Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Olika regler för politiska annonser

Få har väl undgått Sverigedemokraternas kampanj som på knackig engelska bad turister om ursäkt på röran i Sverige, syftande på tiggande EU-migranter. SL, som tillät kampanjen, har fått mycket kritik, inte minst från Seko. Skånetrafiken sa nej till samma annons.

24 augusti 2015 11:05

Kampanjen, som sattes upp på Östermalmstorgs tunnelbanestation i Stockholm, väckte stor uppmärksamhet. Ett flertal JK-anmälningar om hets mot folkgrupp kom in, men lämnades utan åtgärd.

”De anmälda uttalandena kan inte antas innefatta något som utgör tryckfrihetsbrott. Justitiekanslern inleder därför inte någon förundersökning”, låter uttalandet från JK.

Däremot var Europarådet desto mer upprört och kallade kampanjen ”extremt kontroversiell och provocerande”.

Den åsikten delades av de tusentals människor som samlades på Norrmalmstorg i Stockholm för att protestera mot kampanjen och mot SL som tillät Sverigedemokraternas kampanj. Ett antal personer tog sig också till Östermalmstorg och rev ner affischerna.

En av talarna vid manifestationen var Kadir Kasirga, avdelningssekreterare och facklig-politiskt ansvarig på Seko Stockholm. Han är tjänstledig spärrexpeditör på MTR, som kör tunnelbanan.

– Man ska inte kunna använda det offentliga rummet för att sprida rasism, myter och fördomar. Extra osmakligt blir det att annonsen kom upp samma dag som man högtidlighöll minnet av de romer som blev offer under andra världskriget, men det är nog ingen slump, säger han till Sekotidningen.

Nu kräver han att SL, trafikförvaltningen och landstingspolitikerna tar fram riktlinjer för framtiden.

– Det är inte ok att gömma sig bakom yttrandefriheten för att ställa folkgrupper mot varandra. Därför måste man till fram en värdegrundspolicy så vi kan undvika sådant här i framtiden.

Seko i tunnelbanan har anmält annonserna som ett arbetsmiljöproblem.

– Det offentliga rummet är också en arbetsplats. Seko har 1200 medlemmar med över 180 olika nationaliteter i tunnelbanan. Många har känt sig väldigt illa till mods av den här kampanjen, säger Kadir Kasirga.

SL stoppade sedan den del av kampanjen som var uppsatt i takbjälkarna ovanför rulltrappan, men inte på grund av innehållet utan av säkerhetsskäl.

Av samma anledning beslutade SL att stoppa en motkampanj som företaget God El tillsammans med Stadsmissionen planerade med budskap på svenska, engelska och romani.

När SD ville ta sin kampanj till Skåne blev det däremot stopp. Skånetrafiken sade nej till annonskampanjen eftersom man ansåg den stötande och att den föll utanför Skånetrafikens riktlinjer.

Hos SJ säger man att man inte skulle godkänt SD:s kampanj.

­– Hos oss går alla typer av politiska annonser bort. Därför skulle vi sagt nej även här, säger Maricka Berggren på SJ:s presstjänst.

Hur ser ni på andra typer av annonser som kan uppfattas som kränkande eller diskriminerande?

– Vi har en väldigt stark uppförandekod när det gäller etik, jämställdhet och så vidare. Vår uppfattning är att annonser ska skapa ett mervärde för resenärerna.

Det statliga bolaget Jernhusen, som äger de flesta stationshusen, tillåter politisk reklam från partier och organisationer. Grundprincipen är, enligt presschefen Cecilia Granath, att tillämpa en öppen och tillåtande hållning gentemot annonsörer som vill köpa medieplats på stationerna.

Alla riksdagspartier får annonsera, men Jernhusen granskar alltid innehållet.

– Vi tar hänsyn till den marknadsrättsliga lagstiftningen samt yttrande- och tryckfrihetsgrundlagarna, säger Cecilia Granath.

– Om vi tycker att det är ett tveksamt budskap, och vi har reagerat några gånger, så för vi en tydlig dialog med annonsören om det. Och vi har hittills fått till lösningar så att båda parter blivit nöjda, säger hon.

Jernhusen låter ibland ett etiskt råd ta ställning till tveksamma innehåll. Där sitter bland annat en jurist och kommunikationsansvariga.

– Vi vill inte ha annonser som kan upplevas som kränkande. Vi tar viss hänsyn till om annonserna förekommit på annat håll och hur reaktionerna varit på det.

Västtrafiks presschef Kristian Lans säger att de inte fått någon förfrågan från Sverigedemokraterna och han kan inte säga hur Västtrafik skulle ställa sig till en sådan.

– Vi följer internationella handelskammarens regler för reklam, där det framgår att reklam inte får vara diskriminerande eller oetiskt. Vi har också egna regler som säger nej till tobak och alkohol. Liksom reklam mot kollektivtrafik, säger Kristian Lans.

Västtrafik tar ställning till innehållet, inte till avsändaren.

– Vi beslutar om varje annons för sig.

Västtrafik har sagt nej till reklam, men Kristian Lans vet inte vad det var för innehåll.

– Det var före min tid.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se
Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Postnord får 2,2 miljarder av ägarna

Postnord får 2,2 miljarder av ägarna

Danmark och Sverige har kommit överens om att ge det krisande Postnord ett tillskott på 2,2 miljarder svenska kronor. Den danska staten skjuter till 1,8 miljarder och Sverige står för resterande 400 miljoner. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höga halter av kvävedioxid i tunnelbanan

Det är tidvis höga halter av kvävedioxid och damm vid underhållsarbete i Stockholms tunnelbana. Det visar mätningar som Strukton Rail gjorde under våren 2017. Mätningarna skedde vid fyra olika arbetsmoment. Läs mer

Skärgårdsförhandlingarna har brutit samman

Förhandlingarna mellan Seko och Almega om ett nytt skärgårdsavtal har brutit samman. Enligt Seko har Almega sagt upp avtalet, vilket innebär att det blir avtalslöst tillstånd om sju dagar. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Lågavlönade får bättre betalt med nya avtalen

Årets avtalsrörelse skulle ge mer till dem som tjänar minst. En rundringning som Sekotidningen har gjort visar att många lokala löneförhandlingar har gett resultat, även om alla inte är helt nöjda. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Ny postlag skippar brev över natten

Regeringen har presenterat ett förslag till ny postlag. Seko posten är positivt till stora delar av innehållet, men är besviket över att postboxar inte blir standard. Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Seko och Fastighets går vidare med planerna på samgående

Planerna på att slå ihop de två förbunden har sedan en tid legat i malpåse i väntan på att avtalsrörelsen och kongresser ska vara avklarade. Nu har de tagit beslut om att tillsätta en utredning. Läs mer

Strid om gräns för kvartsdamm

Strid om gräns för kvartsdamm

Arbetsmiljöverket lade ett förslag om halverat gränsvärde för det farliga kvartsdammet. Medicinsk expertis och facket välkomnar förslaget medan arbetsgivarna tycker att det blir för dyrt. Nu är det inte säkert att det blir någon sänkning. Läs mer

”Dialog med facket är viktig”

”Dialog med facket är viktig”

Tomas Eneroth fick en rivstart på posten som infrastrukturminister sedan företrädaren, Anna Johansson, fick gå efter IT-skandalen på Transportstyrelsen. Till Sekotidningen säger han bland annat att han vill se än mer järnvägsunderhåll i statlig regi. Läs mer

Nytt avtal för anställda på Samhall

Efter konfliktvarsel och medlarbud har parterna kommit överens om ett nytt avtal för anställda på Samhall. Avtalet ger 7,1 procent i löneökningar under tre år och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Utredning kring Sekohärvan står still

Det rättsliga efterspelet till den så kallade Sekohärvan drar ut på tiden. Polisen har ingen utsedd utredare och fortfarande har inga förhör hållits med de inblandade. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Bonus

Ett särskilt tillägg som brukar vara kopplat till prestation.