Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Debatt

Ordning och reda i tågupphandling

Vi ställer tuffa krav krav på sociala villkor inför upphandlingen av tågtrafik i norra Sverige. Jobben ska följa med till en ny entreprenör, se inte bara till pris – kvaliteten är också viktig.

9 juni 2014 14:03

Natten mot måndagen den 2 juni inleddes en strejk ombord på Skånetrafikens tåg. Konflikten kan kort förklaras med att ett företag som gick vinnande ur en upphandling har sagt upp all tillsvidareanställd personal och därefter återanställer med tim- och deltidsanställningar. Till saken hör att det anbud som företaget lagt, låg cirka 50 miljoner kronor lägre än närmsta konkurrent.

Läget hade varit annorlunda om det upphandlande företaget, Skånetrafiken, redan i upphandlingsunderlaget hade ställt krav på sociala villkor. Istället lockades man av att upphandla trafik för lägsta möjliga kostnad. Att genomföra en upphandling utan att ställa några som helst sociala villkor medför inte bara en stor osäkerhet för all den personal som på något sätt berörs, det gör det också svårare för anbudsgivarna att beräkna sina kostnader.

Norrtåg AB står nu inför en stor upphandling av tågtrafiken i landets fyra nordligaste län. Avtalstiden kommer att ha sin början i augusti 2016 och kommer därefter att sträcka sig i minst fem år. Önskemål finns från tågoperatörer om att avtalsperioden ska sträcka sig under en betydligt längre period. Så här står vi nu inför en jättestor upphandling, kanske värd miljardbelopp.

Vi företrädare för socialdemokraterna i de fyra nordligaste länen kommer inför upphandlingen att uppmana styrelsen för Norrtåg AB att beakta följande krav:

Krav 1: Ställ krav på verksamhetsövergång med bibehållna villkor

Skulle det ske ett byte av operatör så menar vi att personalen ska få rättigheter enligt EU:s överlåtelsedirektiv, med motsvarande regler i LAS (Lagen om anställningsskydd) och MBL (medbestämmandelagen), vilket innebär att de arbetstagare som vars jobb ska utföras i ny regi måste erbjudas att följa med vid övergången. Företagen ska inte kunna pruta på arbetstagarnas villkor för att sänka kostnaderna.

Krav 2: Ställ krav på huvudentreprenörsansvar

Vi ställer samtidigt krav på att operatören som vunnit upphandlingen också har ett arbetsmiljöansvar för eventuella underleverantörer. Huvudentreprenören ska också vara solidariskt för att alla underentreprenörer följer lagen och avtalet med Norrtåg AB.

Krav 3: Använd utvärderingsmodellen ”ekonomiskt mest fördelaktiga”

Vilken utvärderingsmodell man väljer, innan ett tilldelningsbeslut fattas, har stor vikt för möjligheten att ställa sociala villkor i upphandlingen. Vi väljer här att förorda modellen ”ekonomiskt mest fördelaktiga” framför en modell som grundar sig på lägsta pris. Utöver detta måste också modellen viktas på ett sådant sätt att de kvalitativa aspekterna får faktiskt tyngd gentemot prisaspekterna.

Vi socialdemokrater i norra Sverige har ett stort intresse av att Norrtåg AB ska kunna upphandla tågtrafik till ett ekonomiskt fördelaktigt pris, men vi kommer aldrig att kunna acceptera att det sker genom en press av villkoren för arbetstagarna. Ordning och reda måste gälla på arbetsmarknaden, vi är beredda att ta vår del av ansvaret.

Eva Sonidsson, ordförande, Socialdemokraterna i Västernorrland, Lilly Bäcklund, ordförande, Socialdemokraterna i Västerbotten, Anna-Caren Sätherberg, ordförande, Socialdemokraterna i Jämtland, Karin Åström, ordförande, Socialdemokraterna i Norrbotten
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier i facket #inteförhandlingsbart

Uppropet #inteförhandlingsbart har idag publicerats i tidningen Etc. 1501 kvinnor från alla fackförbund vittnar om sexism, övergrepp och tystnadskultur inom fackföreningsrörelsen. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

I dagarna publiceras ett upprop under hashtaggen #inteförhandlingsbart. Där vittnar kvinnor med fackliga uppdrag om sexuella trakasserier, kränkningar och sexism inom facket. Det blir ett i raden av upprop från kvinnor i olika branscher under metoo-rörelsen. Allt från skådespelare och sångare, till politiker och ingenjörer har vittnat om utsatthet. Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Premielön

En lön som består av en större del fast tidlön och en mindre rörlig del, som beror på arbetsresultat eller prestation.