Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Tågstrejk
Nyhet

Politiker känner inget ansvar för konflikten

Den politiska ledningen för Region Skåne, som genom Skånetrafiken varit med och handlat upp Öresundstrafiken, tycker inte att det finns någon koppling mellan anbudsförfarandet och uppsägningarna på Veolia.

2 juni 2014 11:55

Därmed känner de inget ansvar för den pågående konflikten eller för att personalen på Veolia hotas av försämrade villkor.

Seko hävdar att den pågående konflikten på Veolia till syvende och sidst handlar om hur tågtrafik handlas upp och att det är alldeles för låga priser. Veolia har hamnat i ett läge där man måste säga upp personal för att få verksamheten att gå ihop. Och det är trafikhuvudmännen som sagt ja till det låga priset.

Så är det inte alls, anser ansvariga politiker.

Mats Persson, folkpartiet, är ordförande för kollektivtrafiknämnden. Han vill inte kommentera den pågående konflikten och känner inget ansvar för det som händer.

-Nej det saknas en direkt koppling här. Vi prioriterar kvalitet, det är det som är avgörande för oss när vi handlar upp trafik. Och priset förstås, det är en kombination.

 

Samtidigt välkomnar han den diskussion som, genom konflikten, uppstår om arbetsvillkoren i trafiken.

-Det kan vi lära oss av, säger han och lovar samtidigt nya tågvärdsjobb framöver när flera nya bandelar ska byggas i Skåne.

Stefan Svalö är socialdemokraternas representant i presidiet i kollektivtrafiknämnden och en av de tre som fattade beslut om att anta Veolias bud. Han säger att trafikhuvudmännen och politikerna måste bli bättra på upphandlingar, men vet inte hur det ska gå till.

-Vi får ha med frågan om arbetsrätten i de underlag vi tar fram, säger han. Vi inom s vill ju inte ha deltider och timanställda. Vi arbetar för fler heltider.

Hur det kravet ska komma in i upphandlingsunderlagen kan han inte svara på idag.

Liksom Mats Persson tycker han att upphandlingen av Öresundstrafiken, att kontraktet gick till Veolia, sköttes väl.

-Anbudet följde kvalitetskraven och som anbudsgivare måste man ta ansvar för det man lagt. I den redovisning som vi fått bedömdes Veolias bud som rimligt, säger han.

Måste inte kollektivtrafiken få kosta mer för att man ska klara bra villkor för personalen?

-Nja, jag har pratat med Seko om detta och de säger att om man lägger bemanningen på ett bra sätt så ökar intäkterna ändå. Fler betalar biljetten exempelvis. Så jag kan inte säga att det behövs mer pengar.

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Relaterade ämnen

Dela det här

3 kommentarer

  1. Stefan

    Det är politikerna som har lagt grunden för den utveckling vi nu ser, oavsett vad man än säger i från deras sida. Regeringen och riksdagen samt alla andra politiker är bovarna. Genom att verka för en avreglering av järnvägen, med el och telebolagen i minnet visar man återigen inkompetens, vilket borde rendera i spöstraff på torgen där dom hör hemma. Deras naivitet överskrider alla gränser då man bara jagar kostnader och är villig att välja ett alternativ som ligger mer än 50 miljoner under lägsta konkurrerande bolag. När sen de kommunala trafikutövarna kräver av staten att den kommersiella trafiken ska tvingas stå tillbaka, bortser man från ett EU villkor för att ge den egna trafiken förtur. EU:s villkor säger att den kommersiella trafiken alltid ska ha förtur då den lever på egna intäkter till skillnad mot den kommunala/länstrafikstyrda som körs med statligt stöd genom anslag.
    Varför ska vi i Sverige behöva genomlida ett experiment som kostar miljarder till förmån för ett antal
    Självändamåls vana individer som ställer till mer förtret än nytta.?
    Nä skampåle och stupstock är något vi borde dra fram ifrån museerna igen
    Satans politiker!!!

  2. Om ett politiskt ansvar | Görans tankar och bagateller

    […] passar de för upphandlingen ansvariga politikerna för sitt ansvar. De kan mycket väl ställa krav på […]

  3. Hägglund

    Väldigt lustigt uttalade från Mats Persson. En person som honom som skriver om sig själv om hans profil på sin blog:

    ” I grunden samhällsekonom och verksam som doktorand och lärare på Ekonomihögskolan, Lunds universitet. Forskningen handlar om etniskt entreprenörskap och invandrare i socialförsäkringssystemet. ”

    Om han nu är doktorand vid Lunds Universitet så tror jag också att en av kriterierna är att man ska kunna räkna, vilket jag INTE tror att det har gjort vid denna upphandlingen.

    Sen tycker jag att Mats ska ta och läsa Peter Fällmar Andersson’s ledar inlägg i Helsingborgs Dagblad :

    http://hd.se/ledare/2014/06/03/systematiskt-signalfel/

    Det är väldigt dåligt av en politiker att visa en sådan dålig sida av sig själv som Mats Persson har gjort.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Veolia transport inte längre till salu

Veolia Transport är inte längre till salu. Det meddelade de franska ägarna i dag. Företaget ska istället återintegreras i ägarkoncernen Transdev. Läs mer

Arriva ska köra östgötatåg i tio år

Arriva ska köra östgötatåg i tio år

Arriva fortsätter att köra Östgötapendeln från första juni 2015. Avtalet löper på tio år med möjlighet att förlänga ytterligare fyra år. Läs mer

Veolia går Seko till mötes

Efter tågstrejken, som sågs som en stor seger för Seko, blev stämningen mellan fack och arbetsgivare dålig. Veolia motsatte sig många delar av avtalet. Men nu är man på rätt väg igen. Läs mer

Veolia tvistar om allt i det nya avtalet

En dryg månad efter att tågstrejken avslutades tvistar arbetsgivaren Veolia på nästan alla punkter i det nya avtalet. Inget av det som parterna kom överens om är klart. Läs mer

Dags att ta itu med konflikträtten

ALMEDALEN Hade Gunnar Schön, Veolias vd, fått bestämma själv och utan inblandning från facket hade heltiderna inom Öresundstrafiken varit fler. Denna kommentar till den avslutade strejken fällde han vid ett seminarium om konfliktreglerna som Almega ordnade i Almedalen. Läs mer

”Lockouten redan inledd”

Sekos lokala företrädare och medlemmar får inte komma in i Veolias lokaler på de olika stationeringsorterna. Det verkar som Veolias lockout redan är satt i verket. Läs mer

Politiker känner inget ansvar för konflikten

Den politiska ledningen för Region Skåne, som genom Skånetrafiken varit med och handlat upp Öresundstrafiken, tycker inte att det finns någon koppling mellan anbudsförfarandet och uppsägningarna på Veolia. Läs mer

Strejken är efterlängtad

Det sista Öresundståget från Köpenhamn kommer fram till Malmö två minuter före 03 och Jonas Gadd och hans kollega kan andas ut. Det är måndag morgon, klockan slår 03 och Sekos strejk på Veolia har precis inletts. Läs mer

Otryggt för timanställda på Veolia

Konflikten på Veolia handlar i hög grad om de visstidsanställdas osäkra villkor. Det är i stort sett omöjligt att veta när och hur mycket man får arbeta, säger en tågvärd som Sekotidningen pratat med. Läs mer

Strejken inleds i natt

För en stund sedan blev det klart att Sekos varslade strejk blir av. Klockan 03:00 stannar Öresundstågen. Medlarna la aldrig något bud. Parterna ansågs ligga allt för långt ifrån varandra. Läs mer