Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Tågstrejk
Nyhet

Öresundstågs vd litar på Veolia

Öresundståg AB, som handlar upp Öresundstågstrafiken på den svenska sidan, litar på att Veolia klarar bemanningen av tågen. Och vill helst inte döma ut viten om det brister.

6 augusti 2014 09:05

Detta trots sommarens många rapporter om inställda tåg, tåg som går utan tågvärdar, skyddsstopp på ensamarbete och klagomål från resenärer.

Och trots att Öresundståg kräver att ”varje tåg ska bemannas med en tågvärd och med två tågvärdar om tre tågsätt körs sammankopplade, enligt beställningen i tågplanen”.

Gunnar Wulff är vd på Öresundståg. På frågan om Öresundståg är nöjda med den bemanning som Veolia har, säger han:

-Självklart är vi inte nöjda om man inte levererar det vi beställt. Det kommer att utgå viten om man inte bemannar
enligt vår beställning. Vi vill dock helst slippa döma ut viten för det är viktigare att man bemannar enligt plan.

Personal och fack på Öresundstågen har länge kritiserat personalbristen och har svårt att tro att trafiken kommer att fungera när de pågående uppsägningarna av 95 personer är genomförda. Enligt Veolia kommer den nya personalstyrkan att börja arbeta först i december när det nya trafikavtalet, tågplanen, träder i kraft. Därför anser Linda Walmeus, driftchef, att oron för personalbrist är obefogad.

-Vi kommer att arbeta mer effektivt med det nya avtalet, säger hon. Dessutom kräver huvudmännen att vi med kort varsel, tre veckor, ska kunna öka och minska trafiken. Det är det senare vi förbereder oss för.

Gunnar Wulff säger att Öresundståg delar Veolias uppfattning att det är en övertalighet bland personalen.

-Vi upplever att Veolia inte har anpassat sin personalbemanning efter övertagandet från DSB First, då trafik i Danmark inte längre skulle bemannas från Sverige, i den takt som vi som beställare skulle ha önskat och att det därför funnits en övertalighet i verksamheten.

-Veolia nu fokuserat arbetar med dessa frågor och kommer att lösa de anpassningar som behövs, säger han.

Trots att trafikavtalet varit klart sedan december förra året är det ett antal trafikhuvudmän, av de totalt sju, som ännu inte skrivit under avtalet. Det spelar ingen roll, enligt Gunnar Wulff, det är bara en praktisk fråga.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Ola

    Så går det när man har chefer som håller varandra om ryggen. Gunnar Wulff och Gunnar Schön, Veolias VD i Sverige, har nog hållt hand mer än vad som borde vara lagom.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Alltid redo till havs

Alltid redo till havs

Att hämta och lämna lotsar, bistå Sjöräddningen och att sprida de dödas aska. Det är huvuduppgifterna för båtmännen ombord på tjänstebåt 2013 i Malmö. Läs mer

Privat jobbförmedling
Ylva Johansson: Matchningsföretag måste leverera

Ylva Johansson: Matchningsföretag måste leverera

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) kommenterar Arbetet och Sekotidningens avslöjande om att Arbetsförmedlingens externa jobbcoacher får vara hur dåliga som helst på 27 orter i landet – utan att slängas ut. Läs mer

Fransk strejkvår stoppar utförsäljning

Fransk strejkvår stoppar utförsäljning

En tre månader lång strejk har inte hindrat att passagerartrafiken öppnas för konkurrens. Men en ny lag ska stoppa privatisering av SNCF, det statliga franska järnvägsbolaget. Läs mer

Privat jobbförmedling
Kommunerna där jobbmatchningen kan vara hur dålig som helst

Kommunerna där jobbmatchningen kan vara hur dålig som helst

Arbetsförmedlingen slänger ut matchningsföretag som inte hittar jobb till arbetslösa deltagare. Men i 27 kommuner kan företagen ha hur dåliga resultat som helst – och ändå få vara kvar. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

Städbolag betalade ut fel lön – nu får städarna rätt

Städbolag betalade ut fel lön – nu får städarna rätt

Drygt 40 städare på Solreneriet i Stockholm har under lång tid fått fel lön. Enligt Seko har städföretaget, som jobbat på uppdrag av MTR, varit skyldiga städarna en halv miljon. Efter förhandlingar har Seko nu lyckats få ut merparten av pengarna. Läs mer

”Vi sköter marken kring slottet”

”Vi sköter marken kring slottet”

Läs mer

Demokratins räddare

Demokratins räddare

Demokratin är hotad från två håll, menar Sverker Gustavsson som forskar om populismen och dess framväxt. Nu är han aktuell som medförfattare till boken ”Vad krävs för att rädda demokratin?”. Läs mer

Ta politikernas oro på allvar

Ta politikernas oro på allvar

Politiker som som har svårt att hantera sin oro innebär på sikt en fara för samhällsutvecklingen. Ett tips är att sluta lyssna på dem som skriker högst och istället satsa på en rättvis fördelning av välfärden. Läs mer

Tryggare jobb med socialdemokratisk regering

Tryggare jobb med socialdemokratisk regering

När de borgerliga partierna tillsammans med Sverigedemokraterna tar kampen mot anställningstrygghet, då måste vi visa att socialdemokraterna står för tryggare jobb och justa villkor. Det skriver tre riksdagskandidater och Seko-medlemmar i en debattartikel. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Seko: Kriminalvården behöver mer resurser

Seko: Kriminalvården behöver mer resurser

Det är trångt, mycket ensamarbete, trakasserier, hot och våld inom Kriminalvården. Det visar en medlemsundersökning som Seko gjort bland medlemmar på anstalter, häkten och i transportverksamheten. Läs mer

Privat jobbförmedling
Så blir arbetslösa en kassako för bemanningsbolag

Så blir arbetslösa en kassako för bemanningsbolag

Bemanningsbolag jobbcoachar arbetslösa på uppdrag av Arbetsförmedlingen. Samtidigt anställer de själva sina deltagare och får bonus för varje fixat jobb. I en gemensam granskning har Sekotidningen och Arbetet tittat på hur det går till. Läs mer

Parterna lägger förslag om strejkrätten

Parterna lägger förslag om strejkrätten

De fackliga centralorganisationerna LO, TCO och Saco har gjort upp med de privata arbetsgivarna i Svenskt näringsliv om förändringar av strejkrätten. Förslaget innebär att stridsåtgärder ska endast få vidtas för att uppnå kollektivavtal med fredsplikt. Läs mer

Järnvägsunderhåll
Statligt järvägsunderhåll – nostalgi eller framtid

Statligt järvägsunderhåll – nostalgi eller framtid

Regeringen föreslår att Trafikverket ska sköta hälften av järnvägsunderhållet i egen regi. Seko gillar förslaget, men det finns privatanställda som är kritiska och känner sig förbisedda av förbundet. Läs mer

Uppsagt arbetstidsavtal på Green Cargo

Uppsagt arbetstidsavtal på Green Cargo

Seko Green Cargo har sagt upp arbetstidsavtalet som infördes 2017. Anledningen är att schemana för lokförarna blev sämre trots löften om motsatsen. Läs mer

Vild strejk

En strejk som inte är tillåten.