Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Osäkert för sjömännen i skärgården

Uppsägning hotar omkring 200 sjömän i Stockholms skärgård. Anledningen är att den landstingsdrivna skärgårdstrafiken är under upphandling.

20 augusti 2013 10:54

Waxholmsbolaget, Stockholms landstings bolag för sjötrafik, håller på att upphandla drift och bemanning av skärgårdstrafiken. Och nu börjar redarna få frossa. Befälen, som ofta har ett års uppsägningstid, har redan varslats om uppsägning.

I oktober när det är ett halvår kvar till entreprenörsbytet, väntar eventuellt varsel av närmare 200 besättningsmän.

Men facken menar att det är fel. Sjöbefälsföreningen stämmer arbetsgivarna i arbetsdomstolen och menar att man inte kan säga upp ”för säkerhets skull”.

Seko är av samma åsikt och hävdar att det handlar om verksamhetsövergång.

– Det är samma fartyg, samma rutter och samma kunder det handlar om. Då är det en solklar verksamhetsövergång och då ska de anställda följa med, säger Chang Strömberg, ombudsman på Seko Sjöfolk.

Göran Ahlqvist, vd för Blidösundsbolaget som är ett av de största rederierna i skärgården, håller egentligen med.

– Min åsikt är ett det sannolikt handlar om verksamhetsövergång. Men den som vinner kan vara av en annan åsikt och då äger inte vi frågan längre.

Han tror emellertid inte att besättningen behöver oroa sig.

– Om det är en seriös redare som tar över är jag övertygad om att vi kan komma överens om att det ska vara verksamhetsövergång. Jag vill framhålla att vi lägger all vår energi på att trygga anställningarna för vår personal.

En av dem som riskerar att varslas om uppsägning i höst är Magnus Adolfsson. Han är matros på Waxholmsbolagets fartyg Skärgården. Arbetsgivaren heter Stockholms sjötrafik, den största redaren i Stockholms skärgård. Han hoppas på förnyat förtroende i den pågående upphandlingen.

– Jag är jättenöjd med dem, det är en bra arbetsgivare. Och så är vi ett väldigt bra gäng ombord så det vore synd att paja det.

Det är framför allt osäkerheten inför framtiden som oroar honom.

– Jag har barn och vi har precis köpt hus för en massa pengar så jag är lite orolig eftersom ingen vet vad som händer. Vi vet inte om vi får följa med om någon annan vinner upphandlingen. Och även om vi får det så vet vi inte vad det blir för villkor, säger Magnus Adolfsson.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Slavlöner på fartyg

Dubbla kontrakt är vanligt för anställda ombord på bekvämlighetsflaggade fartyg. Ett officiellt som följer internationella avtal och ett hemligt där lönerna är orimligt låga, uppger tidningen Arbetet. Något Sekotidningen tidigare skrivit om. Läs mer

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Ingen dag är den andra lik”

”Ingen dag är den andra lik”

Freddie Åfeldt är transportledare på Hector rail och han gillar såväl jobbet som kollegerna. Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

Ny rikspolischef välkomnas

Ny rikspolischef välkomnas

Säpochefen Anders Thornberg tar över jobbet som rikspolischef efter att hårt kritiserade Dan Eliasson tvingats bort. Seko polisen tycker att Thornberg är ett bra val men tycker att Eliasson hade kunnat sitta kvar. Läs mer

Seko och 6F inleder valrörelsen

Vem f’n bryr sig? Den frågan ställer Seko och de övriga förbunden i 6F i årets valrörelse. Enligt förbunden är svaret på frågan socialdemokraterna. Läs mer

Kriminalvården och Seko inte överens om lokalt avtal

Seko och Kriminalvården har inte lyckats komma överens om ett avtal för 2017. Nu blir det de lokala parterna som ska förhandla utifrån det centrala avtalet, som slöts i höstas. I potten finns totalt 6,5 procent på tre år med låglönesatsning. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Nattmangling

Avtalsförhandlingar som drar ut på tiden så att de fortsätter under natten. Hänger ihop med slutskedet av en avtalsförhandling, men sker allt mer sällan.