Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

– Det blev värre än jag befarade, säger materialmottagare Stefan Yngvesson om omorganisationen. Foto: Niklas Johansson
Reportage

Nyordning med strul

Det har strulat en hel del när 1 500 anställda inom försvaret fått en ny arbetsgivare. Sekotidningen gör ett återbesök på Eksjö garnison för att se hur det gått sedan årsskiftet då ”Omdaning försvarslogistik” genomfördes.

30 augusti 2013 13:19

Försvarets underhållsverksamhet gick in i ett nytt skede vid årsskiftet. Då flyttades 1 500 anställda över från Försvarsmakten till Försvarets materielverk (FMV). I ett nästa steg vill regeringen att delar av verksamheten ska privatiseras.

Omgörningen, som på militäriska heter Omdaning försvarslogistik, ska skapa en effektivare verksamhet och därigenom spara pengar, är det tänkt. Övergången berörde 1 500 personer, varav drygt 600 sekoiter, som nu fått en ny arbetsgivare.

Strax innan övergången besökte Sekotidningen garnisonen i Eksjö för att pejla läget inför arbetsgivarbytet. Då var känslorna blandade, försiktig optimism blandades med kritik för bristande information.

– Det är bara veckor kvar men jag vet fortfarande inte vad jag ska göra 1 januari. Vi har inte fått någon information eller några direktiv för hur vi ska jobba, sa Stefan Yngvesson då.

Han är materialmottagare på markverkstaden. Han tillhör Fus, främre underhållsstöd, och är mycket kritisk till hur just den verksamheten hanteras. Nu, åtta månader senare är han inte mindre kritisk.

– Det blev värre än jag befarade. Fram till årsskiftet var vi fyra personer som delade på jobbet. Efter övergången blev jag ensam. Och jag har fortfarande inte fått någon ordentlig arbetsbeskrivning, säger Stefan Yngvesson nu.

Just hans avdelning, Fusen, har fått ta en del stryk på grund av att Försvarsmakten inte velat tappa all beställarkompetens. Därför var det bara Stefan som flyttades över. Dessutom är det röriga ansvarsförhållanden. Han är anställd av FMV, där också hans närmaste chef numera arbetar. Men den som är chef för hela Fusen arbetar för Försvarsmakten.

– Ja, jag har två hussar. Om jag vill ha flexledigt pratar jag med högsta chefen, som informerar min chef. Men semesterledigt lägger jag in i Prio (datasystem) och då kommer inte den informationen till högste chefen. Så det måste vara svårt att planera verksamheten här, säger Stefan Yngvesson.

Men det har blivit lite bättre och allt talar för att även några av hans arbetskamrater snart förs över till FMV. En av dem är Thomas Karlsson, som arbetar som kundmottagare.

3248

– Det var jättekonstigt att de flyttade över en av fyra. Och det var väldigt mycket problem i början, när vi inte kunde hjälpa varandra som vi gjort tidigare. Vi kom inte in i FMV:s datasystem och Stefan kom inte in i vårt.

Thomas tjänst kommer snart att flyttas över till FMV. Något han tycker är bra, i alla fall eftersom Stefan redan flyttats över.

– Det blir nog bättre när vi inte är delade. Men om det sedan är Försvaret eller FMV som är arbetsgivare spelar nog inte så stor roll, tror Thomas Karlsson.

Ett stort problem, som ännu inte är löst, är reservdelshanteringen. Anledningen heter Prio, ett datasystem som försvaret hittills plöjt ned 3,5 miljarder kronor i utan att riktigt få det att fungera. Nu vill man ha en halv miljard till.

När reservdelshantering skulle inlemmas i systemet blev det så tokigt att det inte gick att göra några beställningar på ett halvår. Egentligen får man inte köpa reservdelar ”på stan”, men nöden har ingen lag. Annars skulle verksamheten legat helt nere. Nu börjar det fungera men det är fortfarande trögt.

– Jag la in två beställningar klockan åtta i morse, nu är hon tio och jag har fortfarande inte fått dem godkände. Så det är bara att vänta, säger Stefan Yngvesson.

Just reservdelsproblemen var den främsta anledningen till att hans närmaste chef Mats Osterling var positiv till att flytta över till FMV.

3040

– Jag är väldigt positiv. Det har varit ett mycket tufft år och jag har lidit med grabbarna där ute på golvet när allt har strulat. Nu hoppas jag på mer fokus på kärnverksamheten och reservdelsförsörjningen, sa han när Sekotidningen besökte garnisonen i december.

Nu, snart nio månader senare, har han dämpat sin entusiasm:

– Jag hade mycket högre förväntningar och trodde att man skulle lösa reservdelsproblemen bättre. Det har gått alldeles för fort och man har tvingats backa på flera grejer. Men allt är inte nattsvart. I och med att fler anställda flyttas över tror han att det blir bättre.

– Jag ser ljuset i slutet av tunneln – hoppas bara att det inte är X 2000. Men vi har till exempel fått nyanställa och det är ju positivt, och reservdelshanteringen har blivit lite bättre i alla fall. Men det är många som har fått slita ont i den här processen.

I verkstaden arbetar Mattias Andersson som mekaniker och hela hans avdelning har flyttats över. Kanske är det därför han är mer nöjd med bytet av arbetsgivare.

3226

– Jag tycker att det har blivit bättre. Rollerna har blivit tydligare med försvaret som beställare och vi som utförare. Det blir mer som en vanlig verkstad ute på stan, säger han.

Vissa saker är han dock mindre nöjd med. Bland annat märker han av FMV:s sparbeting på 95 miljoner kronor för 2013.

– Jo, det har blivit mer krav och det märks att man håller hårdare i pengarna.

Men även om Mattias Andersson är något så när nöjd för egen del har han full förståelse för dem som inte är det.

– Man måste ju en gång för alla reda ut vad folk ska göra, var de ska vara anställda och inte hålla på att riva i allt och flytta runt folk hela tiden.

Seko lokalt är mest bekymrat för steg två i omdaningen, privatiseringen. Nils-Göran Lidén är sektionsordförande och han ser en fara i att avtalen kan urholkas vid en eventuell övergång till det privata näringslivet.

3263_Nils_Goran

– Ok, lönen kanske är lite högre men vi har många förmåner: 6–7 veckors semester, till viss del fri sjukvård, friskvård på arbetstid och så vidare. Om man blir av med det måste det kompenseras lönemässigt.

Även Seko centralt ser med viss oro på om man släpper delar av verksamheten till den fria marknaden.

– Vår åsikt är att vi ska ha kvar den statliga kontrollen. Då vet man vad man har och vad man får och slipper göra ständiga upphandlingar och skriva kontrakt för varje del, säger Lars Johansson, ombudsman på Seko.

Del ett, överflyttningen till FMV, ser han däremot som oproblematisk.

– Jag tror det är positivt att renodla verksamheten. Det kan vara en fördel med en civil myndighet som leder. Den militära organisationen kan vara lite ”klossig” och trög. Men som sagt, det är steg två som oroar.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Bring citymail ska se till att brevbärarna kan äta under tillfredsställande förhållanden, tillbringa pauser på lämplig plats och säkerställa att det finns tillräckligt många toaletter med låsbar dörr. Läs mer

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Det har gått 20 år sedan elmarknaden avreglerades. Nu är det hög tid för en utvärdering och att regeringen säkrar att det finns tillräckligt med personal och kompetens i branschen. Läs mer

Friad för dödsolycka

Friad för dödsolycka

Göta hovrätt friar samtliga åtalade för dödsolyckan på Åsbro kursgård 2014. Det blir heller ingen företagsbot för kursgården. Läs mer

Slavlöner på fartyg

Dubbla kontrakt är vanligt för anställda ombord på bekvämlighetsflaggade fartyg. Ett officiellt som följer internationella avtal och ett hemligt där lönerna är orimligt låga, uppger tidningen Arbetet. Något Sekotidningen tidigare skrivit om. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Ingen dag är den andra lik”

”Ingen dag är den andra lik”

Freddie Åfeldt är transportledare på Hector rail och han gillar såväl jobbet som kollegerna. Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Nyanställningsblockad

En stridsåtgärd där facket stoppar arbetsgivarens möjlighet att nyanställa personal på en arbetsplats eller inom ett företag.