SJ tog tillbaka tågstädningen i egen regi. Den hade tidigare skötts av ISS, men många av städarna hade tidigare varit anställda av gamla SJ och utfört samma arbete i 30 år.

200 personer sades upp från ISS. Seko menade att det handlade om en så kallad verksamhetsövergång och att SJ därmed måste ta över personalen från ISS.

Men SJ sa nej, det enda som var samma var vissa arbetsuppgifter, i övrigt var det en helt annan verksamhet. Till saken hör att när SJ bolagiserades och man lade ut städningen på entreprenad krävde SJ att all personal skulle få följa med. Men nu var det nya tider.

På SJ såg man inte heller att man skulle ha något moraliskt ansvar, vare sig att sköta sig bättre än andra eller för att många drabbade var trotjänare från gamla SJ-tiden.

– Då var det ett affärsverk. Vi är ju SJ AB, som bara är en av många tågoperatörer. Och vi, som alla andra, vill ju handla upp till bästa möjliga pris, sade Peter Blomqvist, personaldirektör på SJ, i en intervju med Sekotidningen.

Endast 80 av städarna från ISS fick nytt jobb på SJ. Seko har protesterat och nu har till sist de centrala förhandlingarna avslutats i oenighet och Seko drar SJ inför arbetsdomstolen, AD.

Securitas hade haft uppdraget att sköta biljettkontrollerna i Stockholms lokaltrafik i något år när de anställda larmade om fusk med rapporteringen av utförda kontroller. Det ledde till att SL gjorde en ny upphandling av verksamheten och den vanns av ISS.

Historiskt har SL hävdat principen om verksamhetsövergång i sina upphandlingar men när det gäller biljettkontrollanterna frångick man alltså detta.

– Våra jurister har gjort bedömningen att det inte handlar om verksamhetsövergång.

– Och Las är inte tillämpligt på oss, utan det är en fråga mellan den gamla och den nya entreprenören om de ska ta över personalen, sade SL:s stabschef Björn Holmberg i en tidigare intervju med Sekotidningen.

Finns det något hinder mot att vara ”schysstare” än Las?

– Las reglerar det där och vi kan ju inte bryta mot reglerna. Vi har inget arbetsgivaransvar.

Men ni har väl ansvar för det ni handlar upp?

– Vi har ansvar för att upphandlingen ska ske på ett korrekt sätt.

Så det är med den nya entreprenören, ISS, som Seko nu tvistar. En begäran om lokal förhandling är inlämnad, men något datum är ännu inte bestämt.

Statliga Swedavia, som äger och driver flera svenska flygplatser, gjorde en ny upphandling av räddningstjänsten på Arlanda. Resultatet blev att Securitas tog över efter Falck, som drivit den de senaste tre åren. De anställda blev uppsagda och fick söka tjänsterna på nytt.

Swedavia ville inte skriva in verksamhetsövergång i upphandlingen, detta för att främja konkurrensen.

– Det blir orättvist vid nästa upphandling. Det blir väldiga fördelar för den som har kontraktet när det gäller lokalkännedom och andra krav som vi ställer i upphandlingen, sade Klas Nilsson, presschef på Swedavia, då till Sekotidningen.

Menar du att verksamheten blir för bra och att personalen blir för rutinerad så det blir svårt för andra att konkurrera?

– Nej, jag menar att man slår undan benen för de andra. Vårt uppdrag är att driva flygplatser så effektivt och säkert som möjligt och konkurrens är bra för att tjänsten ska utvecklas och bli bättre

Seko hävdade att det handlade om en verksamhetsövergång vilket skulle innebära att Securitas var tvunget att ta över alla 44 brandmännen från Falck. Securitas satte sig på tvären och inledde en rekryteringskampanj, där de arbetssökande bland annat fick svara på intima sexfrågor.

Efter segdragna förhandlingar gav emellertid den nya entreprenören med sig och betraktar nu det hela som en verksamhetsövergång.

Alla brandmän får stanna kvar på sina jobb.