Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Oro över baltiska låglönechaufförer

23 september 2004 15:36

Dansken Kim Johansen äger omkring 200 lastbilar och har dotterbolag i Frankrike, Norge och Estland. I det danska moderbolaget finns cirka 300 chaufförer. I Estland är redan 40 chaufförer anställda, före årsskiftet ska de vara 60.
Från sitt estniska dotterbolag kan han sedan hyra in chaufförer till andra delar av verksamheten.
I en intervju i den danska tidningen Erhvervsbladet i augusti berättar Kim Johansen om fördelarna med det estniska bolaget efter EU:s utvidg-ning:
• Låga löner: lönekostnaderna för en estnisk chaufför ligger mellan en tredjedel och hälften av lönekostnaden för en dansk chaufför.
• Mindre byråkrati: man slipper till exempel lönebesked till chaufförerna eftersom skattemyndigheterna är nöjda med att se ett kontrakt mellan chaufför och arbetsgivare.
– De estniska chaufförerna är i Danmark fem veckor åt gången och bor i övernattningsrum på åkeriet medan de arbetar här. Nu ska Kim Johansen bygga ut för att få plats med ytterligare 24 rum, säger Finn Christensen som är facklig förtroendeman för chaufförerna.
Han är allvarligt oroad.
– Så snart åkeriets bilar kör över en gräns har han inga problem med att använda estniska chaufförer. Det största problemet för oss är att de estniska chaufförerna kör i dansk inrikestrafik trots att de inte får göra det. Danmark har ett femårigt avtal om övergångsregler för arbetskraft från EU:s nya medlemsländer. De estniska lönerna kan inte vi konkurrera med.
Sedan början av juni kör Kim Johansen flera transporter dagligen för Posten mellan Sverige och Danmark. Hans anbud låg cirka 40 procent lägre än svenska Poståkeriets.
– Vi är rädda för att åkeriet använder danska och svenska chaufförer i inledningsfasen, för att sen gå över till låglönechaufförer från Estland när uppmärksamheten släpper. Hela Posten borde ha samma regler som Poståkeriet vid upphandling: att entreprenören har kollektivavtal, konstaterar Lars-Göran Aldenmark, klubbordförande på Poståkeriet i Helsingborg.
På International Mail, där man gjort upphandlingen för Posten, ställdes inga krav på kollektivavtal när upphandlingen gjordes. Inför upphandlingen skedde heller ingen samverkan med Seko Posten.
– Hotet från Kim Johansen är ett exempel på varför EU:s förslag till tjänstedirektiv, som tilllåter att EU-medborgare jobbar på hemlandets löner i hela EU, måste omarbetas, menar Sekos ordförande Janne Rudén.
– Vi är mycket oroade för vilken effekt förslaget kan få. Principen om ursprungsland innehåller direkta hot och obehagliga oklarheter när det gäller våra system som bygger på förhandlingar och kollektivavtal mellan arbetsmarknadens parter.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

12 miljoner kronor till Sekomedlemmar

Medlemmar i Seko fick förra året ut 12,6 miljoner kronor i olika ersättningar tack vare LO-TCO Rättsskydd. Till största del gällde det sjuk- och arbetsskadeanmälningar. Läs mer

Förlikning i antabusfallet

Förlikning i antabusfallet

Pendeltågsföraren som vägrade äta antabus och först hotades med uppsägning och sedan omplacerades har ingått en förlikning med arbetsgivaren. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Lönerevision

Lokala löneförhandlingar där man ser över och utvärderar lönesättningen. Sker vanligen en gång per år.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer