Platschef Henrik Holmgren bekräftar att företaget lagt ett varsel, men vill inte ge någon kommentar.

Ombudsman Renaldo Tirone säger att företaget under en längre tid förlorat pengar på sin kundserviceverksamhet och att verksamheten inte kan drivas vidare när den största kunden försvinner.

-Personalen har fått möjlighet att gå över till företagets telemarketingverksamhet. Det är ett helt annat jobb, men jag tror att någon nappat på det, säger Renaldo Tirone, som följt företaget sedan starten 2001.

Under årets avtalsförhandlingar på telekomområdet varslade Seko om strejk på bland annat One contact. Företagets löneläge är lågt och flertalet av Sekos medlemmar tjänade vid tidpunkten för strejkvarslet under 20 000 kronor efter flera års anställning. Ett av Sekos krav var minst 20 000 kronor för alla med två år i yrket.

Strejken utlöstes inte, eftersom Seko fick igenom låglönekravet.

Att One contact nu varslar personal om uppsägning så snart efter strejkvarslet har ingen koppling, enligt Seko.

-Nej, det finns ekonomiska skäl till uppsägningarna. Det är en svår bransch. Allt fler kundservicejobb försvinner. Det betydligt ser bättre ut för de som sysslar med försäljning, så kallad telemarketing, säger Renaldo Tirone.