Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Polskt företag ute i kylan

27 mars 2007 14:14

– Jag har fått besked från Seko om att företaget ska bort, de ska vara borta före påsk. Det är bra killar som är här och jobbar, det är deras företag som inte sköter sig, konstaterar Kenneth Andersson som är kontaktombud för Seko på Vägverket Produktion vid vägbygget utanför Rångedala längs riksväg 40.
När kylan slog till reagerade de anställda på Vägverket Produktion. De polska armeringsarbetarna som arbetade för Dzierzbud frös. Deras polska arbetsgivare stod varken för vinterkläder, skor eller nödvändiga varselkläder. Till sist ordnade skyddsombudet så att Vägverket köpte in vinterjackor till dem.
I den vevan hade Byggnads fått upp ögonen för samma företag på Banverkets brobygge över Ätran, strax utanför Falkenberg. En kontroll visade att företaget inte levde upp till det kollektivavtal man tecknat i augusti 2005 – samma avtal som låg till grund för att bolaget godkänts som underentreprenör till Vägverket Produktion.

Trots att det gått ett och ett halvt år hade företaget inte tecknat försäkringar för sina anställda i Sverige. Dessutom verkade arbetet utanför Falkenberg pågå utan hänsyn till arbetstidsregler.
Den 19 februari var Arbetsmiljöinspektionen på besök. Besöket ledde till en rad anmärkningar och resulterade i ett föreläggande till huvudentreprenören Aarsleff. Arbetsmiljöverket konstaterade bland annat att ”på byggplatsen förekom ställningar som kunde orsaka fallolyckor med dödlig utgång då de var synnerligen dåligt byggda”. Dessutom krävde verket besked om arbetstiderna.
Den 1 mars la därför Byggnads in sitt veto mot Dzierzbud enligt medbestämmandelagen. Därefter kom Sekos företagsfack överens med Vägverket om att ta bort det polska företaget som utför arbete på ett flertal ställen i Sverige från listan över godkända entreprenörer.

Ute på vägbygget utanför Rångedala tycker man att det är bra att facket agerar, men man undrar om det räcker.
– Det här med polska underentreprenörer är något nytt för oss. Det är väl en del av globaliseringen. Så länge de har riktiga avtal har vi inget emot att de kommer hit. Vi hade inte klarat bygget själva, säger Kenneth Andersson.
Irritationen och ilskan riktar sig mot dem som gör vinsterna.
– Om vi ska ha folk utifrån som jobbar ska de vara här på samma villkor som oss. Istället finns det företag som utnyttjar att polackerna är billigare. Kommer de hit och vill ha det som vi då får de inga jobb, men ska de ha mindre än oss då går det bra, säger Bo Danielsson som också arbetar på vägbygget.
Hur mycket de polska arbetarna egentligen tjänar är det ingen som fått klart för sig. Själva har de varit förtegna och på arbetsplatsen finns uppgifter om 60–120 kronor i timmen.
Till Sekotidningen säger en av de fem polacker som arbetar på den här etappen av vägbygget att han är glad över jobbet vid Rångedala:
– Jag får betalt i zloty men får ut motsvarande 100 kronor i timmen. Jag tycker att det är ett bra avtal, jobbet är fritt och jag trivs här. Det är bättre än i Polen.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Prolongering

En förlängning av kollektivavtal. Kan ske antingen genom en automatisk förlängning om avtalet inte sägs upp i tid eller som en överenskommelse om att förlänga ett avtal fram tills dess att man kommit överens om ett nytt avtal.