Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Lokförarnas hälsa och säkerhet ska förbättras genom ett nytt verktyg för schemaläggning hos Green cargo Foto: Green cargo
Nyhet

Piggare scheman på Green cargo

Green cargo är på väg att införa ett nytt system för schemaläggning. Systemet bygger på sömn- och vakenhetsforskning och ska skapa bättre scheman för skiftarbeten.

9 november 2015 10:59

Trötthet är ett stort problem för lokförare som kör i skift. Om till exempel ett sent skift följs av ett tidigt uppstår en sömnskuld vilket medför stora risker, för både hälsa och säkerhet.

För att minska problemen inför nu Green cargo ett nytt system för schemaläggning av lokförarnas turer. Systemet, som kallas Fatigue (trötthet), bygger på aktuell forskning kring sömn och vakenhet.

Systemet har testats genom simulerade scheman och ska nu införas succesivt under 2016.

– Tanken är att man ska vara så pigg som möjligt under en skiftgång, men eftersom det är så nytt vet vi inte så mycket just nu. Så det ska bli spännande att se hur det blir, säger Håkan Ederwall, ordförande för Sekos företagsfack på Green cargo.

Han är i grunden mycket positiv till införandet av den nya schemaläggningen. Dock återstår att se vad som blir av det hela.

– Men det kan förmodligen inte blir sämre. Tidigare har man mest tagit hänsyn till att få ut jobben och inte så mycket till hur skiften ligger. Nu får vi se, alla turer ska ju köras och vissa kommer säkert bli missnöjda i alla fall.

Från Green cargos sida hoppas man på förbättrade hälsa hos personalen på lite längre sikt.

– Det kommer ju inte märkas någon skillnad från en dag till en annan och den enskilda individen kommer kanske inte heller uppleva någon större skillnad. Men på sikt, om man ser till helheten, så hoppas vi bättre hälsa och säkrare jobb för våra anställda, säger Johan Gerdvall, chef för produktionsplanering på Green cargo.

Han påpekar också att produktionen, alltså vad man sålt in till kunderna, alltid ligger till grund för planeringen. Men att verktyget ska göra skiften så bra som möjligt. Bland annat genom så kallad framåtrotation, det vill säga att passen läggs i ordningen förmiddag, eftermiddag natt och sedan ledigt. Systemet tar även hänsyn till sådant som att man inte sover åtta timmar om man går av sitt pass klockan sex på morgonen och att vilotiden mellan passen ska vara tillräckligt lång.

– Det kommer ju fortfarande vara lika jobbigt att köra ett nattpass, men verktyget tar hänsyn till det i planeringen, säger Johan Gerdvall.

Planeringsverktyget man använder är framtaget i samarbete med Karolinska institutet. Och är ursprungligen utvecklat för flygbranschen där man har myndighetskrav på sig att anpassa schemaläggningen i enlighet med de senaste forskningsrönen.

Torbjörn Åkerstedt är föreståndare för Stockholm stresscenter som ligger bakom forskningen. Han är positiv till att Green cargo nu börjar använda systemet för schemaläggning.

– Egentligen borde alla göra det här men då krävs en hel del nytänkande. Problemet idag är att man stirrar sig blind på arbetstidslagstiftningen och den klarar inte av att hantera skiftgång dygnet runt.

Som exempel nämner han att om en någon framfört ett fordon i 8-9 timmar måste man ha 11 timmars vila innan man kan köra vidare. Då kan det bli att man måste köra tillbaka på natten, vilket skapar mer trötthet än om man bara vilar ett par timmar och sedan kör tillbaka samma dag.

– Lagen är för oflexibel och tar inte ta hänsyn till när man snurrar på dygnet, då flera faktorer uppstår som multipliceras och skapar mer trötthet, säger Torbjörn Åkerstedt.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Seko vill förhandla om utbildningsjobb

Alla LO-förbund utom Transport vill förhandla med arbetsgivarna för att få fram nya jobb till nyanlända och andra som står långt från arbetsmarknaden. Utgångspunkten är det förslag om utbildningsjobb som LO lade fram i mars i år. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Kvarts ger Svevia böter

Kvarts ger Svevia böter

Svevia har dömts att betala 150 000 kronor i sanktionsavgift för att ha brutit mot föreskrifterna om kvarts. Det saknades dokument om risker med höga kvartshalter på ett arbetsställe i Storuman. Läs mer

Ännu inget nytt arbetstidsavtal på NTE

Förhandlingarna om nytt arbetstidsavtal för personalen på Nationella transportenheten, NTE, inom Kriminalvården fortsätter. Seko har hittills sagt nej till arbetsgivarens förslag. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Franska protester mot ny arbetslag

Franska protester mot ny arbetslag

Hundratusentals franska invånare deltog idag i demonstrationer mot Macrons nya arbetslag. - Idag lyssnar man bara på arbetsgivarna. Men det är förvånansvärt svårt att få folk att engagera sig trots utvecklingen, säger Rachel Neis fackombud vid det franska gasbolaget. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Väjer inte för det pinsamma

Väjer inte för det pinsamma

Sekotidningen möter högaktuelle Ruben Östlund – prisbelönt filmregissör som gärna trycker på våra ömma punkter. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Seko lämnar Nordea

Sekos förbundsstyrelse har tagit beslut om att förbundet ska lämna Nordea. Förbundet har en halvmiljard placerad hos banken. Även LO har beslutat att lämna Nordea, liksom Handels och Transport. Läs mer

Chef kränkte medarbetare

Chef kränkte medarbetare

En chef på LVM-hemmet Runnagården i Örebro har enligt en intern utredning kränkt medarbetare under en längre tid. Läs mer

Seko upprörs över Nordeas flytt

Efter Nordeas besked om flytt till Finland har två fackförbund tagit beslut om att byta bank. Seko, som har en halv miljard placerad hos Nordea, avvaktar diskussion i LO-styrelsen innan man tar beslut. Läs mer

Postnord tar till sig kritiken

Postnord tar till sig kritiken

Det går fortsatt dåligt för Postnord. Kunderna klagar, ägaren staten är missnöjd med ekonomin och kvaliteten och tillsynsmyndigheten Post-och telestyrelsen är bekymrad. Samtidigt kräver Seko att den dansk-svenska fusionen bryts. Läs mer

Avdrag för fackavgift återinförs

Vänsterpartiet och regeringen har i budgetförhandlingarna kommit överens om att återinföra avdragsrätt för fackföreningsavgiften från och med juli 2018. Dessutom avskaffas en karensdag i a-kassan. Läs mer

Tre avtal kvar

Tre avtal återstår för Sekos del i årets avtalsrörelse: staten, skärgårdstrafiken och Samhall. Alla tre löper ut den sista september och parterna har så smått börjat känna på varandra. Läs mer

Regeringen flyttar myndigheter

Regeringen har beslutat att helt eller delvis flytta sju myndigheter från Stockholm till andra orter. Seko har inga medlemmar på de berörda myndigheterna, men regeringen har flaggat för fler beslut före valet nästa år. Läs mer

Här är vinnarna i fototävlingen

Här är vinnarna i fototävlingen

Det har kommit in många vackra, fascinerande och fantasieggande bilder till Sekotidningens fototävling. Juryn har nu utsett vinnarna. Titta och njut! I bildspelet ovan är samtliga bidrag publicerade. Läs mer

Övertidsblockad

En stridsåtgärd där facket stoppar allt övertidsarbete på en arbetsplats eller inom ett företag.