Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Signalteknikerna Ola Rydberg och Maria Kax arbetar på godsbangården i Älvsjöi Stockholm. Foto: Pernille Tofte
Reportage

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk

25 augusti 2017 09:38

Fakta

Många arbetsplatser brister i säkerhet

Dubbelt så många bemanningsanställda skadar sig på jobbet jämfört med anställda. Bemanningsanställda drabbades under åren 2011–2015 av 13 arbetsolycksfall per 1 000 anställda, att jämföra med 7 arbetsolycksfall per 1 000 för samtliga branscher.

För bemanningsanställda män var frekvensen 15 per1 000.
t Under 2016–2017 ska Arbetsmiljöverket göra inspektioner på cirka 300 bemanningsföretag och 900 inhyrningsföretag. 75 procent av de hittills inspekterade arbetsställena har haft brister i systematiskt arbetsmiljöarbete vad gäller undersökning och riskbedömning, rutiner för systematiskt arbetsmiljöarbete, åtgärder och handlingsplaner, samt introduktion av och instruktioner för de inhyrda/uthyrda.

Källa: Arbetsmiljöverket

 

Signalteknikerna Maria Kax och Ola Rydberg har just bytt en drivkabel i en växel på godsbangården Älvsjö i Stockholm. Båda är inhyrda av Infranord sedan ett knappt halvår tillbaka från entreprenörsföretaget NVBS.

De stegar ut över bangården på väg mot ett växelskåp. En bit bort gräver entreprenörsföretaget från Uppsala kabelkanaler och lägger ner fundament. Längre ner på området jobbar en grupp inhyrda eltekniker med en högspänningsinstallation.

Arbetet som pågår är förberedelser inför kommande underhåll av sträckan mellan Stockholms central och Södra station, den så kallade ”stora getingmidjan”, då trafik tillfälligt ska gå över bangården Älvsjö.

– För närvarande har vi inhyrt folk från minst fyra eller fem bemanningsföretag. Plus underleverantörer som också har inhyrt folk, förklarar Pietro Nilsson Toracca, Infranord, tillförordnad ar-betsledare, eltekniker och huvudskyddsombud, som står med ute på bangården.

– Vi dammsuger bemanningsmarknaden. Behovet
är stort, ibland finns det inte tekniker i den utsträckning vi önskar, framförallt inte under arbetstopparna. Vi var 15 till 20 eltekniker när Citybanan kopplades in. Och lika många signaltekniker. Just vid en sådan insats hade vi behövt vara fler, säger han.

Ola Rydberg är bosatt i Malmö och veckopendlar till Stockholm som inhyrd arbetsledare för signalteknikerna på bangården Älvsjö. Han arbetsleder även alla underleverantörer på bangården.

– Just nu händer det mycket i Stockholm. Det är här man vill vara, säger han.

Maria Kax håller med, hon veckopendlar från Västerås och har kontrakt till årsskiftet, men hoppas få stanna.
Nybyggnation är roligare än underhåll, det är båda överens om. Möjligheten att flytta till de spännande projekten är större i ett bemanningsföretag, vilket de tycker är en fördel.

– I allafall som livet ser ut just nu, säger Ola.

Det faktum att bemanningsanställda, enligt Arbetsmiljöverkets statistik, löper en högre risk än anställda att drabbas av arbetsskador är inget de reflekterat över. Ett stort antal utförda arbetsmiljöinspektioner har visat att det framförallt är introduktionen av inhyrda som brister. Enligt Arbetsmiljöverkets noteringar finns det i många fall en förväntan att de snabbt ska komma igång med jobbet de är inhyrda för.

Ola som varit uthyrd till ett 20-tal olika projekt de senaste fyra åren känner igen sig. Hur företagen tar emot och introducerar sina inhyrda skiljer sig ”gigantiskt”, enligt honom.

– Jag har varit på projekt där man får en pärm och någon som tar sig tid att gå igenom säkerheten noggrant. Men jag har också varit på projekt där det inte funnits någon information överhuvudtaget, bara ut och jobba direkt.

Maria, som är på sitt första uppdrag, kan inte påminna sig att hon fick någon särskild information när hon började på bangården Älvsjö, mer än en rundvandring.

– Just på ett sådant här stort projekt där det byts ut personal hela tiden kan man nog missa att introducera hundraprocentigt, resonerar Ola Rydberg.

Båda menar att de har ett tänk kring säkerhet som sitter i ryggraden, och ingår i yrkesrollen, det räcker en bit.

– Eftersom man har en utbildning som gör att man får vara på spår överhuvudtaget, säger Maria.

Men de håller med om att de är en riskgrupp, både som inhyrda och som signaltekniker. Så visst borde introduktionen av inhyrda vara obligatorisk.

– Vi signalare är överallt och ingenstans, brukar man säga. Vi ansluter en kabel där, sedan åker vi tio minuter bort och ansluter en kabel där. Vi rör oss väldigt mycket över spåren och inte syns vi så bra heller.

Att det kan gå fel även för de anställda med lång erfarenhet har de nyligen erfarit. Inför inkopplingen av Citybanan klippte en teletekniker av misstag av en högspänningskabel och blev illa brännskadad.

– Även om man har erfarenhet kanske platsen är ny, och då måste man alltid vara extra vaksam. Här jobbar vi i ett projekt där det finns aktiva spår. Det kan dyka upp ett tåg. Det måste man ha extra koll på, oavsett hur erfaren man är.

Det finns generella säkerhetsregler som alltid gäller på en bangård, förklarar Pietro Nilsson Toracca.

– Säkerhetsväst, hjälmtvång, och flamskyddade ljusbågstestade kläder.

Därutöver finns de specifika riskerna som arbetsledaren går igenom i samband med varje ny jobbsituation.

– I morse inne på kontoret gjorde jag en grov riskbedömning av elsäkerhet innan jag skickade iväg elteknikerna till andra änden av bangården. Kollade om det kommer att passera spårgående fordon under dagen och om strömmen kommer att vara på i intilliggande spår.

Men, resonerar Pietro Nilsson Toracca, det egna ansvaret är också viktigt. För oavsett skydds- och säkerhetsplanering ska alltid en egen slutbedömning av riskerna göras på plats.

– Inhyrd personal ska likställas med en anställd när det gäller hur vi informerar om rutiner. Men det är även viktigt att de som är inhyrda ska ha rätt utbildning och gärna har erfarenhet av spårmiljö. Vi kollar alltid cv noga så att vi vet att de är utbildade för de arbetsuppgifter de ska göra.

Han uppskattar att de vanligaste arbetsskadorna ute i spårmiljön är fingrar som kläms i kabelrännor eller att någon snubblar och slår i bröstkorgen mot rälsen, eller ramlar ner i ett hål. De allvarligaste riskerna är högspänning och tågpåkörning.

De tillbudsrapporter som kommer in i avvikelsesystemet är lika ofta skrivna av inhyrda som av anställda, vilket han ser som mycket positivt.

– Det betyder att alla lappar jag sätter upp på väggar och dörrar om säkerhet och rap- porteringssystem når fram i någon mån i alla fall, säger Pietro Nilsson Toracca.

Lena Bäckman Lägerdal
Lena.BackmanLagerdal@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förlikning i antabusfallet

Förlikning i antabusfallet

Pendeltågsföraren som vägrade äta antabus och först hotades med uppsägning och sedan omplacerades har ingått en förlikning med arbetsgivaren. Läs mer

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

Prestationslön

Lön som är beroende av arbetsresultat, till exempel ackord.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer