Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Tågstrejk
Nyhet

Otryggt för timanställda på Veolia

Konflikten på Veolia handlar i hög grad om de visstidsanställdas osäkra villkor. Det är i stort sett omöjligt att veta när och hur mycket man får arbeta, säger en tågvärd som Sekotidningen pratat med.

1 juni 2014 21:03

Hon vill vara anonym, av rädsla för att arbetsgivaren ska sluta höra av sig, men vill gärna berätta om en tillvaro som kännetecknas av ovisshet. 

Efter att ha arbetat i ett drygt år som visstidsanställd har hon ännu inte riktigt vant sig vid att inte exakt veta när och hur mycket hon ska jobba. Schemat läggs ut månad för månad, säger hon, och i juni har hon hittills bara fått två dagars arbete utlagt. 

Hon har anmält att hon kan arbeta de flesta dagar i juni. Istället för att veta så sitter hon och väntar på mejl och telefonsamtal om att Veolia behöver henne på någon av de olika stationeringsorterna.

-Det vanligaste är nog att det kommer ett mejl med förslag på ett antal arbetspass att tacka ja eller nej till. Nej har jag aldrig sagt eftersom jag inte vet hur mycket arbetstid det blir sammantaget under månaden.

-I december och januari blev det jättelite, bara nio pass. Det blev nästan ingen lön alls och det var svårt för jag är ensamstående.

-Det händer ganska ofta att de ringer dagarna innan jag ska hoppa in eller till och med samma dag.

Vissa månader blir det få timmar, andra kan det bli för många, då jobbar hon nästan varje dag. Det är upp till henne själv att hålla koll på arbetstiden. 

Hon vill gärna ha fast jobb på heltid, men har inte riktigt vågat fråga. Det finns inget, är det allmänna besked hon fått.

-Det finns en ”fördel” med att arbeta så här, det är att man kan vara ledig utan att ta semester. Det behövs inhoppare men kanske det kan organiseras på något annat sätt.

Seko har räknat ut att Veolia Öresundståg använt visstidare som motsvarar 50 årsarbeten. Kravet är att det minskar till mindre än hälften.

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Relaterade ämnen

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Oro för arbetsmiljön efter införande av id-kontroller

Oro för arbetsmiljön efter införande av id-kontroller

Det är första dagen med id-kontroller av passagerare som ska resa från Danmark till Sverige och det är nytt för såväl resenärer som tågpersonal på Öresundstågen. Läs mer

Klubben besviken efter strejken

Förra sommarens tågstrejk på Öresundståg sågs som en stor seger för Seko. Ett år efteråt går åsikterna isär om strejkens effekt. Läs mer

Sekos ordförande på Öresundståg avgår

Ordförande för Seko klubb på Öresundståg, Jens Kvist Christensen, lämnar sitt uppdrag. Läs mer

Veolia transport inte längre till salu

Veolia Transport är inte längre till salu. Det meddelade de franska ägarna i dag. Företaget ska istället återintegreras i ägarkoncernen Transdev. Läs mer

Arriva ska köra östgötatåg i tio år

Arriva ska köra östgötatåg i tio år

Arriva fortsätter att köra Östgötapendeln från första juni 2015. Avtalet löper på tio år med möjlighet att förlänga ytterligare fyra år. Läs mer

Veolia går Seko till mötes

Efter tågstrejken, som sågs som en stor seger för Seko, blev stämningen mellan fack och arbetsgivare dålig. Veolia motsatte sig många delar av avtalet. Men nu är man på rätt väg igen. Läs mer

Veolia tvistar om allt i det nya avtalet

En dryg månad efter att tågstrejken avslutades tvistar arbetsgivaren Veolia på nästan alla punkter i det nya avtalet. Inget av det som parterna kom överens om är klart. Läs mer

Dags att ta itu med konflikträtten

ALMEDALEN Hade Gunnar Schön, Veolias vd, fått bestämma själv och utan inblandning från facket hade heltiderna inom Öresundstrafiken varit fler. Denna kommentar till den avslutade strejken fällde han vid ett seminarium om konfliktreglerna som Almega ordnade i Almedalen. Läs mer

”Lockouten redan inledd”

Sekos lokala företrädare och medlemmar får inte komma in i Veolias lokaler på de olika stationeringsorterna. Det verkar som Veolias lockout redan är satt i verket. Läs mer

Politiker känner inget ansvar för konflikten

Den politiska ledningen för Region Skåne, som genom Skånetrafiken varit med och handlat upp Öresundstrafiken, tycker inte att det finns någon koppling mellan anbudsförfarandet och uppsägningarna på Veolia. Läs mer