Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Olika regler för politiska annonser

Få har väl undgått Sverigedemokraternas kampanj som på knackig engelska bad turister om ursäkt på röran i Sverige, syftande på tiggande EU-migranter. SL, som tillät kampanjen, har fått mycket kritik, inte minst från Seko. Skånetrafiken sa nej till samma annons.

24 augusti 2015 11:05

Kampanjen, som sattes upp på Östermalmstorgs tunnelbanestation i Stockholm, väckte stor uppmärksamhet. Ett flertal JK-anmälningar om hets mot folkgrupp kom in, men lämnades utan åtgärd.

”De anmälda uttalandena kan inte antas innefatta något som utgör tryckfrihetsbrott. Justitiekanslern inleder därför inte någon förundersökning”, låter uttalandet från JK.

Däremot var Europarådet desto mer upprört och kallade kampanjen ”extremt kontroversiell och provocerande”.

Den åsikten delades av de tusentals människor som samlades på Norrmalmstorg i Stockholm för att protestera mot kampanjen och mot SL som tillät Sverigedemokraternas kampanj. Ett antal personer tog sig också till Östermalmstorg och rev ner affischerna.

En av talarna vid manifestationen var Kadir Kasirga, avdelningssekreterare och facklig-politiskt ansvarig på Seko Stockholm. Han är tjänstledig spärrexpeditör på MTR, som kör tunnelbanan.

– Man ska inte kunna använda det offentliga rummet för att sprida rasism, myter och fördomar. Extra osmakligt blir det att annonsen kom upp samma dag som man högtidlighöll minnet av de romer som blev offer under andra världskriget, men det är nog ingen slump, säger han till Sekotidningen.

Nu kräver han att SL, trafikförvaltningen och landstingspolitikerna tar fram riktlinjer för framtiden.

– Det är inte ok att gömma sig bakom yttrandefriheten för att ställa folkgrupper mot varandra. Därför måste man till fram en värdegrundspolicy så vi kan undvika sådant här i framtiden.

Seko i tunnelbanan har anmält annonserna som ett arbetsmiljöproblem.

– Det offentliga rummet är också en arbetsplats. Seko har 1200 medlemmar med över 180 olika nationaliteter i tunnelbanan. Många har känt sig väldigt illa till mods av den här kampanjen, säger Kadir Kasirga.

SL stoppade sedan den del av kampanjen som var uppsatt i takbjälkarna ovanför rulltrappan, men inte på grund av innehållet utan av säkerhetsskäl.

Av samma anledning beslutade SL att stoppa en motkampanj som företaget God El tillsammans med Stadsmissionen planerade med budskap på svenska, engelska och romani.

När SD ville ta sin kampanj till Skåne blev det däremot stopp. Skånetrafiken sade nej till annonskampanjen eftersom man ansåg den stötande och att den föll utanför Skånetrafikens riktlinjer.

Hos SJ säger man att man inte skulle godkänt SD:s kampanj.

­– Hos oss går alla typer av politiska annonser bort. Därför skulle vi sagt nej även här, säger Maricka Berggren på SJ:s presstjänst.

Hur ser ni på andra typer av annonser som kan uppfattas som kränkande eller diskriminerande?

– Vi har en väldigt stark uppförandekod när det gäller etik, jämställdhet och så vidare. Vår uppfattning är att annonser ska skapa ett mervärde för resenärerna.

Det statliga bolaget Jernhusen, som äger de flesta stationshusen, tillåter politisk reklam från partier och organisationer. Grundprincipen är, enligt presschefen Cecilia Granath, att tillämpa en öppen och tillåtande hållning gentemot annonsörer som vill köpa medieplats på stationerna.

Alla riksdagspartier får annonsera, men Jernhusen granskar alltid innehållet.

– Vi tar hänsyn till den marknadsrättsliga lagstiftningen samt yttrande- och tryckfrihetsgrundlagarna, säger Cecilia Granath.

– Om vi tycker att det är ett tveksamt budskap, och vi har reagerat några gånger, så för vi en tydlig dialog med annonsören om det. Och vi har hittills fått till lösningar så att båda parter blivit nöjda, säger hon.

Jernhusen låter ibland ett etiskt råd ta ställning till tveksamma innehåll. Där sitter bland annat en jurist och kommunikationsansvariga.

– Vi vill inte ha annonser som kan upplevas som kränkande. Vi tar viss hänsyn till om annonserna förekommit på annat håll och hur reaktionerna varit på det.

Västtrafiks presschef Kristian Lans säger att de inte fått någon förfrågan från Sverigedemokraterna och han kan inte säga hur Västtrafik skulle ställa sig till en sådan.

– Vi följer internationella handelskammarens regler för reklam, där det framgår att reklam inte får vara diskriminerande eller oetiskt. Vi har också egna regler som säger nej till tobak och alkohol. Liksom reklam mot kollektivtrafik, säger Kristian Lans.

Västtrafik tar ställning till innehållet, inte till avsändaren.

– Vi beslutar om varje annons för sig.

Västtrafik har sagt nej till reklam, men Kristian Lans vet inte vad det var för innehåll.

– Det var före min tid.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se
Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Bring citymail ska se till att brevbärarna kan äta under tillfredsställande förhållanden, tillbringa pauser på lämplig plats och säkerställa att det finns tillräckligt många toaletter med låsbar dörr. Läs mer

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Det har gått 20 år sedan elmarknaden avreglerades. Nu är det hög tid för en utvärdering och att regeringen säkrar att det finns tillräckligt med personal och kompetens i branschen. Läs mer

Friad för dödsolycka

Friad för dödsolycka

Göta hovrätt friar samtliga åtalade för dödsolyckan på Åsbro kursgård 2014. Det blir heller ingen företagsbot för kursgården. Läs mer

Slavlöner på fartyg

Dubbla kontrakt är vanligt för anställda ombord på bekvämlighetsflaggade fartyg. Ett officiellt som följer internationella avtal och ett hemligt där lönerna är orimligt låga, uppger tidningen Arbetet. Något Sekotidningen tidigare skrivit om. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Ingen dag är den andra lik”

”Ingen dag är den andra lik”

Freddie Åfeldt är transportledare på Hector rail och han gillar såväl jobbet som kollegerna. Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Individuell lön

Lönen sätts för den enskilde anställde. I den bästa av världar sker detta genom att den anställdes erfarenheter och kunskaper värderas.