Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Olika regler för politiska annonser

Få har väl undgått Sverigedemokraternas kampanj som på knackig engelska bad turister om ursäkt på röran i Sverige, syftande på tiggande EU-migranter. SL, som tillät kampanjen, har fått mycket kritik, inte minst från Seko. Skånetrafiken sa nej till samma annons.

24 augusti 2015 11:05

Kampanjen, som sattes upp på Östermalmstorgs tunnelbanestation i Stockholm, väckte stor uppmärksamhet. Ett flertal JK-anmälningar om hets mot folkgrupp kom in, men lämnades utan åtgärd.

”De anmälda uttalandena kan inte antas innefatta något som utgör tryckfrihetsbrott. Justitiekanslern inleder därför inte någon förundersökning”, låter uttalandet från JK.

Däremot var Europarådet desto mer upprört och kallade kampanjen ”extremt kontroversiell och provocerande”.

Den åsikten delades av de tusentals människor som samlades på Norrmalmstorg i Stockholm för att protestera mot kampanjen och mot SL som tillät Sverigedemokraternas kampanj. Ett antal personer tog sig också till Östermalmstorg och rev ner affischerna.

En av talarna vid manifestationen var Kadir Kasirga, avdelningssekreterare och facklig-politiskt ansvarig på Seko Stockholm. Han är tjänstledig spärrexpeditör på MTR, som kör tunnelbanan.

– Man ska inte kunna använda det offentliga rummet för att sprida rasism, myter och fördomar. Extra osmakligt blir det att annonsen kom upp samma dag som man högtidlighöll minnet av de romer som blev offer under andra världskriget, men det är nog ingen slump, säger han till Sekotidningen.

Nu kräver han att SL, trafikförvaltningen och landstingspolitikerna tar fram riktlinjer för framtiden.

– Det är inte ok att gömma sig bakom yttrandefriheten för att ställa folkgrupper mot varandra. Därför måste man till fram en värdegrundspolicy så vi kan undvika sådant här i framtiden.

Seko i tunnelbanan har anmält annonserna som ett arbetsmiljöproblem.

– Det offentliga rummet är också en arbetsplats. Seko har 1200 medlemmar med över 180 olika nationaliteter i tunnelbanan. Många har känt sig väldigt illa till mods av den här kampanjen, säger Kadir Kasirga.

SL stoppade sedan den del av kampanjen som var uppsatt i takbjälkarna ovanför rulltrappan, men inte på grund av innehållet utan av säkerhetsskäl.

Av samma anledning beslutade SL att stoppa en motkampanj som företaget God El tillsammans med Stadsmissionen planerade med budskap på svenska, engelska och romani.

När SD ville ta sin kampanj till Skåne blev det däremot stopp. Skånetrafiken sade nej till annonskampanjen eftersom man ansåg den stötande och att den föll utanför Skånetrafikens riktlinjer.

Hos SJ säger man att man inte skulle godkänt SD:s kampanj.

­– Hos oss går alla typer av politiska annonser bort. Därför skulle vi sagt nej även här, säger Maricka Berggren på SJ:s presstjänst.

Hur ser ni på andra typer av annonser som kan uppfattas som kränkande eller diskriminerande?

– Vi har en väldigt stark uppförandekod när det gäller etik, jämställdhet och så vidare. Vår uppfattning är att annonser ska skapa ett mervärde för resenärerna.

Det statliga bolaget Jernhusen, som äger de flesta stationshusen, tillåter politisk reklam från partier och organisationer. Grundprincipen är, enligt presschefen Cecilia Granath, att tillämpa en öppen och tillåtande hållning gentemot annonsörer som vill köpa medieplats på stationerna.

Alla riksdagspartier får annonsera, men Jernhusen granskar alltid innehållet.

– Vi tar hänsyn till den marknadsrättsliga lagstiftningen samt yttrande- och tryckfrihetsgrundlagarna, säger Cecilia Granath.

– Om vi tycker att det är ett tveksamt budskap, och vi har reagerat några gånger, så för vi en tydlig dialog med annonsören om det. Och vi har hittills fått till lösningar så att båda parter blivit nöjda, säger hon.

Jernhusen låter ibland ett etiskt råd ta ställning till tveksamma innehåll. Där sitter bland annat en jurist och kommunikationsansvariga.

– Vi vill inte ha annonser som kan upplevas som kränkande. Vi tar viss hänsyn till om annonserna förekommit på annat håll och hur reaktionerna varit på det.

Västtrafiks presschef Kristian Lans säger att de inte fått någon förfrågan från Sverigedemokraterna och han kan inte säga hur Västtrafik skulle ställa sig till en sådan.

– Vi följer internationella handelskammarens regler för reklam, där det framgår att reklam inte får vara diskriminerande eller oetiskt. Vi har också egna regler som säger nej till tobak och alkohol. Liksom reklam mot kollektivtrafik, säger Kristian Lans.

Västtrafik tar ställning till innehållet, inte till avsändaren.

– Vi beslutar om varje annons för sig.

Västtrafik har sagt nej till reklam, men Kristian Lans vet inte vad det var för innehåll.

– Det var före min tid.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se
Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Banarbetare omkom efter påkörning

En banarbetare i 50-årsåldern omkom efter att ha blivit påkörd av ett tåg. Mannen arbetade i spåret öster om Arboga då han blev påkörd av ett SJ-tåg. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Strejk

En stridsåtgärd där facket stoppar allt arbete på en arbetsplats eller inom ett företag.