Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Tågstrejk
Nyhet

Öresundstågs vd litar på Veolia

Öresundståg AB, som handlar upp Öresundstågstrafiken på den svenska sidan, litar på att Veolia klarar bemanningen av tågen. Och vill helst inte döma ut viten om det brister.

6 augusti 2014 09:05

Detta trots sommarens många rapporter om inställda tåg, tåg som går utan tågvärdar, skyddsstopp på ensamarbete och klagomål från resenärer.

Och trots att Öresundståg kräver att ”varje tåg ska bemannas med en tågvärd och med två tågvärdar om tre tågsätt körs sammankopplade, enligt beställningen i tågplanen”.

Gunnar Wulff är vd på Öresundståg. På frågan om Öresundståg är nöjda med den bemanning som Veolia har, säger han:

-Självklart är vi inte nöjda om man inte levererar det vi beställt. Det kommer att utgå viten om man inte bemannar
enligt vår beställning. Vi vill dock helst slippa döma ut viten för det är viktigare att man bemannar enligt plan.

Personal och fack på Öresundstågen har länge kritiserat personalbristen och har svårt att tro att trafiken kommer att fungera när de pågående uppsägningarna av 95 personer är genomförda. Enligt Veolia kommer den nya personalstyrkan att börja arbeta först i december när det nya trafikavtalet, tågplanen, träder i kraft. Därför anser Linda Walmeus, driftchef, att oron för personalbrist är obefogad.

-Vi kommer att arbeta mer effektivt med det nya avtalet, säger hon. Dessutom kräver huvudmännen att vi med kort varsel, tre veckor, ska kunna öka och minska trafiken. Det är det senare vi förbereder oss för.

Gunnar Wulff säger att Öresundståg delar Veolias uppfattning att det är en övertalighet bland personalen.

-Vi upplever att Veolia inte har anpassat sin personalbemanning efter övertagandet från DSB First, då trafik i Danmark inte längre skulle bemannas från Sverige, i den takt som vi som beställare skulle ha önskat och att det därför funnits en övertalighet i verksamheten.

-Veolia nu fokuserat arbetar med dessa frågor och kommer att lösa de anpassningar som behövs, säger han.

Trots att trafikavtalet varit klart sedan december förra året är det ett antal trafikhuvudmän, av de totalt sju, som ännu inte skrivit under avtalet. Det spelar ingen roll, enligt Gunnar Wulff, det är bara en praktisk fråga.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Ola

    Så går det när man har chefer som håller varandra om ryggen. Gunnar Wulff och Gunnar Schön, Veolias VD i Sverige, har nog hållt hand mer än vad som borde vara lagom.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förlikning i antabusfallet

Förlikning i antabusfallet

Pendeltågsföraren som vägrade äta antabus och först hotades med uppsägning och sedan omplacerades har ingått en förlikning med arbetsgivaren. Läs mer

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

Förtjänstutvecklingsgaranti

En garanti i de centrala kollektivavtalen för att de grupper som inte får någon löneglidning inte ska få det sämre under avtalsperioden.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer