På Rush Rail är ovissheten stor. Informationen om rekonstruktion kom för en vecka sedan och några dagar senare kom uppgiften att Transportstyrelsen anser att några av företagets lok inte anses trafikdugliga.

Seko har ett knappt 40-tal medlemmar på företaget, som i första hand kör godstrafik.

Martin Lago och Bruno Fransson är Sekos företrädare på Rush Rail. Båda väntar på mer information.

-Vi vet inte så mycket ännu. Vi får lönegaranti genom länsstyrelsen, men vet inget om tidplanen för rekonstruktionen, säger Martin Lago.

Sekos ombudsman Maud Kjellberg säger att det finns brister i styrning av bolaget. Men hon tror inte att företaget riskerar nedläggning. En rekonstruktion 2013 gjorde att företaget kom på fötter igen.

-Lokförarna är erfarna och kör på som vanligt, säger hon.

Rush Rails ekonomiska problem sägs beror på en affär i Norge som inte gått enligt planerna. Företaget har sökt tillstånd att köra det så kallade Moelventåget, men fått nej flera gånger av norska myndigheter. Det har gjort att trafiken lagts ut på ett norskt bolag. Och blivit dyrare än beräknat.

De lok som företaget inte får köra just nu är det inga tekniska fel på, men företaget har enligt en källa inte följt sin egen underhållsplan och därmed stämmer inte dokumentation och verklighet. Något som myndigheten slagit ner på.

Sekotidningen söker företagsledningen för en kommentar.

Samtidigt som Rush Rails personal går i ovisshet är läget snarlikt för Niclas Ylander och hans kolleger på Skandinaviska Jernbanor, mer känt under namnet Blå Tåget.

Hittills har Niclas Ylander, som är lokförare, fått lön från företaget, men han vet inte hur länge. Tågtrafiken är stoppad och han har inga andra arbetsuppgifter just nu.

-Jag går och väntar på vad som ska hända med min anställning. Värst är det väl för de timanställda, som inte får lön, säger Niclas Ylander.

Det var i samband med att Skandinaviska Jernbanor ansökte om förlängt tillstånd som Transportstyrelsen kom på besök. Det slutade med att det nuvarande tillståndet återkallades.

Orättvist tycker företaget som överklagat beslutet till Förvaltningsrätten i Falun.

-Vi är oense med Transportstyrelsen. De påstår att vi har brister i säkerhetssystemen, men det stämmer inte. Vår personal har all nödvändig utbildning, säger Skandinaviska Jernbanors vd Peter Schmidt.

Emma Bengtsson är sektionschef på Transportstyrelsen. Hon menar att företaget inte har kontroll på verksamheten och därmed inte kan identifiera olika risker.

-När vi var på plats kunde de inte redovisa vilken utbildning personalen har. Det fick vi veta senare, säger hon.

Samtidigt understryker hon att personalens kompetens och utbildning inte kritiserats på individnivå.

-De som arbetar i verksamheten gör ett bra jobb. Det är riskbedömningen från ledningens sida som brister.

Förvaltningsrätten fattar beslut under hösten. Samtidigt ska Transportstyrelsen behandla ansökan om förlängt tillstånd.