Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Lokförarnas hälsa och säkerhet ska förbättras genom ett nytt verktyg för schemaläggning hos Green cargo Foto: Green cargo
Nyhet

Piggare scheman på Green cargo

Green cargo är på väg att införa ett nytt system för schemaläggning. Systemet bygger på sömn- och vakenhetsforskning och ska skapa bättre scheman för skiftarbeten.

9 november 2015 10:59

Trötthet är ett stort problem för lokförare som kör i skift. Om till exempel ett sent skift följs av ett tidigt uppstår en sömnskuld vilket medför stora risker, för både hälsa och säkerhet.

För att minska problemen inför nu Green cargo ett nytt system för schemaläggning av lokförarnas turer. Systemet, som kallas Fatigue (trötthet), bygger på aktuell forskning kring sömn och vakenhet.

Systemet har testats genom simulerade scheman och ska nu införas succesivt under 2016.

– Tanken är att man ska vara så pigg som möjligt under en skiftgång, men eftersom det är så nytt vet vi inte så mycket just nu. Så det ska bli spännande att se hur det blir, säger Håkan Ederwall, ordförande för Sekos företagsfack på Green cargo.

Han är i grunden mycket positiv till införandet av den nya schemaläggningen. Dock återstår att se vad som blir av det hela.

– Men det kan förmodligen inte blir sämre. Tidigare har man mest tagit hänsyn till att få ut jobben och inte så mycket till hur skiften ligger. Nu får vi se, alla turer ska ju köras och vissa kommer säkert bli missnöjda i alla fall.

Från Green cargos sida hoppas man på förbättrade hälsa hos personalen på lite längre sikt.

– Det kommer ju inte märkas någon skillnad från en dag till en annan och den enskilda individen kommer kanske inte heller uppleva någon större skillnad. Men på sikt, om man ser till helheten, så hoppas vi bättre hälsa och säkrare jobb för våra anställda, säger Johan Gerdvall, chef för produktionsplanering på Green cargo.

Han påpekar också att produktionen, alltså vad man sålt in till kunderna, alltid ligger till grund för planeringen. Men att verktyget ska göra skiften så bra som möjligt. Bland annat genom så kallad framåtrotation, det vill säga att passen läggs i ordningen förmiddag, eftermiddag natt och sedan ledigt. Systemet tar även hänsyn till sådant som att man inte sover åtta timmar om man går av sitt pass klockan sex på morgonen och att vilotiden mellan passen ska vara tillräckligt lång.

– Det kommer ju fortfarande vara lika jobbigt att köra ett nattpass, men verktyget tar hänsyn till det i planeringen, säger Johan Gerdvall.

Planeringsverktyget man använder är framtaget i samarbete med Karolinska institutet. Och är ursprungligen utvecklat för flygbranschen där man har myndighetskrav på sig att anpassa schemaläggningen i enlighet med de senaste forskningsrönen.

Torbjörn Åkerstedt är föreståndare för Stockholm stresscenter som ligger bakom forskningen. Han är positiv till att Green cargo nu börjar använda systemet för schemaläggning.

– Egentligen borde alla göra det här men då krävs en hel del nytänkande. Problemet idag är att man stirrar sig blind på arbetstidslagstiftningen och den klarar inte av att hantera skiftgång dygnet runt.

Som exempel nämner han att om en någon framfört ett fordon i 8-9 timmar måste man ha 11 timmars vila innan man kan köra vidare. Då kan det bli att man måste köra tillbaka på natten, vilket skapar mer trötthet än om man bara vilar ett par timmar och sedan kör tillbaka samma dag.

– Lagen är för oflexibel och tar inte ta hänsyn till när man snurrar på dygnet, då flera faktorer uppstår som multipliceras och skapar mer trötthet, säger Torbjörn Åkerstedt.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Sexuella trakasserier är så vanligt förekommande att kvinnor avstår från att gå på fackliga kurser. Nyligen inträffade ett allvarligare fall på LO:s kursgård Runö.  Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Tågvärdar testar kroppskameror

Under tre månader framåt ska ett antal tågvärdar på Pågatågen bära kroppskameror. Tanken är att det ska öka tryggheten ombord på tågen. En utvärdering får avgöra om alla ska bära kameror. Läs mer

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Efter en inspektion på Strukton rail riktar Arbetsmiljöverket kritik mot företagets arbetsmiljöarbetet. Bolaget har två månader på sig att svara hur man ska åtgärda bristerna. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Lönesättning

Att fastställa lönenivåerna för en grupp eller i ett företag.