Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Olika regler för politiska annonser

Få har väl undgått Sverigedemokraternas kampanj som på knackig engelska bad turister om ursäkt på röran i Sverige, syftande på tiggande EU-migranter. SL, som tillät kampanjen, har fått mycket kritik, inte minst från Seko. Skånetrafiken sa nej till samma annons.

24 augusti 2015 11:05

Kampanjen, som sattes upp på Östermalmstorgs tunnelbanestation i Stockholm, väckte stor uppmärksamhet. Ett flertal JK-anmälningar om hets mot folkgrupp kom in, men lämnades utan åtgärd.

”De anmälda uttalandena kan inte antas innefatta något som utgör tryckfrihetsbrott. Justitiekanslern inleder därför inte någon förundersökning”, låter uttalandet från JK.

Däremot var Europarådet desto mer upprört och kallade kampanjen ”extremt kontroversiell och provocerande”.

Den åsikten delades av de tusentals människor som samlades på Norrmalmstorg i Stockholm för att protestera mot kampanjen och mot SL som tillät Sverigedemokraternas kampanj. Ett antal personer tog sig också till Östermalmstorg och rev ner affischerna.

En av talarna vid manifestationen var Kadir Kasirga, avdelningssekreterare och facklig-politiskt ansvarig på Seko Stockholm. Han är tjänstledig spärrexpeditör på MTR, som kör tunnelbanan.

– Man ska inte kunna använda det offentliga rummet för att sprida rasism, myter och fördomar. Extra osmakligt blir det att annonsen kom upp samma dag som man högtidlighöll minnet av de romer som blev offer under andra världskriget, men det är nog ingen slump, säger han till Sekotidningen.

Nu kräver han att SL, trafikförvaltningen och landstingspolitikerna tar fram riktlinjer för framtiden.

– Det är inte ok att gömma sig bakom yttrandefriheten för att ställa folkgrupper mot varandra. Därför måste man till fram en värdegrundspolicy så vi kan undvika sådant här i framtiden.

Seko i tunnelbanan har anmält annonserna som ett arbetsmiljöproblem.

– Det offentliga rummet är också en arbetsplats. Seko har 1200 medlemmar med över 180 olika nationaliteter i tunnelbanan. Många har känt sig väldigt illa till mods av den här kampanjen, säger Kadir Kasirga.

SL stoppade sedan den del av kampanjen som var uppsatt i takbjälkarna ovanför rulltrappan, men inte på grund av innehållet utan av säkerhetsskäl.

Av samma anledning beslutade SL att stoppa en motkampanj som företaget God El tillsammans med Stadsmissionen planerade med budskap på svenska, engelska och romani.

När SD ville ta sin kampanj till Skåne blev det däremot stopp. Skånetrafiken sade nej till annonskampanjen eftersom man ansåg den stötande och att den föll utanför Skånetrafikens riktlinjer.

Hos SJ säger man att man inte skulle godkänt SD:s kampanj.

­– Hos oss går alla typer av politiska annonser bort. Därför skulle vi sagt nej även här, säger Maricka Berggren på SJ:s presstjänst.

Hur ser ni på andra typer av annonser som kan uppfattas som kränkande eller diskriminerande?

– Vi har en väldigt stark uppförandekod när det gäller etik, jämställdhet och så vidare. Vår uppfattning är att annonser ska skapa ett mervärde för resenärerna.

Det statliga bolaget Jernhusen, som äger de flesta stationshusen, tillåter politisk reklam från partier och organisationer. Grundprincipen är, enligt presschefen Cecilia Granath, att tillämpa en öppen och tillåtande hållning gentemot annonsörer som vill köpa medieplats på stationerna.

Alla riksdagspartier får annonsera, men Jernhusen granskar alltid innehållet.

– Vi tar hänsyn till den marknadsrättsliga lagstiftningen samt yttrande- och tryckfrihetsgrundlagarna, säger Cecilia Granath.

– Om vi tycker att det är ett tveksamt budskap, och vi har reagerat några gånger, så för vi en tydlig dialog med annonsören om det. Och vi har hittills fått till lösningar så att båda parter blivit nöjda, säger hon.

Jernhusen låter ibland ett etiskt råd ta ställning till tveksamma innehåll. Där sitter bland annat en jurist och kommunikationsansvariga.

– Vi vill inte ha annonser som kan upplevas som kränkande. Vi tar viss hänsyn till om annonserna förekommit på annat håll och hur reaktionerna varit på det.

Västtrafiks presschef Kristian Lans säger att de inte fått någon förfrågan från Sverigedemokraterna och han kan inte säga hur Västtrafik skulle ställa sig till en sådan.

– Vi följer internationella handelskammarens regler för reklam, där det framgår att reklam inte får vara diskriminerande eller oetiskt. Vi har också egna regler som säger nej till tobak och alkohol. Liksom reklam mot kollektivtrafik, säger Kristian Lans.

Västtrafik tar ställning till innehållet, inte till avsändaren.

– Vi beslutar om varje annons för sig.

Västtrafik har sagt nej till reklam, men Kristian Lans vet inte vad det var för innehåll.

– Det var före min tid.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se
Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Löneutrymme

Det utrymme som finns för löneökningar; det som arbetsgivarsidan nästan aldrig har när man börjar förhandla.