– Det känns extra kul att vi fick pris för hela omgörningen, säger Maria Persson. Vi har lagt ner mycket tid och engagemang och då känns det roligt att vi belönas för det.
Motiveringen i sin helhet lyder: ”Priset för bästa presentation tilldelas Ulf Ek, Birgitta Forssell och Maria Persson som i Sekomagasinet visar hur mycket en väl förvaltad redesign betyder för en tidnings möjlighet att nå och beröra sina läsare. Ett av många exempel ur tidningen är reportaget om knarket på kriminalvårdsanstalten Hall i aprilnumret 2003. Nya Sekomagasinet sprudlar av berättarglädje.”
Juryn har bestått av Sakari Pitkänen, chefredaktör på Metro, Cecilia Jacobsson, reporter på Dagens Nyheter och tidningsdesignern Lars Johansson. Facksam är fackförbundspressens samorganisation och priset på 10.000 kronor delades ut vid den årliga Fackförbundspressens dag.
Sekomagasinet vann också pris för bästa omslag och det var tidningens septembernummer som fick utmärkelsen.
Det är inte bara priset som visar att nya Sekomagasinet är uppskattat. Också antalet läsare har ökat efter förändringen av tidningen enligt statistik från Orvesto, som undersöker hur många som läser olika svenska tidningar. Det första kvartalet med nya Sekomagasinet visar på en uppgång med 5.000 läsare samtidigt som upplagan, genom medlemsminskning, har sjunkit med 4.000 exemplar. Sekomagasinet har idag mer än 160.000 läsare per nummer.