Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Posten en farlig arbetsplats

Nya fakta från Arbetsmiljöverket visar att brevbärare och posthanterare jämfört med andra yrkesgrupper anmäler dubbelt så många arbetsrelaterade sjukdomar och nästan tre gånger så många arbetsolyckor med sjukfrånvaro, räknat per 1 000 sysselsatta.

12 maj 2015 10:58

I anmälningarna uppger de oftare än alla andra att deras arbete är enformigt, att de har låga kunskapskrav och få möjligheter till utbildning. Det kan leda till känslor av otillräcklighet, bristande motivation och nedstämdhet. Postbranschen är dessutom en där de anställda i lägst utsträckning uppger att de är nöjda med sitt arbete i dess helhet.

 Stämmer det med din uppfattning om saken?

– Till stora delar är arbetet repetitivt. Postsortering är i högre utsträckning en processtyrd verksamhet nu än förr och i en sådan verksamhet upplever man att man har mindre inflytande. Det ska finnas möjlighet till utbildning i tex lyftteknik. Men det upplevs i enkäter att man har möjlighet att göra karriär i företaget, merparten av cheferna har börjat som produktionspersonal, säger Stefan Fougt, samordnande huvudskyddsombud för Post Nord Sverige.

Vad gäller arbetsolyckor med sjukfrånvaro är fallolyckor och olyckor som orsakats av förlorad kontroll över fordon, vagnar och verktyg vanligast, konstaterar Arbetsmiljöverket.

Jobbar Seko särskilt med arbetsolyckorna?

– Samtliga tillbud och arbetsskador registreras och skyddsombud går regelbundet igenom dessa. Skyddsombud ska vara med när utredningar görs, varje tillbud eller arbetsskada ska följas av en utredning och åtgärder så det inte inträffar igen. Vi har även drivit kampanjer för att öka anmälningarna av tillbud. Då slipper vi kanske att de blir till arbetsskador, hoppas Stefan Fougt.

Enligt Arbetsmiljöverket anmäler kvinnor fler arbetsolyckor med sjukfrånvaro och dubbelt så många arbetssjukdomar som män. Fallolyckor är den vanligaste formen av arbetsolycka med sjukfrånvaro. Det är oftast trappor och hala underlag som varit inblandade vid fallolyckorna. Vad gäller förlorad kontroll handlar det ofta om fordon (bilar, mopeder och cyklar) samt olika former av rullvagnar.

Vad kan man göra åt detta?

–  Vi har börjat granska alla arbetsskadeanmälningar som leder till sjukfrånvaro. När det gäller arbetssjukdomar vet vi att kvinnor är mest drabbade. Det som görs är att försöka anpassa maskiner och redskap så att de passar både män och kvinnor. Och arbetsvariation måste vi alltid arbeta med, menar Stefan Fougt.

Upprepat och enformigt arbete orsakar flest arbetssjukdomar medan belastningsfaktorer är den överlägset vanligaste orsaken till anmäld arbetssjukdom. Därefter stress, håglöshet, trötthet, för hög arbetstakt, dålig arbetsorganisation med mobbning och ovilja att gå till jobbet. Relationer mellan kollegor och överordnade är också ett stort problem.

Varför ser det ut så här?

– I en processindustri är det egna inflytandet begränsat och när det är underbemannat uppstår stress, osämja och irritation när man springer i trappor, låter bli att använda säkerhetsbälte och struntar i micropauser.

– Vi arbetar aktivt med att få in fastighetsboxar så vi slipper alla trappor i utdelningen. Utomhustrappor är en riskfaktor. Vi har ca 140 fallolyckor årligen, slutar Stefan Fougt.

 

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Banarbetare omkom efter påkörning

En banarbetare i 50-årsåldern omkom efter att ha blivit påkörd av ett tåg. Mannen arbetade i spåret öster om Arboga då han blev påkörd av ett SJ-tåg. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Sveriges akademikers centralorganisation / Saco

Se Huvudorganisationer