Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Ökade krav på nattarbete

Inom spårtrafiken är det stora skillnader mellan olika företag. Olikheterna är så stora att P O Fällman, tidigare ombudsman för spår inom Seko, beskriver läget som att det finns flera branscher i branschen.

14 mars 2017 07:00

Godstrafik, tunnelbana, fjärrtåg, verkstad, spårväg och pendeltåg har alla sina specifika förhållanden. Schemaläggningen ser olika ut, liksom arbetstiden och sysselsättningsgraden.

Det gemensamma är dock dragkampen mellan, ur arbetsgivarnas synvinkel, effektiva scheman och de anställdas behov av rekreation och vila.

Företagen i branschen vill få ut så mycket arbetstid som möjligt, på de tider då tågen rullar.  Det betyder mer nattarbete för lokförare på godsbolagen, mer helgarbete för ombordpersonal i fjärrtrafik och fler deltidsjobb för pendeltågspersonal.

Fack och anställda gör det man kan för att hålla emot.

-Arbetsgivarna kan tjäna mycket pengar på olika typer av arbetstidslösningar, och det är de medvetna om, säger PO Fällman.

Branschen är också under ständig upphandling vilket gör att villkoren förhandlas om regelbundet. När Veolia tog över Öresundståg för några år sedan försökte företaget sänka arbetstiden genom att säga upp heltidsanställda och erbjuda nya tjänster på deltid. Det stoppades genom Sekos strejk sommaren 2014.

Strejken ledde också till att det blev dyrare att timanställa. Vilket gjort att andelen deltidsjobb ökat istället, särskilt bland nyanställda. Förra året kom parterna överens om att hålla koll på andelen tim- och deltidsanställda genom att inrätta arvodistråd. Ett arbete som är i sin linda, än så länge.

Foto: Jennie Carnudd

För lokförarna på Green cargo är det inte deltidsjobb som är det största problemet, utan krav på mer arbete på nätterna, berättar Jonas Blomqvist, lokförare och klubbordförande i Norrbotten.

-Idag har vi varierade tjänster med en tredjedel nattarbete. Det kan säkert öka, eftersom godstrafiken läggs nattetid. Persontrafiken prioriteras dagtid, säger han.

Lokförarna på Green cargo har också problem med att företaget lägger turer som slutar sent och börjar tidigt kring fridagar. Det finns en så kallad 19-05-regel i branschen, som innebär att personal ska sluta senast 19 dag före fridag och börja tidigast 05 efter fridag. Men den tillämpas olika på olika företag. På Green cargo är den inte tvingande.

-Det står i det lokala avtalet att 19-05-regeln skall tillämpas, om möjligt. Vilket blir allt mer sällan. Medlemmarna vill att det ska vara en skall-regel. De vill hem i tid till ledigheten, särskilt fredagar, säger Jonas Blomqvist.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Seko vill förhandla om utbildningsjobb

Alla LO-förbund utom Transport vill förhandla med arbetsgivarna för att få fram nya jobb till nyanlända och andra som står långt från arbetsmarknaden. Utgångspunkten är det förslag om utbildningsjobb som LO lade fram i mars i år. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Kvarts ger Svevia böter

Kvarts ger Svevia böter

Svevia har dömts att betala 150 000 kronor i sanktionsavgift för att ha brutit mot föreskrifterna om kvarts. Det saknades dokument om risker med höga kvartshalter på ett arbetsställe i Storuman. Läs mer

Ännu inget nytt arbetstidsavtal på NTE

Förhandlingarna om nytt arbetstidsavtal för personalen på Nationella transportenheten, NTE, inom Kriminalvården fortsätter. Seko har hittills sagt nej till arbetsgivarens förslag. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Franska protester mot ny arbetslag

Franska protester mot ny arbetslag

Hundratusentals franska invånare deltog idag i demonstrationer mot Macrons nya arbetslag. - Idag lyssnar man bara på arbetsgivarna. Men det är förvånansvärt svårt att få folk att engagera sig trots utvecklingen, säger Rachel Neis fackombud vid det franska gasbolaget. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Väjer inte för det pinsamma

Väjer inte för det pinsamma

Sekotidningen möter högaktuelle Ruben Östlund – prisbelönt filmregissör som gärna trycker på våra ömma punkter. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Seko lämnar Nordea

Sekos förbundsstyrelse har tagit beslut om att förbundet ska lämna Nordea. Förbundet har en halvmiljard placerad hos banken. Även LO har beslutat att lämna Nordea, liksom Handels och Transport. Läs mer

Chef kränkte medarbetare

Chef kränkte medarbetare

En chef på LVM-hemmet Runnagården i Örebro har enligt en intern utredning kränkt medarbetare under en längre tid. Läs mer

Seko upprörs över Nordeas flytt

Efter Nordeas besked om flytt till Finland har två fackförbund tagit beslut om att byta bank. Seko, som har en halv miljard placerad hos Nordea, avvaktar diskussion i LO-styrelsen innan man tar beslut. Läs mer

Postnord tar till sig kritiken

Postnord tar till sig kritiken

Det går fortsatt dåligt för Postnord. Kunderna klagar, ägaren staten är missnöjd med ekonomin och kvaliteten och tillsynsmyndigheten Post-och telestyrelsen är bekymrad. Samtidigt kräver Seko att den dansk-svenska fusionen bryts. Läs mer

Avdrag för fackavgift återinförs

Vänsterpartiet och regeringen har i budgetförhandlingarna kommit överens om att återinföra avdragsrätt för fackföreningsavgiften från och med juli 2018. Dessutom avskaffas en karensdag i a-kassan. Läs mer

Tre avtal kvar

Tre avtal återstår för Sekos del i årets avtalsrörelse: staten, skärgårdstrafiken och Samhall. Alla tre löper ut den sista september och parterna har så smått börjat känna på varandra. Läs mer

Regeringen flyttar myndigheter

Regeringen har beslutat att helt eller delvis flytta sju myndigheter från Stockholm till andra orter. Seko har inga medlemmar på de berörda myndigheterna, men regeringen har flaggat för fler beslut före valet nästa år. Läs mer

Här är vinnarna i fototävlingen

Här är vinnarna i fototävlingen

Det har kommit in många vackra, fascinerande och fantasieggande bilder till Sekotidningens fototävling. Juryn har nu utsett vinnarna. Titta och njut! I bildspelet ovan är samtliga bidrag publicerade. Läs mer

Medlingsinstitutet

Medlingsinstitutet, MI, är en statlig myndighet som har ansvar för medling i arbetstvister. De har också ansvar för den officiella lönestatistiken i Sverige och ska se till att lönerna inte ökar för mycket. MI ska medverka till avtal som ska ge ökad reallön och jämställda löner mellan kvinnor och män. Samtidigt ska de motverka lönenivåer som äventyrar Riksbankens inflationsmål eller blir högre än i Sveriges konkurrentländer.