Detta trots sommarens många rapporter om inställda tåg, tåg som går utan tågvärdar, skyddsstopp på ensamarbete och klagomål från resenärer.

Och trots att Öresundståg kräver att ”varje tåg ska bemannas med en tågvärd och med två tågvärdar om tre tågsätt körs sammankopplade, enligt beställningen i tågplanen”.

Gunnar Wulff är vd på Öresundståg. På frågan om Öresundståg är nöjda med den bemanning som Veolia har, säger han:

-Självklart är vi inte nöjda om man inte levererar det vi beställt. Det kommer att utgå viten om man inte bemannar
enligt vår beställning. Vi vill dock helst slippa döma ut viten för det är viktigare att man bemannar enligt plan.

Personal och fack på Öresundstågen har länge kritiserat personalbristen och har svårt att tro att trafiken kommer att fungera när de pågående uppsägningarna av 95 personer är genomförda. Enligt Veolia kommer den nya personalstyrkan att börja arbeta först i december när det nya trafikavtalet, tågplanen, träder i kraft. Därför anser Linda Walmeus, driftchef, att oron för personalbrist är obefogad.

-Vi kommer att arbeta mer effektivt med det nya avtalet, säger hon. Dessutom kräver huvudmännen att vi med kort varsel, tre veckor, ska kunna öka och minska trafiken. Det är det senare vi förbereder oss för.

Gunnar Wulff säger att Öresundståg delar Veolias uppfattning att det är en övertalighet bland personalen.

-Vi upplever att Veolia inte har anpassat sin personalbemanning efter övertagandet från DSB First, då trafik i Danmark inte längre skulle bemannas från Sverige, i den takt som vi som beställare skulle ha önskat och att det därför funnits en övertalighet i verksamheten.

-Veolia nu fokuserat arbetar med dessa frågor och kommer att lösa de anpassningar som behövs, säger han.

Trots att trafikavtalet varit klart sedan december förra året är det ett antal trafikhuvudmän, av de totalt sju, som ännu inte skrivit under avtalet. Det spelar ingen roll, enligt Gunnar Wulff, det är bara en praktisk fråga.