Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Id-kontrollen på perrrong 1 på Kastrup sköts av danska Securitas på DSB:s uppdrag. För att få åka till Sverige krävs pass, körkort eller nationellt id-kort. Foto: Erika Weiland
Nyhet

Oro för arbetsmiljön efter införande av id-kontroller

Det är första dagen med id-kontroller av passagerare som ska resa från Danmark till Sverige och det är nytt för såväl resenärer som tågpersonal på Öresundstågen.

4 januari 2016 20:20

Vid tågstationen på Kastrup är det fullt av folk på perrong 1, där id-kollen görs av danska Securitasvakter. När klockan närmar sig 17:30 blir det riktigt trångt och alla som ville med tåget som just avgått kom inte med.

Biljana Nilsson med familj, Asfay Ali och Nora Skjernaa Hansen missar precis. Medan Biljana tycker att det är okej, hon reser inte varje dag men är undrande över att behöva visa id-kort två gånger under samma resa, säger Ashfay att det helt enkelt är hemskt.

Han har redan varit på resa i 1 och en halv timme redan och resan hem till Lund kommer att ta 2,5 timmar.

-Det har varit så smidigt att arbeta i Köpenhamn, men om det här fortsätter kan jag inte längre pendla med tåg, säger han.

Nora, som också arbetar i den danska huvudstaden, förlorar 40 minuter och missar middagen hemma i Malmö. Så länge id-kollen pågår kommer hon inte att hinna hämta sin son på dagis.

-De 40 minuterna är precis vad som fattas för att vårt vardagsliv ska fungera. Nu får min fru hämta varje dag, säger hon.

Nora säger att hon är optimist och det betyder att hon tror att id-kontrollerna kommer att avslutas ganska snart.

-Jag tror att kritiken kommer att bli alldeles för hård, säger hon, men säker kan man inte vara.

Ingen av passagerarna klagar över bemötandet från de danska vakterna. Biljana Nilsson lade dock märke till att alla legitimationer fotograferades och tyckte att det kändes märkligt.

För personalen på Öresundstågen har den första dagen flutit ganska bra. Det är flera nya moment, som att tågen mellan Köpenhamns central och Kastrup går utan passagerare fram till Kastrup där de som ska till Sverige släpps på.

-Det blev den lösning som antas fungera bäst, säger tågvärden Daniel Abalo.

Daniel Abalo är även vice ordförande i Sekos klubb på Öresundståg, men säger att i dag svarar han som anställd tågvärd.

När han gjorde sin första tur till Danmark i dag var det eftermiddag och högtrafik. När tåget kom in på Kastrups tågstation steg 600 passagerare ombord. Om inte DSB-personal hjälpt till på perrongen hade ännu fler försökt ta sig in på tåget.

-Vi får hjälp av danskarna för att kunna avgå enligt tidtabell. Det sker spontant, improviserat, säger Daniel.

Den första resan hinner han inte kontrollera alla biljetter innan han ska kliva av på Malmö central. En resa som tar cirka 20 minuter.

-Jag var nog lite naiv, jag trodde inte det skulle vara så mycket folk vid Kastrup, säger han. Jag kunde inte gå igenom vagnarna. Vi får se hur det blir framöver med det.

Daniel Abalo tycker att det är svårt att dra några bestämda slutsatser efter första dagen med id-kontroller. Men han och många med honom oroar sig för arbetsmiljön framöver, om id-kontrollerna fortsätter.

Det handlar dels om att tiden för att kontrollera biljetter minskar, eftersom Öresundstågen går tomma mellan Köpenhamns central och Köpenhamns lufthavn/Kastrup.

12 minuter försvinner. Om det blir väldigt många passagerare från Kastrup blir det mycket tajt.

-Vi hoppas Skånetrafiken och Transdev har förståelse för det, säger Daniel Abalo.

Det andra orosmomentet är hur passagerare ska reagera på att tvingas visa legitimation två gånger och biljett under den korta resan från Kastrup till Malmö.

Id-kontrollerna på flygplatsen följs upp av den svenska gränskontrollen som genomförs av polis och tull i Hyllie, efter Öresundsbron, på svensk mark. Den har pågått en längre tid och väntas fortsätta tills vidare.

Hur länge id-kontrollerna på Kastrup ska pågå vet ingen i dag. Den information som personalen på Öresundståg fått är att kontrollerna ska fortsätta i alla fall till mars månad, kanske ett halvår framåt. Å andra sidan kom den danska regeringen i dag med beskedet att Danmark inför omedelbar gränskontroll mot Tyskland. Den ska ske i Danmark och den som inte söker asyl kommer att avvisas, enligt den danska statsministern Lars Løkke Rasmussen. De danska kontrollerna ska pågå i tio dagar till att börja med och vara i form av ”stickprov”.

Kritiken mot id-kontrollerna har varit hård, särskilt från pendlare i Öresundsregionen. Men även från transportföretag och företag. Många anser att regionen förlorar stort på att det blir svårare att resa mellan Danmark och Sverige.

Andra, som Amnesty international, kritiserar Sverige för att personer som flyr krig och förföljelse och som saknar identitetshandlingar inte ges möjlighet att söka asyl.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Relaterade ämnen

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Oro för arbetsmiljön efter införande av id-kontroller

Oro för arbetsmiljön efter införande av id-kontroller

Det är första dagen med id-kontroller av passagerare som ska resa från Danmark till Sverige och det är nytt för såväl resenärer som tågpersonal på Öresundstågen. Läs mer

”Tågpersonal bör inte utföra id-koll”

Inom ett par veckor lägger regeringen fram ett förslag om id-kontroll på bussar och tåg till Sverige. Hur det ska gå till diskutera regeringen just nu med transportörerna, det vill säga de tåg- och bussbolag som kör trafiken. Läs mer

Klubben besviken efter strejken

Förra sommarens tågstrejk på Öresundståg sågs som en stor seger för Seko. Ett år efteråt går åsikterna isär om strejkens effekt. Läs mer

Sekos ordförande på Öresundståg avgår

Ordförande för Seko klubb på Öresundståg, Jens Kvist Christensen, lämnar sitt uppdrag. Läs mer

Veolia transport inte längre till salu

Veolia Transport är inte längre till salu. Det meddelade de franska ägarna i dag. Företaget ska istället återintegreras i ägarkoncernen Transdev. Läs mer

Veolia går Seko till mötes

Efter tågstrejken, som sågs som en stor seger för Seko, blev stämningen mellan fack och arbetsgivare dålig. Veolia motsatte sig många delar av avtalet. Men nu är man på rätt väg igen. Läs mer

Dags att ta itu med konflikträtten

ALMEDALEN Hade Gunnar Schön, Veolias vd, fått bestämma själv och utan inblandning från facket hade heltiderna inom Öresundstrafiken varit fler. Denna kommentar till den avslutade strejken fällde han vid ett seminarium om konfliktreglerna som Almega ordnade i Almedalen. Läs mer

”Lockouten redan inledd”

Sekos lokala företrädare och medlemmar får inte komma in i Veolias lokaler på de olika stationeringsorterna. Det verkar som Veolias lockout redan är satt i verket. Läs mer

Strejken är efterlängtad

Det sista Öresundståget från Köpenhamn kommer fram till Malmö två minuter före 03 och Jonas Gadd och hans kollega kan andas ut. Det är måndag morgon, klockan slår 03 och Sekos strejk på Veolia har precis inletts. Läs mer

Otryggt för timanställda på Veolia

Konflikten på Veolia handlar i hög grad om de visstidsanställdas osäkra villkor. Det är i stort sett omöjligt att veta när och hur mycket man får arbeta, säger en tågvärd som Sekotidningen pratat med. Läs mer