Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation

Ökade krav på nattarbete

Inom spårtrafiken är det stora skillnader mellan olika företag. Olikheterna är så stora att P O Fällman, tidigare ombudsman för spår inom Seko, beskriver läget som att det finns flera branscher i branschen.

14 mars 2017 07:00

Godstrafik, tunnelbana, fjärrtåg, verkstad, spårväg och pendeltåg har alla sina specifika förhållanden. Schemaläggningen ser olika ut, liksom arbetstiden och sysselsättningsgraden.

Det gemensamma är dock dragkampen mellan, ur arbetsgivarnas synvinkel, effektiva scheman och de anställdas behov av rekreation och vila.

Företagen i branschen vill få ut så mycket arbetstid som möjligt, på de tider då tågen rullar.  Det betyder mer nattarbete för lokförare på godsbolagen, mer helgarbete för ombordpersonal i fjärrtrafik och fler deltidsjobb för pendeltågspersonal.

Fack och anställda gör det man kan för att hålla emot.

-Arbetsgivarna kan tjäna mycket pengar på olika typer av arbetstidslösningar, och det är de medvetna om, säger PO Fällman.

Branschen är också under ständig upphandling vilket gör att villkoren förhandlas om regelbundet. När Veolia tog över Öresundståg för några år sedan försökte företaget sänka arbetstiden genom att säga upp heltidsanställda och erbjuda nya tjänster på deltid. Det stoppades genom Sekos strejk sommaren 2014.

Strejken ledde också till att det blev dyrare att timanställa. Vilket gjort att andelen deltidsjobb ökat istället, särskilt bland nyanställda. Förra året kom parterna överens om att hålla koll på andelen tim- och deltidsanställda genom att inrätta arvodistråd. Ett arbete som är i sin linda, än så länge.

Foto: Jennie Carnudd

För lokförarna på Green cargo är det inte deltidsjobb som är det största problemet, utan krav på mer arbete på nätterna, berättar Jonas Blomqvist, lokförare och klubbordförande i Norrbotten.

-Idag har vi varierade tjänster med en tredjedel nattarbete. Det kan säkert öka, eftersom godstrafiken läggs nattetid. Persontrafiken prioriteras dagtid, säger han.

Lokförarna på Green cargo har också problem med att företaget lägger turer som slutar sent och börjar tidigt kring fridagar. Det finns en så kallad 19-05-regel i branschen, som innebär att personal ska sluta senast 19 dag före fridag och börja tidigast 05 efter fridag. Men den tillämpas olika på olika företag. På Green cargo är den inte tvingande.

-Det står i det lokala avtalet att 19-05-regeln skall tillämpas, om möjligt. Vilket blir allt mer sällan. Medlemmarna vill att det ska vara en skall-regel. De vill hem i tid till ledigheten, särskilt fredagar, säger Jonas Blomqvist.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Stort varsel på stockholmspendeln

Stort varsel på stockholmspendeln

Idag har 90 städare på pendeltågen i Stockholm varslats om uppsägning. Deras arbetsgivare Sol Reneriet blev ”fetlurade” av MTR, säger en anställd. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Arriva fortsätter köra Pågatågen

Idag blev det klart att Arriva fortsätter köra Pågatågen för Skånetrafikens räkning. Politikerna i Region Skåne har också beslutat att Arriva ska sköta hela affären, det vill säga även underhåll av stationer och ersättningstrafik. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Krav växlade mellan Seko och Arbetsgivarverket

Idag har parterna på staten växlat yrkanden med varandra. Seko kräver löneökningar enligt LO-samordningen med låglönesatsning samt tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Seko stämmer Leif–Ivan Karlsson

Seko stämmer Leif-Ivan Karlsson på 1,4 miljoner kronor i obetalda löner efter Birger Jarl-konkursen. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Dödsolycka på Malmbanan

Under gårdagen omkom en 21-årig man från Jokkmokk när han blev påkörd bakifrån av ett tåg strax söder om Abisko. Läs mer

Avtal klart på KFS energi

Seko och de kommunala energibolagen i KFS har tecknat ett nytt treårigt avtal. Avtalet ger löneökningar enligt det så kallade märket på 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Åsbro kursgård döms för arbetsmiljöbrott

En instruktör vid Åsbro kursgård döms till 60 dagsböter för arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död. Företaget döms att betala en miljon kronor i företagsbot. Läs mer

Fortsatt många arbetsskador

Arbetsmiljön blir inte bättre för Sekos yrkesgrupper när man ser till antalet anmälda olycksfall och sjukdomar som orsakats på jobbet. Läs mer

One contact säger upp kundservicepersonal

One contact varslar drygt 20-talet anställda på kundservice i Malmö om uppsägning. Enligt Seko beror varslet på att företaget tappat sin största kund. Läs mer

Städavtalet klart

Seko och Fastighets har tecknat ett nytt städavtal med Almega. Därmed blir det ingen strejk nästa onsdag. Uppgörelsen innebär en låglönesatsning på 83 kronor, enligt de båda facken. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Lönesättning

Att fastställa lönenivåerna för en grupp eller i ett företag.