Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Ökade krav på nattarbete för lokförare som kör gods.

Ökade krav på nattarbete

Inom spårtrafiken är det stora skillnader mellan olika företag. Olikheterna är så stora att P O Fällman, tidigare ombudsman för spår inom Seko, beskriver läget som att det finns flera branscher i branschen.

14 mars 2017 07:00

Godstrafik, tunnelbana, fjärrtåg, verkstad, spårväg och pendeltåg har alla sina specifika förhållanden. Schemaläggningen ser olika ut, liksom arbetstiden och sysselsättningsgraden.

Det gemensamma är dock dragkampen mellan, ur arbetsgivarnas synvinkel, effektiva scheman och de anställdas behov av rekreation och vila.

Företagen i branschen vill få ut så mycket arbetstid som möjligt, på de tider då tågen rullar.  Det betyder mer nattarbete för lokförare på godsbolagen, mer helgarbete för ombordpersonal i fjärrtrafik och fler deltidsjobb för pendeltågspersonal.

Fack och anställda gör det man kan för att hålla emot.

-Arbetsgivarna kan tjäna mycket pengar på olika typer av arbetstidslösningar, och det är de medvetna om, säger PO Fällman.

Branschen är också under ständig upphandling vilket gör att villkoren förhandlas om regelbundet. När Veolia tog över Öresundståg för några år sedan försökte företaget sänka arbetstiden genom att säga upp heltidsanställda och erbjuda nya tjänster på deltid. Det stoppades genom Sekos strejk sommaren 2014.

Strejken ledde också till att det blev dyrare att timanställa. Vilket gjort att andelen deltidsjobb ökat istället, särskilt bland nyanställda. Förra året kom parterna överens om att hålla koll på andelen tim- och deltidsanställda genom att inrätta arvodistråd. Ett arbete som är i sin linda, än så länge.

Foto: Jennie Carnudd

För lokförarna på Green cargo är det inte deltidsjobb som är det största problemet, utan krav på mer arbete på nätterna, berättar Jonas Blomqvist, lokförare och klubbordförande i Norrbotten.

-Idag har vi varierade tjänster med en tredjedel nattarbete. Det kan säkert öka, eftersom godstrafiken läggs nattetid. Persontrafiken prioriteras dagtid, säger han.

Lokförarna på Green cargo har också problem med att företaget lägger turer som slutar sent och börjar tidigt kring fridagar. Det finns en så kallad 19-05-regel i branschen, som innebär att personal ska sluta senast 19 dag före fridag och börja tidigast 05 efter fridag. Men den tillämpas olika på olika företag. På Green cargo är den inte tvingande.

-Det står i det lokala avtalet att 19-05-regeln skall tillämpas, om möjligt. Vilket blir allt mer sällan. Medlemmarna vill att det ska vara en skall-regel. De vill hem i tid till ledigheten, särskilt fredagar, säger Jonas Blomqvist.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS har vidtagit tillräckliga åtgärder när det gäller de sexuella trakasserierna på biljettkontrollen. Det säger ISS affärsområdeschef Ulrika Andersson. Läs mer

Fransk strejkvåg når energisektorn

Fransk strejkvåg når energisektorn

Franska energiarbetare stänger av strömmen för dåliga arbetsgivare och lovar samtidigt att leverera billigare el till hushållen. - Vi vill tvinga regeringen till att helt lägga om kurs, säger Rachel Neis, hos gasföretaget GRDF. Läs mer

Sextrakasserier på ISS till AD

Sextrakasserier på ISS till AD

Seko och Almega kunde inte komma överens om hur problemen med sexuella trakasserier på ISS biljettkontroll ska lösas. Seko förbereder nu en stämning till Arbetsdomstolen. Läs mer

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

– Varför ska man vara med i facket och betala medlemsavgift när alla får ta del av villkoren som vi förhandlar fram? Frågan lyfts när Sekos vice ordförande, Gabriella Lavecchia, besöker klubb Fastigheter i Stockholm, som en del av medlemsveckan. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Facklig seger när MTR tar över städning

Den 1 maj tar MTR över städningen av pendeltågen i Stockholm. Enligt Seko innebär övergången en facklig seger för medlemmarna, då viktiga villkor behålls eller stärks. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

6F:s lönerapport får kritik

6F:s lönerapport får kritik

Det blev en hel del mothugg och kritik när 6F:s och Katalys rapport ”Lågt lönemärke gynnar högavlönade” diskuterades på ett seminarium i Stockholm på tisdagen. Läs mer

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tullkriminalen vill använda brevbärare som spanare, det väcker obehag och frågor om säkerhet och ansvar. Men brevhemligheten väger tungt. Läs mer

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Kriminalvården får kritik av Justitiekanslern, JK, för att en regionchefer brutit mot repressalieförbudet i grundlagarna. Offentliganställda får inte straffas för att de uttalar sig om sin arbetsplats i media. Läs mer

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

De privatanställda tjänstemännens löner har ökat mer än arbetarnas vid flera avtalsperioder sedan sedan industriavtalets tillkomst 1998. För att vända trenden behövs ett högre ”märke” och samtidiga låglönesatsningar. Läs mer

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

ISS har avskedat fyra biljettkontrollanter av personliga skäl. ISS uppger att de fyra validerat sina egna SL-kort, vilket skulle vara att likställa med fusk eller bedrägeri. Seko har ogiltigförklarat samtliga avsked och menar att de fyra enbart följt företagets instruktioner. Läs mer

MTR tar över städning av pendeln

MTR tar över städning av pendeln

MTR och Solreneriet inleder fackliga förhandlingar om att MTR ska ta över städningen av pendeltågen i Stockholm. Läs mer

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

På Youtube finns videon #lättaankar, där kvinnor inom svensk sjöfart vittnar om grova övergrepp och sexuella trakasserier på jobbet. Ett Metoo-upprop i branschen har samlat 1150 underskrifter. Läs mer

Lokal pott

De pengar som avsatts i de centrala kollektivavtalsförhandlingarna för att de ska fördelas lokalt, i företaget eller på arbetsplatsen.