Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Brandmännen på Arlanda sades upp när Securitas tog över räddningstjänsten på flygplatsen Foto: Jens Olof Lasthein

Personalen i kläm när entreprenörer byts ut

SJ vägrade att ta över städare från ISS, ISS vägrade att ta över biljettkontrollanter från Securitas och Securitas vägrade att ta över brandmän från Falck. Förra året skrev Sekotidningen om flera uppmärksammade fall där de anställda hamnade i kläm när entreprenörer byttes ut.

15 februari 2013 14:10

SJ tog tillbaka tågstädningen i egen regi. Den hade tidigare skötts av ISS, men många av städarna hade tidigare varit anställda av gamla SJ och utfört samma arbete i 30 år.

200 personer sades upp från ISS. Seko menade att det handlade om en så kallad verksamhetsövergång och att SJ därmed måste ta över personalen från ISS.

Men SJ sa nej, det enda som var samma var vissa arbetsuppgifter, i övrigt var det en helt annan verksamhet. Till saken hör att när SJ bolagiserades och man lade ut städningen på entreprenad krävde SJ att all personal skulle få följa med. Men nu var det nya tider.

På SJ såg man inte heller att man skulle ha något moraliskt ansvar, vare sig att sköta sig bättre än andra eller för att många drabbade var trotjänare från gamla SJ-tiden.

– Då var det ett affärsverk. Vi är ju SJ AB, som bara är en av många tågoperatörer. Och vi, som alla andra, vill ju handla upp till bästa möjliga pris, sade Peter Blomqvist, personaldirektör på SJ, i en intervju med Sekotidningen.

Endast 80 av städarna från ISS fick nytt jobb på SJ. Seko har protesterat och nu har till sist de centrala förhandlingarna avslutats i oenighet och Seko drar SJ inför arbetsdomstolen, AD.

Securitas hade haft uppdraget att sköta biljettkontrollerna i Stockholms lokaltrafik i något år när de anställda larmade om fusk med rapporteringen av utförda kontroller. Det ledde till att SL gjorde en ny upphandling av verksamheten och den vanns av ISS.

Historiskt har SL hävdat principen om verksamhetsövergång i sina upphandlingar men när det gäller biljettkontrollanterna frångick man alltså detta.

– Våra jurister har gjort bedömningen att det inte handlar om verksamhetsövergång.

– Och Las är inte tillämpligt på oss, utan det är en fråga mellan den gamla och den nya entreprenören om de ska ta över personalen, sade SL:s stabschef Björn Holmberg i en tidigare intervju med Sekotidningen.

Finns det något hinder mot att vara ”schysstare” än Las?

– Las reglerar det där och vi kan ju inte bryta mot reglerna. Vi har inget arbetsgivaransvar.

Men ni har väl ansvar för det ni handlar upp?

– Vi har ansvar för att upphandlingen ska ske på ett korrekt sätt.

Så det är med den nya entreprenören, ISS, som Seko nu tvistar. En begäran om lokal förhandling är inlämnad, men något datum är ännu inte bestämt.

Statliga Swedavia, som äger och driver flera svenska flygplatser, gjorde en ny upphandling av räddningstjänsten på Arlanda. Resultatet blev att Securitas tog över efter Falck, som drivit den de senaste tre åren. De anställda blev uppsagda och fick söka tjänsterna på nytt.

Swedavia ville inte skriva in verksamhetsövergång i upphandlingen, detta för att främja konkurrensen.

– Det blir orättvist vid nästa upphandling. Det blir väldiga fördelar för den som har kontraktet när det gäller lokalkännedom och andra krav som vi ställer i upphandlingen, sade Klas Nilsson, presschef på Swedavia, då till Sekotidningen.

Menar du att verksamheten blir för bra och att personalen blir för rutinerad så det blir svårt för andra att konkurrera?

– Nej, jag menar att man slår undan benen för de andra. Vårt uppdrag är att driva flygplatser så effektivt och säkert som möjligt och konkurrens är bra för att tjänsten ska utvecklas och bli bättre

Seko hävdade att det handlade om en verksamhetsövergång vilket skulle innebära att Securitas var tvunget att ta över alla 44 brandmännen från Falck. Securitas satte sig på tvären och inledde en rekryteringskampanj, där de arbetssökande bland annat fick svara på intima sexfrågor.

Efter segdragna förhandlingar gav emellertid den nya entreprenören med sig och betraktar nu det hela som en verksamhetsövergång.

Alla brandmän får stanna kvar på sina jobb.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Christer Carlsson

    Ansvarig ombudsman Christer Carlsson vill rätta delen i artikel som handlar om räddningstjänst Arlanda att resultatet blev ingen verksamhetsövergång utan att man träffade en förhandlingslösning.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

Ny rikspolischef välkomnas

Ny rikspolischef välkomnas

Säpochefen Anders Thornberg tar över jobbet som rikspolischef efter att hårt kritiserade Dan Eliasson tvingats bort. Seko polisen tycker att Thornberg är ett bra val men tycker att Eliasson hade kunnat sitta kvar. Läs mer

Seko och 6F inleder valrörelsen

Vem f’n bryr sig? Den frågan ställer Seko och de övriga förbunden i 6F i årets valrörelse. Enligt förbunden är svaret på frågan socialdemokraterna. Läs mer

Kriminalvården och Seko inte överens om lokalt avtal

Seko och Kriminalvården har inte lyckats komma överens om ett avtal för 2017. Nu blir det de lokala parterna som ska förhandla utifrån det centrala avtalet, som slöts i höstas. I potten finns totalt 6,5 procent på tre år med låglönesatsning. Läs mer

Statligt järnvägsunderhåll

Statligt järnvägsunderhåll

Trafikverket kommer att ta över den del av basunderhållet på järnväg som statligt ägda Infranord har. Det utlovar infrastrukturminister Tomas Eneroth idag, onsdag. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Central förhandling

En förhandling som förs mellan centrala arbetstagar- och arbetsgivarorganisationer. Till exempel mellan Seko och Almega. Se Sekos motparter.