Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Signalteknikerna Ola Rydberg och Maria Kax arbetar på godsbangården i Älvsjöi Stockholm. Foto: Pernille Tofte
Reportage

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk

25 augusti 2017 09:38

Fakta

Många arbetsplatser brister i säkerhet

Dubbelt så många bemanningsanställda skadar sig på jobbet jämfört med anställda. Bemanningsanställda drabbades under åren 2011–2015 av 13 arbetsolycksfall per 1 000 anställda, att jämföra med 7 arbetsolycksfall per 1 000 för samtliga branscher.

För bemanningsanställda män var frekvensen 15 per1 000.
t Under 2016–2017 ska Arbetsmiljöverket göra inspektioner på cirka 300 bemanningsföretag och 900 inhyrningsföretag. 75 procent av de hittills inspekterade arbetsställena har haft brister i systematiskt arbetsmiljöarbete vad gäller undersökning och riskbedömning, rutiner för systematiskt arbetsmiljöarbete, åtgärder och handlingsplaner, samt introduktion av och instruktioner för de inhyrda/uthyrda.

Källa: Arbetsmiljöverket

 

Signalteknikerna Maria Kax och Ola Rydberg har just bytt en drivkabel i en växel på godsbangården Älvsjö i Stockholm. Båda är inhyrda av Infranord sedan ett knappt halvår tillbaka från entreprenörsföretaget NVBS.

De stegar ut över bangården på väg mot ett växelskåp. En bit bort gräver entreprenörsföretaget från Uppsala kabelkanaler och lägger ner fundament. Längre ner på området jobbar en grupp inhyrda eltekniker med en högspänningsinstallation.

Arbetet som pågår är förberedelser inför kommande underhåll av sträckan mellan Stockholms central och Södra station, den så kallade ”stora getingmidjan”, då trafik tillfälligt ska gå över bangården Älvsjö.

– För närvarande har vi inhyrt folk från minst fyra eller fem bemanningsföretag. Plus underleverantörer som också har inhyrt folk, förklarar Pietro Nilsson Toracca, Infranord, tillförordnad ar-betsledare, eltekniker och huvudskyddsombud, som står med ute på bangården.

– Vi dammsuger bemanningsmarknaden. Behovet
är stort, ibland finns det inte tekniker i den utsträckning vi önskar, framförallt inte under arbetstopparna. Vi var 15 till 20 eltekniker när Citybanan kopplades in. Och lika många signaltekniker. Just vid en sådan insats hade vi behövt vara fler, säger han.

Ola Rydberg är bosatt i Malmö och veckopendlar till Stockholm som inhyrd arbetsledare för signalteknikerna på bangården Älvsjö. Han arbetsleder även alla underleverantörer på bangården.

– Just nu händer det mycket i Stockholm. Det är här man vill vara, säger han.

Maria Kax håller med, hon veckopendlar från Västerås och har kontrakt till årsskiftet, men hoppas få stanna.
Nybyggnation är roligare än underhåll, det är båda överens om. Möjligheten att flytta till de spännande projekten är större i ett bemanningsföretag, vilket de tycker är en fördel.

– I allafall som livet ser ut just nu, säger Ola.

Det faktum att bemanningsanställda, enligt Arbetsmiljöverkets statistik, löper en högre risk än anställda att drabbas av arbetsskador är inget de reflekterat över. Ett stort antal utförda arbetsmiljöinspektioner har visat att det framförallt är introduktionen av inhyrda som brister. Enligt Arbetsmiljöverkets noteringar finns det i många fall en förväntan att de snabbt ska komma igång med jobbet de är inhyrda för.

Ola som varit uthyrd till ett 20-tal olika projekt de senaste fyra åren känner igen sig. Hur företagen tar emot och introducerar sina inhyrda skiljer sig ”gigantiskt”, enligt honom.

– Jag har varit på projekt där man får en pärm och någon som tar sig tid att gå igenom säkerheten noggrant. Men jag har också varit på projekt där det inte funnits någon information överhuvudtaget, bara ut och jobba direkt.

Maria, som är på sitt första uppdrag, kan inte påminna sig att hon fick någon särskild information när hon började på bangården Älvsjö, mer än en rundvandring.

– Just på ett sådant här stort projekt där det byts ut personal hela tiden kan man nog missa att introducera hundraprocentigt, resonerar Ola Rydberg.

Båda menar att de har ett tänk kring säkerhet som sitter i ryggraden, och ingår i yrkesrollen, det räcker en bit.

– Eftersom man har en utbildning som gör att man får vara på spår överhuvudtaget, säger Maria.

Men de håller med om att de är en riskgrupp, både som inhyrda och som signaltekniker. Så visst borde introduktionen av inhyrda vara obligatorisk.

– Vi signalare är överallt och ingenstans, brukar man säga. Vi ansluter en kabel där, sedan åker vi tio minuter bort och ansluter en kabel där. Vi rör oss väldigt mycket över spåren och inte syns vi så bra heller.

Att det kan gå fel även för de anställda med lång erfarenhet har de nyligen erfarit. Inför inkopplingen av Citybanan klippte en teletekniker av misstag av en högspänningskabel och blev illa brännskadad.

– Även om man har erfarenhet kanske platsen är ny, och då måste man alltid vara extra vaksam. Här jobbar vi i ett projekt där det finns aktiva spår. Det kan dyka upp ett tåg. Det måste man ha extra koll på, oavsett hur erfaren man är.

Det finns generella säkerhetsregler som alltid gäller på en bangård, förklarar Pietro Nilsson Toracca.

– Säkerhetsväst, hjälmtvång, och flamskyddade ljusbågstestade kläder.

Därutöver finns de specifika riskerna som arbetsledaren går igenom i samband med varje ny jobbsituation.

– I morse inne på kontoret gjorde jag en grov riskbedömning av elsäkerhet innan jag skickade iväg elteknikerna till andra änden av bangården. Kollade om det kommer att passera spårgående fordon under dagen och om strömmen kommer att vara på i intilliggande spår.

Men, resonerar Pietro Nilsson Toracca, det egna ansvaret är också viktigt. För oavsett skydds- och säkerhetsplanering ska alltid en egen slutbedömning av riskerna göras på plats.

– Inhyrd personal ska likställas med en anställd när det gäller hur vi informerar om rutiner. Men det är även viktigt att de som är inhyrda ska ha rätt utbildning och gärna har erfarenhet av spårmiljö. Vi kollar alltid cv noga så att vi vet att de är utbildade för de arbetsuppgifter de ska göra.

Han uppskattar att de vanligaste arbetsskadorna ute i spårmiljön är fingrar som kläms i kabelrännor eller att någon snubblar och slår i bröstkorgen mot rälsen, eller ramlar ner i ett hål. De allvarligaste riskerna är högspänning och tågpåkörning.

De tillbudsrapporter som kommer in i avvikelsesystemet är lika ofta skrivna av inhyrda som av anställda, vilket han ser som mycket positivt.

– Det betyder att alla lappar jag sätter upp på väggar och dörrar om säkerhet och rap- porteringssystem når fram i någon mån i alla fall, säger Pietro Nilsson Toracca.

Lena Bäckman Lägerdal
Lena.BackmanLagerdal@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier i facket #inteförhandlingsbart

Uppropet #inteförhandlingsbart har idag publicerats i tidningen Etc. 1501 kvinnor från alla fackförbund vittnar om sexism, övergrepp och tystnadskultur inom fackföreningsrörelsen. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

I dagarna publiceras ett upprop under hashtaggen #inteförhandlingsbart. Där vittnar kvinnor med fackliga uppdrag om sexuella trakasserier, kränkningar och sexism inom facket. Det blir ett i raden av upprop från kvinnor i olika branscher under metoo-rörelsen. Allt från skådespelare och sångare, till politiker och ingenjörer har vittnat om utsatthet. Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Guling

Ett nedsättande namn för en anställd som inte är medlem i facket.