Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

– Det blev värre än jag befarade, säger materialmottagare Stefan Yngvesson om omorganisationen. Foto: Niklas Johansson
Reportage

Nyordning med strul

Det har strulat en hel del när 1 500 anställda inom försvaret fått en ny arbetsgivare. Sekotidningen gör ett återbesök på Eksjö garnison för att se hur det gått sedan årsskiftet då ”Omdaning försvarslogistik” genomfördes.

30 augusti 2013 13:19

Försvarets underhållsverksamhet gick in i ett nytt skede vid årsskiftet. Då flyttades 1 500 anställda över från Försvarsmakten till Försvarets materielverk (FMV). I ett nästa steg vill regeringen att delar av verksamheten ska privatiseras.

Omgörningen, som på militäriska heter Omdaning försvarslogistik, ska skapa en effektivare verksamhet och därigenom spara pengar, är det tänkt. Övergången berörde 1 500 personer, varav drygt 600 sekoiter, som nu fått en ny arbetsgivare.

Strax innan övergången besökte Sekotidningen garnisonen i Eksjö för att pejla läget inför arbetsgivarbytet. Då var känslorna blandade, försiktig optimism blandades med kritik för bristande information.

– Det är bara veckor kvar men jag vet fortfarande inte vad jag ska göra 1 januari. Vi har inte fått någon information eller några direktiv för hur vi ska jobba, sa Stefan Yngvesson då.

Han är materialmottagare på markverkstaden. Han tillhör Fus, främre underhållsstöd, och är mycket kritisk till hur just den verksamheten hanteras. Nu, åtta månader senare är han inte mindre kritisk.

– Det blev värre än jag befarade. Fram till årsskiftet var vi fyra personer som delade på jobbet. Efter övergången blev jag ensam. Och jag har fortfarande inte fått någon ordentlig arbetsbeskrivning, säger Stefan Yngvesson nu.

Just hans avdelning, Fusen, har fått ta en del stryk på grund av att Försvarsmakten inte velat tappa all beställarkompetens. Därför var det bara Stefan som flyttades över. Dessutom är det röriga ansvarsförhållanden. Han är anställd av FMV, där också hans närmaste chef numera arbetar. Men den som är chef för hela Fusen arbetar för Försvarsmakten.

– Ja, jag har två hussar. Om jag vill ha flexledigt pratar jag med högsta chefen, som informerar min chef. Men semesterledigt lägger jag in i Prio (datasystem) och då kommer inte den informationen till högste chefen. Så det måste vara svårt att planera verksamheten här, säger Stefan Yngvesson.

Men det har blivit lite bättre och allt talar för att även några av hans arbetskamrater snart förs över till FMV. En av dem är Thomas Karlsson, som arbetar som kundmottagare.

3248

– Det var jättekonstigt att de flyttade över en av fyra. Och det var väldigt mycket problem i början, när vi inte kunde hjälpa varandra som vi gjort tidigare. Vi kom inte in i FMV:s datasystem och Stefan kom inte in i vårt.

Thomas tjänst kommer snart att flyttas över till FMV. Något han tycker är bra, i alla fall eftersom Stefan redan flyttats över.

– Det blir nog bättre när vi inte är delade. Men om det sedan är Försvaret eller FMV som är arbetsgivare spelar nog inte så stor roll, tror Thomas Karlsson.

Ett stort problem, som ännu inte är löst, är reservdelshanteringen. Anledningen heter Prio, ett datasystem som försvaret hittills plöjt ned 3,5 miljarder kronor i utan att riktigt få det att fungera. Nu vill man ha en halv miljard till.

När reservdelshantering skulle inlemmas i systemet blev det så tokigt att det inte gick att göra några beställningar på ett halvår. Egentligen får man inte köpa reservdelar ”på stan”, men nöden har ingen lag. Annars skulle verksamheten legat helt nere. Nu börjar det fungera men det är fortfarande trögt.

– Jag la in två beställningar klockan åtta i morse, nu är hon tio och jag har fortfarande inte fått dem godkände. Så det är bara att vänta, säger Stefan Yngvesson.

Just reservdelsproblemen var den främsta anledningen till att hans närmaste chef Mats Osterling var positiv till att flytta över till FMV.

3040

– Jag är väldigt positiv. Det har varit ett mycket tufft år och jag har lidit med grabbarna där ute på golvet när allt har strulat. Nu hoppas jag på mer fokus på kärnverksamheten och reservdelsförsörjningen, sa han när Sekotidningen besökte garnisonen i december.

Nu, snart nio månader senare, har han dämpat sin entusiasm:

– Jag hade mycket högre förväntningar och trodde att man skulle lösa reservdelsproblemen bättre. Det har gått alldeles för fort och man har tvingats backa på flera grejer. Men allt är inte nattsvart. I och med att fler anställda flyttas över tror han att det blir bättre.

– Jag ser ljuset i slutet av tunneln – hoppas bara att det inte är X 2000. Men vi har till exempel fått nyanställa och det är ju positivt, och reservdelshanteringen har blivit lite bättre i alla fall. Men det är många som har fått slita ont i den här processen.

I verkstaden arbetar Mattias Andersson som mekaniker och hela hans avdelning har flyttats över. Kanske är det därför han är mer nöjd med bytet av arbetsgivare.

3226

– Jag tycker att det har blivit bättre. Rollerna har blivit tydligare med försvaret som beställare och vi som utförare. Det blir mer som en vanlig verkstad ute på stan, säger han.

Vissa saker är han dock mindre nöjd med. Bland annat märker han av FMV:s sparbeting på 95 miljoner kronor för 2013.

– Jo, det har blivit mer krav och det märks att man håller hårdare i pengarna.

Men även om Mattias Andersson är något så när nöjd för egen del har han full förståelse för dem som inte är det.

– Man måste ju en gång för alla reda ut vad folk ska göra, var de ska vara anställda och inte hålla på att riva i allt och flytta runt folk hela tiden.

Seko lokalt är mest bekymrat för steg två i omdaningen, privatiseringen. Nils-Göran Lidén är sektionsordförande och han ser en fara i att avtalen kan urholkas vid en eventuell övergång till det privata näringslivet.

3263_Nils_Goran

– Ok, lönen kanske är lite högre men vi har många förmåner: 6–7 veckors semester, till viss del fri sjukvård, friskvård på arbetstid och så vidare. Om man blir av med det måste det kompenseras lönemässigt.

Även Seko centralt ser med viss oro på om man släpper delar av verksamheten till den fria marknaden.

– Vår åsikt är att vi ska ha kvar den statliga kontrollen. Då vet man vad man har och vad man får och slipper göra ständiga upphandlingar och skriva kontrakt för varje del, säger Lars Johansson, ombudsman på Seko.

Del ett, överflyttningen till FMV, ser han däremot som oproblematisk.

– Jag tror det är positivt att renodla verksamheten. Det kan vara en fördel med en civil myndighet som leder. Den militära organisationen kan vara lite ”klossig” och trög. Men som sagt, det är steg två som oroar.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Svartfot

Ett nedsättande namn för blockad- eller strejkbrytare.