Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Infrastrukturminister Anna Johansson pratar järnvägsunderhåll, tonnageskatt och Bromma flygplats Foto: Rebecka Uhlin
Intervjun

Oklar framtid för spårunderhåll

Tonnageskatt – ja. Bromma flygplats – kanske nedläggning. Förstatligat järnvägsunderhåll – tveksamt, men inte helt uteslutet. De, något svävande, beskeden ger infrastrukturminister Anna Johansson i en intervju med Sekotidningen.

2 april 2015 11:11

För ett år sedan gick Socialdemokraterna, med Stefan Löfven i spetsen, ut och krävde att det statliga bolaget Infranord skulle omvand­ las till en underhållsenhet inom Trafikverket. Befintliga underhållskontrakt skulle, allteftersom de löpte ut, överföras till denna enhet.

Kommer ni hålla det löftet?

– De förändringar vi ska göra ska leda till att vi får bästa möjliga underhåll för de skatte­pengar vi lägger in. Men om det också innebär ett stort återtagande av den driften i statlig regi, det behöver vi nog titta lite närmare på.

– Jag tror inte att det är så enkelt att om vi stoppar in all verksamhet i Trafikverket så kommer alla problem att upphöra som ge­nom ett trollslag. På samma sätt tror jag det är naivt att tro att bara man konkurrensutsätter en verksamhet så kommer den per definition skötas mer effektivt och med bättre kvalitet.

För ett år sedan lät det som att allt skulle lösas med ett förstatligande?

– I takt med att man tittat på vilka problem som finns, så har man justerat det lite grann.

Vad har ändrats sedan dess?

– Jag tror att vi satt oss in lite bättre i hur det ser ut. Men vi har lagt uppdrag, både till Tra­fikverket och bett dem analysera hur de kan organisera underhållet på ett bättre sätt, och ett tilläggsuppdrag till utredningen om järnvägens organisering. Där vill vi att man sär­skilt tittar på underhållssidan och om det är lämpligt att återföra underhållet i statlig regi. Så det är inte så att vi säger att vi inte ska.

I tilläggsdirektivet låter det som att man ska utreda kontrollen över underhållet, inte om det ska återföras i statlig regi.

– Ja, men om man kommer fram till att det enda sättet att få kontroll är att lägga in det i egen regi – ja, då är det ju det vi ska göra. Men kommer man fram till att det är andra åtgärder som är mer ändamålsenliga så kan­ske det är de sakerna vi ska göra.

I tilläggsdirektivet står att man ska säkerställa att Trafikverket tar det samlade ansvaret för underhållet. Men det har man ju redan. Funkar inte det som det är tänkt?

– För att göra rätt åtgärder måste man ha kunskap om nuläget och där finns väl lite olika bilder. Har man inte tillräckligt god kunskap om bristerna kan man inte heller göra rätt beställningar. Då spelar det egent­ligen ingen roll om det är egen regi eller inte.

Har inte Trafikverket den kunskapen?

– Bilden av hur det är går väldigt mycket isär. Men utifrån de olika bilder vi får till oss drar vi slutsatsen att kontrollen inte är till­ räckligt stark med nuvarande organisation.

Är det ett underkännande av Trafikverket?

– Njäe, det skulle jag inte säga. Vi ju haft en regering med en väldigt stark övertro på att marknaden löser alla problem. Kritiken är inte så mycket mot Trafikverket som mot den poli­tiska dogm som varit förhärskande i åtta år.

Du utesluter inte att Trafikverket kan komma att utföra underhållet i egen regi?

– Nej, om de som kan det här säger att det är den bästa lösningen, ja då får vi lyssna på det.

johansson2_web

Ni har pratat om att ge SJ ett samhällsuppdrag i tågtrafiken. Hur skulle det se ut?

– Ja, det vet vi inte riktigt än. Det där kom­mer ur en frustration över att stora delar av tra­fiken inte är kommersiellt gångbar samtidigt som vi har en avreglerad järnväg. Då har man ju löst det på många håll med upphandlingar av de mindre lönsamma sträckorna, men hur det ska formuleras är lite oklart än så länge.

Men finns det någon tanke kring det?

– Fungerande järnvägstrafik i hela landet är ett samhällsansvar, och då måste man också kunna använda de verktyg staten har till sitt förfogande för att uppnå det. Men hur det ska göras på ett sätt som inte strider mot EU:s statsstödsregler, där är vi inte riktigt klara. Där krävs ännu en hel del utredningsarbete.

Godstrafik på järnvägen anses missgynnad av allt högre banavgifter, samtidigt som banans skick har mycket i övrigt att önska.

– Det är Trafikverket som sätter banavgifter, jag kan inte uttala mig om hur höga eller låga de ska vara. Sedan finns en övergripande mål­sättning att varje trafikslag ska bära sina kost­nader, och att transportsektorn som helhet ska minska sin klimatpåverkan. Därför har vi lagt ett uppdrag att utreda hur den samhällsekono­miska kostnaden för de olika trafikflygen ser ut. Då måste man även räkna in kostnader för ohälsa och miljöförstöring, till exempel. Och i nästa steg tänka hur staten kan skapa ekono­miska styrmedel som främjar ett hållbart val av transport, både för personer och gods, att det finns skatter, avgifter och subventioner som bidrar till att den som köper transporten väljer den mest hållbara.

Om man räknar så borde vägtransporter bli mycket dyrare än vad de är idag?

–Ja.

Och järnvägstransporterna billigare, eller?

– Det skulle man kunna tänka sig, ja. Men det handlar inte bara om att föra över en massa saker från väg till järnväg. För vissa transporter är ju väg det enda alternativet. Då ska man också ha incitament för snålare motorer, alternativa drivmedel och på olika sätt driva på mot minskad miljöpåverkan.

Hur blir det med tonnageskatten, som nyligen utretts för tredje gången?

– Syftet var att föreslå en tonnageskatt, men exakt hur vet vi inte nu. Utredningen har läm­nat sitt förslag som ska ut på remiss först.

Så det kommer att bli en tonnageskatt?

–Ja,det ser så ut.

Parterna är kritiska till att man ska finansiera tonnageskatten genom att ta pengar från det befintliga sjöfartsstödet.

– Men det var så utredningsdirektivet var utformat, förslaget skulle vara finansierat inom sektorn. Så det får vi titta på i nästa steg av beredningen.

Svaveldirektivet, med speciellt stränga regler för trafiken i Östersjön, har diskuterats utifrån konkurrensskäl i och med att just Östersjöfarten får ökade kostnader.

– Jag förstår att sådana här förändringar är besvärliga och kostsamma, samtidigt är det en möjlighet för sjöfarten att vässa sig och bli ännu mer miljömässigt konkurrenskraftig.

– Men när vi inför sådana här direktiv är det viktigt att vi undanröjer risken för sned­vriden konkurrens. Att ha så mycket efterle­vandekontroller och sanktionsavgifter, så att de som följer direktivet inte blir förlorare.

johansson3_web

Kommer Bromma flygplats att avvecklas?

– Om det är möjligt att flytta trafiken på Bromma till Arlanda och andra flygplatser är det rimligt att se över den långsiktiga använd­ningen av marken. Kommer man fram till att det är omöjligt, ja då är det en ickefråga. Den geografiska platsen kan inte vara avgörande för den diskussionen. Vi vill åstadkomma hållbara transporter till och från Stockholm på bästa sätt. Innebär det att Bromma ska vara kvar, ja då blir den kvar, men det kan också innebära att Bromma flygplats försvinner.

Det talas om att eventuellt överge överskottsmålet. Vad skulle det innebära för infrastruktursatsningar?

– Vi har ett underskott i statens finanser idag. Så det kommer inte bli aktuellt med nya pengar under denna mandatperiod i alla fall. För det kommer dröja innan vi hamnar på noll. Nu ligger vi någonstans runt minus 1 procent vilket är problematiskt eftersom vi inte är i en djup lågkonjunktur.

Men det talades ändå om att man på sikt kan få loss pengar till investeringar i infrastruktur och bostäder, något som både fack och näringsliv efterfrågar?

– Ja, men det är först senare. På kort sikt får vi inte loss en massa pengar. Men det skapar förutsättningar att använda de pengar vi fak­tiskt har i stället för att lägga dem på hög när vi samtidigt har stora behov av investeringar.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Leif Holmgren

    Hennes far var med om att uppvakta SJ :s siste GD om vikten av att rädda Verkstäderna i Göteborg. Men han hade en något mer rak retorik. Och handlade därefter. Verkstäderna står kvar och resten är historia. Många är det som glömt de insattser som gjordes för att verkstäderna skulle vara kvar.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Seko vill förhandla om utbildningsjobb

Alla LO-förbund utom Transport vill förhandla med arbetsgivarna för att få fram nya jobb till nyanlända och andra som står långt från arbetsmarknaden. Utgångspunkten är det förslag om utbildningsjobb som LO lade fram i mars i år. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Kvarts ger Svevia böter

Kvarts ger Svevia böter

Svevia har dömts att betala 150 000 kronor i sanktionsavgift för att ha brutit mot föreskrifterna om kvarts. Det saknades dokument om risker med höga kvartshalter på ett arbetsställe i Storuman. Läs mer

Ännu inget nytt arbetstidsavtal på NTE

Förhandlingarna om nytt arbetstidsavtal för personalen på Nationella transportenheten, NTE, inom Kriminalvården fortsätter. Seko har hittills sagt nej till arbetsgivarens förslag. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Franska protester mot ny arbetslag

Franska protester mot ny arbetslag

Hundratusentals franska invånare deltog idag i demonstrationer mot Macrons nya arbetslag. - Idag lyssnar man bara på arbetsgivarna. Men det är förvånansvärt svårt att få folk att engagera sig trots utvecklingen, säger Rachel Neis fackombud vid det franska gasbolaget. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Väjer inte för det pinsamma

Väjer inte för det pinsamma

Sekotidningen möter högaktuelle Ruben Östlund – prisbelönt filmregissör som gärna trycker på våra ömma punkter. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Seko lämnar Nordea

Sekos förbundsstyrelse har tagit beslut om att förbundet ska lämna Nordea. Förbundet har en halvmiljard placerad hos banken. Även LO har beslutat att lämna Nordea, liksom Handels och Transport. Läs mer

Chef kränkte medarbetare

Chef kränkte medarbetare

En chef på LVM-hemmet Runnagården i Örebro har enligt en intern utredning kränkt medarbetare under en längre tid. Läs mer

Seko upprörs över Nordeas flytt

Efter Nordeas besked om flytt till Finland har två fackförbund tagit beslut om att byta bank. Seko, som har en halv miljard placerad hos Nordea, avvaktar diskussion i LO-styrelsen innan man tar beslut. Läs mer

Postnord tar till sig kritiken

Postnord tar till sig kritiken

Det går fortsatt dåligt för Postnord. Kunderna klagar, ägaren staten är missnöjd med ekonomin och kvaliteten och tillsynsmyndigheten Post-och telestyrelsen är bekymrad. Samtidigt kräver Seko att den dansk-svenska fusionen bryts. Läs mer

Avdrag för fackavgift återinförs

Vänsterpartiet och regeringen har i budgetförhandlingarna kommit överens om att återinföra avdragsrätt för fackföreningsavgiften från och med juli 2018. Dessutom avskaffas en karensdag i a-kassan. Läs mer

Tre avtal kvar

Tre avtal återstår för Sekos del i årets avtalsrörelse: staten, skärgårdstrafiken och Samhall. Alla tre löper ut den sista september och parterna har så smått börjat känna på varandra. Läs mer

Regeringen flyttar myndigheter

Regeringen har beslutat att helt eller delvis flytta sju myndigheter från Stockholm till andra orter. Seko har inga medlemmar på de berörda myndigheterna, men regeringen har flaggat för fler beslut före valet nästa år. Läs mer

Här är vinnarna i fototävlingen

Här är vinnarna i fototävlingen

Det har kommit in många vackra, fascinerande och fantasieggande bilder till Sekotidningens fototävling. Juryn har nu utsett vinnarna. Titta och njut! I bildspelet ovan är samtliga bidrag publicerade. Läs mer

Lönesättning

Att fastställa lönenivåerna för en grupp eller i ett företag.