Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Avtal 2016
Nyhet

Nytt avtal för järnvägsinfrastruktur

Seko och Almega Tjänsteförbunden har träffat nytt avtal för bransch järnvägsinfrastruktur där lönerna höjs med 2,38 procent på 13 månader. Avtalet innehåller också skärpta integritetskrav och huvudentreprenörsansvar.

10 maj 2016 13:38

Det nya avtalet innebär att grundlönen höjs till 26543 kronor per månad för fullt yrkeskunnig medarbetare.

Förutom löneökningarna innehåller avtalet också nya skrivningar om integritet där kontrollåtgärder som elektroniska övervakningssystem och GPS, men även alkohol- och drogtester ska genomföras på ett sätt som medför så lite kränkning som möjligt av medarbetarens integritet.

– Det får väl ses som ett halvt steg framåt även om vi inte kom hela vägen med våra krav, säger Håkan Englund som är vice ordförande för Infranords förhandlingsorganisation.

Parterna är också överens om att införa en skrivning om entreprenörskedjor där den som är huvudentreprenör ska upprätta en lista över vilka underentreprenörer som denne anlitat och vilka underentreprenörer som dessa i sin tur anlitat.

När det gäller inhyrning av personal är parterna överens om att inrätta en skiljenämnd med opartisk ordförande om arbetsgivare och fack inte kommer överens.

– Det handlar om när företaget vill hyra in personal på längre tid samtidigt som det finns uppsagda med företrädesrätt. Där har vi haft några tvister så det ser jag som en framgång att vi fått till detta, säger Håkan Englund.

En fråga som däremot inte fick någon lösning, utan hänvisades till en arbetsgrupp, handlar om så kallade övriga yrkesarbetare. Arbetsgivarna vill ha få in personer som saknar utbildning och erfarenhet för att utföra enklare arbeten till en lägre lön. Något som Seko motsätter sig.

– Det är en knäckfråga där vi står väldigt långt ifrån varandra. Vi anser att rallare är ett kvalificerat arbete med höga krav på säkerhetsutbildning. Men arbetsgivarna vill splitta upp yrket och anställa hantlangare, buskröjare och skruvdragare till en betydligt lägre lön.

Enligt Håkan Englund skulle det innebära att ungefär en fjärdedel av alla kvalificerade yrkesarbetare i branschen skulle försvinna.

– Om inte arbetsgruppen löser det här så tycker jag personligen att det här måste bli en konfliktfråga för Seko i nästa avtalsrörelse.

Arbetsgruppen ska redovisa sitt resultat den 31 januari nästa år.

Avtalet berör omkring 3200 medlemmar och löper över 13 månader, från den 1 april 2016 till den 30 april 2017.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Bud

Ett förhandlingsförslag från arbetsgivarparten.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer

Lokförare allvarligt skadad i arbetsplatsolycka

En lokförare vid Green cargo skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk igår morse. Läs mer