Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Posten leker med sina anställda

17 maj 2006 09:07

Upplägget är enkelt: fyra lag med vardera tre spelare möts åt gången. Via en dataskärm gäller det för varje lag att styra en låtsasterminal så bra som möjligt under fyra timmar. Den som lyckas sortera mest post till lägst pris får flest poäng och vinner.
Men för att lyckas räcker det inte med att ha koll på kvalitet, arbetsmiljö och produktion. Det gäller att sparka så mycket folk som möjligt också. Det berättar terminalarbetarna Raul Garcia, Margareta Simonsen och Maleine Hjälm, som alla spelat spelet, när vi träffas i lunchrummet på Årstaterminalen söder om Stockholm.
– Först slogs jag av hur välgjort och påkostat spelet var, säger Maleine. Men efter ett tag insåg jag att man var tvungen att sparka folk för att lyckas. Då fick jag en klump i magen.
Raul nickar.
– Budskapet är glasklart. Personalen är bara en siffra att leka med. Men jag vägrar att ställa upp på den ideologin.
Alla tre har jobbat på Posten i många år och sett resultatet av de neddragningar och omorganisationer som gjorts; hur det som skulle ge besparingar och kvalitet snarare lett till stress och sjukskrivningar.
På Årsta drogs spelsatsningen igång i vintras, ungefär samtidigt som ledningen gick ut och berättade om de neddragningar som ska göras på terminalen under året. Tajmingen upprör Maleine.
– Jag har kollegor som går runt och är rädda för att bli av med jobbet. De måste känna att de leker med sina egna anställningar.
Någon information om syftet med spelet har de inte fått – vare sig före eller efter speltillfället. Ändå är de övertygade; det handlar om att skapa förståelse för att Posten måste sparka folk.
– Det här är ett sätt att hjärntvätta oss, göra oss medgörliga, mjuka och möjligen rädda, säger Raul.
Enligt Posten ska alla sextusen anställda på landets brevterminaler spela spelet under året. Hittills har man nått halvvägs. Hur mycket det kostar vill man inte gå ut med. Men bara arbetstiden hamnar på uppemot 4 miljoner kronor, enligt Sekomagasinets beräkningar.
Margareta är förvånad över att Posten anser sig ha råd. Många i terminalen har ont i ryggen och när facket nyligen föreslog att ett mjukare golv för en halv miljon fick man höra att det inte fanns pengar.
– Så är det alltid när vi vill förbättra arbetsmiljön.
Företagsfacket Seko Posten är kritiskt och tänker ta upp frågan, om spelets fortsättning, med företaget under maj månad.
– Vi menar att budskapet är klart olämpligt. Posten har inget uppdrag att sprida nyliberala åsikter till sina medarbetare, säger Pär-Owe Brandeker, ansvarig för brevterminalerna i koncernfacket.
Men alla är inte lika upprörda. Bengt Lundin, ordförande för Sekoklubben på terminalen i Västerås, menar att de kritiska rösterna där varit få.
– Jag trodde det skulle bli ett jäkla liv. Men många här tycker att det var kul, säger han.
Och Posten själva försvarar jättesatsningen:
– Det här är ett bra sätt att skapa förståelse bland våra medarbetare för de förändringar vi måste göra, säger Björn Olsson, chef för Postens brevterminaler. Vi måste bli mer kostnadseffektiva och då är nedskärningar en del av det.
Är det så enkelt att det går bättre ju fler man sparkar?
– Nej, så enkelt behöver det inte vara. Det viktigaste är att alla jobbar så effektivt som möjligt.
Medarbetare vi talat med vittnar om att de inte får någon information om syftet med spelet.
– Det förvånar mig. Vi har utbildat handledare på varje terminal. Dessutom visar utvärderingarna på ett mycket positivt resultat.
Är det lämpligt att spela sådana här spel samtidigt som man drar ner på folk?
– Det finns ingen koppling mellan spelet och omorganisationen. Vi förändrar organisationen hela tiden. Vår avsikt är att öka delaktigheten, inte sprida oro.
staffan.lindberg@seko.se

Fotnot: Sekomagasinet har bett att få prova spelet, men fått nej.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Banarbetare omkom efter påkörning

En banarbetare i 50-årsåldern omkom efter att ha blivit påkörd av ett tåg. Mannen arbetade i spåret öster om Arboga då han blev påkörd av ett SJ-tåg. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Osakliga löneskillnader

Se Lönediskriminering.