Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation

Personalen i kläm när entreprenörer byts ut

SJ vägrade att ta över städare från ISS, ISS vägrade att ta över biljettkontrollanter från Securitas och Securitas vägrade att ta över brandmän från Falck. Förra året skrev Sekotidningen om flera uppmärksammade fall där de anställda hamnade i kläm när entreprenörer byttes ut.

15 februari 2013 14:10

SJ tog tillbaka tågstädningen i egen regi. Den hade tidigare skötts av ISS, men många av städarna hade tidigare varit anställda av gamla SJ och utfört samma arbete i 30 år.

200 personer sades upp från ISS. Seko menade att det handlade om en så kallad verksamhetsövergång och att SJ därmed måste ta över personalen från ISS.

Men SJ sa nej, det enda som var samma var vissa arbetsuppgifter, i övrigt var det en helt annan verksamhet. Till saken hör att när SJ bolagiserades och man lade ut städningen på entreprenad krävde SJ att all personal skulle få följa med. Men nu var det nya tider.

På SJ såg man inte heller att man skulle ha något moraliskt ansvar, vare sig att sköta sig bättre än andra eller för att många drabbade var trotjänare från gamla SJ-tiden.

– Då var det ett affärsverk. Vi är ju SJ AB, som bara är en av många tågoperatörer. Och vi, som alla andra, vill ju handla upp till bästa möjliga pris, sade Peter Blomqvist, personaldirektör på SJ, i en intervju med Sekotidningen.

Endast 80 av städarna från ISS fick nytt jobb på SJ. Seko har protesterat och nu har till sist de centrala förhandlingarna avslutats i oenighet och Seko drar SJ inför arbetsdomstolen, AD.

Securitas hade haft uppdraget att sköta biljettkontrollerna i Stockholms lokaltrafik i något år när de anställda larmade om fusk med rapporteringen av utförda kontroller. Det ledde till att SL gjorde en ny upphandling av verksamheten och den vanns av ISS.

Historiskt har SL hävdat principen om verksamhetsövergång i sina upphandlingar men när det gäller biljettkontrollanterna frångick man alltså detta.

– Våra jurister har gjort bedömningen att det inte handlar om verksamhetsövergång.

– Och Las är inte tillämpligt på oss, utan det är en fråga mellan den gamla och den nya entreprenören om de ska ta över personalen, sade SL:s stabschef Björn Holmberg i en tidigare intervju med Sekotidningen.

Finns det något hinder mot att vara ”schysstare” än Las?

– Las reglerar det där och vi kan ju inte bryta mot reglerna. Vi har inget arbetsgivaransvar.

Men ni har väl ansvar för det ni handlar upp?

– Vi har ansvar för att upphandlingen ska ske på ett korrekt sätt.

Så det är med den nya entreprenören, ISS, som Seko nu tvistar. En begäran om lokal förhandling är inlämnad, men något datum är ännu inte bestämt.

Statliga Swedavia, som äger och driver flera svenska flygplatser, gjorde en ny upphandling av räddningstjänsten på Arlanda. Resultatet blev att Securitas tog över efter Falck, som drivit den de senaste tre åren. De anställda blev uppsagda och fick söka tjänsterna på nytt.

Swedavia ville inte skriva in verksamhetsövergång i upphandlingen, detta för att främja konkurrensen.

– Det blir orättvist vid nästa upphandling. Det blir väldiga fördelar för den som har kontraktet när det gäller lokalkännedom och andra krav som vi ställer i upphandlingen, sade Klas Nilsson, presschef på Swedavia, då till Sekotidningen.

Menar du att verksamheten blir för bra och att personalen blir för rutinerad så det blir svårt för andra att konkurrera?

– Nej, jag menar att man slår undan benen för de andra. Vårt uppdrag är att driva flygplatser så effektivt och säkert som möjligt och konkurrens är bra för att tjänsten ska utvecklas och bli bättre

Seko hävdade att det handlade om en verksamhetsövergång vilket skulle innebära att Securitas var tvunget att ta över alla 44 brandmännen från Falck. Securitas satte sig på tvären och inledde en rekryteringskampanj, där de arbetssökande bland annat fick svara på intima sexfrågor.

Efter segdragna förhandlingar gav emellertid den nya entreprenören med sig och betraktar nu det hela som en verksamhetsövergång.

Alla brandmän får stanna kvar på sina jobb.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Christer Carlsson

    Ansvarig ombudsman Christer Carlsson vill rätta delen i artikel som handlar om räddningstjänst Arlanda att resultatet blev ingen verksamhetsövergång utan att man träffade en förhandlingslösning.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Banarbetare omkom efter påkörning

En banarbetare i 50-årsåldern omkom efter att ha blivit påkörd av ett tåg. Mannen arbetade i spåret öster om Arboga då han blev påkörd av ett SJ-tåg. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Prolongering

En förlängning av kollektivavtal. Kan ske antingen genom en automatisk förlängning om avtalet inte sägs upp i tid eller som en överenskommelse om att förlänga ett avtal fram tills dess att man kommit överens om ett nytt avtal.