Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Signalteknikerna Ola Rydberg och Maria Kax arbetar på godsbangården i Älvsjöi Stockholm. Foto: Pernille Tofte
Reportage

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk

25 augusti 2017 09:38

Fakta

Många arbetsplatser brister i säkerhet

Dubbelt så många bemanningsanställda skadar sig på jobbet jämfört med anställda. Bemanningsanställda drabbades under åren 2011–2015 av 13 arbetsolycksfall per 1 000 anställda, att jämföra med 7 arbetsolycksfall per 1 000 för samtliga branscher.

För bemanningsanställda män var frekvensen 15 per1 000.
t Under 2016–2017 ska Arbetsmiljöverket göra inspektioner på cirka 300 bemanningsföretag och 900 inhyrningsföretag. 75 procent av de hittills inspekterade arbetsställena har haft brister i systematiskt arbetsmiljöarbete vad gäller undersökning och riskbedömning, rutiner för systematiskt arbetsmiljöarbete, åtgärder och handlingsplaner, samt introduktion av och instruktioner för de inhyrda/uthyrda.

Källa: Arbetsmiljöverket

 

Signalteknikerna Maria Kax och Ola Rydberg har just bytt en drivkabel i en växel på godsbangården Älvsjö i Stockholm. Båda är inhyrda av Infranord sedan ett knappt halvår tillbaka från entreprenörsföretaget NVBS.

De stegar ut över bangården på väg mot ett växelskåp. En bit bort gräver entreprenörsföretaget från Uppsala kabelkanaler och lägger ner fundament. Längre ner på området jobbar en grupp inhyrda eltekniker med en högspänningsinstallation.

Arbetet som pågår är förberedelser inför kommande underhåll av sträckan mellan Stockholms central och Södra station, den så kallade ”stora getingmidjan”, då trafik tillfälligt ska gå över bangården Älvsjö.

– För närvarande har vi inhyrt folk från minst fyra eller fem bemanningsföretag. Plus underleverantörer som också har inhyrt folk, förklarar Pietro Nilsson Toracca, Infranord, tillförordnad ar-betsledare, eltekniker och huvudskyddsombud, som står med ute på bangården.

– Vi dammsuger bemanningsmarknaden. Behovet
är stort, ibland finns det inte tekniker i den utsträckning vi önskar, framförallt inte under arbetstopparna. Vi var 15 till 20 eltekniker när Citybanan kopplades in. Och lika många signaltekniker. Just vid en sådan insats hade vi behövt vara fler, säger han.

Ola Rydberg är bosatt i Malmö och veckopendlar till Stockholm som inhyrd arbetsledare för signalteknikerna på bangården Älvsjö. Han arbetsleder även alla underleverantörer på bangården.

– Just nu händer det mycket i Stockholm. Det är här man vill vara, säger han.

Maria Kax håller med, hon veckopendlar från Västerås och har kontrakt till årsskiftet, men hoppas få stanna.
Nybyggnation är roligare än underhåll, det är båda överens om. Möjligheten att flytta till de spännande projekten är större i ett bemanningsföretag, vilket de tycker är en fördel.

– I allafall som livet ser ut just nu, säger Ola.

Det faktum att bemanningsanställda, enligt Arbetsmiljöverkets statistik, löper en högre risk än anställda att drabbas av arbetsskador är inget de reflekterat över. Ett stort antal utförda arbetsmiljöinspektioner har visat att det framförallt är introduktionen av inhyrda som brister. Enligt Arbetsmiljöverkets noteringar finns det i många fall en förväntan att de snabbt ska komma igång med jobbet de är inhyrda för.

Ola som varit uthyrd till ett 20-tal olika projekt de senaste fyra åren känner igen sig. Hur företagen tar emot och introducerar sina inhyrda skiljer sig ”gigantiskt”, enligt honom.

– Jag har varit på projekt där man får en pärm och någon som tar sig tid att gå igenom säkerheten noggrant. Men jag har också varit på projekt där det inte funnits någon information överhuvudtaget, bara ut och jobba direkt.

Maria, som är på sitt första uppdrag, kan inte påminna sig att hon fick någon särskild information när hon började på bangården Älvsjö, mer än en rundvandring.

– Just på ett sådant här stort projekt där det byts ut personal hela tiden kan man nog missa att introducera hundraprocentigt, resonerar Ola Rydberg.

Båda menar att de har ett tänk kring säkerhet som sitter i ryggraden, och ingår i yrkesrollen, det räcker en bit.

– Eftersom man har en utbildning som gör att man får vara på spår överhuvudtaget, säger Maria.

Men de håller med om att de är en riskgrupp, både som inhyrda och som signaltekniker. Så visst borde introduktionen av inhyrda vara obligatorisk.

– Vi signalare är överallt och ingenstans, brukar man säga. Vi ansluter en kabel där, sedan åker vi tio minuter bort och ansluter en kabel där. Vi rör oss väldigt mycket över spåren och inte syns vi så bra heller.

Att det kan gå fel även för de anställda med lång erfarenhet har de nyligen erfarit. Inför inkopplingen av Citybanan klippte en teletekniker av misstag av en högspänningskabel och blev illa brännskadad.

– Även om man har erfarenhet kanske platsen är ny, och då måste man alltid vara extra vaksam. Här jobbar vi i ett projekt där det finns aktiva spår. Det kan dyka upp ett tåg. Det måste man ha extra koll på, oavsett hur erfaren man är.

Det finns generella säkerhetsregler som alltid gäller på en bangård, förklarar Pietro Nilsson Toracca.

– Säkerhetsväst, hjälmtvång, och flamskyddade ljusbågstestade kläder.

Därutöver finns de specifika riskerna som arbetsledaren går igenom i samband med varje ny jobbsituation.

– I morse inne på kontoret gjorde jag en grov riskbedömning av elsäkerhet innan jag skickade iväg elteknikerna till andra änden av bangården. Kollade om det kommer att passera spårgående fordon under dagen och om strömmen kommer att vara på i intilliggande spår.

Men, resonerar Pietro Nilsson Toracca, det egna ansvaret är också viktigt. För oavsett skydds- och säkerhetsplanering ska alltid en egen slutbedömning av riskerna göras på plats.

– Inhyrd personal ska likställas med en anställd när det gäller hur vi informerar om rutiner. Men det är även viktigt att de som är inhyrda ska ha rätt utbildning och gärna har erfarenhet av spårmiljö. Vi kollar alltid cv noga så att vi vet att de är utbildade för de arbetsuppgifter de ska göra.

Han uppskattar att de vanligaste arbetsskadorna ute i spårmiljön är fingrar som kläms i kabelrännor eller att någon snubblar och slår i bröstkorgen mot rälsen, eller ramlar ner i ett hål. De allvarligaste riskerna är högspänning och tågpåkörning.

De tillbudsrapporter som kommer in i avvikelsesystemet är lika ofta skrivna av inhyrda som av anställda, vilket han ser som mycket positivt.

– Det betyder att alla lappar jag sätter upp på väggar och dörrar om säkerhet och rap- porteringssystem når fram i någon mån i alla fall, säger Pietro Nilsson Toracca.

Lena Bäckman Lägerdal
Lena.BackmanLagerdal@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Seko vill förhandla om utbildningsjobb

Alla LO-förbund utom Transport vill förhandla med arbetsgivarna för att få fram nya jobb till nyanlända och andra som står långt från arbetsmarknaden. Utgångspunkten är det förslag om utbildningsjobb som LO lade fram i mars i år. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Kvarts ger Svevia böter

Kvarts ger Svevia böter

Svevia har dömts att betala 150 000 kronor i sanktionsavgift för att ha brutit mot föreskrifterna om kvarts. Det saknades dokument om risker med höga kvartshalter på ett arbetsställe i Storuman. Läs mer

Ännu inget nytt arbetstidsavtal på NTE

Förhandlingarna om nytt arbetstidsavtal för personalen på Nationella transportenheten, NTE, inom Kriminalvården fortsätter. Seko har hittills sagt nej till arbetsgivarens förslag. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Franska protester mot ny arbetslag

Franska protester mot ny arbetslag

Hundratusentals franska invånare deltog idag i demonstrationer mot Macrons nya arbetslag. - Idag lyssnar man bara på arbetsgivarna. Men det är förvånansvärt svårt att få folk att engagera sig trots utvecklingen, säger Rachel Neis fackombud vid det franska gasbolaget. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Väjer inte för det pinsamma

Väjer inte för det pinsamma

Sekotidningen möter högaktuelle Ruben Östlund – prisbelönt filmregissör som gärna trycker på våra ömma punkter. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Seko lämnar Nordea

Sekos förbundsstyrelse har tagit beslut om att förbundet ska lämna Nordea. Förbundet har en halvmiljard placerad hos banken. Även LO har beslutat att lämna Nordea, liksom Handels och Transport. Läs mer

Chef kränkte medarbetare

Chef kränkte medarbetare

En chef på LVM-hemmet Runnagården i Örebro har enligt en intern utredning kränkt medarbetare under en längre tid. Läs mer

Seko upprörs över Nordeas flytt

Efter Nordeas besked om flytt till Finland har två fackförbund tagit beslut om att byta bank. Seko, som har en halv miljard placerad hos Nordea, avvaktar diskussion i LO-styrelsen innan man tar beslut. Läs mer

Postnord tar till sig kritiken

Postnord tar till sig kritiken

Det går fortsatt dåligt för Postnord. Kunderna klagar, ägaren staten är missnöjd med ekonomin och kvaliteten och tillsynsmyndigheten Post-och telestyrelsen är bekymrad. Samtidigt kräver Seko att den dansk-svenska fusionen bryts. Läs mer

Avdrag för fackavgift återinförs

Vänsterpartiet och regeringen har i budgetförhandlingarna kommit överens om att återinföra avdragsrätt för fackföreningsavgiften från och med juli 2018. Dessutom avskaffas en karensdag i a-kassan. Läs mer

Tre avtal kvar

Tre avtal återstår för Sekos del i årets avtalsrörelse: staten, skärgårdstrafiken och Samhall. Alla tre löper ut den sista september och parterna har så smått börjat känna på varandra. Läs mer

Regeringen flyttar myndigheter

Regeringen har beslutat att helt eller delvis flytta sju myndigheter från Stockholm till andra orter. Seko har inga medlemmar på de berörda myndigheterna, men regeringen har flaggat för fler beslut före valet nästa år. Läs mer

Här är vinnarna i fototävlingen

Här är vinnarna i fototävlingen

Det har kommit in många vackra, fascinerande och fantasieggande bilder till Sekotidningens fototävling. Juryn har nu utsett vinnarna. Titta och njut! I bildspelet ovan är samtliga bidrag publicerade. Läs mer

Medarbetaravtal

Ett gemensamt avtal för tjänstemän och arbetare.