Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Infrastrukturminister Anna Johansson pratar järnvägsunderhåll, tonnageskatt och Bromma flygplats Foto: Rebecka Uhlin
Intervjun

Oklar framtid för spårunderhåll

Tonnageskatt – ja. Bromma flygplats – kanske nedläggning. Förstatligat järnvägsunderhåll – tveksamt, men inte helt uteslutet. De, något svävande, beskeden ger infrastrukturminister Anna Johansson i en intervju med Sekotidningen.

2 april 2015 11:11

För ett år sedan gick Socialdemokraterna, med Stefan Löfven i spetsen, ut och krävde att det statliga bolaget Infranord skulle omvand­ las till en underhållsenhet inom Trafikverket. Befintliga underhållskontrakt skulle, allteftersom de löpte ut, överföras till denna enhet.

Kommer ni hålla det löftet?

– De förändringar vi ska göra ska leda till att vi får bästa möjliga underhåll för de skatte­pengar vi lägger in. Men om det också innebär ett stort återtagande av den driften i statlig regi, det behöver vi nog titta lite närmare på.

– Jag tror inte att det är så enkelt att om vi stoppar in all verksamhet i Trafikverket så kommer alla problem att upphöra som ge­nom ett trollslag. På samma sätt tror jag det är naivt att tro att bara man konkurrensutsätter en verksamhet så kommer den per definition skötas mer effektivt och med bättre kvalitet.

För ett år sedan lät det som att allt skulle lösas med ett förstatligande?

– I takt med att man tittat på vilka problem som finns, så har man justerat det lite grann.

Vad har ändrats sedan dess?

– Jag tror att vi satt oss in lite bättre i hur det ser ut. Men vi har lagt uppdrag, både till Tra­fikverket och bett dem analysera hur de kan organisera underhållet på ett bättre sätt, och ett tilläggsuppdrag till utredningen om järnvägens organisering. Där vill vi att man sär­skilt tittar på underhållssidan och om det är lämpligt att återföra underhållet i statlig regi. Så det är inte så att vi säger att vi inte ska.

I tilläggsdirektivet låter det som att man ska utreda kontrollen över underhållet, inte om det ska återföras i statlig regi.

– Ja, men om man kommer fram till att det enda sättet att få kontroll är att lägga in det i egen regi – ja, då är det ju det vi ska göra. Men kommer man fram till att det är andra åtgärder som är mer ändamålsenliga så kan­ske det är de sakerna vi ska göra.

I tilläggsdirektivet står att man ska säkerställa att Trafikverket tar det samlade ansvaret för underhållet. Men det har man ju redan. Funkar inte det som det är tänkt?

– För att göra rätt åtgärder måste man ha kunskap om nuläget och där finns väl lite olika bilder. Har man inte tillräckligt god kunskap om bristerna kan man inte heller göra rätt beställningar. Då spelar det egent­ligen ingen roll om det är egen regi eller inte.

Har inte Trafikverket den kunskapen?

– Bilden av hur det är går väldigt mycket isär. Men utifrån de olika bilder vi får till oss drar vi slutsatsen att kontrollen inte är till­ räckligt stark med nuvarande organisation.

Är det ett underkännande av Trafikverket?

– Njäe, det skulle jag inte säga. Vi ju haft en regering med en väldigt stark övertro på att marknaden löser alla problem. Kritiken är inte så mycket mot Trafikverket som mot den poli­tiska dogm som varit förhärskande i åtta år.

Du utesluter inte att Trafikverket kan komma att utföra underhållet i egen regi?

– Nej, om de som kan det här säger att det är den bästa lösningen, ja då får vi lyssna på det.

johansson2_web

Ni har pratat om att ge SJ ett samhällsuppdrag i tågtrafiken. Hur skulle det se ut?

– Ja, det vet vi inte riktigt än. Det där kom­mer ur en frustration över att stora delar av tra­fiken inte är kommersiellt gångbar samtidigt som vi har en avreglerad järnväg. Då har man ju löst det på många håll med upphandlingar av de mindre lönsamma sträckorna, men hur det ska formuleras är lite oklart än så länge.

Men finns det någon tanke kring det?

– Fungerande järnvägstrafik i hela landet är ett samhällsansvar, och då måste man också kunna använda de verktyg staten har till sitt förfogande för att uppnå det. Men hur det ska göras på ett sätt som inte strider mot EU:s statsstödsregler, där är vi inte riktigt klara. Där krävs ännu en hel del utredningsarbete.

Godstrafik på järnvägen anses missgynnad av allt högre banavgifter, samtidigt som banans skick har mycket i övrigt att önska.

– Det är Trafikverket som sätter banavgifter, jag kan inte uttala mig om hur höga eller låga de ska vara. Sedan finns en övergripande mål­sättning att varje trafikslag ska bära sina kost­nader, och att transportsektorn som helhet ska minska sin klimatpåverkan. Därför har vi lagt ett uppdrag att utreda hur den samhällsekono­miska kostnaden för de olika trafikflygen ser ut. Då måste man även räkna in kostnader för ohälsa och miljöförstöring, till exempel. Och i nästa steg tänka hur staten kan skapa ekono­miska styrmedel som främjar ett hållbart val av transport, både för personer och gods, att det finns skatter, avgifter och subventioner som bidrar till att den som köper transporten väljer den mest hållbara.

Om man räknar så borde vägtransporter bli mycket dyrare än vad de är idag?

–Ja.

Och järnvägstransporterna billigare, eller?

– Det skulle man kunna tänka sig, ja. Men det handlar inte bara om att föra över en massa saker från väg till järnväg. För vissa transporter är ju väg det enda alternativet. Då ska man också ha incitament för snålare motorer, alternativa drivmedel och på olika sätt driva på mot minskad miljöpåverkan.

Hur blir det med tonnageskatten, som nyligen utretts för tredje gången?

– Syftet var att föreslå en tonnageskatt, men exakt hur vet vi inte nu. Utredningen har läm­nat sitt förslag som ska ut på remiss först.

Så det kommer att bli en tonnageskatt?

–Ja,det ser så ut.

Parterna är kritiska till att man ska finansiera tonnageskatten genom att ta pengar från det befintliga sjöfartsstödet.

– Men det var så utredningsdirektivet var utformat, förslaget skulle vara finansierat inom sektorn. Så det får vi titta på i nästa steg av beredningen.

Svaveldirektivet, med speciellt stränga regler för trafiken i Östersjön, har diskuterats utifrån konkurrensskäl i och med att just Östersjöfarten får ökade kostnader.

– Jag förstår att sådana här förändringar är besvärliga och kostsamma, samtidigt är det en möjlighet för sjöfarten att vässa sig och bli ännu mer miljömässigt konkurrenskraftig.

– Men när vi inför sådana här direktiv är det viktigt att vi undanröjer risken för sned­vriden konkurrens. Att ha så mycket efterle­vandekontroller och sanktionsavgifter, så att de som följer direktivet inte blir förlorare.

johansson3_web

Kommer Bromma flygplats att avvecklas?

– Om det är möjligt att flytta trafiken på Bromma till Arlanda och andra flygplatser är det rimligt att se över den långsiktiga använd­ningen av marken. Kommer man fram till att det är omöjligt, ja då är det en ickefråga. Den geografiska platsen kan inte vara avgörande för den diskussionen. Vi vill åstadkomma hållbara transporter till och från Stockholm på bästa sätt. Innebär det att Bromma ska vara kvar, ja då blir den kvar, men det kan också innebära att Bromma flygplats försvinner.

Det talas om att eventuellt överge överskottsmålet. Vad skulle det innebära för infrastruktursatsningar?

– Vi har ett underskott i statens finanser idag. Så det kommer inte bli aktuellt med nya pengar under denna mandatperiod i alla fall. För det kommer dröja innan vi hamnar på noll. Nu ligger vi någonstans runt minus 1 procent vilket är problematiskt eftersom vi inte är i en djup lågkonjunktur.

Men det talades ändå om att man på sikt kan få loss pengar till investeringar i infrastruktur och bostäder, något som både fack och näringsliv efterfrågar?

– Ja, men det är först senare. På kort sikt får vi inte loss en massa pengar. Men det skapar förutsättningar att använda de pengar vi fak­tiskt har i stället för att lägga dem på hög när vi samtidigt har stora behov av investeringar.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Leif Holmgren

    Hennes far var med om att uppvakta SJ :s siste GD om vikten av att rädda Verkstäderna i Göteborg. Men han hade en något mer rak retorik. Och handlade därefter. Verkstäderna står kvar och resten är historia. Många är det som glömt de insattser som gjordes för att verkstäderna skulle vara kvar.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ har beslutat att lägga ut kundtjänsten i Ånge på ett privat företag. Webhelp, som tar över, lovar att vara kvar i minst fem år och har skrivit ett specialavtal för de anställda. Läs mer

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Två män försökte med våld ta brevbäraren Åsa Åsbergs postbil. En av männen greppade så hårt tag om Åsas nacke att hon har ständig värk flera veckor efteråt. Hon chockades och gav inte männen bilnycklarna. Läs mer

Många besök under Sekos medlemsvecka

Många besök under Sekos medlemsvecka

Närmare 10 000 anställda i Sekos branscher fick besök när Seko hade medlemsvecka i april. Nu har förbundet registrerat plussiffror i medlemsregistret för första gången på länge. Läs mer

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

I april beslutade Kriminalvården i region väst att flytta Sekos skyddsombud Leif Kyldal från häktet Göteborg till Skogomeanstalten. Han närmaste chef hade känt sig hotad när Leif pekade på arbetsmiljöproblem på avdelningen. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO:s ekonomer räknar med ytterligare några goda år - och med lägre arbetslöshet än någon annan prognosmakare. Använd de goda tiderna för att ta itu med bristerna i välfärden, uppmanar de. Läs mer

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Vibrationsskador satte stopp för Bo Hadrys yrkesliv. Genom Seko har han fått hjälp att söka de ersättningar han har rätt till. – Helt plötsligt har det funnits en massa pengar på kontot. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Kvinnliga busskonduktörer i den indiska delstaten Maharashtra får sin betalda mammaledighet utökad från sex till nio månader. Bland annat tack vare Sekos stöd till det lokala facket och dess kvinnliga aktivister. Läs mer

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

– Jag skriver en lista och bockar av varje sak som jag har gjort när det blir körigt på jobbet, säger Janet Floreng Lindfors som arbetar som administratör på Sjöfartsverket i Malmö. Läs mer

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Trafikverket ”ser över möjliga handlingsalternativ” och ska göra en ”heltäckande analys” av arbetsmiljöarbetet. Det sker efter tidningen Arbetets avslöjande om allvarliga arbetsmiljöbrister på Förbifart Stockholm-bygget på Lovön. Läs mer

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Brevbäraren Åsa Åsberg är aktiv i Seko Posten och vald till LO-distriktets representantskap i Västerbotten. Hon uppmanades att lämna det uppdraget eftersom hon står på Kristdemokraternas lista i valet till kommunfullmäktige. Det är inget Seko står bakom. Läs mer

Ministern om tunnelbygget: Trafikverket måste agera

Ministern om tunnelbygget: Trafikverket måste agera

Trafikverket har en "skyldighet att agera" mot bristerna. Det menar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) efter tidningen Arbetets avslöjande om arbetsmiljöbrister på bygget av Förbifart Stockholm. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

Osakliga löneskillnader

Se Lönediskriminering.