Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Lokförarnas hälsa och säkerhet ska förbättras genom ett nytt verktyg för schemaläggning hos Green cargo Foto: Green cargo
Nyhet

Piggare scheman på Green cargo

Green cargo är på väg att införa ett nytt system för schemaläggning. Systemet bygger på sömn- och vakenhetsforskning och ska skapa bättre scheman för skiftarbeten.

9 november 2015 10:59

Trötthet är ett stort problem för lokförare som kör i skift. Om till exempel ett sent skift följs av ett tidigt uppstår en sömnskuld vilket medför stora risker, för både hälsa och säkerhet.

För att minska problemen inför nu Green cargo ett nytt system för schemaläggning av lokförarnas turer. Systemet, som kallas Fatigue (trötthet), bygger på aktuell forskning kring sömn och vakenhet.

Systemet har testats genom simulerade scheman och ska nu införas succesivt under 2016.

– Tanken är att man ska vara så pigg som möjligt under en skiftgång, men eftersom det är så nytt vet vi inte så mycket just nu. Så det ska bli spännande att se hur det blir, säger Håkan Ederwall, ordförande för Sekos företagsfack på Green cargo.

Han är i grunden mycket positiv till införandet av den nya schemaläggningen. Dock återstår att se vad som blir av det hela.

– Men det kan förmodligen inte blir sämre. Tidigare har man mest tagit hänsyn till att få ut jobben och inte så mycket till hur skiften ligger. Nu får vi se, alla turer ska ju köras och vissa kommer säkert bli missnöjda i alla fall.

Från Green cargos sida hoppas man på förbättrade hälsa hos personalen på lite längre sikt.

– Det kommer ju inte märkas någon skillnad från en dag till en annan och den enskilda individen kommer kanske inte heller uppleva någon större skillnad. Men på sikt, om man ser till helheten, så hoppas vi bättre hälsa och säkrare jobb för våra anställda, säger Johan Gerdvall, chef för produktionsplanering på Green cargo.

Han påpekar också att produktionen, alltså vad man sålt in till kunderna, alltid ligger till grund för planeringen. Men att verktyget ska göra skiften så bra som möjligt. Bland annat genom så kallad framåtrotation, det vill säga att passen läggs i ordningen förmiddag, eftermiddag natt och sedan ledigt. Systemet tar även hänsyn till sådant som att man inte sover åtta timmar om man går av sitt pass klockan sex på morgonen och att vilotiden mellan passen ska vara tillräckligt lång.

– Det kommer ju fortfarande vara lika jobbigt att köra ett nattpass, men verktyget tar hänsyn till det i planeringen, säger Johan Gerdvall.

Planeringsverktyget man använder är framtaget i samarbete med Karolinska institutet. Och är ursprungligen utvecklat för flygbranschen där man har myndighetskrav på sig att anpassa schemaläggningen i enlighet med de senaste forskningsrönen.

Torbjörn Åkerstedt är föreståndare för Stockholm stresscenter som ligger bakom forskningen. Han är positiv till att Green cargo nu börjar använda systemet för schemaläggning.

– Egentligen borde alla göra det här men då krävs en hel del nytänkande. Problemet idag är att man stirrar sig blind på arbetstidslagstiftningen och den klarar inte av att hantera skiftgång dygnet runt.

Som exempel nämner han att om en någon framfört ett fordon i 8-9 timmar måste man ha 11 timmars vila innan man kan köra vidare. Då kan det bli att man måste köra tillbaka på natten, vilket skapar mer trötthet än om man bara vilar ett par timmar och sedan kör tillbaka samma dag.

– Lagen är för oflexibel och tar inte ta hänsyn till när man snurrar på dygnet, då flera faktorer uppstår som multipliceras och skapar mer trötthet, säger Torbjörn Åkerstedt.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Avtalskrav

Inför avtalsförhandlingarna gör facket en kravlista till arbetsgivarorganisationen på saker man vill ha i det nya avtalet. Det kan vara höjda reallöner, kortare arbetstid, regler om jour och beredskap med mera. Inget krav blir verkligt förrän bägge parter har kommit överens om att genomföra det.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer

Lokförare allvarligt skadad i arbetsplatsolycka

En lokförare vid Green cargo skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk igår morse. Läs mer