Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Avtal 2016
Foto: Mats Erlandsson

”Ordning och reda behövs i hela kedjan”

Vilka frågor telebranschen ska driva i nästa års avtalsrörelse beslutas först i januari 2016. Då tar Sekos förbundsstyrelse ställning till det förslag som arbetats fram inom branschen.

15 december 2015 16:47

Fakta

Telekom

Antal medlemmar: 6000.

Yrken: Teletekniker, kundtjänstmedarbetare, servicetekniker, callcentermedarbetare.

Företag: Teliasonera, Comhem, Eniro, Teracom, Relacom, Eltel, Telenor, Tele 2 och mindre företag som Bäck Installation som Installation och One Contact.

Avtal: IT&telekom-avtalet med Almega och EIO-telekom löper ut 31 mars 2016.

En första hint om vad som finns på dagordningen fick del­tagarna i årets avtalskonferens. I telebranschen finns ingen tra­dition att skriva motioner, så de 15 ombuden diskuterade stället frågor som fångats upp i klubbar och sektioner genom samtal och diskussioner på medlemsmöten.

På svarta tavlan, som numer är vit, fanns också frågor som varit uppe i tidigare avtalsrörelser.

En av de hetaste frågorna på årets konferens var utan tvekan det som kallas ”ordning och reda i entreprenörskedjan”. Det vill säga krav på huvudentreprenören att se till att alla underentreprenörer sköter sig, har kollektivavtal och följer dem.

Flera ombud ansåg frågan given i en avtalsrörelse, eftersom företag och fack enligt deras er­farenhet inte har en aning om hur många och vilka underentreprenörer som finns i olika projekt. Och hur lång entreprenörskedjan är. Människor far illa och konkurrensen snedvrids. Underentreprenörers anställda har hittats sovande på arbetsplatserna.

Andra om­bud var inte lika övertygade om att det är en fråga för hela branschen och efterlyste argu­ment för varför entreprenörsan­svaret är en så viktig fråga att den ska prioriteras i avtalsrörelsen.

Det finns en regel i medbestämmandelagen om att entreprenö­rer ska godkännas av facket, påpekade de tveksamma. Och det finns inskrivet i branschavtalet att facket ska godta underentre­prenörer. Varför används inte dessa möjligheter?

Svaret från förespråkarna var att det inte från räcker för att få grepp om hela kedjan.

Andra viktiga frågor som var uppe till diskus­sion rörde otrygga anställningar, lägstlönesatsningar, lönegarantier och restid.

Integritetsfrågan är en av de gemensamma frågor som hela entreprenadområdet diskuterar. En av dem som tycker att Seko måste lyfta upp den är Nick Fortgens, som arbetar på Comhem och är ledamot av Sekos förbundsstyrelse.

– Vi behöver vara med vid förhandlingsbordet vilket vi inte alltid får vara. Det saknas spel­regler.

Enligt Nick Fortgens finns många sätt för arbetsgivare att övervaka medarbetarna. Inte minst i kundtjänst där han arbetar, men även ute på fältet.

Det handlar om avlyssning av samtal, medlyssning, kontroll av hur många samtal en person tar, tidmätning, hur ofta personen går på toaletten. Och så vidare.

– På fältet är det vanligare med GPS-övervakning och drogtester som inte alltid utförs med säkra metoder.

Nick befarar att övervakningen i förlängningen kan drabba den som chefen anser är obekväm. Då kan det räcka att någon postar något på Facebook, kopierar ett eget papper eller stoppas en penna i fickan, så är det skäl för uppsägning.

–Om vi i facket är med och förhandlar kan vi hitta ett sätt att samverka och lösa en del av problemen.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Alltid redo till havs

Alltid redo till havs

Att hämta och lämna lotsar, bistå Sjöräddningen och att sprida de dödas aska. Det är huvuduppgifterna för båtmännen ombord på tjänstebåt 2013 i Malmö. Läs mer

Privat jobbförmedling
Ylva Johansson: Matchningsföretag måste leverera

Ylva Johansson: Matchningsföretag måste leverera

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) kommenterar Arbetet och Sekotidningens avslöjande om att Arbetsförmedlingens externa jobbcoacher får vara hur dåliga som helst på 27 orter i landet – utan att slängas ut. Läs mer

Fransk strejkvår stoppar utförsäljning

Fransk strejkvår stoppar utförsäljning

En tre månader lång strejk har inte hindrat att passagerartrafiken öppnas för konkurrens. Men en ny lag ska stoppa privatisering av SNCF, det statliga franska järnvägsbolaget. Läs mer

Privat jobbförmedling
Kommunerna där jobbmatchningen kan vara hur dålig som helst

Kommunerna där jobbmatchningen kan vara hur dålig som helst

Arbetsförmedlingen slänger ut matchningsföretag som inte hittar jobb till arbetslösa deltagare. Men i 27 kommuner kan företagen ha hur dåliga resultat som helst – och ändå få vara kvar. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

Städbolag betalade ut fel lön – nu får städarna rätt

Städbolag betalade ut fel lön – nu får städarna rätt

Drygt 40 städare på Solreneriet i Stockholm har under lång tid fått fel lön. Enligt Seko har städföretaget, som jobbat på uppdrag av MTR, varit skyldiga städarna en halv miljon. Efter förhandlingar har Seko nu lyckats få ut merparten av pengarna. Läs mer

”Vi sköter marken kring slottet”

”Vi sköter marken kring slottet”

Läs mer

Demokratins räddare

Demokratins räddare

Demokratin är hotad från två håll, menar Sverker Gustavsson som forskar om populismen och dess framväxt. Nu är han aktuell som medförfattare till boken ”Vad krävs för att rädda demokratin?”. Läs mer

Ta politikernas oro på allvar

Ta politikernas oro på allvar

Politiker som som har svårt att hantera sin oro innebär på sikt en fara för samhällsutvecklingen. Ett tips är att sluta lyssna på dem som skriker högst och istället satsa på en rättvis fördelning av välfärden. Läs mer

Tryggare jobb med socialdemokratisk regering

Tryggare jobb med socialdemokratisk regering

När de borgerliga partierna tillsammans med Sverigedemokraterna tar kampen mot anställningstrygghet, då måste vi visa att socialdemokraterna står för tryggare jobb och justa villkor. Det skriver tre riksdagskandidater och Seko-medlemmar i en debattartikel. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Seko: Kriminalvården behöver mer resurser

Seko: Kriminalvården behöver mer resurser

Det är trångt, mycket ensamarbete, trakasserier, hot och våld inom Kriminalvården. Det visar en medlemsundersökning som Seko gjort bland medlemmar på anstalter, häkten och i transportverksamheten. Läs mer

Privat jobbförmedling
Så blir arbetslösa en kassako för bemanningsbolag

Så blir arbetslösa en kassako för bemanningsbolag

Bemanningsbolag jobbcoachar arbetslösa på uppdrag av Arbetsförmedlingen. Samtidigt anställer de själva sina deltagare och får bonus för varje fixat jobb. I en gemensam granskning har Sekotidningen och Arbetet tittat på hur det går till. Läs mer

Parterna lägger förslag om strejkrätten

Parterna lägger förslag om strejkrätten

De fackliga centralorganisationerna LO, TCO och Saco har gjort upp med de privata arbetsgivarna i Svenskt näringsliv om förändringar av strejkrätten. Förslaget innebär att stridsåtgärder ska endast få vidtas för att uppnå kollektivavtal med fredsplikt. Läs mer

Järnvägsunderhåll
Statligt järvägsunderhåll – nostalgi eller framtid

Statligt järvägsunderhåll – nostalgi eller framtid

Regeringen föreslår att Trafikverket ska sköta hälften av järnvägsunderhållet i egen regi. Seko gillar förslaget, men det finns privatanställda som är kritiska och känner sig förbisedda av förbundet. Läs mer

Uppsagt arbetstidsavtal på Green Cargo

Uppsagt arbetstidsavtal på Green Cargo

Seko Green Cargo har sagt upp arbetstidsavtalet som infördes 2017. Anledningen är att schemana för lokförarna blev sämre trots löften om motsatsen. Läs mer

Branschavtal

Ett kollektivavtal som tecknats för en hel bransch. Inom Seko är spårtrafikavtalet ett branschavtal.