Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Karin Svensson Smith Foto: Stig Hammarstedt
Intervjun

Politiker med örat mot rälsen

Satsa på järnvägen och vattenvägen, det ger ett bättre samhälle och det krävs för att rädda klimatet. Det anser en av Sveriges mest erfarna trafikpolitiker, Karin Svensson Smith (MP).

29 augusti 2016 13:21

Karin Svensson Smith höll sitt första trafikpolitiskatal redan på 70-talet, då som vänsterpartist.

Nu, 40 år och ett oräkneligt antal anföranden senare träffas vi under Almedalsveckan för att prata transporter på land och på vatten och om den underliggande fråga som allt handlar om – klimatet.

Vi sitter i frukostmatsalen på hotell Wisby. Runt omkring oss stressar yrvakna Almedalsbesökare på väg till morgonens första seminarier. Efter vår intervju ska Karin vidare till ett av sina framträdanden, nu som miljöpartistisk riksdagsledamot och ordförande i trafikutskottet.

I den allmänna debatten är järnvägstrafik ofta detsamma som persontrafik på järnväg För såväl medier som för många politiker är det tacksammare att ta sig an försenade tågpendlare än försenade stålleveranser – eller ännu ett utflaggat fartyg.

Strandsatta tågresenärer kan ju skriva ilskna insändare om förseningar eller inställda avgångar, om oviss väntan på iskalla perronger eller ombord på plågsamt heta tåg.

Godset kan varken göra det eller byta parti. Men till Almedalen kommer dess företrädare, godstransportörerna och godsköparna, för att beklaga dagens situation och oroa sig inför framtiden. Framför allt de som utnyttjar järnvägen, men även sjöfartsnäringen har sina bekymrade talespersoner.

Samtidigt, varje Almedalsvecka, är regeringsföreträdare av skiftande kulörer och andra beslutsfattare på plats och lovar bättring, eller åtminstone att ”lyssna” bättre på ”branschen”, och att samarbeta mer.

Så låter det, år efter år, seminarium efter seminarium. Samtidigt uppnår SSAB:s järnvägstransporter från Borlänge till Italien en medelhastighet på åtta kilometer i timmen, och det finns sträckor i Sverige där man enkelt passerar godståget med en lätt trimmad moped. Allt medan rederier fortsätter att flagga ut och lastbilstransporterna ständigt blir fler.

Karin Svensson Smith är i Almedalen för att ändra på det. Eller åtminstone bidra till att förändringen får fart.

– De tre största frågorna för mig i Almedalen har varit nya stambanor, kvotplikter och sjöfart, säger hon.

Möjligen kan man sammanfatta det med att klimatfrågan har varit den viktigaste. För när Karin Svensson Smith pratar transporter handlar det inte bara om att på mest rationella sätt flytta människor och gods mellan punkt A och B. Det handlar om att göra det så klimateffektivt som möjligt.

De allra flesta är överens om att klimathotet är en av vår tids viktigaste frågor, kanske den viktigaste. Det är färre som förmår att agera utifrån den insikten. Till dem hör inte Karin Svensson Smith.

– Det naturliga vore ju att inte lägga en enda krona mer på det som försvårar för oss att uppnå klimatmålen. Vi måste stänga av kranen istället för att försöka torka upp det som rinner ut.

Det vill säga ett kraftigt minskat beroende av fossila bränslen som olja och kol. Ett sätt att nå dit är att byta ut vägtransporter mot järnvägstransporter.

– Vi bör inte skjuta upp beslutet om nya stambanor för höghastighetståg.

Dagens förslag bygger på alliansregeringens Sverigeförhandling och den vill Karin Svensson Smith fortsätta. Miljöpartiet har nyligen presenterat en genomarbetad ”Vision för tågtrafiken” som visar hur det kan göras, från finansiering till byggande och trafikering.

Karin Svensson Smith kallar de nya stambanorna för järnvägens ryggrad, men hon poängterar att järnvägen också behöver revben. Sverige är ju betydligt större än korridorerna Stockholm–Göteborg och Stockholm– Malmö.

Däremot kommer inte långsamma tåg med många stopp att släppas in på de nya spåren.

– Man kan inte blanda racerbilar och trehjulingar på en motorväg. Det är likadant med järnvägen. Men storregional pendling går bra.

Karin Svensson Smith talar om vikten av bättre kollektivtrafik för att klara utsläppsmålen.

– Utbyggd kollektivtrafik är det som spar flest kolatomer, mer än alla nya slags bränslen, säger hon och hänvisar till konsultföretaget WSP som visat att en satsning på kollektivtrafik kan öka resandet med buss och på spår med 40 procent och minska bilresorna med 8 procent till år 2030.

Idag står transporterna, inklusive sjöfart och flyg, för 40 procent av utsläppen av koldioxid.

– Jag tror inte vi kan minska utsläppen med 100 procent, det är orealistiskt, även om en del tycker att det är mesigt med ett lägre mål än så.

– Trafikverket ska nu utreda hur vi når 60 procents minskning, de är vår expertmyndighet så vi måste lita på att de klarar det.

Karin Svensson Smith säger att av 100 bilar som säljs kräver 96 fossila drivmedel.

– Vi måste bryta det och då måste vi koncentrera oss på två andra drivmedel, inte fler.

Vi kan inte begära att lanthandeln i Rickarum ska kunna tillhandahålla sju olika slags drivmedel.

– De vi ska koncentrera oss på är gas, som ska bestå av allt mer biogas, och på el.

Men elbilar har sina problem. Karin berättar om en resa som riksdagen ordnat till Chile och Colombia.

– När det går upp för människor hur arbetsförhållandena är i litiumgruvorna i Anderna så kommer nog inga fler elbilar att säljas.

– När det gäller drivmedel är det enda jag kan gå i god för det fossila bränsle som sparas.

Därför vill Karin Svensson Smith se kvotplikter, det vill säga att oljebolagen ska åläggas att sälja en allt större andel förnybara drivmedel.

– På sikt bör kvotplikten höjas så att de fossila bränslena i praktiken blir förbjudna. Det är ett bättre sätt än att gradvis höja koldioxidskatten.

Sveriges Åkeriföretag välkomnar kvotplikter och ser det som en nödvändighet i Sveriges klimatarbete. Mer kritiska är de, tillsammans med Skogsindustrierna, till förslagen om slitageskatt på väg.

– Slitageskatten måste vi ha, men gör den gärna differentierad så att inte skogstransporterna i järnvägslöst land drabbas.

En fråga som upprör godstransportörerna på järnväg är de höjda banavgifterna. De anser att avgifterna snedvrider konkurrensen.

– Jag är väldigt besviken över att vi inte har kunnat leverera i den frågan. Jag vill ha en miljörabatt, men regeringen säger nej och hävdar att det strider mot EU-regler, något annat argument har de inte, trots att flera andra länder har en sådan rabatt.

Karin Svensson Smith berättar att Stenas senast beställda färjor som ska gå till Trelleborg levereras utan järnvägsspår.

– Och så kan vi ju inte ha det. Järnvägsgodset via Trelleborg har minskat med 90 procent, så Stena tycker inte det verkar som om regeringen är intresserad av spårtrafik dit. Varför skulle de då göra den extra investeringen som spår ombord innebär?

För att klara utsläppsmålen räcker det inte att satsa på järnväg, Karin Svensson Smith vill också utveckla kustsjöfarten.

– Vattenvägar finns redan, så satsa på dem. Karin Svensson Smith säger att kustsjöfarten är viktig, och berättar vad hon vill göra, och inte göra.

– Genomför inte de farledsavgifter som Sjöfartsverket föreslår. Ta bort lotsplikten där det inte behövs av säkerhetsskäl. Låt utsläpp av svavel och partiklar kosta, och gör det lönsamt att släppa ut mindre.

Vår intervjutimme börjar närma sig slutet. I frukostmatsalen har en dammsugare börjat låta och Karin ska snart vidare till ett av de 37 framträdanden hon har under sex dagar i Almedalen.

 

Mats Andersson, chefredaktör
mats.andersson@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Seko vill förhandla om utbildningsjobb

Alla LO-förbund utom Transport vill förhandla med arbetsgivarna för att få fram nya jobb till nyanlända och andra som står långt från arbetsmarknaden. Utgångspunkten är det förslag om utbildningsjobb som LO lade fram i mars i år. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Kvarts ger Svevia böter

Kvarts ger Svevia böter

Svevia har dömts att betala 150 000 kronor i sanktionsavgift för att ha brutit mot föreskrifterna om kvarts. Det saknades dokument om risker med höga kvartshalter på ett arbetsställe i Storuman. Läs mer

Ännu inget nytt arbetstidsavtal på NTE

Förhandlingarna om nytt arbetstidsavtal för personalen på Nationella transportenheten, NTE, inom Kriminalvården fortsätter. Seko har hittills sagt nej till arbetsgivarens förslag. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Franska protester mot ny arbetslag

Franska protester mot ny arbetslag

Hundratusentals franska invånare deltog idag i demonstrationer mot Macrons nya arbetslag. - Idag lyssnar man bara på arbetsgivarna. Men det är förvånansvärt svårt att få folk att engagera sig trots utvecklingen, säger Rachel Neis fackombud vid det franska gasbolaget. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Väjer inte för det pinsamma

Väjer inte för det pinsamma

Sekotidningen möter högaktuelle Ruben Östlund – prisbelönt filmregissör som gärna trycker på våra ömma punkter. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Seko lämnar Nordea

Sekos förbundsstyrelse har tagit beslut om att förbundet ska lämna Nordea. Förbundet har en halvmiljard placerad hos banken. Även LO har beslutat att lämna Nordea, liksom Handels och Transport. Läs mer

Chef kränkte medarbetare

Chef kränkte medarbetare

En chef på LVM-hemmet Runnagården i Örebro har enligt en intern utredning kränkt medarbetare under en längre tid. Läs mer

Seko upprörs över Nordeas flytt

Efter Nordeas besked om flytt till Finland har två fackförbund tagit beslut om att byta bank. Seko, som har en halv miljard placerad hos Nordea, avvaktar diskussion i LO-styrelsen innan man tar beslut. Läs mer

Postnord tar till sig kritiken

Postnord tar till sig kritiken

Det går fortsatt dåligt för Postnord. Kunderna klagar, ägaren staten är missnöjd med ekonomin och kvaliteten och tillsynsmyndigheten Post-och telestyrelsen är bekymrad. Samtidigt kräver Seko att den dansk-svenska fusionen bryts. Läs mer

Avdrag för fackavgift återinförs

Vänsterpartiet och regeringen har i budgetförhandlingarna kommit överens om att återinföra avdragsrätt för fackföreningsavgiften från och med juli 2018. Dessutom avskaffas en karensdag i a-kassan. Läs mer

Tre avtal kvar

Tre avtal återstår för Sekos del i årets avtalsrörelse: staten, skärgårdstrafiken och Samhall. Alla tre löper ut den sista september och parterna har så smått börjat känna på varandra. Läs mer

Regeringen flyttar myndigheter

Regeringen har beslutat att helt eller delvis flytta sju myndigheter från Stockholm till andra orter. Seko har inga medlemmar på de berörda myndigheterna, men regeringen har flaggat för fler beslut före valet nästa år. Läs mer

Här är vinnarna i fototävlingen

Här är vinnarna i fototävlingen

Det har kommit in många vackra, fascinerande och fantasieggande bilder till Sekotidningens fototävling. Juryn har nu utsett vinnarna. Titta och njut! I bildspelet ovan är samtliga bidrag publicerade. Läs mer

Löneväxling

Att byta en del av lönen mot en förmån, till exempel tjänstebil eller pensionsförmån.