Det säger Uwe Göpel, arbetsmiljöinspektör i Stockholm.
– Det är vår rekommendation till verksledningen, säger han.
En granskning av bromsarna kan leda till att pendeltåg tas ur trafik och att många passagerare står utan kollektivtrafik. Därför är det Arbetsmiljöverkets generaldirektör Mikael Sjöberg som ska fatta beslutet.
– Han får hela vårt underlaget i slutet av denna vecka, säger Uwe Göpel.
Så sent som i november i år godkände Järnvägsstyrelsen att X60 körs i trafik. Det tillfälliga tillståndet blev permanent.
– Tåget godkänns eftersom nödbromsen alltid fungerar, i alla lägen, säger Stefan Sollander på Järnvägstyrelsen.
Järnvägsstyrelsen skriver i utredningen att X60 är ett säkrare tåg än de äldre modellerna.
Uwe Göpel anser att Järnvägsstyrelsens beslut är märkligt.
– Det är fortfarande problem med bromsarna, ändå godkänns tåget, säger han.
Stefan Sollander medger att inte alla vagnar är åtgärdade. Det kommer att ta ytterligare ett och ett halvt år att gå igenom alla tåg.
– Men det finns ingen risk för passagerarna, säger han. Det var främst under inkörningen av tågen som det var problem. I dag är det säkert.
Redan för två år sedan gjorde skyddsombuden på Stockholmståg en anmälan till Arbetsmiljöverket om att bromsarna på X60 uppförde sig underligt. När förarna bromsade kunde tåget accelerera och när tåget stod vid stationen hände det att tåget började rulla – med dörrarna öppna. Förarna var oroliga för vad som kunde hända.
Arbetsmiljöverket gjorde ingen egen utredning utan förde ärendet vidare till Järnvägsstyrelsen.
– Vi ansåg att det var en säkerhetsfråga och därmed inget för oss, säger biträdande tillsynsdirektör Håkan Edén.
I november i år fick Arbetsmiljöverket tillbaka ärendet.
– Regeringen ansåg att vi inte tagit tillräcklig hänsyn till förarnas oro, säger Håkan Edén.