Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Hot och våld
Den officiella statistiken över hot och våld i spårtrafiken är trubbig och visar inte hur det ser ut i verkligheten, säger Sofie Johansson och Christina Lindkvist Scholten Foto: Martin Lindeborg

Otydligt vad som räknas som hot

Hur vet jag om det är ”hot och våld” jag blivit utsatt för? Det finns ingen entydig definition och så länge det är otydligt drar sig många för att rapportera.

23 augusti 2017 10:41

Det säger Christina Lindkvist Scholten och Sofie Johansson vid Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, K 2, som i dagarna är klara med en studie av hot och våld mot ombordpersonal och bussförare.

Studien leds av Anna Anund, Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), hennes kollega Jonas Ihlström står för undersökningen av bussförare.

– Det som kommer in till Arbetsmiljöverket och AFA Försäkring, är de riktigt grova incidenterna. De andra vet vi väldigt lite om, säger Christina Lindkvist Scholten.

De båda forskarna anser att den officiella statistiken över hot och våld i spårtrafiken är trubbig och visar inte hur det ser ut i verkligheten.

I sin studie har de utgått från AFA Försäkrings statistik, men framför allt intervjuat tågvärdar och chefer i Skåne.

Intervjuerna visar att tågvärdarna ofta hamnar i situationer där det är svårt att avgöra om det är ”hot och våld” de är utsatta för, eller inte, och då drar sig många för att rapportera.

– Aggressivt beteende som inte är riktat mot mig som individ, är det hot och våld som ska anmälas? Det kan vara svårt för tågvärden att veta, säger Sofie Johansson.

Forskarna menar att osäkerheten gör att många drar sig för att rapportera. Särskilt de som är nya i yrket drabbas också av tvivel över sitt eget ansvar för det som händer.

– Det finns ibland en kultur som säger att man ska tåla och stå ut med saker. Tågvärdarna blir utlämnade åt sig själva att hantera situationen, när det skulle behöva lyftas till en organisatorisk nivå, säger Christina Lindkvist Scholten.

Hon och Sofie Johansson är överens om att företagen måste bli mycket tydligare både när det gäller att händelser ska rapporteras och vad som ska anmälas.

I Skåne har forskarna uppmärksammat att det ibland händer att flera tågsätt kopplas samman, utan möjlighet för tågvärden att gå emellan. Tågvärden som befinner sig i den bakre delen av tå- get har svårt att få kontakt med föraren och känner sig helt utlämnad om något händer. Det skapar kraftig oro.

Enligt Christina Lindkvist Scholten och Sofie Johansson är det här ett exempel på de motstridiga krav som finns på tågvärdarna.

– Ska den bakre delen viseras eller inte? Vems ansvar är det om något händer med tågvärden eller passagerarna? Å ena sidan säger arbetsgivaren att säkerheten kommer först, å andra sidan finns det krav från trafikhuvudmännen att få in biljettintäkter.

– Här är det upp till den enskilda tågvärden att bedöma vad som gäller. Det är inte bra. Det ska inte vara upp till en själv, det ska vara helt klart vad som gäller.

Studien utmynnar i några rekommendationer från forskarna till tågbolagen. Bland annat: n Samverka med andra, som trafikhuvudmän och polis.

n Utbildning i konflikthantering ska vara obligatorisk och återkommande.

n Dubbelbemanning förebygger riskerna.

n Utrusta tågvärdarna med personlarm.

n Ha en en öppen och levande diskussion om värdegrunder.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Vild strejk

En strejk som inte är tillåten.