Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Avtal 2016
Nyhet

Nytt avtal för järnvägsinfrastruktur

Seko och Almega Tjänsteförbunden har träffat nytt avtal för bransch järnvägsinfrastruktur där lönerna höjs med 2,38 procent på 13 månader. Avtalet innehåller också skärpta integritetskrav och huvudentreprenörsansvar.

10 maj 2016 13:38

Det nya avtalet innebär att grundlönen höjs till 26543 kronor per månad för fullt yrkeskunnig medarbetare.

Förutom löneökningarna innehåller avtalet också nya skrivningar om integritet där kontrollåtgärder som elektroniska övervakningssystem och GPS, men även alkohol- och drogtester ska genomföras på ett sätt som medför så lite kränkning som möjligt av medarbetarens integritet.

– Det får väl ses som ett halvt steg framåt även om vi inte kom hela vägen med våra krav, säger Håkan Englund som är vice ordförande för Infranords förhandlingsorganisation.

Parterna är också överens om att införa en skrivning om entreprenörskedjor där den som är huvudentreprenör ska upprätta en lista över vilka underentreprenörer som denne anlitat och vilka underentreprenörer som dessa i sin tur anlitat.

När det gäller inhyrning av personal är parterna överens om att inrätta en skiljenämnd med opartisk ordförande om arbetsgivare och fack inte kommer överens.

– Det handlar om när företaget vill hyra in personal på längre tid samtidigt som det finns uppsagda med företrädesrätt. Där har vi haft några tvister så det ser jag som en framgång att vi fått till detta, säger Håkan Englund.

En fråga som däremot inte fick någon lösning, utan hänvisades till en arbetsgrupp, handlar om så kallade övriga yrkesarbetare. Arbetsgivarna vill ha få in personer som saknar utbildning och erfarenhet för att utföra enklare arbeten till en lägre lön. Något som Seko motsätter sig.

– Det är en knäckfråga där vi står väldigt långt ifrån varandra. Vi anser att rallare är ett kvalificerat arbete med höga krav på säkerhetsutbildning. Men arbetsgivarna vill splitta upp yrket och anställa hantlangare, buskröjare och skruvdragare till en betydligt lägre lön.

Enligt Håkan Englund skulle det innebära att ungefär en fjärdedel av alla kvalificerade yrkesarbetare i branschen skulle försvinna.

– Om inte arbetsgruppen löser det här så tycker jag personligen att det här måste bli en konfliktfråga för Seko i nästa avtalsrörelse.

Arbetsgruppen ska redovisa sitt resultat den 31 januari nästa år.

Avtalet berör omkring 3200 medlemmar och löper över 13 månader, från den 1 april 2016 till den 30 april 2017.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Sexuella trakasserier är så vanligt förekommande att kvinnor avstår från att gå på fackliga kurser. Nyligen inträffade ett allvarligare fall på LO:s kursgård Runö.  Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Tågvärdar testar kroppskameror

Under tre månader framåt ska ett antal tågvärdar på Pågatågen bära kroppskameror. Tanken är att det ska öka tryggheten ombord på tågen. En utvärdering får avgöra om alla ska bära kameror. Läs mer

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Efter en inspektion på Strukton rail riktar Arbetsmiljöverket kritik mot företagets arbetsmiljöarbetet. Bolaget har två månader på sig att svara hur man ska åtgärda bristerna. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Lokala löneförhandlingar

Förhandlingar om nya löner som sker lokalt; för ett företag eller för en arbetsplats.