Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation

Personalen hoppas att avtalet ska rädda jobben

En rundvandring i Green cargocentret i Umeå, som hyser administration och växlingspersonal, ger det bestämda intrycket att de flesta är förväntansfulla när det gäller krisavtalet.

14 februari 2013 14:25

De hoppas att jobb blivit räddade. Att de unga som arbetar i företaget får stanna.

Lönerna är individuella och hemliga, vi får fram att lönesänkningen i snitt är mellan 2 500 och 3 000 kronor per månad och person. Något som slår olika beroende på den personliga ekonomin.

Det finns de som tjänar ner mot 20 000, där bruttogränsen lagts, men ingen vill berätta hur just han eller hon har det.

Kenneth Ankel, personalstyrare på bemanningsenheten, säger att han och frugan klarar sig bra. De har båda fast heltidsarbete och barnen är utflugna.

– Andra, ensamstående med barn, kan få det värre, säger han, och understryker att han hoppas att avtalet inte får till följd att det blir en permanent rationalisering.

Kenneth Ankels arbete ska göras på samma sätt som tidigare, med lika många turer och lika många tåg, på 80 procent av tiden.

– Ingen får vara sjuk helt enkelt, det bygger helt på det, säger han.

Andra frågar sig hur det går ihop ekonomiskt för företaget när personalen ska arbeta mindre och få nästan lika hög lön. Arbetsmängden är densamma och i Umeå är det ingen kris.

Om det trots uppoffringen blir uppsägningar längre fram är det många som blir besvikna, något som både fack och företag får försöka hantera på bästa sätt.

En av dem som blir besviken är Jenny Jonasson, nyanställd och lite stressad när vi går förbi.

– Jag kan ställa upp de här månaderna för att fler ska få behålla sina jobb, säger hon. Några tusenlappar i lägre lön påverkar mig förstås, men jag får prioritera. Hoppas bara att det fungerar.

I Västerbotten lades ett varsel på nio personer i december och det är jobb som räddades. Och som Michael Lindgren, klubbordförande i Umeå, är glad för.

Han undrar annars mest över hur verksamheten ska gå ihop på en ort där krisen är obefintlig.

– Vi saknar förare till 80 turer i februari, säger han. Sen är det förstås medlemmar som är slitna och knappt haft någon möjlighet att ta ut några extra lediga de senaste åren. För dem blir det bra att få vara lediga.

Sven-Olov Oderljung ska snart gå i pension. Han var klubbordförande en gång i tiden, och det som hänt nu har han aldrig varit med om.

– Krisavtalet är ett tecken på den stora samhällsförändring vi är med om. Det sprider sig till allt fler företag och hela samhället  skakas om. Vi får se vad som kommer ut av det, säger han.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Retroaktivitet

Ett kollektivavtal som träffas i efterhand där man kommer överens om att betala ut löneökningar tillbaka i tiden.