låga, uppger tidningen Arbetet. Något Sekotidningen tidigare skrivit om. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Ingen dag är den andra lik”

”Ingen dag är den andra lik”

Freddie Åfeldt är transportledare på Hector rail och han gillar såväl jobbet som kollegerna. Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Nattmangling

Avtalsförhandlingar som drar ut på tiden så att de fortsätter under natten. Hänger ihop med slutskedet av en avtalsförhandling, men sker allt mer sällan.