Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Omänskliga tider för halvtidssjukskrivna

5 december 2007 08:36

– Ledningen har börjat planera in de halvtidssjuka på sista halvan av nattpassen och begär att de ska börja jobba 03.30 när det är som stressigast. Det är ett märkligt sätt att ta hand om den som är sjukskriven, säger Håkan Hallengren som är fackordförande på terminalen.
Han är kort sagt förbannad över ledningens agerande.
En av de drabbade är Patrik Bjurkvist, som är sorterare på paketterminalen.
Efter en olycka under en Thailandssemester i januari i år har han varit mycket sjukskriven. Hans ena fot som kom i kläm under en voltad taxi, har fram tills idag opererats fyra gånger.
– I somras fick jag jobba på kvalitetsservice, det är ett lite lättare arbete. Mer kontorsaktigt. Men när semestrarna var slut fick jag gå tillbaka till golvet.
Sedan dess har han jobbat halvtid med sortering. Börjat sitt arbetspass 22.30 som vanligt och jobbat fram till 03.30.
– Sedan började cheferna tjata om att jag skulle byta arbetstider. En halvtimme innan jag slutade en natt fick jag besked om att jag skulle börja 17 från och med nästa arbetspass. När jag inte ville det sa de att jag skulle börja 03.30 och jobba till 07.30.
Men Patrik ville prata med sitt fackombud först.
– Samma dag ringde chefen till mig. Han gav sig inte, trots att jag ville prata med Seko först, utan krävde att jag skulle börja 03.30.

Håkan Hallengren fick rycka ut och lyckades avvärja de nya arbetstiderna för Patrik.
– Arbetsgivaren menar att de gör som de vill inom arbetstidsmåttet, så länge de inte går utanför arbetsschemat. Men vi hävdar att man måste förhandla om man ändrar inställelsetid. Och så måste man ta hänsyn till dem som är sjukskrivna.
Särskilt illa är det, menar Håkan, att de två fall som är aktuella just nu är sjukskrivna på grund av fotskador.
– Under den sista delen av arbetspasset är det som mest spring. Stressen ökar i slutet när allt ska iväg. Det är huvudlöst att begära att de halvtidssjukskrivna ska jobba då. Låt dem som är halvtidssjuka på terminalen ha humana arbetstider!
Det andra fallet som är aktuellt rör en kvinna som inte är medlem i facket. Därför har Seko inte heller förhandlat i det fallet. Däremot pågår överläggningar om lokal policy för deltidssjukskrivningar.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Bring citymail ska se till att brevbärarna kan äta under tillfredsställande förhållanden, tillbringa pauser på lämplig plats och säkerställa att det finns tillräckligt många toaletter med låsbar dörr. Läs mer

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Det har gått 20 år sedan elmarknaden avreglerades. Nu är det hög tid för en utvärdering och att regeringen säkrar att det finns tillräckligt med personal och kompetens i branschen. Läs mer

Friad för dödsolycka

Friad för dödsolycka

Göta hovrätt friar samtliga åtalade för dödsolyckan på Åsbro kursgård 2014. Det blir heller ingen företagsbot för kursgården. Läs mer

Slavlöner på fartyg

Dubbla kontrakt är vanligt för anställda ombord på bekvämlighetsflaggade fartyg. Ett officiellt som följer internationella avtal och ett hemligt där lönerna är orimligt låga, uppger tidningen Arbetet. Något Sekotidningen tidigare skrivit om. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Ingen dag är den andra lik”

”Ingen dag är den andra lik”

Freddie Åfeldt är transportledare på Hector rail och han gillar såväl jobbet som kollegerna. Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Branschavtal

Ett kollektivavtal som tecknats för en hel bransch. Inom Seko är spårtrafikavtalet ett branschavtal.