– Vi kommer att begära förhandlingar med Vägverket Produktion. Det är ett avtalsbrott att fortsätta använda det polska bolaget när vi har kommit överens om att ta bort dem från listan över godkända entreprenadföretag, säger Lennart Stark som är ordförande för företagsfacket i Vägverket.
I förra numret av Sekotidningen berättade vi att det polska företaget Dzierzbud inte längre var välkomna som underentreprenörer åt Vägverket efter att Byggnads lagt in sitt veto mot företaget. Trots en frist på fyra veckor för att ordna upp sina affärer är det polska företaget kvar på vägbygget på riksväg 40. Enligt Lennart Stark uppger Vägverket nu att företaget är kvar för att de inte hittat någon annan som kan åta sig jobbet. Vägverket hade hoppats på en lösning på mellan Byggnads och Dzierzbud.
På Byggnads väntar man fortfarande på att Dzierzbud ska redovisa lönespecifikationer, arbetstider och bevis på att de betalt övertidsersättning enligt det kollektivavtal som finns. Tills dess ligger vetot kvar.
– Dzierzbud säger att de har betalt ut övertidsersättning retroaktivt, men samtidigt har de begärt dispens för att slippa betala övertidsersättning för resten av tiden i Sverige. Det kan vi inte gå med på, säger Jesper Karlsson på Byggnads i Halmstad.
I mellantiden har Dzierzbud tvingats lämna byggarbetsplatser för NCC i Örebro samt Skanska i Kiruna på grund av vetot.