Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Karin Svensson Smith Foto: Stig Hammarstedt
Intervjun

Politiker med örat mot rälsen

Satsa på järnvägen och vattenvägen, det ger ett bättre samhälle och det krävs för att rädda klimatet. Det anser en av Sveriges mest erfarna trafikpolitiker, Karin Svensson Smith (MP).

29 augusti 2016 13:21

Karin Svensson Smith höll sitt första trafikpolitiskatal redan på 70-talet, då som vänsterpartist.

Nu, 40 år och ett oräkneligt antal anföranden senare träffas vi under Almedalsveckan för att prata transporter på land och på vatten och om den underliggande fråga som allt handlar om – klimatet.

Vi sitter i frukostmatsalen på hotell Wisby. Runt omkring oss stressar yrvakna Almedalsbesökare på väg till morgonens första seminarier. Efter vår intervju ska Karin vidare till ett av sina framträdanden, nu som miljöpartistisk riksdagsledamot och ordförande i trafikutskottet.

I den allmänna debatten är järnvägstrafik ofta detsamma som persontrafik på järnväg För såväl medier som för många politiker är det tacksammare att ta sig an försenade tågpendlare än försenade stålleveranser – eller ännu ett utflaggat fartyg.

Strandsatta tågresenärer kan ju skriva ilskna insändare om förseningar eller inställda avgångar, om oviss väntan på iskalla perronger eller ombord på plågsamt heta tåg.

Godset kan varken göra det eller byta parti. Men till Almedalen kommer dess företrädare, godstransportörerna och godsköparna, för att beklaga dagens situation och oroa sig inför framtiden. Framför allt de som utnyttjar järnvägen, men även sjöfartsnäringen har sina bekymrade talespersoner.

Samtidigt, varje Almedalsvecka, är regeringsföreträdare av skiftande kulörer och andra beslutsfattare på plats och lovar bättring, eller åtminstone att ”lyssna” bättre på ”branschen”, och att samarbeta mer.

Så låter det, år efter år, seminarium efter seminarium. Samtidigt uppnår SSAB:s järnvägstransporter från Borlänge till Italien en medelhastighet på åtta kilometer i timmen, och det finns sträckor i Sverige där man enkelt passerar godståget med en lätt trimmad moped. Allt medan rederier fortsätter att flagga ut och lastbilstransporterna ständigt blir fler.

Karin Svensson Smith är i Almedalen för att ändra på det. Eller åtminstone bidra till att förändringen får fart.

– De tre största frågorna för mig i Almedalen har varit nya stambanor, kvotplikter och sjöfart, säger hon.

Möjligen kan man sammanfatta det med att klimatfrågan har varit den viktigaste. För när Karin Svensson Smith pratar transporter handlar det inte bara om att på mest rationella sätt flytta människor och gods mellan punkt A och B. Det handlar om att göra det så klimateffektivt som möjligt.

De allra flesta är överens om att klimathotet är en av vår tids viktigaste frågor, kanske den viktigaste. Det är färre som förmår att agera utifrån den insikten. Till dem hör inte Karin Svensson Smith.

– Det naturliga vore ju att inte lägga en enda krona mer på det som försvårar för oss att uppnå klimatmålen. Vi måste stänga av kranen istället för att försöka torka upp det som rinner ut.

Det vill säga ett kraftigt minskat beroende av fossila bränslen som olja och kol. Ett sätt att nå dit är att byta ut vägtransporter mot järnvägstransporter.

– Vi bör inte skjuta upp beslutet om nya stambanor för höghastighetståg.

Dagens förslag bygger på alliansregeringens Sverigeförhandling och den vill Karin Svensson Smith fortsätta. Miljöpartiet har nyligen presenterat en genomarbetad ”Vision för tågtrafiken” som visar hur det kan göras, från finansiering till byggande och trafikering.

Karin Svensson Smith kallar de nya stambanorna för järnvägens ryggrad, men hon poängterar att järnvägen också behöver revben. Sverige är ju betydligt större än korridorerna Stockholm–Göteborg och Stockholm– Malmö.

Däremot kommer inte långsamma tåg med många stopp att släppas in på de nya spåren.

– Man kan inte blanda racerbilar och trehjulingar på en motorväg. Det är likadant med järnvägen. Men storregional pendling går bra.

Karin Svensson Smith talar om vikten av bättre kollektivtrafik för att klara utsläppsmålen.

– Utbyggd kollektivtrafik är det som spar flest kolatomer, mer än alla nya slags bränslen, säger hon och hänvisar till konsultföretaget WSP som visat att en satsning på kollektivtrafik kan öka resandet med buss och på spår med 40 procent och minska bilresorna med 8 procent till år 2030.

Idag står transporterna, inklusive sjöfart och flyg, för 40 procent av utsläppen av koldioxid.

– Jag tror inte vi kan minska utsläppen med 100 procent, det är orealistiskt, även om en del tycker att det är mesigt med ett lägre mål än så.

– Trafikverket ska nu utreda hur vi når 60 procents minskning, de är vår expertmyndighet så vi måste lita på att de klarar det.

Karin Svensson Smith säger att av 100 bilar som säljs kräver 96 fossila drivmedel.

– Vi måste bryta det och då måste vi koncentrera oss på två andra drivmedel, inte fler.

Vi kan inte begära att lanthandeln i Rickarum ska kunna tillhandahålla sju olika slags drivmedel.

– De vi ska koncentrera oss på är gas, som ska bestå av allt mer biogas, och på el.

Men elbilar har sina problem. Karin berättar om en resa som riksdagen ordnat till Chile och Colombia.

– När det går upp för människor hur arbetsförhållandena är i litiumgruvorna i Anderna så kommer nog inga fler elbilar att säljas.

– När det gäller drivmedel är det enda jag kan gå i god för det fossila bränsle som sparas.

Därför vill Karin Svensson Smith se kvotplikter, det vill säga att oljebolagen ska åläggas att sälja en allt större andel förnybara drivmedel.

– På sikt bör kvotplikten höjas så att de fossila bränslena i praktiken blir förbjudna. Det är ett bättre sätt än att gradvis höja koldioxidskatten.

Sveriges Åkeriföretag välkomnar kvotplikter och ser det som en nödvändighet i Sveriges klimatarbete. Mer kritiska är de, tillsammans med Skogsindustrierna, till förslagen om slitageskatt på väg.

– Slitageskatten måste vi ha, men gör den gärna differentierad så att inte skogstransporterna i järnvägslöst land drabbas.

En fråga som upprör godstransportörerna på järnväg är de höjda banavgifterna. De anser att avgifterna snedvrider konkurrensen.

– Jag är väldigt besviken över att vi inte har kunnat leverera i den frågan. Jag vill ha en miljörabatt, men regeringen säger nej och hävdar att det strider mot EU-regler, något annat argument har de inte, trots att flera andra länder har en sådan rabatt.

Karin Svensson Smith berättar att Stenas senast beställda färjor som ska gå till Trelleborg levereras utan järnvägsspår.

– Och så kan vi ju inte ha det. Järnvägsgodset via Trelleborg har minskat med 90 procent, så Stena tycker inte det verkar som om regeringen är intresserad av spårtrafik dit. Varför skulle de då göra den extra investeringen som spår ombord innebär?

För att klara utsläppsmålen räcker det inte att satsa på järnväg, Karin Svensson Smith vill också utveckla kustsjöfarten.

– Vattenvägar finns redan, så satsa på dem. Karin Svensson Smith säger att kustsjöfarten är viktig, och berättar vad hon vill göra, och inte göra.

– Genomför inte de farledsavgifter som Sjöfartsverket föreslår. Ta bort lotsplikten där det inte behövs av säkerhetsskäl. Låt utsläpp av svavel och partiklar kosta, och gör det lönsamt att släppa ut mindre.

Vår intervjutimme börjar närma sig slutet. I frukostmatsalen har en dammsugare börjat låta och Karin ska snart vidare till ett av de 37 framträdanden hon har under sex dagar i Almedalen.

 

Mats Andersson, chefredaktör
mats.andersson@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Reallöneökning

Hur köpkraften förändras under tiden. En reallöneökning gör att man kan köpa fler varor och tjänster än tidigare.