Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Brandmännen på Arlanda sades upp när Securitas tog över räddningstjänsten på flygplatsen Foto: Jens Olof Lasthein

Personalen i kläm när entreprenörer byts ut

SJ vägrade att ta över städare från ISS, ISS vägrade att ta över biljettkontrollanter från Securitas och Securitas vägrade att ta över brandmän från Falck. Förra året skrev Sekotidningen om flera uppmärksammade fall där de anställda hamnade i kläm när entreprenörer byttes ut.

15 februari 2013 14:10

SJ tog tillbaka tågstädningen i egen regi. Den hade tidigare skötts av ISS, men många av städarna hade tidigare varit anställda av gamla SJ och utfört samma arbete i 30 år.

200 personer sades upp från ISS. Seko menade att det handlade om en så kallad verksamhetsövergång och att SJ därmed måste ta över personalen från ISS.

Men SJ sa nej, det enda som var samma var vissa arbetsuppgifter, i övrigt var det en helt annan verksamhet. Till saken hör att när SJ bolagiserades och man lade ut städningen på entreprenad krävde SJ att all personal skulle få följa med. Men nu var det nya tider.

På SJ såg man inte heller att man skulle ha något moraliskt ansvar, vare sig att sköta sig bättre än andra eller för att många drabbade var trotjänare från gamla SJ-tiden.

– Då var det ett affärsverk. Vi är ju SJ AB, som bara är en av många tågoperatörer. Och vi, som alla andra, vill ju handla upp till bästa möjliga pris, sade Peter Blomqvist, personaldirektör på SJ, i en intervju med Sekotidningen.

Endast 80 av städarna från ISS fick nytt jobb på SJ. Seko har protesterat och nu har till sist de centrala förhandlingarna avslutats i oenighet och Seko drar SJ inför arbetsdomstolen, AD.

Securitas hade haft uppdraget att sköta biljettkontrollerna i Stockholms lokaltrafik i något år när de anställda larmade om fusk med rapporteringen av utförda kontroller. Det ledde till att SL gjorde en ny upphandling av verksamheten och den vanns av ISS.

Historiskt har SL hävdat principen om verksamhetsövergång i sina upphandlingar men när det gäller biljettkontrollanterna frångick man alltså detta.

– Våra jurister har gjort bedömningen att det inte handlar om verksamhetsövergång.

– Och Las är inte tillämpligt på oss, utan det är en fråga mellan den gamla och den nya entreprenören om de ska ta över personalen, sade SL:s stabschef Björn Holmberg i en tidigare intervju med Sekotidningen.

Finns det något hinder mot att vara ”schysstare” än Las?

– Las reglerar det där och vi kan ju inte bryta mot reglerna. Vi har inget arbetsgivaransvar.

Men ni har väl ansvar för det ni handlar upp?

– Vi har ansvar för att upphandlingen ska ske på ett korrekt sätt.

Så det är med den nya entreprenören, ISS, som Seko nu tvistar. En begäran om lokal förhandling är inlämnad, men något datum är ännu inte bestämt.

Statliga Swedavia, som äger och driver flera svenska flygplatser, gjorde en ny upphandling av räddningstjänsten på Arlanda. Resultatet blev att Securitas tog över efter Falck, som drivit den de senaste tre åren. De anställda blev uppsagda och fick söka tjänsterna på nytt.

Swedavia ville inte skriva in verksamhetsövergång i upphandlingen, detta för att främja konkurrensen.

– Det blir orättvist vid nästa upphandling. Det blir väldiga fördelar för den som har kontraktet när det gäller lokalkännedom och andra krav som vi ställer i upphandlingen, sade Klas Nilsson, presschef på Swedavia, då till Sekotidningen.

Menar du att verksamheten blir för bra och att personalen blir för rutinerad så det blir svårt för andra att konkurrera?

– Nej, jag menar att man slår undan benen för de andra. Vårt uppdrag är att driva flygplatser så effektivt och säkert som möjligt och konkurrens är bra för att tjänsten ska utvecklas och bli bättre

Seko hävdade att det handlade om en verksamhetsövergång vilket skulle innebära att Securitas var tvunget att ta över alla 44 brandmännen från Falck. Securitas satte sig på tvären och inledde en rekryteringskampanj, där de arbetssökande bland annat fick svara på intima sexfrågor.

Efter segdragna förhandlingar gav emellertid den nya entreprenören med sig och betraktar nu det hela som en verksamhetsövergång.

Alla brandmän får stanna kvar på sina jobb.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Christer Carlsson

    Ansvarig ombudsman Christer Carlsson vill rätta delen i artikel som handlar om räddningstjänst Arlanda att resultatet blev ingen verksamhetsövergång utan att man träffade en förhandlingslösning.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

– Varför ska man vara med i facket och betala medlemsavgift när alla får ta del av villkoren som vi förhandlar fram? Frågan lyfts när Sekos vice ordförande, Gabriella Lavecchia, besöker klubb Fastigheter i Stockholm, som en del av medlemsveckan. Läs mer

Facklig seger när MTR tar över städning

Den 1 maj tar MTR över städningen av pendeltågen i Stockholm. Enligt Seko innebär övergången en facklig seger för medlemmarna, då viktiga villkor behålls eller stärks. Läs mer

6F:s lönerapport får kritik

6F:s lönerapport får kritik

Det blev en hel del mothugg och kritik när 6F:s och Katalys rapport ”Lågt lönemärke gynnar högavlönade” diskuterades på ett seminarium i Stockholm på tisdagen. Läs mer

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Kriminalvården får kritik av Justitiekanslern, JK, för att en regionchefer brutit mot repressalieförbudet i grundlagarna. Offentliganställda får inte straffas för att de uttalar sig om sin arbetsplats i media. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

De privatanställda tjänstemännens löner har ökat mer än arbetarnas vid flera avtalsperioder sedan sedan industriavtalets tillkomst 1998. För att vända trenden behövs ett högre ”märke” och samtidiga låglönesatsningar. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

ISS har avskedat fyra biljettkontrollanter av personliga skäl. ISS uppger att de fyra validerat sina egna SL-kort, vilket skulle vara att likställa med fusk eller bedrägeri. Seko har ogiltigförklarat samtliga avsked och menar att de fyra enbart följt företagets instruktioner. Läs mer

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tullkriminalen vill använda brevbärare som spanare, det väcker obehag och frågor om säkerhet och ansvar. Men brevhemligheten väger tungt. Läs mer

MTR tar över städning av pendeln

MTR tar över städning av pendeln

MTR och Solreneriet inleder fackliga förhandlingar om att MTR ska ta över städningen av pendeltågen i Stockholm. Läs mer

Green cargo behöver lokförare – värvar offensivt

Green cargo behöver lokförare – värvar offensivt

Green cargo behöver rekrytera omkring 100 nya lokförare per år de närmaste åren. Nu tar man till nya grepp för att locka till sig folk. Läs mer

Konfliktfylld fransk vår

Konfliktfylld fransk vår

Idag, torsdag, har hälften av alla tåg ställts in. Järnvägspersonalen protesterar mot regeringens planer för spårtrafiken. Samtidigt strejkar statsanställda mot personalminskningar. Läs mer

Bring Citymail får nya ägare

Bring Citymail får nya ägare. Norska Posten säljer brevverksamheten till det tyska investmentbolaget Allegra Capital. Läs mer

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

På Youtube finns videon #lättaankar, där kvinnor inom svensk sjöfart vittnar om grova övergrepp och sexuella trakasserier på jobbet. Ett Metoo-upprop i branschen har samlat 1150 underskrifter. Läs mer

Omställningsavtal

Ett kollektivavtal om olika åtgärder vid uppsägningar på grund av övertalighet.