Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Klubbordförande Michael Lindgren Umeå Foto: Johan Gunséus

Personalen hoppas att avtalet ska rädda jobben

En rundvandring i Green cargocentret i Umeå, som hyser administration och växlingspersonal, ger det bestämda intrycket att de flesta är förväntansfulla när det gäller krisavtalet.

14 februari 2013 14:25

De hoppas att jobb blivit räddade. Att de unga som arbetar i företaget får stanna.

Lönerna är individuella och hemliga, vi får fram att lönesänkningen i snitt är mellan 2 500 och 3 000 kronor per månad och person. Något som slår olika beroende på den personliga ekonomin.

Det finns de som tjänar ner mot 20 000, där bruttogränsen lagts, men ingen vill berätta hur just han eller hon har det.

Kenneth Ankel, personalstyrare på bemanningsenheten, säger att han och frugan klarar sig bra. De har båda fast heltidsarbete och barnen är utflugna.

– Andra, ensamstående med barn, kan få det värre, säger han, och understryker att han hoppas att avtalet inte får till följd att det blir en permanent rationalisering.

Kenneth Ankels arbete ska göras på samma sätt som tidigare, med lika många turer och lika många tåg, på 80 procent av tiden.

– Ingen får vara sjuk helt enkelt, det bygger helt på det, säger han.

Andra frågar sig hur det går ihop ekonomiskt för företaget när personalen ska arbeta mindre och få nästan lika hög lön. Arbetsmängden är densamma och i Umeå är det ingen kris.

Om det trots uppoffringen blir uppsägningar längre fram är det många som blir besvikna, något som både fack och företag får försöka hantera på bästa sätt.

En av dem som blir besviken är Jenny Jonasson, nyanställd och lite stressad när vi går förbi.

– Jag kan ställa upp de här månaderna för att fler ska få behålla sina jobb, säger hon. Några tusenlappar i lägre lön påverkar mig förstås, men jag får prioritera. Hoppas bara att det fungerar.

I Västerbotten lades ett varsel på nio personer i december och det är jobb som räddades. Och som Michael Lindgren, klubbordförande i Umeå, är glad för.

Han undrar annars mest över hur verksamheten ska gå ihop på en ort där krisen är obefintlig.

– Vi saknar förare till 80 turer i februari, säger han. Sen är det förstås medlemmar som är slitna och knappt haft någon möjlighet att ta ut några extra lediga de senaste åren. För dem blir det bra att få vara lediga.

Sven-Olov Oderljung ska snart gå i pension. Han var klubbordförande en gång i tiden, och det som hänt nu har han aldrig varit med om.

– Krisavtalet är ett tecken på den stora samhällsförändring vi är med om. Det sprider sig till allt fler företag och hela samhället  skakas om. Vi får se vad som kommer ut av det, säger han.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Sexuella trakasserier är så vanligt förekommande att kvinnor avstår från att gå på fackliga kurser. Nyligen inträffade ett allvarligare fall på LO:s kursgård Runö.  Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Tågvärdar testar kroppskameror

Under tre månader framåt ska ett antal tågvärdar på Pågatågen bära kroppskameror. Tanken är att det ska öka tryggheten ombord på tågen. En utvärdering får avgöra om alla ska bära kameror. Läs mer

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Efter en inspektion på Strukton rail riktar Arbetsmiljöverket kritik mot företagets arbetsmiljöarbetet. Bolaget har två månader på sig att svara hur man ska åtgärda bristerna. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Mertidsblockad

En stridsåtgärd där facket stoppar allt mertidsarbete på en arbetsplats eller inom ett företag.