Natten mot måndagen den 2 juni inleddes en strejk ombord på Skånetrafikens tåg. Konflikten kan kort förklaras med att ett företag som gick vinnande ur en upphandling har sagt upp all tillsvidareanställd personal och därefter återanställer med tim- och deltidsanställningar. Till saken hör att det anbud som företaget lagt, låg cirka 50 miljoner kronor lägre än närmsta konkurrent.

Läget hade varit annorlunda om det upphandlande företaget, Skånetrafiken, redan i upphandlingsunderlaget hade ställt krav på sociala villkor. Istället lockades man av att upphandla trafik för lägsta möjliga kostnad. Att genomföra en upphandling utan att ställa några som helst sociala villkor medför inte bara en stor osäkerhet för all den personal som på något sätt berörs, det gör det också svårare för anbudsgivarna att beräkna sina kostnader.

Norrtåg AB står nu inför en stor upphandling av tågtrafiken i landets fyra nordligaste län. Avtalstiden kommer att ha sin början i augusti 2016 och kommer därefter att sträcka sig i minst fem år. Önskemål finns från tågoperatörer om att avtalsperioden ska sträcka sig under en betydligt längre period. Så här står vi nu inför en jättestor upphandling, kanske värd miljardbelopp.

Vi företrädare för socialdemokraterna i de fyra nordligaste länen kommer inför upphandlingen att uppmana styrelsen för Norrtåg AB att beakta följande krav:

Krav 1: Ställ krav på verksamhetsövergång med bibehållna villkor

Skulle det ske ett byte av operatör så menar vi att personalen ska få rättigheter enligt EU:s överlåtelsedirektiv, med motsvarande regler i LAS (Lagen om anställningsskydd) och MBL (medbestämmandelagen), vilket innebär att de arbetstagare som vars jobb ska utföras i ny regi måste erbjudas att följa med vid övergången. Företagen ska inte kunna pruta på arbetstagarnas villkor för att sänka kostnaderna.

Krav 2: Ställ krav på huvudentreprenörsansvar

Vi ställer samtidigt krav på att operatören som vunnit upphandlingen också har ett arbetsmiljöansvar för eventuella underleverantörer. Huvudentreprenören ska också vara solidariskt för att alla underentreprenörer följer lagen och avtalet med Norrtåg AB.

Krav 3: Använd utvärderingsmodellen ”ekonomiskt mest fördelaktiga”

Vilken utvärderingsmodell man väljer, innan ett tilldelningsbeslut fattas, har stor vikt för möjligheten att ställa sociala villkor i upphandlingen. Vi väljer här att förorda modellen ”ekonomiskt mest fördelaktiga” framför en modell som grundar sig på lägsta pris. Utöver detta måste också modellen viktas på ett sådant sätt att de kvalitativa aspekterna får faktiskt tyngd gentemot prisaspekterna.

Vi socialdemokrater i norra Sverige har ett stort intresse av att Norrtåg AB ska kunna upphandla tågtrafik till ett ekonomiskt fördelaktigt pris, men vi kommer aldrig att kunna acceptera att det sker genom en press av villkoren för arbetstagarna. Ordning och reda måste gälla på arbetsmarknaden, vi är beredda att ta vår del av ansvaret.