Upphandlingen av pendeltågen är en miljardaffär, och många företag har gått samman för att lämna anbud. På den obekräftade listan över vilka anbud som är mest intressanta finns svenska SJ, som lämnar sitt anbud tillsammans med Tågkompaniet.
Den nuvarande entreprenören, franska Keolis deltar i samarbete med engelska Go Ahead Group. Engelsmännen var med på Citypendeln från första början, men hoppade av när de tyckte verksamheten gick på för lösa boliner.

PÅ LISTAN FINNS också danska DSB i samarbete med Alstom. Där återfinns franska Connex, engelska Arriva, tyska DB, engelska GNER och slutligen Hongkong-företaget MTR som dagligen fraktar 2,5 miljoner passagerare. 2004 betalade SL drygt en miljard kronor för trafiken.
Tågvärden Rainer Andersson är ordförande i pendelklubben, och han hade hoppats att SL skulle driva trafiken i egen regi. Nu blev det inte så, och han har inte någon synpunkt på vem som skulle vara den bästa arbetsgivaren.
– Vi kramar ingen. Vi säger: ”respekterar ni våra avtal så javisst, kom hit och kör”.
Rainer Andersson säger att man generellt sett förlorat något vid varje upphandling.
– Men det är inte någon naturlag. Det är upp till oss att försvara villkoren.
Sekos mål är att ingen av dem som vill driva trafiken ska undgå att veta vilka avtal som gäller, för att undvika kaoset från förra upphandlingen.

GENOM SL:S FÖRSORG får hugade anbudsgivare en pärm från Seko med aktuella avtal och även information om hur Seko ser på problemen med hot och våld.
Med pärmen skickas också ett brev där man pekar på den viktigaste orsaken till alla problem Citypendeln hade – och skapade – nämligen företagets underbud. Förhoppningen är att budskapet går fram.
Från Seko Stockholm och pendelklubbarnas sida föreslår man att den nya entreprenören ska ta över verksamheten ”i befintligt skick”. Det innebär att alla förändringar sker efter övertagandet och efter normala förhandlingar – och inte från dag ett, utan förhandlingar.
Ett brev med krav inför upphandlingen har också skickats till SL. Bland annat ville Seko ha en gemensam upphandling av trafik och stationstjänst.
Men Rainer Andersson säger att anbudet utformades så att företagen inte får lämna anbud som täcker både trafik och stationstjänst.
– Det vill säga att de måste räkna på två chefer, två administrationer.
Han är också orolig för vad som ska hända med tågvärdarna efter upphandlingen, de nämns knappt i anbudsunderlaget.
– Där finns mer detaljerade föreskrifter för kundtoaletterna än om personalen.
mats.andersson@seko.se

Tillrättaläggande
DSB Sverige dementerar att de har något samarbete med Alstom. Däremot har de kontakter med underleverantörer inom olika områden.