Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Reportage

Osäker inkomst för extraanställd

80 timmar ena månaden och 144 nästa. Trots ojämn inkomst och osäkert kontrakt trivs Alex B med jobbet som städare på Nyboda-depån i södra Stockholm. Men han skulle vilja ha en fast tjänst.

18 januari 2017 11:24

Alex B städar tunnelbanevagnar på nätterna. Han börjar klockan åtta på kvällen och slutar fem på morgonen. Hans arbetsuppgifter innebär att städa ur och rengöra vagnar när de tas ur trafik när tunnelbanan slutat gå. Och han gillar det.

Jobbet har han haft i tre år, som så kallad extra-anställd. Det innebär att han inte har något fast kontrakt och antalet timmar han arbetar varierar från månad till månad.

Vi pratar på telefon på en torsdag och bestämmer att träffas dagen efter, för då ska han vara ledig. Men när vi sedan ses på fredagen, ska han iväg och jobba efter intervjun.

– Ja, jag fick veta det igår när jag jobbade. I vanliga fall får jag mitt schema månaden innan, men ibland får man hoppa in.

På telefonen kan han se sitt schema och hur mycket han har jobbat. I december blev det 136 timmar, och nu i januari, är han schemalagd i 123 timmar, men det kan ju bli mer med snabba inhopp, som idag.

– Men vissa månader blir det bara kanske 80 timmar, eller 60. Men oftast får jag så mycket jobb som jag vill ha. 144 timmar är heltid, och det kommer jag ofta upp i.

Trots det oregelbundna antalet timmar, som såklart ger en oregelbunden inkomst, tycker han inte att det är några större problem.

­– Det är klart, jag får ju kämpa lite för att få det att gå ihop vissa månader, men det funkar.

Han gillar att jobba natt, då det ger många lediga dagar.

– Jag jobbar fem dagar och är sedan ledig i fyra.

Hans arbetsgivare, Reneriet, sköter även städningen av Viking Lines kryssningsfartyg när de kommer in till hamn. Ibland, när det är akut, får han hoppa in och städa båtarna också.

– Men det är bättre på spår, för det är bättre betalt med nattillägget.

Tidigare hade han två olika städjobb för att få det att gå runt. Men han orkade inte med det i längden.

– Jag började på eftermiddagen och städade några lokaler på Centralen och sedan vidare för att jobba natt på tunnelbanestädningen. Det blev slitigt till slut, så nu har jag bara ett jobb.

Han påpekar ändå att han trivs väldigt bra på jobbet. Det är en bra arbetsplats med bra chefer.

– Annars hade jag ju inte varit kvar, då hade jag sökt andra jobb.

Visst, han hade hellre haft en fast anställning, men han ser inga större problem med hur det fungerar nu. Han har frågat om möjligheten till tillsvidareanställning.

– Just nu finns det inga platser, men jag står på tur så jag hoppas att jag får det. Under tiden klarar jag mig bra.

Mattias Dahlgren text och foto
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Reallönesänkning

Hur köpkraften förändras under tiden. En reallönesänkning gör att man kan köpa färre varor och tjänster än tidigare.