Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Klubbordförande Michael Lindgren Umeå Foto: Johan Gunséus

Personalen hoppas att avtalet ska rädda jobben

En rundvandring i Green cargocentret i Umeå, som hyser administration och växlingspersonal, ger det bestämda intrycket att de flesta är förväntansfulla när det gäller krisavtalet.

14 februari 2013 14:25

De hoppas att jobb blivit räddade. Att de unga som arbetar i företaget får stanna.

Lönerna är individuella och hemliga, vi får fram att lönesänkningen i snitt är mellan 2 500 och 3 000 kronor per månad och person. Något som slår olika beroende på den personliga ekonomin.

Det finns de som tjänar ner mot 20 000, där bruttogränsen lagts, men ingen vill berätta hur just han eller hon har det.

Kenneth Ankel, personalstyrare på bemanningsenheten, säger att han och frugan klarar sig bra. De har båda fast heltidsarbete och barnen är utflugna.

– Andra, ensamstående med barn, kan få det värre, säger han, och understryker att han hoppas att avtalet inte får till följd att det blir en permanent rationalisering.

Kenneth Ankels arbete ska göras på samma sätt som tidigare, med lika många turer och lika många tåg, på 80 procent av tiden.

– Ingen får vara sjuk helt enkelt, det bygger helt på det, säger han.

Andra frågar sig hur det går ihop ekonomiskt för företaget när personalen ska arbeta mindre och få nästan lika hög lön. Arbetsmängden är densamma och i Umeå är det ingen kris.

Om det trots uppoffringen blir uppsägningar längre fram är det många som blir besvikna, något som både fack och företag får försöka hantera på bästa sätt.

En av dem som blir besviken är Jenny Jonasson, nyanställd och lite stressad när vi går förbi.

– Jag kan ställa upp de här månaderna för att fler ska få behålla sina jobb, säger hon. Några tusenlappar i lägre lön påverkar mig förstås, men jag får prioritera. Hoppas bara att det fungerar.

I Västerbotten lades ett varsel på nio personer i december och det är jobb som räddades. Och som Michael Lindgren, klubbordförande i Umeå, är glad för.

Han undrar annars mest över hur verksamheten ska gå ihop på en ort där krisen är obefintlig.

– Vi saknar förare till 80 turer i februari, säger han. Sen är det förstås medlemmar som är slitna och knappt haft någon möjlighet att ta ut några extra lediga de senaste åren. För dem blir det bra att få vara lediga.

Sven-Olov Oderljung ska snart gå i pension. Han var klubbordförande en gång i tiden, och det som hänt nu har han aldrig varit med om.

– Krisavtalet är ett tecken på den stora samhällsförändring vi är med om. Det sprider sig till allt fler företag och hela samhället  skakas om. Vi får se vad som kommer ut av det, säger han.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Omställningsavtal

Ett kollektivavtal om olika åtgärder vid uppsägningar på grund av övertalighet.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer

Lokförare allvarligt skadad i arbetsplatsolycka

En lokförare vid Green cargo skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk igår morse. Läs mer