Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Hot och våld
Den officiella statistiken över hot och våld i spårtrafiken är trubbig och visar inte hur det ser ut i verkligheten, säger Sofie Johansson och Christina Lindkvist Scholten Foto: Martin Lindeborg

Otydligt vad som räknas som hot

Hur vet jag om det är ”hot och våld” jag blivit utsatt för? Det finns ingen entydig definition och så länge det är otydligt drar sig många för att rapportera.

23 augusti 2017 10:41

Det säger Christina Lindkvist Scholten och Sofie Johansson vid Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, K 2, som i dagarna är klara med en studie av hot och våld mot ombordpersonal och bussförare.

Studien leds av Anna Anund, Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), hennes kollega Jonas Ihlström står för undersökningen av bussförare.

– Det som kommer in till Arbetsmiljöverket och AFA Försäkring, är de riktigt grova incidenterna. De andra vet vi väldigt lite om, säger Christina Lindkvist Scholten.

De båda forskarna anser att den officiella statistiken över hot och våld i spårtrafiken är trubbig och visar inte hur det ser ut i verkligheten.

I sin studie har de utgått från AFA Försäkrings statistik, men framför allt intervjuat tågvärdar och chefer i Skåne.

Intervjuerna visar att tågvärdarna ofta hamnar i situationer där det är svårt att avgöra om det är ”hot och våld” de är utsatta för, eller inte, och då drar sig många för att rapportera.

– Aggressivt beteende som inte är riktat mot mig som individ, är det hot och våld som ska anmälas? Det kan vara svårt för tågvärden att veta, säger Sofie Johansson.

Forskarna menar att osäkerheten gör att många drar sig för att rapportera. Särskilt de som är nya i yrket drabbas också av tvivel över sitt eget ansvar för det som händer.

– Det finns ibland en kultur som säger att man ska tåla och stå ut med saker. Tågvärdarna blir utlämnade åt sig själva att hantera situationen, när det skulle behöva lyftas till en organisatorisk nivå, säger Christina Lindkvist Scholten.

Hon och Sofie Johansson är överens om att företagen måste bli mycket tydligare både när det gäller att händelser ska rapporteras och vad som ska anmälas.

I Skåne har forskarna uppmärksammat att det ibland händer att flera tågsätt kopplas samman, utan möjlighet för tågvärden att gå emellan. Tågvärden som befinner sig i den bakre delen av tå- get har svårt att få kontakt med föraren och känner sig helt utlämnad om något händer. Det skapar kraftig oro.

Enligt Christina Lindkvist Scholten och Sofie Johansson är det här ett exempel på de motstridiga krav som finns på tågvärdarna.

– Ska den bakre delen viseras eller inte? Vems ansvar är det om något händer med tågvärden eller passagerarna? Å ena sidan säger arbetsgivaren att säkerheten kommer först, å andra sidan finns det krav från trafikhuvudmännen att få in biljettintäkter.

– Här är det upp till den enskilda tågvärden att bedöma vad som gäller. Det är inte bra. Det ska inte vara upp till en själv, det ska vara helt klart vad som gäller.

Studien utmynnar i några rekommendationer från forskarna till tågbolagen. Bland annat: n Samverka med andra, som trafikhuvudmän och polis.

n Utbildning i konflikthantering ska vara obligatorisk och återkommande.

n Dubbelbemanning förebygger riskerna.

n Utrusta tågvärdarna med personlarm.

n Ha en en öppen och levande diskussion om värdegrunder.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Slavlöner på fartyg

Dubbla kontrakt är vanligt för anställda ombord på bekvämlighetsflaggade fartyg. Ett officiellt som följer internationella avtal och ett hemligt där lönerna är orimligt låga, uppger tidningen Arbetet. Något Sekotidningen tidigare skrivit om. Läs mer

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Ingen dag är den andra lik”

”Ingen dag är den andra lik”

Freddie Åfeldt är transportledare på Hector rail och han gillar såväl jobbet som kollegerna. Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

Ny rikspolischef välkomnas

Ny rikspolischef välkomnas

Säpochefen Anders Thornberg tar över jobbet som rikspolischef efter att hårt kritiserade Dan Eliasson tvingats bort. Seko polisen tycker att Thornberg är ett bra val men tycker att Eliasson hade kunnat sitta kvar. Läs mer

Seko och 6F inleder valrörelsen

Vem f’n bryr sig? Den frågan ställer Seko och de övriga förbunden i 6F i årets valrörelse. Enligt förbunden är svaret på frågan socialdemokraterna. Läs mer

Kriminalvården och Seko inte överens om lokalt avtal

Seko och Kriminalvården har inte lyckats komma överens om ett avtal för 2017. Nu blir det de lokala parterna som ska förhandla utifrån det centrala avtalet, som slöts i höstas. I potten finns totalt 6,5 procent på tre år med låglönesatsning. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Ajournera

Att göra ett tillfälligt uppehåll i förhandlingar, till exempel för enskilda överläggningar.