Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Osäkert för sjömännen i skärgården

Uppsägning hotar omkring 200 sjömän i Stockholms skärgård. Anledningen är att den landstingsdrivna skärgårdstrafiken är under upphandling.

20 augusti 2013 10:54

Waxholmsbolaget, Stockholms landstings bolag för sjötrafik, håller på att upphandla drift och bemanning av skärgårdstrafiken. Och nu börjar redarna få frossa. Befälen, som ofta har ett års uppsägningstid, har redan varslats om uppsägning.

I oktober när det är ett halvår kvar till entreprenörsbytet, väntar eventuellt varsel av närmare 200 besättningsmän.

Men facken menar att det är fel. Sjöbefälsföreningen stämmer arbetsgivarna i arbetsdomstolen och menar att man inte kan säga upp ”för säkerhets skull”.

Seko är av samma åsikt och hävdar att det handlar om verksamhetsövergång.

– Det är samma fartyg, samma rutter och samma kunder det handlar om. Då är det en solklar verksamhetsövergång och då ska de anställda följa med, säger Chang Strömberg, ombudsman på Seko Sjöfolk.

Göran Ahlqvist, vd för Blidösundsbolaget som är ett av de största rederierna i skärgården, håller egentligen med.

– Min åsikt är ett det sannolikt handlar om verksamhetsövergång. Men den som vinner kan vara av en annan åsikt och då äger inte vi frågan längre.

Han tror emellertid inte att besättningen behöver oroa sig.

– Om det är en seriös redare som tar över är jag övertygad om att vi kan komma överens om att det ska vara verksamhetsövergång. Jag vill framhålla att vi lägger all vår energi på att trygga anställningarna för vår personal.

En av dem som riskerar att varslas om uppsägning i höst är Magnus Adolfsson. Han är matros på Waxholmsbolagets fartyg Skärgården. Arbetsgivaren heter Stockholms sjötrafik, den största redaren i Stockholms skärgård. Han hoppas på förnyat förtroende i den pågående upphandlingen.

– Jag är jättenöjd med dem, det är en bra arbetsgivare. Och så är vi ett väldigt bra gäng ombord så det vore synd att paja det.

Det är framför allt osäkerheten inför framtiden som oroar honom.

– Jag har barn och vi har precis köpt hus för en massa pengar så jag är lite orolig eftersom ingen vet vad som händer. Vi vet inte om vi får följa med om någon annan vinner upphandlingen. Och även om vi får det så vet vi inte vad det blir för villkor, säger Magnus Adolfsson.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Arriva fortsätter köra Pågatågen

Idag blev det klart att Arriva fortsätter köra Pågatågen för Skånetrafikens räkning. Politikerna i Region Skåne har också beslutat att Arriva ska sköta hela affären, det vill säga även underhåll av stationer och ersättningstrafik. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Krav växlade mellan Seko och Arbetsgivarverket

Idag har parterna på staten växlat yrkanden med varandra. Seko kräver löneökningar enligt LO-samordningen med låglönesatsning samt tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Seko stämmer Leif–Ivan Karlsson

Seko stämmer Leif-Ivan Karlsson på 1,4 miljoner kronor i obetalda löner efter Birger Jarl-konkursen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Dödsolycka på Malmbanan

Under gårdagen omkom en 21-årig man från Jokkmokk när han blev påkörd bakifrån av ett tåg strax söder om Abisko. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Avtal klart på KFS energi

Seko och de kommunala energibolagen i KFS har tecknat ett nytt treårigt avtal. Avtalet ger löneökningar enligt det så kallade märket på 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Åsbro kursgård döms för arbetsmiljöbrott

En instruktör vid Åsbro kursgård döms till 60 dagsböter för arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död. Företaget döms att betala en miljon kronor i företagsbot. Läs mer

Fortsatt många arbetsskador

Arbetsmiljön blir inte bättre för Sekos yrkesgrupper när man ser till antalet anmälda olycksfall och sjukdomar som orsakats på jobbet. Läs mer

One contact säger upp kundservicepersonal

One contact varslar drygt 20-talet anställda på kundservice i Malmö om uppsägning. Enligt Seko beror varslet på att företaget tappat sin största kund. Läs mer

Städavtalet klart

Seko och Fastighets har tecknat ett nytt städavtal med Almega. Därmed blir det ingen strejk nästa onsdag. Uppgörelsen innebär en låglönesatsning på 83 kronor, enligt de båda facken. Läs mer

Nöjda parter på ME-avtalet

Båda parter är nöjda med det nya maskinföraravtalet som Seko och ME slöt i går. Utökad arbetstidsförkortning byttes mot längre ramtid för ordinarie arbetstid. Dessutom innehåller avtalet nya skrivningar för in- och uthyrning. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Medlingsinstitutet

Medlingsinstitutet, MI, är en statlig myndighet som har ansvar för medling i arbetstvister. De har också ansvar för den officiella lönestatistiken i Sverige och ska se till att lönerna inte ökar för mycket. MI ska medverka till avtal som ska ge ökad reallön och jämställda löner mellan kvinnor och män. Samtidigt ska de motverka lönenivåer som äventyrar Riksbankens inflationsmål eller blir högre än i Sveriges konkurrentländer.